Videokaart - keuze- +-325 euro (max 350 "gerechtvaardigd")

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorlimtouk
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-05-2024
Beste tweakers,

Na het lezen van revieuws gedurende laatste 2 weken,
zie ik door de bomen het bos niet meer en heb ook bij hardware.info eergisteren al een topicje geopend,
maar hoop hier nog wat extra input te krijgen.

Ik ben zelf niet schuw met overklokken (al zal ik zelden het voltage aanpassen/ max 0.1V).
Mijn systeem:
CM690II advanced 3.0 + extra casefans (o.a. in de HDD drivebay een extra intake fan)
I5 3570K + Scythe mugen 2 RevB.
Corsair HX 750
Gigabyte Z77 UD3H
SSD (os) + 2 HDD's
2x 4GB Corsair vengeance LP CL9 (mocht 40 euro extra 2x4GB meer uithalen dan +40 euro videokaart hoor ik 't ook)

1x 1920*1200 monitor + 2x kleinere schermpjes of 1x 1920*1200+1920*1080+1920*1080

Na veel vergelijken kwam ik uit op de (ik zal tot zekere mate overklokken en hier standaard op draaien)
WIndows 7 64bit
Gainward GTX 680 2GB (352 euro)
XFX 7970 DD black 3GB) (335 euro)
Sapphire 7950 Vapor-X 3GB (304 euro)
msi twin frozr 7950 3GB (304 euro)

bij de XFX heb ik een ticket uit staan naar XFX zelf m.b.t. garantie (lifetime voor europe?) en de daadwerkelijke aansluitingen aan de achterkant (op gelijke websites tonen ze zowel 1DVI als 2 DVI poorten).
Micro stuttering blijkt niet (meer?) voor te komen bij de 7970's.

Wat is volgens jullie de beste koop (bang/buck)? of kan ik het verschil tussen b.v. de sapphire 7950 en de 680 beter in m'n zak steken? 325 is m'n richtbudget maar wil niet voor de 350 net de trein missen die ultra net onspeelbaar maakt op 1 scherm of 3 schermen onspeelbaar maakt op medium/high settings.

Games: MMORPG (Planet Side 2)
Crysis 2, Dirt 3, Dishonoured (straks: bioshock '3' , Carmageddon Reloaded).
Autocad Inventor / Solidworks.

Bij voorbaat dank voor jullie advies en meningen.
mocht ik een videokaart echt ten onrechte gemist hebben, welke zou ik moeten negeren uit dit rijtje?)
Als mijn portemonnee spontaan kramp heeft gekregen (videokaart besteld) laat ik dat natuurlijk weten :D.

**topic op hardware.info: gebruiker: Alienus**
zal ook een review maken van de videokaart ^^.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:36

Thomg

Aww yiss

Meerdere schermen? -> AMD
Persoonlijk deze
pricewatch: Gigabyte GV-R797OC-3GD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorlimtouk
Dan ga ik toch kijken voor een 7970 waarschijniljk.
een Crossfire X opstelling (als de kaarten gedropt zijn na 1-2 nieuwe series) zal dan ook een mogelijkheid zijn (als de drivers wat beter worden). een reden dat veel mensen ook een 680 aanraden.
ga op de veiling nog wel kijken of ik een 680 voor een leuke prijs op de kop kan tikken.

Anders grote kans dat het idd een 7970 gaat worden (overclockers.net had in algemen topings een vgl. conclusie, maar op tweakers en hardware.info worden bijna geen multi-monitor settings getest op single-gpu kaarten .. (en dan lijkt de 680 de koppositie te pakken) ze snijden elkaar de pas af op enkele punten.

Ben benieuwd wat de Gigabyte doet t.o.v. de XFX 7970 DD OC en de Sapphire 7970.

Nog beniewd naar andere reacties :) .. alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_1987
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07-2024

Dennis_1987

Level 29 Humanoid

Voor meerdere schermen is AMD beter dan Nvidia, voornamelijk door een grotere geheugenbus (384bit voor AMD, 256 bit voor de Nvidia gtx 680).
Ik heb vergelijkbare research gedaan en wat je ziet is dat de gtx680 vaak net wat sneller is op 1080p (behalve vergeleken met de hd7970 Ghz met de laatste drivers) en daarboven de 7970 het beter doet. Ik speel zelf op 1440p wat al 70% meer pixels heeft dan 1080p en dan merk je het verschil zeker.
Wat jij gaat doen met eyefinity wordt 3x1080p (drie schermen moeten op dezelfde resolutie) en daar gaat de 7970 het zeker beter doen dan de 680. Daarbij zijn al veel kaarten standaard hoger geklokt en komen ze al in de buurt van de Ghz editie. Ik zou er wel nog op letten dat je niet een kaart neemt met de standaard koeler (die rooie met een fan) omdat die minder goed koelt en meer geluid maakt en die xfx zijn ook niet heel stil, zie:
reviews: XFX en Asus HD 7970-kaarten in de ring
reviews: Round-up: snelle HD 7800- en 7900-kaarten
In de eerste review zie je de asus die nog de standaard koeler heeft en die is een stuk luider dan de xfx, maar de xfx in de tweede review is weer het luidsts van de kaarten met betere koelers.

