[zelfboud] Nieuw familiesysteempje met krap budget

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaddieN
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-12-2022
Korte introductie over mijzelf
Ik ben een 40-er, heb gemiddeld meer verstand van hardware dan mijn vrouw, heb 2 kinderen en vind het leuk om zelf dingen uit elkaar te halen en in elkaar te zetten (zie hier).

Aanleiding
Mijn kinderen zijn opeens fan van minecraft. En dat trekt het huidge systeem niet helemaal.
En ik vind het wel leuk om me weer eens te verdiepen in de wereld van de hardware.
Omdat ik altijd veel informatie op GoT kan vinden, leek het me ook eens tijd om iets bij te dragen, ook al heeft mijn verhaal een nogal hoog JBF gehalte...

Huidige systeem
Afgedankte HP XW4100 van werk:
Pentium 4A (2600 MHz), 3072 MB (DDR SDRAM), NVIDIA Quadro4 380 XGL (64 MB), SAMSUNG HD322GJ (SATA, 320GB)
(deze is voor een appel-en-een-ei op te halen zodra ik het nieuwe systeem opgezet heb)

Plan
Met een budget van rond de 250,- een nieuw basissysteem voor het hele gezin, maar waarmee papa zo nu en dan ook "echte" games kan spelen. En dat hoeft dan niet altijd op UltraHigh settings.
Hierbij wil ik zo veel mogelijk gebruik maken van de spullen die ik al heb.

Hieronder de onderdelen die ik ga gebruiken. De behuizing en de voeding heb ik al en wil ik hergebruiken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G860 Boxed€ 55,95€ 55,95
1ASRock B75M-DGS€ 48,95€ 48,95
1Gigabyte GV-R777OC-1GD€ 107,95€ 107,95
1Antec LifeStyle Sonata II Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 19,41€ 19,41
1Antec TruePower True380€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 232,26

Dit is naar mijn idee best een goed lijstje, lijkt me.
Aanvullingen of verbeteringen zijn welkom.

20 pins connector?
Er zijn echter wel een paar onzekere factoren, en dat heeft te maken met de voeding die al wat ouder is.
Voor de connectoren op het moederbord ben ik aangewezen op de 20 pins ATX connector. Volgens de manual van het moederbord is dat geen probleem.

PCIe connector?
De PCIe kaart verwacht ook nog een 6 pins connector voor de energiebehoefte.
Na een beetje rondgekeken te hebben begrijp ik dat er adapters voor molex-> 6pins PCIe bestaan. Waarschijnlijk zit het niet bij deze kaart inbegrepen...
Als nou blijkt dat zo'n kabeltje een tientje is, dan overweeg ik de voeding te kopen die in de BBG van deze maand staat.
Wat betreft vermogen denk ik dat de huidige voeding het prima gaat redden.

Vervolg

De komen periode ga ik mijn ervaringen met het opbouwen van het systeem schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-07 15:13

lasharor

7 december 2004

Heb je de verschillende best buy guides al doorgekeken? Volgens mij past een variatie van het basis systeem uit de BBG van november 2012 prima in je budget en is veel krachtiger dan dat je nu hebt:

reviews: Desktop best buy guide: editie november 2012

nvm, ik zag die grafische kaart over het hoofd.

[ Voor 7% gewijzigd door lasharor op 05-01-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaddieN
Ja, die BBG heb ik ook langs zien komen en mijn lijstje is daar wel op geinspireerd.
Zo werd ook mijn twijfel over de G860 weggenomen toen ik een stukje discussie over de BBG van januari zag.

Gaaf, ik zie dat ik een spelfout in mijn allereerste GoT bericht heb gemaakt... hoe kan ik dat herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Jouw Antec voeding leeft nog en heeft nog niet eens de rest van de PC gesloopt? Dat is echt bijzonder... Normaal gesproken zou dat allang horen te gebeuren. Is namelijk zo'n gare Antec met Fuhjyyu condensators. :|

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultrapc
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-07 19:23

Ultrapc

Anyone steak?

-The_Mask- schreef op zondag 06 januari 2013 @ 12:29:
Jouw Antec voeding leeft nog en heeft nog niet eens de rest van de PC gesloopt? Dat is echt bijzonder... Normaal gesproken zou dat allang horen te gebeuren. Is namelijk zo'n gare Antec met Fuhjyyu condensators. :|
Idd een collectorsitem, ik heb er 2 de lucht in zien gaan.

Ik zou gewoon een fatsoenlijke voeding bijkopen, voordat deze je hele systeem naar de maan helpt.
Succes met bouwen!

