Toon posts:

Oude PC upgraden - geschikt maken voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste heren en dames,

ik heb me vandaag aangemeld bij Tweakers zodat ik berichten kan plaatsen in dit forum. Ik hoop dat ik het juiste topic voor mijn vragen heb gekozen.

Aanleiding:
Tot heden gebruikte ik mijn PC naar tevredenheid. Ik gebruikte deze voor internet en voor office programma's (office 2000). Recentelijk heeft een vriend van mij Adobe PS CS3 geinstalleerd omdat ik mij ben gaan verdiepen in digitale fotografie en de hierbij behorende fotobewerkingen. Mijn PC kan dit wel aan maar neemt erg veel tijd om foto's te openen en om bewerkingen uit te voeren. Niet leuk. Verder hoor je continue de harde schijf "ratelen".

Mijn huidige systeemconfiguratie:
Mijn oude PC is een Dell, systeemmodel optiplex GX240 uit 2002. De CPU is een Pentium 4, 1.6GHz. Verder 512MB aan RAM geheugen bestaande uit twee RAM modules van het type Samsung PC133U-333-542. De koeling bestaat uit een ventilator van het type JMC/DATEC 9232-12HBTL-2. De voeding is maximaal 250W, type HP-P2507F3P. Verder nog een harde schijf van 40GB waarop ik de programma's heb staan en een tweede harde schijf van 15GB waarop ik mijn documenten heb staan. Verder nog een externe harde schijf van 750GB waarop ik mijn foto's plaats. Als besturingssysteem draait Windows XP Service Pack 3.

Wat wil ik?
Een PC welke geschikt is om vlot mijn foto's te kunnen bewerken. Mijn monitor zal dus vervangen moeten worden. Dat realiseer ik me.

Wat is mijn budget?
Voor een nieuwe monitor heb ik Euro 500,= gespaard en voor het upgraden van mijn huidige PC Euro 700,=.

Wat kunnen jullie mij adviseren?
Welke onderdelen van mijn oude PC kan ik hergebruiken (kast, voeding)? Heb ik een andere versie van Windows nodig? Zo ja, welke? Heb ik een videokaart nodig? Ik speel wel eens youtube filmpjes af.
Heb ik een harde schijf nodig? Ik heb gelezen dat een SSD schijf sneller is om je programma's te laten draaien.

Ik begrijp dat het veel vragen zijn en misschien hebben jullie zelfs nog meer vragen aan mij. Stel ze gerust want alleen op deze manier weet ik wat ik uiteindelijk moet aanschaffen. Misschien dat ik nog wat langer door moet sparen maar dat weet ik pas als ik jullie tips en adviezen zie.

Benieuwde groet,

Edward.

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik zou van de oude computer niets meer hergebruiken, deze is inmiddels echt over datum. misschien heb je hier wat aan voor het samenstellen van je nieuwe pc?

reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013

Ik denk dat je met het budget van 1200 voor scherm en pc prima uit de voeten kunt.

[ Voor 12% gewijzigd door udybees op 06-01-2013 18:37 ]

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-03 10:25
Wat Udybees zegt heeft hij gelijk de onderdelen zijn wel erg verouderd en een geheel nieuw systeem lijkt me wel op zijn plek. Een ssd is veel sneller dan een gewone hdd en daarom zeker een aanrader met dit budget, een aparte grafische kaart is niet nodig de grafische chip in de processor is snel genoeg voor full hd filmpjes of lichtere spellen. Ssd zijn nog wel duur dus voor massa opslag is een hdd nog syeeds de slimste oplossing.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 169,40€ 169,40
1ASRock B75 Pro3-M€ 58,77€ 58,77
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 93,99€ 93,99
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 84,40€ 84,40
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,25€ 18,25
1Patriot Viper 3 PV38G160C9K€ 35,90€ 35,90
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,99€ 16,99
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 38,40€ 38,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 609,10

Als dit in zijn geheel bij afuture besteld is het 645 euro plus dan eventuele assemblage is dus 700ish
Ruimte genoeg voor een mooi monitor, je kan een full hd 23inch dell ultrasharp halen voor minder dan 200 euro of een 27 inch met een 2560x1440 resolutie maar die zijn aardig aan de prijs en ietsjes over budget en mischien overkill. (Maar wel heeeeel mooi speelgoed )

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reeds gegeven reacties. Waarom geen i7 processor? Ik neem aan dat de fotoverwerkingsprogramma's van de toekomst, zeg over 4 jaar, een steeds hogere aanslag doen aan je rekencapaciteit. Mijn oude PC heb ik tien jaar mogen gebruiken.