Om een lang verhaal kort te maken, neem de kaart die Thomg hierboven aanraadt ;)

Hier had een gevatte opmerking kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorlimtouk
heb inmiddels ook het ticket binnen van xfx: (zie onder)
kort samengevat: geen Levenslange garantie in europa, maar gewoon een goede winkel zoeken die 1-2 jaar garantie biedt.
De 680 is de beste optie tot/met 1080P , door 3 monitors wordt het dus de 7970.

De gigabyte heb ik opgezocht en gaat met zijn 285mm lengte net (niet?) passen in mijn CM 690 II
door de HDD bay (in gebruik) de laatste strijd gaat tussen XFX en Sapphire.

Hartelijk bedankt voor alle antwoorden het heeft het selectieproces een stuk makkelijker gemaakt!.

-----------------------------------------------------
Dear XFX europe,

I am in consideration of buying a 7970 Dual dissipation Black edition (it seems to me the Ghz edition only gives a factory OC, also reachable with the black edtion).

Therefore i'm curious about a few things after some rumors i've read on the internet which i'd like/ be glad to see clarified (or solved on the correct forums).

-- is lifetime warranty (when registered within 30 days) also applicable to european (dutch) inhabitants for the 7970 DD Black edition? As it is in America?

-- The game bundle of Far Cry 3, Sleeping Dogs and Hitman, is it also offered by dutch retailers or is the game bundle offered / to be downloaded after registration of the 79** series card at XFX?

-- on several sites there are conflicting images of the XFX 7970 showing both a backside with a single DVI-duallink port as with a double DVI-duallink port. which models have a single link DVI port and which modles have 2x DVI dual link ports?
-- core / DD / Black DD / Ghz ? (or model numbers).

-- for buying a XFX 7970, would the warranty be void if the red parts would be hand painted to blue to match the case, given the point only exterior modification is done (visual) without dissembling the card and/or painting no other parts than the plastic cover ?? jus to be sure otw i'll take the red for granted, though a nice blue tint would give a great image how great a XFX card looks in a high-end gaming case with cable managment.

With kind regards and looking forward to your reply (english/dutch)

Jeroen Beerthuizen

-------------------------------------------------------------
Vandaag
11:08
XFX Europe

Dear Jeroen,
Thank you for your questions.
Please note that your warranty is directly with the company you buy the card from, not XFX. The USA have a completely different system that does not apply to EU.
You need to check with your local resellers to find out who offers the best individual warranty as XFX cannot force resellers of our cards to give anything more than a year.
It is the same with the games bundles. AMD offer these out directly to etailers and they then chose whether or not to offer them, so you must research in advance pick a good company to buy from in the Netherlands.
Regarding the outputs, check our website for further information on specific models and SKUs.

Finally, as we are not qualified to advise on technical warranty, I would suggest you register with XFX support and ask them regarding painting the card BEFORE you do it to be sure Many thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03 09:51
Gorlimtouk schreef op maandag 07 januari 2013 @ 18:59:
De gigabyte heb ik opgezocht en gaat met zijn 285mm lengte net (niet?) passen in mijn CM 690 II
door de HDD bay (in gebruik) de laatste strijd gaat tussen XFX en Sapphire.
Even zonder me in de rest van de dicussie te mengen (for now), tenzij je rare dingen met je case hebt gedaan is 285 mm totaal geen probleem voor die case. Ik heb em ook gehad en heb er een 301 mm lange 7970 lightning in kunnen passen ;)

Star Citizen Referal code | Gigabyte GeForce RTX 3090; Intel Core i7 8700k w/ NZXT Kraken X63; 32GB Corsair Vengeance LPX; CM NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
Sapphire HD 7950 950mhz OC editie. Die krijg je op stock cooling met OC makkelijk over 7970 snelheden heen.
Bijv: http://hardforum.com/showthread.php?t=1695577
Is ook gebaseerd op 7970 PCB.

