Basissysteem ~630E

Pagina: 1
Acties:

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-05 09:42
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is in eerste instantie voor mailen, browsen (youtube ook), office, maar er moeten ook games op gespeeld kunnen worden. Ik snap best dat dit niet op de maximale instellingen zal kunnen, maar ik moet er toch wel de komende paar jaar nog spellen op kunnen spelen (mijn resolutie is 1920x1080), al dan niet op lage instellingen. Als ik in het begin GTA of Far Cry ofzo erop zou kunnen spelen zou dat mooi meegenomen zijn. Het is ook belangrijk dat hij een flinke tijd meegaat (toch wel zo'n 4-5 jaar) dus is de koeling belangrijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 700E, maar in het totaal, dus daar moet Windows en de assemblagekosten nog bij. Dat komt dus neer op 630E (de assemblagekosten komen daar dan bovenop)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een moederbord, een processor, een grafische kaart, een netwerkkaart, een besturingssysteem, een SSD (om snel op te starten), een HDD (voor massaopslag), een voeding, een geheugen, een behuizing, eventueel een extra koeling. Een monitor, muis en speakers heb ik al.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.
Het liefste hou ik de afmetingen van de huidige behuizing want ik heb het liever niet groter.

Mijn systeem
de prijs zal wat hoger uitvallen omdat ik ze bij een winkel moet bestellen, dus veel budget heb ik niet over. Ik twijfel nog over alle onderdelen want ik heb er niet veel verstand van, en ik weet niet zeker of dit moederbord er wel bij past. Verder hoop ik dat dit systeem een beetje aan mijn eisen voldoet. Ik ben afgegaan op de DAA beleid-handleiding en de Best buy guide van januari.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 84,91€ 84,91
1ASRock 970 Extreme3€ 69,50€ 69,50
1Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing€ 159,90€ 159,90
1Western Digital Blue Blue WD10EZEX, 1TB€ 61,95€ 61,95
1Corsair Carbide 200R€ 51,30€ 51,30
1TP-Link TL-WN822N€ 14,93€ 14,93
1Microsoft Windows 8 (OEM) 64bit€ 79,-€ 79,-
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 32,95€ 32,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,99€ 16,99
1Corsair Builder CX430 Bronze€ 39,95€ 39,95
1Sandisk Solid State Drive 64GB€ 49,99€ 49,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 661,37

• Csharp
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 22-04-2022
Je processor zal wel niet in dat moederbord passen vrees ik. Je moet een AM3(+) bordje zoeken.

Zenbook UX31A | Nexus 4 | Pipo M9

• nino_070
Oh stom, vergeten aan te passen, is die uit de BBG geschikt? Ik twijfel alleen of de processor goed genoeg is, maar veel ruimte in mijn budget heb ik niet meer.
pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3

• Csharp
nino_070 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:44:
Oh stom, vergeten aan te passen, is die uit de BBG geschikt? Ik twijfel alleen of de processor goed genoeg is, maar veel ruimte in mijn budget heb ik niet meer.
pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3
Aangezien je hier toch een SSD in wil steken, wil je echt wel SATA-600.
Misschien kan je dan toch maar beter gaan met een ASRock 970 Extreme3. De CPU is trouwens snel genoeg om te gamen.

Vanwaar je keuze om een USB-wifi adapter te gebruiken? Het is natuurlijk altijd mooier dit in je kast te kunnen verwerken m.b.v PCI-e.

Eventueel kan je er voor die paar euro'tjes ook nog een CPU-fan in steken, zodat hij lekker stil draait & je nog wat kan overclocken. Waar je wel voor moet opletten is dat sommige fans over je RAM-sleuven op dit moederbord hangen (of past het maar net...). B.v: Cooler Master Hyper TX3 Evo

• SmokingCrop
  • Niet online
Csharp schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 19:02:
[...]
Vanwaar je keuze om een USB-wifi adapter te gebruiken? Het is natuurlijk altijd mooier dit in je kast te kunnen verwerken m.b.v PCI-e.
Persoonlijk gebruik ik ook deze TP-Link TL-WN822N. Die heeft als voordeel dat je hem kan verplaatsen om zo een betere connectie te hebben ipv in de kast te steken die mss op de meest ongunstige plaats staat (qua signaalsterkte). Het is eigenlijk een apparaatje die 2 antennes heeft & met een usb kabeltje verbonden is met de pc (aangezien je ook usb-wifi-adapters hebt ter grootte van een usb stick)