Verder heb ik een vraag over de koeling. Ik zit met mijn PC op zolder. In de zomer kan het hier makkelijk 45 graden worden. Nu heb ik wel een losse ventilator staan maar deze circuleert de lucht in de ruimte. Voelt wel lekker maar koelt niet. Heb ik nu extra ventilatie nodig in de behuizing?

En welk type monitor adviseren jullie? Is een videokaart noodzakelijk? Lees ook mijn eerste post.

Groet, Edward.

• udybees
Ik denk dat marinell7 geen i7 adviseerde om binnen het budget te blijven, als je er het geld voor over hebt kun je dit altijd doen natuurlijk. Al is de i5 snel genoeg voor fotobewerking hoor, ook voor de nabije toekomst. De koeler die hij aanraadt is meer dan prima in staat om je processor goed te koelen en in de kast zitten ook ventilatoren voor een goede luchtstroom in de kast. Mochten de 2 bijgeleverde ventilatoren in de kast niet volstaan, is er ruimte om er nog een paar bij te plaatsen.

de i5 heeft een ingebouwde videokaart die voldoet aan je eisen, voor iets meer power zou je nog een losse videokaart kunnen kopen.

bijvoorbeeld:

pricewatch: Asus GT630-2GD3

voor fotobewerking is dit een erg goed scherm, met ips paneel

pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M Zwart

[ Voor 31% gewijzigd door udybees op 06-01-2013 22:14 ]

• Daniel LoRG
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-03 16:56
Het lijkt me niet dat de volle €500,- op hoeft te gaan aan een monitor, toch? Ik denk dat je beter een goede monitor van maximaal €300,- kunt kopen. Dan kun je de overgebleven €200,- lekker in de zak houden of ook in de computer steken.

• marineII7
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-03 10:25
Het was inderdaad uit het standpunt dat je ook een 500 euro monitor zou kopen. Als je ietsje bijlegt heb je een xeon ( non overclock i7) plus 16gb ram. En hou je nog genoeg over andere dingen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 204,-€ 204,-
1ASRock B75 Pro3-M€ 58,77€ 58,77
1MSI N630GT-MD4GD3€ 64,90€ 64,90
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 93,99€ 93,99
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 84,40€ 84,40
1Cooler Master Hyper TX3 Evo€ 18,25€ 18,25
1Kingston HyperX black KHX16C10B1BK2/16€ 66,35€ 66,35
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,99€ 16,99
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 38,40€ 38,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 739,05

Verwijderd

Topicstarter
@Udybees: als ik de DELL U2412M Zwart bekijk is deze prijstechnisch zeer aantrekkelijk. Wat ik me aanvraag is hoe kleur-echt deze is? Of zie je dat niet met het menselijk oog? Een videikaart heb ik niet nodig voor het bekijken van youtube filmpjes via Internet? Later kan ik altijd een videokaart plaatsen? Is de gekozen voeding van marinell7 dan toereikend? Nalezen op internet lees ik dat een voeding het best is, langste levensduur, als hij maximaal circa 80% van zijn vermogen gebruikt. Dus 80% van 300W is 240W.

@marinell7: het moederbord is uitgerust met een B75 chipset. Ik lees op een ander deel van het forum dat dit beter een Z77 chipset kan zijn. Z77 is de nieuwste ontwikkeling. Heb je hier ervaring mee? Voldoet een B75 chipset voor de komende 10 jaar? Of ben ik veiliger uit met een Z77 chipset?
Verder vraag ik me af of 16GB RAM niet overdone is voor mij? Kies ik nu voor 8MB RAM dan kan ik dit later uitbreiden, zeg over vier jaar? Moet dat dan exact dezelfde RAM modules zijn? Of kan ik voor een latere uitbreiding kiezen wat op dat moment actueel is?

Ik wil jullie bedanken voor de input. Ik hoop dat er nog heren zijn die willen reageren?

Groet, Edward.

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08-2025

djunicron

*click-swoosh-thud*

Z77 -> prima met een K series CPU, oftewel voor overclocking.

B75 -> prima voor al het andere grut, zelfs zuiniger voor een aantal processoren. Een budgetbewustere keuze dus.

Komende 10 jaar? Dat meen je toch niet? 4 jaar is al onmogelijk om iets over te zeggen, maar goed, de komende 2 jaar zal je als je wensen niet veranderen waarschijnlijk geen drang hebben te upgraden.