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis_1987
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-07-2024

Dennis_1987

Level 29 Humanoid

Nefiorim schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 10:58:
Sapphire HD 7950 950mhz OC editie. Die krijg je op stock cooling met OC makkelijk over 7970 snelheden heen.
Bijv: http://hardforum.com/showthread.php?t=1695577
Is ook gebaseerd op 7970 PCB.
Klopt, maar met OC klok je de 7970 weer naar snelheden vergelijkbaar met de Ghz edition. Verder is snelheid misschien wel net zo hoog, maar het bevat nog steeds minder stream processors (2.048 tegen 1.792). Een oc 7950 maakt nog geen 7970 want behalve de stream processors is er ook nog een verschil tussen de chip (Tahiti Pro voor de 7950 en Tahiti XT voor de 7970) waardoor de 7950 ook niet meer stream processors kan aansturen (http://www.overclockerscl...ews/sapphire_7950_vaporx/).

Hier had een gevatte opmerking kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nefiorim
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-03 01:03
De Vapor-X is niet hetzelfde als de 950 OC versie. Dat van de stream processoren klopt, maar het overclockpotentieel van de Sapphire 7950 950 OC ligt zo absurd hoog... ~50% is niet heel ongewoon. Dat zie je met de 7970 gewoon niet (veel). OP gaf aan niet vies te zijn van overclocken, dus waarom niet?

http://www.hardwareheaven...oc-review-conclusion.html

Ik spreek trouwens uit ervaring, heb zelf de Sapphire 7950 950 gehad. En nee dit is geen geval eigen keuze rechtvaardigen, want mijn PC is ondertussen alweer verkocht :). Gamen ligt grotendeels in mn verleden nu.

XBO: Michaël#3318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gorlimtouk
@ Oraijon:
Je lijkt idd gelijk te hebben m.b.t. de langere videokaarten:
een 280 moet net passen: (hier b.v. de Sapphire 7970 OC (280mm)
plaatje
afgebeeld in de case.. (is wel krap)

-edit - de 300mm kaart blijkt inderdaad (precies) te passen link

De garantie wordt in europa geregeld bij de leverancier en niet direct de fabrikant (weet toch dat logitech etc het wel doet, maar is blijkbaar geen verplichting). ik zoek er dus 1 uit met 2 jaar garantie voor de laagste totaalprijs (aankoop+verzending).. en de keuze is zo goed als gemaakt:
De XFX 7970 Black editie (zeer lage prijs voor 338 euro t.o.v prestaties en koeling).
*verdere toelichting zie onder* Hartelijk bedankt voor jullie mening en input, dit heeft mij zeer geholpen voor het maken van mijn keuze ! :D . hoop met een mooie review van de uiteindelijke kaart wat voor jullie terug te kunnen doen ^^. (is er een topic over het maken van goede reviews / onderdeel?.. anders kijk ik wel gewoon de kunst af van belangrijke punten/eigenschappen XD. )

-- algemeen --
met betrekking tot de 7950 en de 7970 ga ik mee met dennis.
daarnaast ik schuw overklokken niet, maar wil niet de maximale limieten overzoeken
(op een enkele benchmark na) en wil het liefst van het voltage afblijven en daarbinnen het maximale eruithalen dat stabiel is. de gelinkte website hardwareheaven toont dit ook duidelijk aan :). Mooie review!.

Hoe de 300 mm van een MSI lightning erin moet passen is mij persoonlijk een raadsel.
(tenzij het hoekje van de PCI bracket ook wordt meegeteld (ik meet haaks over de lengte van het pcb).

Heb inmiddels ook een paar leuke shops gevonden voor de 7970
(de prijsvergelijker is nog niet bijgewerkt)
  • sicomputers.nl voor 338 euro (i.p.v. 141. (eerste keus bij 24 maanden garantie, ticket staat open)
  • sicomputers.nl 2 de Niet black versie voor 7 euro minder (daarom kies ik black).

en door het kwijtschelden van transportkosten wordt het anders
  • Alternate (zeker 24 maanden garantie)
    of
  • zercom.eu
mijn zoektocht komt hiermee bijna tot een eind.
als alles en de financiering rond komen hoop ik hem eind deze week op te halen / per post te zien ^^.

dan nog even wachten op de onderdelen van highflow (nabestelling duurt al langer dan een week zonder verder bericht over de levertijd helaas :S..).

[ Voor 8% gewijzigd door Gorlimtouk op 08-01-2013 22:21 . Reden: nieuwe informatie over de 7970 lighting i.c.m de 690 II Adv. ]

Pagina: 1