[Java] Beste manier om java te leren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-04 22:44
Beste iedereen,

volg ondertussen al vanaf september een ICT opleiding, waarbij we als onderdeel ervan de programmeertaal Java moeten leren. Dit doen we doormiddel van het programma BlueJ.

Ik heb echter, vanwege allerlei omstandigheden en problemen niet begrepen hoe Java in elkaar steekt, waardoor ik flink achter begin te lopen. Daarom zoek ik iemand die een goede site weet of evt. een goede tutorial (liefst in Dutch, leest veel makkelijker) of een goede manier. Had zelf de ambitie om deze opleiding volledig af te ronden maar het achterlopen en niet snappen en kunnen werken met Java heeft zo zijn inwerking op mijn vreugde en plezier in deze opleiding. Ik heb zelf ook een leerboek maar met dat boek alleen kom ik er dus ook niet.

Voor de duidelijkheid: ik heb dus de basis eigenlijk al niet onder de knie.
In principe kom ik, als ik een broncode moet schrijven, niet verder dan de eventuele constructor.
Ik snap niet hoe de getters en setters gebruikt moeten worden en hoe dat opgeslagen kan worden.
Ik heb veel moeite met returntypen en datatypen.
Ik kan geen arraylist toepassen.
Dit is enkel een greep uit de problemen

Heb al eerder zo'n topic op een andere site gezet maar toen kon niemand mij iets zinnigs melden.
Ik hoop dat het deze keer anders zal zijn en iemand me een beetje duidelijk erover uit kan leggen.

Mocht er ook een bijlesinstantie bekend zijn die (niet te dure) bijlessen Java geeft, dan zou ik het ook erg plezierig vinden als dat even gemeld kan worden. Ik zie er namelijk geen bij Google...

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotech86
  • Laatst online: 18:43
Wat voor les materiaal krijg je en welke boeken heb je al gebruikt ? Ik zit zelf op de HU en vindt dat het heel duidelijk uitgelegd wordt. Je moet het natuurlijk wel bijhouden :) Mocht je interesse hebben in bijles wil ik heus wel helpen ;) Ben zelf ook student assistent op de HU voor java. ( Daarnaast heeft de HU ook nog een Java cursus voor beginners die volgens mij in maart begint moet ik nog wel ff checken kost 100 euro )

[ Voor 19% gewijzigd door Gotech86 op 06-01-2013 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Ik heb zelf het boek "Programmeren in Java met BlueJ. Een 'objecten eerst-benadering' " van David Barnes en Michael Kölling. Voor de rest hebben we geen lesmateriaal, we kregen wel PPS-slides te zien die je achteraf kon downen. Maar ik hoorde toch van medestudenten dat 'alles in de uitleg zit'...

Bijhouden gaat voor mij vrij lastig, ik ben in die paar weken vaak ziek geweest.
Ook hebben we in huis geen goede studeerkamer + nog kleine kinderen waartegen je niet kunt zeggen dat ze stil moeten zijn, je snapt het wel... :9

EDIT: Kan ik voor die Java-cursus ook inschrijven als ik niet op de HU zit?
(eigenlijk is maart al veel te laat, omdat ik begin februari al 2 tentamens moet maken).

[ Voor 12% gewijzigd door timmie1 op 06-01-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:41
Ik neem aan dat jullie ook gewoon docenten hebben? Kun je die niet vragen om wat bijspijker lessen?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:18
Ik zou gewoon een goed boek kopen. "Programmeren in Java met BlueJ. Een 'objecten eerst-benadering'" klinkt gewoon echt ruk (net als BlueJ, wat er imho echt retarded uitziet, blij dat ik het nooit zo heb hoeven leren).

Pak bijvoorbeeld eens thinking in Java (gratis) en ga gewoon code kloppen in notepad++ ofzo. Veel makkelijker dan dat wordt het eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Docenten tot nu toe niet echt bereid gevonden dat te doen.
Er is momenteel zo'n mentaliteit van "meegaan of afvallen".