Over 4 jaar meer geheugen (DDR3) kopen zal ook lastig worden, ik denk dat het na 2014 niet meer courant zal zijn. 8GB is voor mij tot op heden voldoende geweest voor PS CS5.5 als ik daar 18Mpix RAW files mee wil laten stitchen, om maar een dwarsstraat te noemen. A0 posters opstellen op drukkerskwaliteit is ook geen probleem, zolang je maar je layers een beetje in de gaten houd.

Ga je met Nikon 800D plaatjes (of andere >24Mpix materialen) aan de gang, dan zou ik meteen voor 16GB gaan. Zo veel duurder is het nou ook weer niet.

Met de beide voorgestelde systemen is 300W voldoende, mits de voeding van redelijke kwaliteit is, meer dan 400W zou gewoon totaal overkill zijn. Bij mild gebruik zal je systeem denk ik 100-200W trekken, dat valt dus reuze mee, dus ja, je blijft wel binnen die 240W. Wellicht bij een stresstest (maar dan doe je het erom zeg maar) dat je 260-280W zou aantikken, maar ook dat betwijfel ik, gezien je er geen losse videokaart bij zet.

• udybees
die dell ultra sharp heeft een IPS scherm, deze staan juist bekent om hun kleurechtheid. je kunt met de ingebouwde videokaart in de processor prima filmpjes kijken en zelfs voorzichtig een spelletje spelen. Videokaart kan je altijd later bijplaatsen. De Bequite voeding is dan voldoende ja, ook met een extra videokaart al kan een 400 watt versie in dat geval geen kwaad.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:13
Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:31:
@Udybees: als ik de DELL U2412M Zwart bekijk is deze prijstechnisch zeer aantrekkelijk. Wat ik me aanvraag is hoe kleur-echt deze is? Of zie je dat niet met het menselijk oog? Een videikaart heb ik niet nodig voor het bekijken van youtube filmpjes via Internet? Later kan ik altijd een videokaart plaatsen? Is de gekozen voeding van marinell7 dan toereikend? Nalezen op internet lees ik dat een voeding het best is, langste levensduur, als hij maximaal circa 80% van zijn vermogen gebruikt. Dus 80% van 300W is 240W.
Sommige processoren hebben een videokaart ingebouwd, deze is meer dan genoeg om youtube te kijken en films te kijken. Pas als je wilt gaan gamen heb je een aparte videokaart nodig, deze kun je altijd later nog erbij kopen (hoewel ik niet durf te garanderen dat over 10 jaar de videokaarten nog dezelfde aansluitingen gebruiken :) )
@marinell7: het moederbord is uitgerust met een B75 chipset. Ik lees op een ander deel van het forum dat dit beter een Z77 chipset kan zijn. Z77 is de nieuwste ontwikkeling. Heb je hier ervaring mee? Voldoet een B75 chipset voor de komende 10 jaar? Of ben ik veiliger uit met een Z77 chipset?

Verder vraag ik me af of 16GB RAM niet overdone is voor mij? Kies ik nu voor 8MB RAM dan kan ik dit later uitbreiden, zeg over vier jaar? Moet dat dan exact dezelfde RAM modules zijn? Of kan ik voor een latere uitbreiding kiezen wat op dat moment actueel is?

Ik wil jullie bedanken voor de input. Ik hoop dat er nog heren zijn die willen reageren?

Groet, Edward.
Als je niet wilt overklokken is B75 de betere keus, want goedkoper. Op dat bord zitten voldoende aansluitingen voor de meeste mensen, dus waarom zou je er meer geld aan uitgeven?

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Opnieuw bedankt voor jullie toelichtingen en adviezen. Ik begin een goed beeld te krijgen wat ik aan componenten nodig heb.

Voor fotografie gebruik ik momenteel een Nikon D300s. De NEF files zijn afgerond 20MB! En ja mijn wens is dat ik over 5 jaar een nieuwe camera wil kopen. Ik verwacht dat de camera's van die generatie NEF's produceren van 30MB of hoger. Dus om nu 16GB RAM te plaatsen lijkt me verstandig.

Verder heb ik eerder geschreven dat ik de foto's op een externe schijf opsla. Is het verstandig om toch een interne harde schijf te plaatsen? De programma's wil ik draaien vanaf een SSD. Windows, Office, Adobe, internet e.d. Een 128 GB SSD lijkt me een beetje klein dan.

Nog wat adviezen?

Groet, Edward.

• udybees
Ik zou een ssd gebruiken voor windows en een aantal veel gebruikte programma's en daarnaast een harde schijf van bijvoorbeeld een 1 TB voor opslag en overig gebruik. Kost tegenwoordig niet zo gek veel meer en je kan dan wat opslag betreft weer flink wat tijd vooruit.
Pagina: 1