Toon posts:

nieuw moederboard geroosterd door kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,
Dit is mijn eerste forum thread, excuses als dit verkeerd geplaatst is.
ik heb vandaag een ontzettend domme fout gemaakt (aub niet inwrijven...ik kan mezelf wel wat aandoen 8)7 ) waardoor metaal op het moederbord belande terwijl deze aanstond. over het gehele moederboard is er spul doorgesmolten. (met een mooi wolkje rook als gevolg).

dit was helaas nieuwe hardware.het moederbord is een ASUS F2A85-V waar een amd a10-5800k op zit.
Edit : UPDATE :
Nieuw moederboard vandaag binnen gekregen. helaas geen beeld , geen memOK lampje. dit was met een geheugenbankje dat niét in het oude bord zat op het moment van kortsluiten (maar 1 van de 2 bankjes zaten erin) , ik neem dus aan dat dit geheugenbankje oke is.

ik heb mijn voeding ook al uitgewisseld met een andere voeding maar ook dat gaf geen resultaat...
nu blijft er dus maar 1 ding over toch ? de cpu zelf. kan deze eventueel mijn bord weer hebben stukgemaakt (die dan de volgende cpu ook weer stuk maakt, etc?)

Wat is nu wijsheid?
m.v.g.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2013 17:59 ]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Volgens mij niet al te veel, gewoon een nieuw moederbord halen en proberen maar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of je CPU het wel of niet overleeft heeft is alleen te controleren door het te testen.

De kans dat je je nieuwe moederbord sloopt met een defecte CPU is echter heel klein. Dus ik zou gewoon een nieuw bordje halen en het daarmee testen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt voor de reacties !
Balen dat me dit op een zaterdag gebeurd is , ik wil het systeem erg graag weer draaiend zien maar dit gaat hem niet worden voor komende dinsdag (ivm onderdelen)...ik laat het resultaat wel weten !

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik kan geen wijs uit je foto's. Die 3 "doorgesmolten" draadjes van de powerfets zijn volgens mij niet doorgesmolten maar af-fabriek onderbroken.

Verwijderd

joopv schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:27:
Ik kan geen wijs uit je foto's. Die 3 "doorgesmolten" draadjes van de powerfets zijn volgens mij niet doorgesmolten maar af-fabriek onderbroken.
zo te zien heb je echt wel geleik ? ziet er niet echt doorgebrand uit ;p

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Afbeeldingslocatie: http://img.directindustry.com/images_di/photo-g/mosfet-11587-2805895.jpg

Een MOSFET heeft het middelste pootje niet nodig om verbonden te zijn als het koelplaatje (dat stuk metaal achterop) verbonden is met de print. Dus ze lijken me op het eerste zicht niet kapot.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:59
Dit neemt niet weg dat electronica op rook werkt, en eens dit ontsnapt is werkt het niet meer..
Ookal zien ze er niet kapot uit, misschien zijn ze wel fit ;)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:30:
[...]

zo te zien heb je echt wel geleik ? ziet er niet echt doorgebrand uit ;p
ze stinken wel en mijn cpu fan draait na dit incident niet meer.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan gewoon niet meer met dat bord klooien. Hang het tegen de muur en pak een nieuwe.

Ook al is er misschien geen/weinig fysieke schade, als het gerookt heeft dan zou ik 't niet meer gebruiken.

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 13:28
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:44:
[...]

ze stinken wel en mijn cpu fan draait na dit incident niet meer.
Als het stinkt (zo'n typische 'electrische' geur) is er sowieso wat doorgebrand.

Verder, zoals al werd gezegd: Als de magische rook eruit is, werkt het niet meer :+

• KSR
  • Niet online

KSR

Dat hij kapot is, dat is duidelijk, maar welke fout heb je gemaakt?
Wie weet leren anderen hier van.

Be Stronger Than Your Excuses

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:45

Ultrapc

Anyone steak?

'Er is metaal op het moederbord beland.'

Lezen is een vak hè?
Haha, ik snap waarom mensen dit doen, grappig om te spotten met lezers (En dus mijzelf ook)

Allround.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
Die fets horen inderdaad zo'n onderbroken pootje te hebben in het midden.

Bedoel je bij die andere foto de rij puntjes in het vlak boven (of vanaf de tekst gezien onder) PCIe?
dat zijn via's. Die horen daar.

