Toon posts:

Vlans en seperate subnets op een Dell PowerConnect 6024

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil voor een testomgeving voor virtualisatie mijn netwerk inrichten zoals je dit in "productie" zou willen doen.

Hardware:

- Aantal servers met multiple nics.
- Linksys WRR54G als Gatway
- Dell Powerconnect 6024 als switch tussen de servers.

Per server heb ik een aantal nics welke voor storage, management, etc gebruikt worden. Per "service" wil ik een aparte vlan om zaken te scheiden.

Ik maak gebruik van het 172.16.0.0 subnet.

De subnets per vlan/service worden als volgt gebruikt:

- 172.16.0.0
- 172.16.4.0
- 172.16.8.0
- 172.16.12.0
- 172.16.16.0

Iedere Vlan heeft een IP, 172.16.xxx.254 en de gateway is in 172.16.0.254 welke bestaat op de WRT54G waarvan de poort welke verbonden is getagged is in iedere Vlan voor elk subnet alle tags accepteert.

Op de linksys WRT zijn de routes aangemaakt naar de desbetreffende Vlans/subnets op de 6024. De 6024 zou geen static routes nodig hebben tussen de Vlans, echter lijkt dit toch wel nodig.

Het probleem dat ik krijg op het moment dat de routes per Vlan worden aangemaakt moet ik mijn Gateway adres gebruiken wat betekent dat al het verkeer van Vlan naar Vlan over de Gateway gaat.

Het verkeer over de Gateway is niet wenselijk gezien deze alleen voor internetaccess gebruikt wordt en dit de snelheid van de connecties tussen de servers belemmert.

Zou ik gebruik moeten maken van InterVlan Routing op de 6024 ?

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt erop dat de 6024 dit niet kan, een engineer bij Dell is druk bezig dit uit te zoeken.

De documentatie van de 6024 geeft aan dat een IP aan je Vlan als GW adres voor je clients zou moeten dienen en de routes automatisch zouden moeten werken. Dit is echter niet het geval en de routes per subnet moeten apart aangemaakt worden. Ook hierna blijkt het niet te werken, Dell snapt dit zelf ook niet geheel.

Dus mocht iemand een tip hebben graag!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Je verhaal is vrij warrig, en je gebruikt termen op de verkeerde manier.

Je hebt *ergens* inter-vlan routing nodig. Of op je WRT54G, of op je Dell L3switch.

De gateways die je instelt op de servers zijn dan het IP adres van de software matige layer-3 interface welke aan het betreffende VLAN gekoppeld wordt op de Dell switch.

"De 6024 zou geen static routes nodig hebben tussen de Vlans, echter lijkt dit toch wel nodig."

Definieer op je switch alle VLANs, en koppel daaraan bij élk een juist IP adres. Dan zijn direct de juiste routes bekend op de switch. Voor alle overige IP verkeer (lees internet) voor destinations die *niet* bij de switch bekend zijn, wordt het verkeer doorgestuurd naar de default gateway, dus op de WRT54G.

Voor het retour verkeer (internet terug naar servers), stel je op je WRT54G een route in van 172.16.0.0/12 met als next-hop het IP adres dat je gekoppeld hebt aan het aparte VLAN tussen je WRT54G en Dell switch.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals jij aangeeft is het precies geconfigureerd. Het vreemde is dat verkeer tussen vlans altijd over de WRT54G gaat, dus een loop.

Ik heb inter-vlan routing nodig op de 6024 omdat ik anders al het verkeer over een single 100Mbit linkje naar buiten stuur en deze dit weer terug stuurt, iets wat op een of andere manier nu toch gebeurt.

Ik heb wel "directly connected" routes op de switch, welke dus herkend worden door de switch op de vlans maar verder weinig doen naar het lijkt.

De documentatie en wat ik op internet vind is tegenstrijdig. Volgens Dell support zou je Vlan-routing op een router moeten doen welke aan de 6024 hangt, maar volgens de documentatie niet. Dit is dus wat lastig.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 22:28:
Zoals jij aangeeft is het precies geconfigureerd. Het vreemde is dat verkeer tussen vlans altijd over de WRT54G gaat, dus een loop.
Dan heb je dus niet exact geconfigureerd wat ik beschreven heb, anders zou het echt onmogelijk zijn.