@avalaxy bestaat er ook zo'n boek in het Dutch?
Unfortunately ben ik nog niet goed genoeg in Engels om die technische begrippen goed te kunnen vertalen.

[ Voor 40% gewijzigd door timmie1 op 06-01-2013 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotech86
http://www.bachelors.hu.n...oek/DictaatJava_2009.ashx

Dat is ons "dictaat" ik weet niet of je het mag gebruiken maar als je googled op hogeschool utrect dictaat java heb je hem op de eerste hit. Best wel publiekelijk :P

In het Nederlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 15:21
timmie1 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:01:

Unfortunately ben ik nog niet goed genoeg in Engels om die technische begrippen goed te kunnen vertalen.
Als je hier ook maar een beetje serieus mee bent, dan kun je misschien beter even Java vergeten en eerst Engels leren. Tenzij je op het aller aller laagste niveau wilt blijven hangen is de kennis om tenminste wat technische Engelse teksten te kunnen lezen een basis vereiste.

Zonder dat ga je nooit documentatie, of zelfs maar compiler foutmeldingen snappen.

Echt, ga gewoon de boel leren aan de hand van Engelse boeken. Gaandeweg leer je het wel.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Ga ook vooral eens experimenteren en ontdek wat het resultaat is. Je computer zal niet ontploffen als je van een void opeens een boolean maakt en daarmee een waarde teruggeeft, dat kan ik je tot op zekere hoogte beloven.

En hoewel ik het niet met Avalaxy eens ben dat je Notepad++ ofzo moet gebruiken, een echte IDE is veel beter ivm features zoals (beter geintegreerde) code completion, heeft hij wel een punt: drop dat rare BlueJ :Y

Daarnaast natuurlijk ook op zoek gaan naar Engelse documentatie idd. Engels is de standaard programmeertaal(taal).

[ Voor 4% gewijzigd door Stukfruit op 06-01-2013 20:15 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Op welk niveau is het? Als het universitair niveau is en je al wat algemene programmeer kennis heb kan ik wel het materiaal wat bij ons op de RUG (4e kwartaal 1e jaar) wordt gebruikt met je delen. Als je dat niet hebt kan ik ook wel proberen om het materiaal van een meer basic cursus voor je te regelen. Allemaal redelijk goed te doen als je er een beetje tijd en inzet voor hebt (en dus het niveau).

Als je niet te ver van Groningen woont kan ik (net zoals Gotech86) ook wel eens wat met je afspreken?

@Hieronder:

Ja, je hebt er nooit mee te maken, maar het is af en toe wel handig om te weten hoe alles wordt opgeslagen (ookal is dit inderdaad niet zo in het begin)

[ Voor 14% gewijzigd door Gropah op 06-01-2013 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Heb net even de eerste paar bladzijden van dat HU dictaat doorgelezen, maar wat maken ze het daar nodeloos ingewikkeld door op pagina 2 te beginnen over hoe Java "extreem ingewikkeld" is en daar een hele uitleg gebaseerd op nep-geheugenadressen aan te hangen (terwijl je dat soort geheugenmanagement nou juist in Java nooit tegen gaat komen)... Lekkere manier om mensen af te laten haken.

[ Voor 13% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 06-01-2013 20:26 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyUtd4Life
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 30-04 22:58
Zelf het boek Programmeren in Java met BlueJ gebruikt en wanneer je deze gewoon op je gemakje volgt dan is er veel mee te leren. Alleen je moet het geduld en de motivatie hebben om daadwerkelijk alles te lezen en vervolgens te testen.
timmie1 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 19:33:
Bijhouden gaat voor mij vrij lastig, ik ben in die paar weken vaak ziek geweest.
Ook hebben we in huis geen goede studeerkamer + nog kleine kinderen waartegen je niet kunt zeggen dat ze stil moeten zijn, je snapt het wel... :9
Hier zal je toch zelf wat voor moeten verzinnen. Er is vast op school ook wel een ruimte waarin je rustig kunt studeren. Als je dan problemen hebt kan je gelijk een docent opzoeken, welke je dan vast wel willen helpen.