Niet dat het moederbord niet kapot zal zijn, hij doet immers niks, maar die 2 dingen zijn geen defect

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:39

Fordox

00101010

Mee eens met hierboven. Wat je laat zien, hoort zo.

Je kunt altijd proberen rma aan te vragen, maar ik geef het niet veel kans. Dat word dus een nieuw plankje kopen en hopen dat je cpu niet dood is

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Topicstarter
Nieuw moederboard vandaag binnen gekregen. helaas geen beeld , geen memOK lampje. dit was met een geheugenbankje dat niét in het oude bord zat op het moment van kortsluiten (maar 1 van de 2 bankjes zaten erin) , ik neem dus aan dat dit geheugenbankje oke is. ook krijg ik geen geluid van de speaker , wel gaat de cpu fan draaien etc etc.

ik heb mijn voeding ook al uitgewisseld met een andere voeding maar ook dat gaf geen resultaat...
nu blijft er dus maar 1 ding over toch ? de cpu zelf. kan deze eventueel mijn bord weer hebben stukgemaakt (die dan de volgende cpu ook weer stuk maakt, etc?)

Wat is nu wijsheid?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

De kans dat een dooie CPU je moederbord sloopt is niet zo heel groot. De kans dat een moederbord dat kortsluiting veroorzaakt je CPU sloopt is een heel stuk groter.

In deze zou ik dus je CPU vervangen.
Werkt het dan niet, dan kun je altijd nog de andere onderdelen vervangen. Misschien is de geheugenmodule (niet bankje!) niet compatible met je moederbord (het is en blijft Asus natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
TERW_DAN schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 18:43:
De kans dat een dooie CPU je moederbord sloopt is niet zo heel groot. De kans dat een moederbord dat kortsluiting veroorzaakt je CPU sloopt is een heel stuk groter.

In deze zou ik dus je CPU vervangen.
Werkt het dan niet, dan kun je altijd nog de andere onderdelen vervangen. Misschien is de geheugenmodule (niet bankje!) niet compatible met je moederbord (het is en blijft Asus natuurlijk).
Ik heb voordat ik het met kortsluiting had verklooit wel beeld gehad en windows geinstalleerd met het huidige bankje, is het dan veilig om aan te nemen dat het geheugen compatible is met mijn moederboard ?

morgen maar even kijken of ik een cpu in mijn omgeving kan vinden, wil het systeem erg graag draaiend zien nu :-(

Verwijderd

Ultrapc schreef op zondag 06 januari 2013 @ 01:52:
'Er is metaal op het moederbord beland.'

Lezen is een vak hè?
Haha, ik snap waarom mensen dit doen, grappig om te spotten met lezers (En dus mijzelf ook)
Ik snap best waarom hij vroeg hoe het stuk is gegaan, want ik vraag me eerlijk gezegd ook af hoe dat is gebeurd. Ik denk dat het andere best kan helpen als hij uitlegt hoe zodat andere deze ellende niet mee hoeven te maken

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:45

Ultrapc

Anyone steak?

Ja, ik heb ook geen idee hoe er metaal op een mobo beland.
(Dat 'Lezen is een vak' gedoe vinden Tweakers schijnbaar leuk, dus ik dacht: dan doe ik het toch ook een keer :) )

Allround.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
De meest waarschijnlijke oorzaak van het belanden van metaal op een mainboard is de zwaartekracht. (duh).

Een schroefje laten vallen? Een afdekplaatje, een montagehulpmiddel, schroevedraaier, weet ik wat.

Als dat dan toevallig contact maakt tussen 2 punten in het voedingsgedeelte zijn de rapen gaar, want al zijn de spanningen laag en ongevaarlijk (voor mensen), de stromen die kunnen gaan lopen zijn zeer groot.

Verwijderd

8)7 8)7 mag ik ook wat vragen aan u, ook ik heb per ongeluk sluiting gammat met een schroevendraaier.
waarschijnlijk ook mij moederbord stuk?maar ook een kans dat mijn processor het niet meer doet?vraag:kan ik mijn processor appart door laten meten? ook een asus x71s serie.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-02 11:37
andermans topic kapen is niet zo netjes, maar om je even snel te beantwoorden, nee je kan hem niet doormeten. Met een paar honderd pootjes en allerlei elektronica erin is dat vrijwel onmogelijk.

Je kan hem wel testen, dan moet je hem in een ander moederbord proberen (die het nog wel doet)
Pagina: 1