Mensen, wat kunnen jullie toch belabberd lezen zeg
Het "probleem" was om 20:19 al opgelost, zoals hieronder gequote, en jullie blijven doorgaan met het proberen te compileren. Jullie hebben blijkbaar niet bij stil gestaan dat er een kans aanwezig was dat de driver al in de kernel zit of met Ubuntu wordt meegeleverd.
kazz1980 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 20:03:
[...]
Ah typfout... Maak +x doet voor een uitvoerbaar hetzelfde als 755, dus zo n00b ben ik dus ook weer niet
readme en PDF bestenaden heb ik gelezen, maar word er niet echt wijs uit!
Overigens heb ik het idee dat het touchscreen in kwestie nu wel werkt... Misschien is de driver dan toch uitgevoerd? al heb ik er niks van gemerkt...?? Alleen gaat het alle kanten op... bewegen van links naar rechts levert een 'muis' beweging op die van omlaag naar omhoog gaat. Omhoog en omlaag bewegen levert links en rechts op...
Mogelijk moet het scherm gekalibreerd worden - maar hoe??
Dit geeft aan dat het scherm prima werkt, maar het systeem niet weet hoe z'n oriëntatie is.
Gefixt!
XInput_Calibrator gevonden en werkt perfect. Problem solved!! Uiteindelijk toch zelf uitgekomen. alsnog bedankt!
Mooi, probleem opgelost, vraag klaar, laat 't topic maar zakken.
Maar helaas, er volgt een grandioze discussie over apt en nog meer irrelevante zooi. Er is geen internet vereist om make te kunnen installeren, deze is op de CD meegeleverd. Net als alle andere packages die nodig zijn om kernel modules te kunnen compileren. Zou even lekker zijn, heb je een nieuwe computer, nieuwe netwerkhardware, en kan je 't internet niet op omdat er geen module voor beschikbaar is. Moet je 't gaan compileren adhv meegeleverde source code en kan je er geen zak mee omdat je eerst je compiler van 't web moet slurpen

Hiervoor hebben ze dus apt-cdrom uitgevonden. Of als je het via een GUI wilt doen, zet je de cdrom repo aan, schuif je de install cd/dvd in je drive en installeer je 't daar vanaf met je package manager (uiteraard nadat je even een update hebt gedraaid zodat er bekend is wat er op te vinden is).
FireDrunk schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 23:07:
[...]
Ik gaf (geef) dat advies meer omdat in de nieuwste kernel zijn drivers misschien wel zitten, en bovendien als je dan tóch zelf kernel modules gaat compilen, doe het dan gelijk voor de nieuwste kernel.
Just my 2 cents...
Prima advies, maar het zit al in de huidige

Nee, ze worden in user space geladen, maar het zijn nog steeds kernel modules. En deze worden met de kernel meegeleverd omdat ze afhankelijk zijn van de versie van de kernel. Je kan geen module laden die niet voor je kernel is gecompileerd. Het is al vaak genoeg voorgekomen dat bepaalde hardware niet werkt totdat je de kernel update. Goh, zou dat misschien komen omdat de driver, dus module, bij de kernel wordt geleverd? Zeker voor Ubuntu is het helemaal niet onverstandig om even de kernel een update te geven voordat je gaat zitten rommelen met handmatig modules compileren.
Het is zelfs beter om even te kijken wat ze in de backport-modules packages hebben gestopt, want hier kunnen nieuwe drivers bij zitten, of nieuwere versie voor betere werking. Denk maar aan het linux-wireless project. Er wordt een bepaalde versie genomen voor de kernel ten tijde van de kernel freeze in Ubuntu. Maar door de backport-modules package kan je toch een nieuwere versie gebruiken voor je wifi kaart, zonder deze handmatig te moeten compileren.
Zijn we weer allemaal bij de les? Kazz1980, heb je nog problemen met de aansturing van je touchscreen, de aanleiding van je topic?