Ik ben overigens zeer tevreden over de prestaties, deze werkt beter dan de 300 mbit netwerkkaart die in mijn laptop zit. (16mbit vs 18-19mbit download op dezelfde plaats)

[ Voor 11% gewijzigd door SmokingCrop op 05-01-2013 19:21 ]

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

amas

Law of Nature: Chaos

Ik zou de videokaart vervangen door een pricewatch: Club3D Radeon HD7850 1Gb royalKing. Dat scheelt weer €30.

En misschien kun je pricewatch: Microsoft Windows 8 Pro (Upgrade) nemen? Ik weet dat het een upgrade is, maar als je Windows 7 (waarschijnlijk) van de oude PC eerst installeert en vervolgens deze upgrade uitvoert, bespaar je nog eens €30.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• nino_070
@Csharp: ik heb het moederbord pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3 vervangen door pricewatch: ASRock 970 Extreme3. Ik heb echter geen idee wat het verschil is, op de gigabyte past geen SSD?

@SmokingCrop en @Csharp: Inderdaad, ik wil de netwerkkaart kunnen verplaatsen, en er lijken me verder geen nadelen aan te zitten (?)

@TheAmassama: ik heb de videokaart vervangen, het is dezelfde chip, alleen het geheugen verschilt. Dat is geen probleem? En de voeding die ik heb werkt nog steeds?

Ik hoef niet te overclocken, want dat minimale verschil is het me niet waard. Dan moet ik ook een andere voeding nemen en dan gaat de levensduur achteruit enz.
Ik heb nog een beetje budget over, alleen ik twijfel of ik dan de videokaart/processor nog wat zal upgraden of dat ik een extra koeling zal nemen. Wat is handig denken jullie?

Ook heb ik nog een vraag over het bestellen: als ik het bestel bij bijvoorbeeld azerty, daar hebben ze niet alles volgens de pricewatch (klik), dus dan moet ik het bij verschillende webwinkels tegelijk bestellen, alleen dan zit je al snel aan 4 verschillende winkels. Maar dan kan ik hem dus ook niet door bijvoorbeeld alternate of azerty laten assembleren, want zij leveren niet alles, toch? hoe kan ik dat oplossen?

• Csharp
nino_070 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:35:
@Csharp: ik heb het moederbord pricewatch: Gigabyte GA-78LMT-USB3 vervangen door pricewatch: ASRock 970 Extreme3. Ik heb echter geen idee wat het verschil is, op de gigabyte past geen SSD?
Aan de Gigabyte had je best wel de SSD kunnen hangen, maar zou je doorvoorsnelheiden van maximum 300MB/s gehaald hebben. Aangezien je Sandisk een rating van 490MB/s heeft, kan je dit pas behalen m.b.v. SATA-600. Op zich niet zo'n heel groot probleem, maar met de ASRock ben je dan toch meer future-proof.

Met je extra budget zou ik alleen nog een processor koeling kopen, want de AMD stock koeling is niet bepaald stil...

Over de leverbaarheid: Steek die toch lekker zelf in elkaar :) dat is net het leukste aan een zelfbouw-pc. Komen de verzendingskosten niet meer uit als je ze in verschillende winkels haalt?

[ Voor 19% gewijzigd door Csharp op 06-01-2013 16:20 ]

• SmokingCrop
  • Niet online
nino_070 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 15:35:
Ook heb ik nog een vraag over het bestellen: als ik het bestel bij bijvoorbeeld azerty, daar hebben ze niet alles volgens de pricewatch (klik), dus dan moet ik het bij verschillende webwinkels tegelijk bestellen, alleen dan zit je al snel aan 4 verschillende winkels. Maar dan kan ik hem dus ook niet door bijvoorbeeld alternate of azerty laten assembleren, want zij leveren niet alles, toch? hoe kan ik dat oplossen?
Verander je onbekende SSD in de bekende & goede pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB en je kan alles bij Azerty kopen ;)

dan is hij trouwens 10 euro goedkoper te krijgen bij afuture (goede eigen ervaring) & Sicomputers tov azerty