Het klinkt alsof de gateway die je instelt op je servers, geconfigureerd is op je WRT54G, dit zou niet moeten.
De documentatie en wat ik op internet vind is tegenstrijdig. Volgens Dell support zou je Vlan-routing op een router moeten doen welke aan de 6024 hangt, maar volgens de documentatie niet. Dit is dus wat lastig.
Ik kon weinig documentatie vinden (is die 6024 soms een oud model?) maar als jij een linkje hebt, dan graag.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Verwijderd

Topicstarter
webfreakz.nl schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:09:
[...]

Dan heb je dus niet exact geconfigureerd wat ik beschreven heb, anders zou het echt onmogelijk zijn.

Het klinkt alsof de gateway die je instelt op je servers, geconfigureerd is op je WRT54G, dit zou niet moeten.
Wat bedoel jij met "is geconfigureerd op je WRT54G" ?

Ik heb uiteraard daar routes met een GW-adres. De vraag is nu even of de route op de WRT54G naar het desbetreffende subnet voor internet-traffic het adres van de desbetreffende Vlan moet zijn of nu juist het adres van de WRT54G.

Op de servers in het desbetreffende Subnet/Vlan stel ik het IP van de Vlan in als gateway.
[...]

Ik kon weinig documentatie vinden (is die 6024 soms een oud model?) maar als jij een linkje hebt, dan graag.
Niet de nieuwste maar voldoende documentatie te vinden en een erg fijne switch.

Dit is even een doc over de Vlan routing zoals Dell dat ziet:

http://www.google.nl/url?...Zz6V3ppSwumH3hVKd2g6mUEEg

Docs:

http://support.dell.com/s...twork/pc6024/en/index.htm

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik mis in dit topic de configuratie van de verschillende onderdelen. Met name de switch.

Hm dat eerste document is wel heel raar. Ze zeggen steeda dat de 6024 een router wordt maar als 't er op aan komt, gaan alle routes via 10.x.0.2, welke niet gedefinieerd wordt :?

[ Voor 104% gewijzigd door CyBeR op 13-01-2013 12:49 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:41:
Ik mis in dit topic de configuratie van de verschillende onderdelen. Met name de switch.

Hm dat eerste document is wel heel raar. Ze zeggen steeda dat de 6024 een router wordt maar als 't er op aan komt, gaan alle routes via 10.x.0.2, welke niet gedefinieerd wordt :?
Dat viel mij dus ook op.

Wanneer ik poorten aan Vlans hang zie ik automatisch de "Direct Connected" routes, maar volgens de documentatie zou je deze toe moeten voeten.

Ik weet dat een 6224/6248 een "ip routing" command in zijn Vlan interface heeft om routing op een Vlan aan te zetten, dat heeft de 6024 nog niet. Dell kan er zelf ook weinig over zeggen momenteel maar het lijkt erop dat je een Vlan router aan je switch zou moeten hebben om het voor elkaar te krijgen, hoewel de switch verder echt alle mogelijkheden heeft.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2013 @ 12:54:
[...]
Ik weet dat een 6224/6248 een "ip routing" command in zijn Vlan interface heeft om routing op een Vlan aan te zetten, dat heeft de 6024 nog niet.
You sure? Want als ik op http://support.dell.com/s...c6024/en/ug/pdf/ugbk4.pdf pagina 146 kijk zie ik:
The following is an example of the CLI commands:
Console (config)#interface vlan 1
Console (config-if)# ip address 192.168.1.1 255.255.255.0
Console (config-if)# no ip address 192.168.1.1
Dat is wat je nodig hebt. Vanuit "global" zal je waarschijnlijk wel "ip routing" in moeten typen.

Wat is je switch config nu?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel echt "ip routing" geen "ip address".
Dat is wat je nodig hebt. Vanuit "global" zal je waarschijnlijk wel "ip routing" in moeten typen.

Wat is je switch config nu?
Ik kan vanuit global alleen "ip route" kiezen of "router rip" of "router ospf".

Config zal ik later even posten als ik wat andere zaken getest en geset heb.
Pagina: 1