FIFA Benelux Administrator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
@flowerp Ik ben bang dat ik dit jaar niet meer ga halen als ik nog uitgebreid Engels ga inhalen. Volg momenteel ook andere taallessen en moet waarschijnlijk nog komend kalenderjaar een andere cursus gaan doen om iets anders op peil te brengen.

@Stukfruit: Ik kan toch niet afwijken van de werkwijze van de rest van de opleiding? Bovendien heb ik helaas onvoldoende tijd om uitgebreid te gaan experimenteren maar moet ik nu zsm van alles inhalen + laten hertoetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotech86
Herko_ter_Horst schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:18:
Heb net even de eerste paar bladzijden van dat HU dictaat doorgelezen, maar wat maken ze het daar nodeloos ingewikkeld door op pagina 2 te beginnen over hoe Java "extreem ingewikkeld" is en daar een hele uitleg gebaseerd op nep-geheugenadressen aan te hangen (terwijl je dat soort geheugenmanagement nou juist in Java nooit tegen gaat komen)... Lekker manier om mensen af te laten haken.
Ben ik wel met je eens ;) (alhoewel hier later weer meer op in gegaan wordt aangezien ze wel verwachten dat je weet wat er met je resources gebeurd) maar dit icm met de lessen die we krijgen werkt best goed :) Sowieso denk ik dat de TS gwn even goeie start schop nodig heeft en dat dit het beste werkt onder 4 ogen met iemand die er verstand van heeft. Daarnaast kost het ook gewoon tijd om te leren programmeren als je dit nog nooit gedaan hebt, je moet aan de gedachte gang leren wennen en net wanneer je dat onder de knie hebt wordt je weer onderuit gehaald met object georiënteerd programmeren. Het is zeker niet zo dat er een magisch middel is dat je het binnen 1 dagje wel even doorneemt.

[ Voor 23% gewijzigd door Gotech86 op 06-01-2013 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:42
Ik vind het ook een vreemde manier van opleiden, het BlueJ systeem (het eerste vak programmeren was bij ons ook met dat boek), maar zoals MyUtd4Life zegt: Er staan redelijk wat kleine oefeningen in je boek en alles staat vrij goed uitgelegd. Ik denk dat als je het ziet zitten om even gewoon terug te keren naar pagina 1, het op je gemak leest en dan ook alle oefening maakt (ja, ook die enorm dwaze van in het begin) dat je er wel moet geraken.

Het nadeel van de BlueJ aanpak is dat je met die kennis op zich niets bent. Het is een enorm voordeel dat je heel erg goed snapt hoe je object georiënteerd programmeren werkt, maar je kan niets praktisch uitwerken (geen gui, console of iets anders van input output). Maar dat kan je achteraf nog bijleren (bij ons gewoon het vak erop volgend)

Het enige wat ik minder goed uitgelegd vond, was rond Strings: Er staat wel dat het een object is, maar het was wel interessant te weten dat die immutable is, en dat = "---" eigenlijk een constructor oproept en geen setter is. (Dat weet ik nog, want een klasgenoot geloofde mij niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:18
Ja, die bestaan. Maar ze zijn in mijn ogen allemaal schijt. Engelse boeken zijn in mijn ogen altijd beter, om twee simpele redenen:
  • In landen als de VS lopen héél veel meer technische mensen rond die boeken schrijven dan in Nederland, de kans dat 'het beste boek' daar vandaan komt is dus heel veel groter. In Nederland hebben we eigenlijk maar teleurstellend weinig goede schrijvers, en degenen die goed zijn schrijven doorgaans gewoon engels.
  • Je hele programmeertaal en alle concepten zijn in het engels. Je documentatie is in het engels, bijna alle hulp die je op internet kan vinden is engels, je zult waarschijnlijk deels moeten gaan communiceren in het engels... Alleen al het feit dat jouw boek "object oriented programming" "objecten eerst-benadering" noemt vind ik retarded. Probeer met zo'n zoekterm maar eens informatie te vinden op google.
Stukfruit schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:14:

En hoewel ik het niet met Avalaxy eens ben dat je Notepad++ ofzo moet gebruiken, een echte IDE is veel beter ivm features zoals (beter geintegreerde) code completion,
Zeer zeker mee eens, TS moet ook zeker met een IDE leren werken. Ik denk alleen dat om te starten een simpele text-editor beter is omdat een IDE op zichzelf al een hoop complexiteit met zich mee brengt voor beginners. Je kunt natuurlijk gewoon na een half jaartje switchen.
timmie1 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:22:

@Stukfruit: Ik kan toch niet afwijken van de werkwijze van de rest van de opleiding? Bovendien heb ik helaas onvoldoende tijd om uitgebreid te gaan experimenteren maar moet ik nu zsm van alles inhalen + laten hertoetsen.
Omdat? JUIST door af te wijken ben ik van iemand die in het begin 5'jes haalde en geen ene hol van Java snapte (net als jij?) gegaan naar iemand die in z'n 2e, 3e en 4e jaar eigenlijk alleen nog maar 8'en en 9's haalde. De manier waarop HBO-instellingen je dingen proberen te leren vind ik gewoon gigantisch slecht. Als jij een goed boek koopt en die doorleest dan weet je echt oneindig veel meer dan wanneer je het standaard (bagger)lesmateriaal doorneemt en de colleges volgt (die veel te kort, veel te weinig en veel te weinig diepgaand zijn om je echt een taal te kunnen leren).

[ Voor 21% gewijzigd door Avalaxy op 06-01-2013 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Het "probleem" met Strings is dat die zo vaak gebruikt worden, dat men er speciale syntax voor in de taal heeft gestopt, om ze een beetje op primitieven zoals int en double te laten lijken. Verder zijn Strings niet anders dan andere objecten (zelfs dat ze immutable zijn, is op zich niets speciaals).

Maar goed, dat is off-topic. De vraag is of de TS vooral moeite heeft om zaken te "vertalen" in Java, of dat hij nog een stapje terug moet naar vragen als "wat is een programma eigenlijk?", "wat is het onderscheid tussen klassen en objecten".

Verder ben ik het met flowerp eens: zonder Engels wordt het lastig. Wat heb je er aan als je boek het "klasse" noemt, terwijl je in Java toch echt "class" moet schrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Niet online
Avalaxy schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:37:
Zeer zeker mee eens, TS moet ook zeker met een IDE leren werken. Ik denk alleen dat om te starten een simpele text-editor beter is omdat een IDE op zichzelf al een hoop complexiteit met zich mee brengt voor beginners. Je kunt natuurlijk gewoon na een half jaartje switchen.
Door met een text-editor te beginnen, introduceer je veel te veel "bijzaken", zoals vanaf de command-line je programma compileren en starten, classpath zetten e.d.

BlueJ is helemaal niet zo verkeerd om mee te beginnen om de concepten onder de knie te krijgen, zeker niet als dat in de cursus van de TS de gebruikte manier is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Ben het met bovenstaande meningen niet eens waarin gesteld wordt dat BlueJ niet goed, vreemd en zelfs raar werkt.

Ook ik heb BlueJ en het boek "Programmeren in Java met BlueJ" moeten gebruiken tijdens mijn opleiding, ik vond het een redelijk heldere opzet waarin de basis goed duidelijk werd (met name het creëren van verschillende objecten van een bepaalde klasse), het werd visueel duidelijk gemaakt hoe de basis van OOP in elkaar steekt en dat is immers de basis voor iedere object-georiënteerde programmeertaal.

Vraag aan docenten of ze je op weg kunnen helpen, of vraag het aan een aardige mede-student. Ik heb ook een aantal mede-studenten op weg geholpen bij het doornemen van de stof. Sommige hadden nog steeds niet veel affiniteit met OOP, die zijn daarna ook vrij snel omgeschakeld van de opleiding "Informatica" naar "Bedrijfskundige Informatica", alwaar je niet hoefde te programmeren.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wmm
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:11

Wmm

Ik snap inderdaad de negativiteit rond BlueJ ook niet zo goed. De topicstarter heeft in mijn ogen het beste lesmateriaal al in handen: zijn lesboek. Gezien de Nederlandse titel is het ook nog in het Nederlands ook, dus juist wat hij zoekt. Wat is volgens jou de noodzaak om het lesmateriaal dat je al hebt te vervangen timmie1?

