Artifacts bij Club 3D HD 7850

Pagina: 1
Acties:

• Mag
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10-2020
Sinds een paar weken gebruik ik onderstaand systeem met Windows 8 Pro. Ik heb vanaf het begin af aan de nieuwste drivers gebruikt, de Catalyst 12.10.
Vandaag, zonder dat er iets hardware of software matig is veranderd, heb ik opeens last van artifacts in de vorm van gekleurde vierkantjes/blokjes. Ik heb er zelf geen foto van, maar onderstaand plaatje is van iemand met hetzelfde probleem. Deze vierkantjes worden steeds talrijker tot het beeld vast staat en ik een melding krijg dat de drivers zijn gecrashed en zijn geherstart, of tot de hele pc crashed en ik hem moet rebooten.
Op internet zijn er genoeg mensen te vinden met vergelijkbare problemen, vaak worden de drivers de schuld gegeven of de videokaart zelf. Maar geen van deze mensen heeft weken lang dezelfde videokaart met dezelfde drivers gebruikt zonder problemen, en dan plots van het ene op het andere moment dat de problemen zich uiten.

Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Ik heb gelezen dat de drivers van ATI nog niet volledig compatible zijn met Windows 8, moet ik wachten op de 13.1 drivers (of de 12.11 beta 11 drivers proberen)? Of is dit duidelijk een hardware matige fout? Waar kan dit door veroorzaakt zijn?

Ik heb natuurlijk al geprobeerd de drivers opnieuw te installeren en een eerder windows herstelpunt gebruikt.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2afbwns.jpg

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,80€ 84,80
1ASRock 970 Extreme4€ 79,95€ 79,95
1Club3D Radeon HD 7850 royalKing€ 188,81€ 188,81
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 65,45€ 65,45
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 83,90€ 83,90
1Antec One€ 49,-€ 49,-
2Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 32,22€ 64,44
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,95€ 16,95
1Antec HCG-520€ 58,-€ 58,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 94,38€ 94,38
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 785,68

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:17

Nemesizz

Untouchable

Het kán een driver issue zijn, sommige kaarten komen in de problemen met de idle en load modus.
De driver selecteerd dan de clockspeeds en voltages afhankelijk van de load, soms gaat de load omhoog (je kijkt een filmpje of start een game) maar de voltage blijft vast zitten op een te lage voltage.
Dan kun je ook artefacts krijgen of een GSOD (grey screen of death, komt voor sinds AMD kaarten 'powerplay' hebben).

Makkelijker om na te gaan is, de PC herstarten, en gewoon je BIOS induiken en daar een tijdje laten staan.
Krijg je daar ook blokjes (artefacts) is je kaart gewoon kapot en heeft de driver en niks mee te maken (drivers zijn immers nog niet geladen).
Blijft je kaart daar langdurig wel gewoon werken, ligt het hoogst waarschijnlijk toch aan de drivers.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

mee eens met hierboven.

heb je verder ook nog gekeken naar je temperaturen?

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Mag
In de bios krijg ik geen artefacts. Ik kreeg wel een paar keer artefacts op de w8 login screen; zijn de drivers dan wel al actief?
De temperaturen zijn altijd goed. Zelfs tijdens zware spellen kwam het niet boven 50 graden.
Met de 12.11 beta 11 drivers heb ik dezelfde problemen.

Het lijkt me duidelijk gerelateerd aan dat "load" verhaal. Browsen of een simpel spelletje als Hotline Miami spelen zorgt ervoor dat ik 10-20 min kan gaan zonder crash. Echter is Max Payne 3 starten iets wat direct tot een crash leidt.

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-08-2025
Even in safe mode booten dan zijn er geen drivers actief.
Maar inderdaad wat zijn je temperaturen.

Evt even driver sweeper en dan schone instal van je drivers.

• Mag
In safe mode werkte ook alles prima. Dan is er natuurlijk geen internet dus het enige spel wat ik kon proberen om enigszins de kaart te stressen was sims3 en die draaide gewoon.

Na driver sweeper en clean install echter nog steeds hetzelfde probleem...

En nogmaals: temperaturen zijn goed. 30-40 graden en 50 bij BF3 ed (toen dat nog werkte)

• Mag
Nemesizz schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:52:
Het kán een driver issue zijn, sommige kaarten komen in de problemen met de idle en load modus.
De driver selecteerd dan de clockspeeds en voltages afhankelijk van de load, soms gaat de load omhoog (je kijkt een filmpje of start een game) maar de voltage blijft vast zitten op een te lage voltage.
Dan kun je ook artefacts krijgen of een GSOD (grey screen of death, komt voor sinds AMD kaarten 'powerplay' hebben).
Ik weet niet waar het aan ligt, dat ik netjes alles heb geinstalleerd met die driver sweeper of dat ik gedowngrade ben naar 12.8, maar inmiddels is mijn pc aardig stabiel. Heb net eventjes Tony Hawk Pro Skater HD kunnen spelen zonder problemen en ook browsen en tekstverwerken enzo was geen issue.
Bij zware spellen als bijv. Max Payne 3 krijg ik echter al direct blokjes al tijdens de load screen (al kom ik inmiddels dus wel de menu's door, so there's progress there for what it's worth..).