[ Voor 6% gewijzigd door SmokingCrop op 06-01-2013 16:54 ]

• nino_070
Dankje. Deze koeling wordt aangeraden in het DAA topic:
pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Lijkt me wel een goeie. Alleen hoe kom ik erachter of dit systeem wel in mijn behuizing past. Met zo'n grote koeling wordt dat misschien link.
Ook twijfel ik nog over de SSD. Ik wil sowieso mijn W8 erop zetten, maar ik wil ook met minimaal 2 gebruikersaccounts werken. Wat zou handig zijn om dan op de SSD te zetten? Je kan het per programma bepalen denk ik, maar een SSD van 64GB zal wel genoeg zijn toch? Ik kan ook nog 10€ extra ertegenaan gooien en dan de leessnelheid met 60MB/s verhogen, is dat het waard?

@Smokingcrop: scheelt wel 20€ en je krijgt er maar 10MB/s hogere snelheid voor, waarom zou ik?

[ Voor 6% gewijzigd door nino_070 op 06-01-2013 16:54 ]

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Het is een bewezen SSD (de Crucial) en wat er 'theoretisch' gezien geleverd wordt is ook niet altijd het geval. Eigen keuze.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• SmokingCrop
  • Niet online
nino_070 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 16:53:
Dankje. Deze koeling wordt aangeraden in het DAA topic:

Lijkt me wel een goeie. Alleen hoe kom ik erachter of dit systeem wel in mijn behuizing past. Met zo'n grote koeling wordt dat misschien link.
Ook twijfel ik nog over de SSD. Ik wil sowieso mijn W8 erop zetten, maar ik wil ook met minimaal 2 gebruikersaccounts werken. Wat zou handig zijn om dan op de SSD te zetten? Je kan het per programma bepalen denk ik, maar een SSD van 64GB zal wel genoeg zijn toch? Ik kan ook nog 10€ extra ertegenaan gooien en dan de leessnelheid met 60MB/s verhogen, is dat het waard?

@Smokingcrop: scheelt wel 20€ en je krijgt er maar 10MB/s hogere snelheid voor, waarom zou ik?
Heb je dan de snelheden gezien die de Sandisk WERKELIJK doet? (via benchmarks)
Nooit de snelheden geloven die op het doosje staan van de ssd :+ (bij ocz zijn er ssd's die zeggen dat ze rond de 500mb/s doen, maar ze halen nog niet eens de helft ;) )

Daarbij is er ook zeer weinig over te vinden, dus je weet niet eens de controller & type etc
(-> levensduur, wat veel kan veranderen naargelang het type)

interessante topic / leesvoer:
Het grote SSD topic ~ Deel 9

[ Voor 3% gewijzigd door SmokingCrop op 06-01-2013 18:25 ]

• nino_070
Bedankt ik had dat topic net gelezen, ik zal de crucial doen. Alleen ik twijfel of 64 GB genoeg is, Windows moet erop, maar wat is het voordeel van games erop zetten? Alleen de tijd tot je vanaf je bureaublad de game opgestart heb of nog meer voordelen?

Kan iemand zeggen of deze koeling goed is:

En of alles in de behuizing past?

[ Voor 30% gewijzigd door nino_070 op 06-01-2013 20:16 ]

• nino_070
Iemand?

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online

amas

Law of Nature: Chaos

64GB is voldoende voor Windows en een paar programma's. 128GB kun je nemen als je er nog een paar games op wilt zetten. Het voordeel hiervan is dat de laadtijden veel korter worden. In Skyrim heb je bijvoorbeeld niet eens de tijd op de tip op het laadscherm te laden. Spellen die je minder vaak speelt, of spellen die sowieso al korte laadtijden hebben (online multiplayer oid) kun je dan op een 7200RPM HDD zetten.

Een 3rd party koeler heb je niet nodig als je niet gaat overklokken. Zeker niet bij een budgetsysteem als deze. De enige reden om een dure koeler te nemen is om het geluid te beperken. Maar als je de CPU niet intensief gebruikt dan is de Intel stock koeler stil genoeg en meer dan voldoende.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

past allemaal wel in de kast hoor, de CPU koeler mag max 160mm hoog zijn, de tranquillo is een zeer goede koeler, zeker voor die prijs, maar erg stil is ie niet

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Pagina: 1