BlueJ is geen hippe manier van programmeren nee, maar in mijn ogen wel behoorlijk goed als lesmateriaal. Het heeft twee doelen: je leren wat OO is en je leren programmeren in Java. Daarvoor gebruikt het een enorm simpele editor die je tegelijk ook inzichtelijk maakt hoe objecten met elkaar samenwerken. Het grote voordeel is ook dat je gelijk aan de slag kunt en niet eerst een IDE hoeft leren te kennen. Code kloppen in Notepad++ kan ook, maar dan moet je eerst nog weer leren compilen vanaf de command line. Overigens worden in het BlueJ boek wel GUI's behandeld, iig wel in de second edition oid die ik had. Het is wel een van de laatste hoofdstukken, want GUI's zijn ook helemaal niet boeiend als je nog niet kunt programmeren. Ja het is hip en cool als je ze kunt maken, maar het trekt de aandacht weg van wat je eigenlijk eerst moet leren: programmeren en OO.

Ik ben het wel eens met de mensen die topicstarter adviseren Engels onder de knie te krijgen, zonder een redelijke kennis van Engels maak je het jezelf een stuk moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
@timmie1 : Wat is nu eigenlijk het probleem en wat is jouw gedachte oplossing?

Als ik het allemaal zo lees dan is je huidige boek een van de betere NL-boeken, dus dat heb je al. Je hebt geen tijd voor engels leren / experimenteren terwijl deze 2 dingen juist essentieel zijn voor het snappen imho.
En je hebt geen tijd / ruimte om te kunnen programmeren.

Ik zie je problemen, maar volgens mij heb je nu al alles wat je nodig hebt (op NL-niveau dan), je moet het alleen zelf zo indelen dat je het ook kan bestuderen...
Kon je technisch engels dan was het gebied waaruit je kon putten een stuk groter, maar dan ging het nog steeds tijd kosten en niet de richting van school 100% volgen.
Bijles is net zoiets, het gaat niet 100% school volgen en het kost enkel maar meer tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 16:12
Welkom in de wereld van de professional. Je zult het helemaal zelf moeten doen. HBO informatica is geen richting waarbij je aan het handje gehouden wordt. Je hebt nu al een half jaar achterstand opgebouwd en je moet als de sodemieter actie gaan ondernemen want je zit op dit moment op een plek die gaat betekenen dat je binnenkort een bindend studieadvies gaat krijgen. Dat ze je nu niet gaan helpen met het snappen van de basics is nogal logisch want daar hoor je niet meer te zitten. Dus ik vermoed dat ze het bij jou al een beetje opgegeven hebben.

Informatica heeft een hoge uitval vanwege al die mensen die wel wat met computers hebben maar programmeren enorm onderschatten.

Kortom: de beste manier van Java leren is niet verwachten dat je het voorgeschoteld krijgt. De mensen die het lukt zijn de mensen die er zelf vol enthousiast in duiken omdat ze het reteinteressant vinden. Als jij programmeren niet reteinteressant vindt doe je er goed aan je af te vragen of dit wel de juiste studie is. Boeken e.d. boeien weinig; ik heb het vooral geleerd aan de hand van de Java API docs door gewoon dingen uit te gaan proberen. Als je wil bewijzen dat je het wel kan moet je er gewoon zelf hard induiken en niet verwachten dat je alles uitgelegd gaat krijgen.

Edit: en als je geen Engels kunt houdt het sowieso op. ALLE documentatie is in het engels. Als je later echt aan het werk gaat is er echt niemand die ff de API documentatie van <open source pakket #2342> voor je gaat vertalen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hydra op 07-01-2013 10:43 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Het is niet dat ik geen Engels kan, ik heb Engels goed afgerond van het voortgezet onderwijs, dus basiskennis. Het is alleen dat ik verwacht dat ik veel meer en uitgebreidere termen krijg met meerdere betekenissen.