Met MSI Afterburner zie ik duidelijk dat de clockspeeds allemaal netjes omhoog gaan bij een hoge load, maar ik kan de voltage niet monitoren of controllen met de AMD Catalyst software en ook niet met de MSI Afterburner. Als het daadwerkelijk een issue is met het voltage wat niet netjes meewerkt, hoe kan ik dit dan oplossen?

EDIT:
UPDATE!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/7uI6L.jpg

Zojuist Warhammer 40k Space Marine geprobeerd, die is niet zo zwaar voor je kaart als Max Payne 3 maar vraagt duidelijk meer dan Tony Hawk Pro Skater HD.

Op een gegeven moment merkte ik dat het beeld even bevroor, toen alt tabde ik om te kijken naar MSI Afterburner en die liet zien dat zowel de clockspeed van het geheugen als de core allebei naar 150 dropte, dit is dus zelfs lager dan de idle/2D staat. Toen ik terug alt tabde om verder te spelen kreeg ik al heel snel weer blokjes. Het is met veel moeite toen nog gelukt het spel af te sluiten zonder mijn pc te rebooten zodat ik nogmaals een kijkje kon nemen naar de afterburner en die liet dus wederom hetzelfde zien, een drop naar 150 MHz.

Is dit verder bevestigend van een software/driver probleem? Of juist van een hardware matig probleem?

edit2: De temperatuur tijdens dit hele gebeuren lag tussen de 35 en 45 graden.

[ Voor 25% gewijzigd door Mag op 06-01-2013 11:59 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-02 16:54

Fordox

00101010

Probeer eens in afterburner die poweroimit helemaal omhoog te schroeven.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-02 02:13

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Daar komt nog bij dat ik in MSI AB zie dat de kaart is overclocked.

975Mhz core is niet standaard voor deze kaart. Dat is 910Mhz namelijk.

Terugzetten en weer proberen.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

• Mag
Imprezzion schreef op zondag 06 januari 2013 @ 14:06:
Daar komt nog bij dat ik in MSI AB zie dat de kaart is overclocked.

975Mhz core is niet standaard voor deze kaart. Dat is 910Mhz namelijk.

Terugzetten en weer proberen.
Ja ik heb uiteraard flink zitten Googlen en vond sporadisch topics van mensen met vergelijkbare problemen, sommige ervan werden op miraculeuze wijze opgelost door de core clock snelheid op bepaalde waarden te zetten dus heb enkele daarvan geprobeerd.

Ik zal het terugzetten op 910 MHz en de power limit verhogen.

Edit: Zojuist geprobeerd, bij het gamen freezed het beeld (geen artifacts) en loopt het spel vast. Vervolgens zie ik in MSI AB dat de geheugen clock snelheid en de core clock snelheid weer naar 150 zijn gegaan, ditmaal niet met een piekje maar ze blijven op die waarde.

[ Voor 18% gewijzigd door Mag op 06-01-2013 14:12 ]

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Ik heb van de week bij een klant in de winkel waar ik werk het zelfde gehoord.
Dit was op een P8 bordje met onboard kaart en die kreeg syrillische tekens en artifacts.
Maar niet op zijn dekstop maar op het 'metro / new UI' scherm van windows.
De pc was er even vanaf na een herinstallatie.

Warhammer en PC games en lego

• Mag
Nu laat m'n pc bij het opstarten enkel een zwart scherm zien. Het ledje van m'n beeldscherm blijft ook knipperen wat suggereert dat die standby staat en geen signaal krijgt. Ik neem aan dat dit betekent dat m'n videokaart nu écht overleden is?

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

Waarsch het geheugen van de videokaart is compleet kapot

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:35

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ben even niet bekend met de AMD mobos, maar heb je niet een 2e pci_E port om op te testen, en de beste van allemaal in een andere pc natuurlijk... je bios kom je wel nog altijd in?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Mag
sain onez schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:55:
Ben even niet bekend met de AMD mobos, maar heb je niet een 2e pci_E port om op te testen, en de beste van allemaal in een andere pc natuurlijk... je bios kom je wel nog altijd in?
Nope, heb dus net maar een HD 7870 gekocht en nu werkt alles weer perfect. RMA voor de 7850 dus :(

• Arnevld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-11-2024

Arnevld

Warhammer

Na wat research, Artifacts in Windows 8 komen door de ATI Tweak Tool voor de videokaarten.

Warhammer en PC games en lego

• Morress
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-01 20:56
Arnevld schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:38:
Ik heb van de week bij een klant in de winkel waar ik werk het zelfde gehoord.
Dit was op een P8 bordje met onboard kaart en die kreeg syrillische tekens en artifacts.
Maar niet op zijn dekstop maar op het 'metro / new UI' scherm van windows.
De pc was er even vanaf na een herinstallatie.
Hier ook een klant in winkel met 7850 van HIS, heeft problemen in 2d mode in windows 7, gestresst met 3d11 en MSI Kombustor, 0 problemen. Heb zojuist gegoogled, er zijn behoorlijk wat mensen die dit probleem hebben. Lees veelal dat mensen omruilen voor 7850, probleem is: Vraag er eens een RMA voor aan die serieus behandeld wordt.... ERG irritant dit.
Arnevld schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 20:03:
Na wat research, Artifacts in Windows 8 komen door de ATI Tweak Tool voor de videokaarten.
Ga eens zien of dit de oplossing is in Win 7, thx

[ Voor 14% gewijzigd door Morress op 16-05-2013 10:37 ]

Pagina: 1