Allround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die voeding zou ik inderdaad ook afschrijven. Voor een paar tientjes heb je al een degelijke be quiet voeding van 300W, dat is meer dan zat voor een eenvoudig systeem. Dan ga je misschien iets boven je budget, maar hoef je niet bang te zijn dat je je systeem binnen de kortste keren door laat fikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaddieN
Bedankt voor de waarschuwingen, zal (eens) niet eigenwijs doen en ga een voeding aan het lijstje toevoegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-07 23:44
wat voor een "echte games" speel je dan? Als het niet zo zwaar is kan je ook een leuk compact systeempje maken met een AMD APU. Vind je vrouw denk ik ook wel iets fijner op de energie rekening.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:29

Quad

Doof

Inderdaad, een leuke APU (A8 5600K bijvoorbeeld) draait prima.
Heb hem even getest met AC3 op low settings op FullHD, draaide goed.

Voeding is inderdaad een van de belangrijkste onderdelen, als je een crappe voeding heb kan je duurder uit komen met je nieuwe systeem omdat deze je hele computer naar de maan kan helpen.

300 Watt PSU zou ik dan weer niet aanraden met de HD7770, de meeste hebben geen PCI-e connector (ben geen fan van 2x molex naar PCI-e convertertjes).
De Antec VP350 heeft bijvoorbeeld deze wel, en dat gaat prima met een HD7770 icm een Q8300 Intel CPU waar ik deze bij in heb gezet.

Een APU kan prima zonder een PCI-e voeding af en dan is een BeQuiet 300 W system power PSU voldoende.

Maar moet wel zeggen dat het systeem met de G860 icm HD7770 het allround beter doet dan een APU, deze is op CPU gebied vlotter als de G860 maar grafisch minder als een HD7770 (vanzelfsprekend).

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-07 10:49

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

als je 250 euro wilt spenderen, kun je dan niet beter kijken naar een leuk 2e handsje?

mocht je voor de 7770 gaan, pak die van Sapphire, die is stil(ler) en sneller. misschien is een A10/A8 APU ook wel leuk voor je, die integrated GPU's zijn best leuk!

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaddieN
wat voor een "echte games" speel je dan?
Tja, eigenlijk niet zo veel omdat de laptop (een Compal IFL90, waarvan nu de videokaart kapot is) het niet trok. Heb een tijd geleden wel een spel gespeeld (waarin je een soort vleugels hebt en over alles heen kan vliegen en lopen?), maar dat ging toch echt niet. En dat vond ik echt wel jammer, want het zag er wel gaaf uit!
Het gaat er vooral om dat als ik dan eens iets moois zie, het ook wil spelen. Verder ben ik geen echte gamer, hoor.
Inderdaad, een leuke APU (A8 5600K bijvoorbeeld) draait prima.
Wat betreft die APU: daar heb ik in het begin wel erg over getwijfeld, maar met die A8/10 is het soms ook "net niet". En vind het een beetje raar om dan uit te breiden met een videokaart, terwijl d'r al eentje in de cpu zit.
pak die van Sapphire, die is stil(ler) en sneller.
Hm, dacht dat ik ergens gelezen had dat die juist een irritant geluidje had bij full load... Ik zal eens verder zoeken.
als je 250 euro wilt spenderen, kun je dan niet beter kijken naar een leuk 2e handsje?
Heb ik ook gedaan, maar dan zijn de mogelijkheden om het systeem te verbeteren nogal beperkt.
En ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat er nog redelijk hoge prijzen voor gevraagd worden. Het verschill is dan niet groot genoeg met een nieuw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Er is ook een revisie 2.0 van de videokaart die je hebt uitgezocht. Weet zo snel niet wat de verschillen zijn maar mogelijk lonen die paar euro extra de moeite wel?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SaddieN schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:01:
Wat betreft die APU: daar heb ik in het begin wel erg over getwijfeld, maar met die A8/10 is het soms ook "net niet". En vind het een beetje raar om dan uit te breiden met een videokaart, terwijl d'r al eentje in de cpu zit.
Mjah, die G860 heeft ook een ingebakken GPU. Dus wat dat betreft zou ik het gewoon puur baseren op het bedrag wat die kost en de prestaties wat het ding levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaddieN
Die ad had ik nog niet gezien, idd interessant. Maar ook een van de reacties: kan bijna nieuw kopen.
En wat betreft videokaart: ik vind verbruik van de 7770 wel interessant voor wat ik ermee wil doen. En dat is ook meer een principe kwestie.

De G860 heeft idd ook igp, maar niet zoals de APU in de markt staat.

[ Voor 29% gewijzigd door SaddieN op 07-01-2013 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-07 10:49

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

leuk leesvoer over de 7770 (met Oa de sapphire)
http://nl.hardware.info/r...kaarten-vergelijkingstest

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:29

Quad

Doof

De Sapphire is wel een grote winnaar en zal een goede keuze zijn.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1