Ik vind het erg jammer dat er nu geconcludeerd is dat ik niet enthousiast zou zijn in het programmeren.
Dat is nl. helemaal niet waar maar vanwege de achterstand die ik op heb gelopen (die ik overigens niet kreeg vanwege luiheid of desinteresse) is het behoorlijk frustrerend om langdurig bezig te zijn waarbij het dan steeds niet lukt. Automatisch concluderen dat iemand niet geschikt is, terwijl diegene enkele hindernissen heeft en dus zonder te weten in wat voor situatie diegene zich bevindt getuigt niet van wijsheid.

@iedereen, bedankt voor alle raad, ik ga komende dagen eens wat lange dagen en nachten maken waarbij ik zelf nog wat bij probeer te werken + de extra documentatie die ik van jullie kreeg er eens bijpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:00

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

timmie1 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:02:
Het is niet dat ik geen Engels kan, ik heb Engels goed afgerond van het voortgezet onderwijs, dus basiskennis. Het is alleen dat ik verwacht dat ik veel meer en uitgebreidere termen krijg met meerdere betekenissen.
Woordenboek (of translate in google). Lijkt in het begin misschien wat veel werk, maar het werkt ideaal. Wel strict blijven. Elke zin die je leest moet je woord voor woord begrijpen. Niet denken dat je het weet, maar weten dat je het weet. En ja, dat kan betekenen dat je soms per zin 2 woorden op moet zoeken. Maar je zult zien dat dat snel minder wordt.

Het grappige is juist dat je exact dezelfde techniek moet toepassen om het programmeren onder de knie te krijgen. Je ziet een bak code, maar eigenlijk moet je van elk statement, van elk woordje, en van elke komma weten waarom die daar staat. En vervolgens voor jezelf bewijzen dat je het begrijpt door er iets anders van te maken en kijken of het nieuwe gedrag overeenkomt met je verwachting.

Programmeren leer je niet door te leren. Programmeren leer je door te doen. Net als met wiskunde.
Ik vind het erg jammer dat er nu geconcludeerd is dat ik niet enthousiast zou zijn in het programmeren.
Dat is nl. helemaal niet waar maar vanwege de achterstand die ik op heb gelopen (die ik overigens niet kreeg vanwege luiheid of desinteresse) is het behoorlijk frustrerend om langdurig bezig te zijn waarbij het dan steeds niet lukt. Automatisch concluderen dat iemand niet geschikt is, terwijl diegene enkele hindernissen heeft en dus zonder te weten in wat voor situatie diegene zich bevindt getuigt niet van wijsheid.
De conclusie is niet vreemd. Je laat de boel een half jaar 'verslonzen' om wat voor reden dan ook, en eigenlijk pas omdat er een tentamen aan zit te komen (binnen een maand) besef je eigenlijk hoever je achterop ligt. In principe zou je op je HBO een richting moeten kunnen kiezen die je aanspreekt. Het zal dan ook zo moeten zijn dat de stof die je krijgt je aan zou moeten spreken. Het is inderdaad niet meer het handje vasthouden van de middelbare school waar iedereen alles zou moeten kunnen. Je zit nu op de plek waar het kaf van het koren gescheiden wordt, en met deze achterstand zit je behoorlijk in het kaf stuk.

Dat je er misschien niet geschikt voor bent is verder geen verwijt of belediging. Het is gewoon een valide te trekken conclusie. Soms ben je gewoon ook ergens niet geschikt voor en dat is, itt de in NL heersende mentaliteit waarbij iedereen alles zou moeten kunnen, helemaal niet erg.
@iedereen, bedankt voor alle raad, ik ga komende dagen eens wat lange dagen en nachten maken waarbij ik zelf nog wat bij probeer te werken + de extra documentatie die ik van jullie kreeg er eens bijpak.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
timmie1 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:02:
Euh, maar die krijg je nu toch ook al? Of ben je niet naar de college's geweest?

Mocht je iets niet snappen dan is er altijd nog het woordenboek, je medestudenten of docenten.
Ik vind dit een beetje een arrogante opmerking. Dat je kritiek krijgt is niet meer dan terecht, je loopt een half jaar achter in je studie. De reacties hier krijg je op de feiten die jij hier zelf weergeeft. Dan is het wat raar te stellen dat we niet alle feiten kennen vind je niet?

Hoe dan ook is een belangrijk onderdeel van leren programmeren zelf nieuwsgierig zijn en aan de slag gaan. Als dat om wat voor'n reden niet kan, tja. Ik probeer alleen aan te geven dat dat wel van je verwacht wordt. Hoe dan ook moet je leren zelf je boontjes te doppen. Als later zelf aan de slag bent kun je ook niet voor ieder wissewasje bij collega's terecht: je moet in eerste instantie zelf je problemen op kunnen lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Janoz schreef op maandag 07 januari 2013 @ 13:51:
[...]
De conclusie is niet vreemd. Je laat de boel een half jaar 'verslonzen' om wat voor reden dan ook, en eigenlijk pas omdat er een tentamen aan zit te komen (binnen een maand) besef je eigenlijk hoever je achterop ligt.
Hydra schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:10:
[...]
Euh, maar die krijg je nu toch ook al? Of ben je niet naar de college's geweest?
...
Als dat om wat voor'n reden niet kan, tja. Ik probeer alleen aan te geven dat dat wel van je verwacht wordt.
Op zich vind ik dit wel harde woorden, voor hetzelfde geld is TS langdurig ziek geweest oid.

Het probleem is alleen wel dat er simpelweg een hele harde kern van waarheid inzit. Op het moment dat je langdurig ziek was had je al van alles regelen qua school etc (die kent namelijk ook tijdelijke vrijstellingen etc etc). Alleen dat heb je niet gedaan en nu is het 5 voor 12 en begin je je opeens zorgen te maken, tja dan wordt het heel erg moeilijk.

Bijv die docenten die je nu niet willen helpen, had je die een half jaar geleden aangesproken dan hadden ze je vast willen helpen als je een goede reden had. Maar nu is het simpelweg laat, erg laat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgle
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:24

Jurgle

100% Compatible

Lang, lang geleden... toen ik studeerde heb ik het vak Imperatief Programmeren in mijn eerste jaar gevolgd: http://www.cs.uu.nl/docs/vakken/imp/

Tot 2009 is dat in Java gegeven, tegenwoordig in C#. Collegedictaten zijn in het Nederlands (of 'Dutch' zoals je het zelf opmerkelijk genoeg noemt) en worden door de UU zelf gemaakt geloof ik. Ook de Java-versie van het dictaat kun je daar nog downloaden zag ik.

Voor het vak, en dus ook het dictaat, is (was in ieder geval) geen voorkennis nodig van programmeren.

My opinions may have changed but not the fact that I am right ― Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:33
Op de Hogeschool Leiden gebruiken ze dit boek: http://www.bol.com/nl/p/java/1001004006043393/

Ik ben zelf niet zo'n fan van het boek omdat ik vind dat de nadruk teveel wordt gelegd op het maken van leuke grafische dingetjes (ballen die heen en weer bewegen in een venster enzo) ipv echt de basis van java. Maar je kan er misschien even naar kijken, er staan best veel dingen in beschreven en je ziet wel direct resultaat als je de oefeningen maakt.
In het boek wordt wel gebruik gemaakt van Eclipse en geen BlueJ. Ik vind zelf Eclipse een stuk fijner en in het bedrijfsleven wordt BlueJ toch niet gebruikt :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
Gomez12 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:18:
[...]

[...]

Op zich vind ik dit wel harde woorden, voor hetzelfde geld is TS langdurig ziek geweest oid.

Het probleem is alleen wel dat er simpelweg een hele harde kern van waarheid inzit. Op het moment dat je langdurig ziek was had je al van alles regelen qua school etc (die kent namelijk ook tijdelijke vrijstellingen etc etc). Alleen dat heb je niet gedaan en nu is het 5 voor 12 en begin je je opeens zorgen te maken, tja dan wordt het heel erg moeilijk.

Bijv die docenten die je nu niet willen helpen, had je die een half jaar geleden aangesproken dan hadden ze je vast willen helpen als je een goede reden had. Maar nu is het simpelweg laat, erg laat...
Ik ben idd vaak ziek geweest. Dit was echter niet aan één stuk en steeds onverwachts, dus zo makkelijk kun je er geen afspraken over maken. Bovendien kan ik thuis weinig tot niet met internet werken (zogenaamde 'black-hole') zodat ik vaak voor een beetje verbinding naar binnenstad, onderwijsinstelling of bieb moet.

Heb docenten nogmaals aangeschreven en ben momenteel bezig met testen en uitproberen. Leerboek erbij gepakt en bikkelen maar! :p

@Ozzie, wat is het verschil tussen BlueJ en Eclipse?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:18
Ik heb vorig jaar veel gehad aan dit Youtube kanaal Die begint bij niveau nul en gaat dan best diep in de stof.

daar staat nog veel meer op dan alleen Java

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:33
Het grote verschil tussen BlueJ en Eclipse is dat Eclipse een echte IDE is. Een van de meest gebruikte voor het ontwikkelen van Java. BlueJ is speciaal ontwikkeld voor het leren van Java. Je kunt met allebei hetzelfde alleen Eclipse is een stuk completer. Dat maakt het misschien wel weer iets ingewikkelder de eerste keer dat je het gebruikt t.o.v. BlueJ.
Voor je Java maakt het niet uit, iets wat je in java schrijf in Eclipse, BlueJ of Notepad zou allemaal moeten werken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
timmie1 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 15:35:
[...]
Ik ben idd vaak ziek geweest. Dit was echter niet aan één stuk en steeds onverwachts, dus zo makkelijk kun je er geen afspraken over maken.
Juist met niet aan 1 stuk ziek zijn kan je allerlei afspraken maken en dingen inhalen etc. etc.
Als je aan 1 stuk ziek bent dan kan je wellicht je voortgang niet goed inschatten, maar als jij nog wel geregeld op school kwam dan wist je al veel eerder dat je achterliep.
Het voornaamste verschil is dat je BlueJ moet leren voor je tentamens en Eclipse niet...
Een andere IDE gaat je de fundamenten niet sneller / beter leren, hooguit gaat het meer afleiden omdat je meer knopjes hebt om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
timmie1 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 15:35:
Eclipse is een echte ontwikkelomgeving dat door Java developers gebruikt wordt om dingen te bouwen. Ik gebruik het zelf ook. BlueJ is gewoon een leeromgeving en wordt sowieso niet gebruikt om echte dingen in te bouwen. BlueJ wordt gebruikt om de basisprinciepes van OO programmeren bij te brengen zonder alle complexiteit van een 'echte' omgeving.
Gomez12 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 15:49:

Het voornaamste verschil is dat je BlueJ moet leren voor je tentamens en Eclipse niet...
Een andere IDE gaat je de fundamenten niet sneller / beter leren, hooguit gaat het meer afleiden omdat je meer knopjes hebt om uit te proberen.
Helemaal mee eens.

[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 07-01-2013 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 16:41

drm

f0pc0dert

Janoz:
Dat je er misschien niet geschikt voor bent is verder geen verwijt of belediging. Het is gewoon een valide te trekken conclusie. Soms ben je gewoon ook ergens niet geschikt voor en dat is, itt de in NL heersende mentaliteit waarbij iedereen alles zou moeten kunnen, helemaal niet erg.
Luister naar deze wijze woorden. Ik wilde eigenlijk net zoiets zeggen, maar vind het toch de moeite waard om even aan te stippen dat dit belangrijk en zinvol advies is.

offtopic:
Bedenk me net dat dit best wel een generiek antwoord is, zo eentje die gerust in een spambot verwerkt zou kunnen worden ... :P

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1