pc start pas na snel schakelen psu knop

Pagina: 1
Acties:

• Jahaa!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-01 08:27
beste mede tweakers,

Sinds een half jaar heb ik een nieuwe pc (zelfbouw). Sinds kort heb ik problemen met het opstarten. als ik de power button indruk ik zie op mijn mobo (MSI gdz77-gd65) de ledjes van de power button en reset knop aanspringen, maar verder gebeurt er niks.
na veel proberen heb ik een oplossing gevonden om mijn pc toch aan te krijgen. als ik de power button van mijn PCU (Corsair ax650) heel snel uit en weer aan zet start mijn pc gewoon op en draait hij als een zonnetje.

het is natuurlijk niet fijn om elke keer achter mijn pc te kruipen om dit te doen. het gekke is dat hij dit fenomeen alleen vertoont als mijn pc een tijdje heeft uit gestaan (een nacht), als ik de pc normaal uitschakel en hem vervolgens op de normalen manier weer inschakel start hij wel op.

ik heb het forum door gespit helaas kon ik over dit probleem niks vinden. ik heb de troubleshoot guide gelezen en de handleiding van de PSU gelezen. helaas kon ik hier geen oplossing in vinden.
zaken die ik geprobeerd heb:
- pcu direct op een wandcontact aan gesloten (zat eerst een surge protector tussen)
- alleen het broodnodige aangesloten op de PCU (mobo en ssd)
- de peperclip test, bij peperclip test moest ik een aantal keer connecten voor hij aansprong.

ik denk als ik naar bovenstaande zaken kijk dat er ergens iets niet goed zit in mijn PCU. het gekke is dat hij dus niet consequent faalt. als ik hem zou opsturen naar Corsair en hij doet het toevallig wel goed als zei hem testen heb ik er nog niks aan.

helaas heb ik geen 2de PCU of mobo om mee te testen.

weet iemand wat het probleem is en zou mij kunnen helpen??

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Misschien een gekke vraag maar zit de 8-pins power connector wel op het MB aangesloten?

• Jahaa!
uiteraard. anders zou hij helemaal niet opstarten en goed werken, denk ik??

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Heb je al een andere voeding geprobeerd? zag te laat dat je geen andere voeding hebt dan word het lastig.
Het kan zijn dat de voeding niet de voldoende spanning op de 5 volt lijn geeft.
Zeker bij opstarten is het belangrijk dat er voldoende spanning is en door de voeding snel in te schakelen kan het zijn dat je effe een piek krijgt waardoor hij wel aangaat.
Probeer toch eens te kijken of je ergens anders een leen voeding te pakken krijgt anders word het heel lastig.

[ Voor 23% gewijzigd door Read op 05-01-2013 12:53 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

Vervang de bios batterij eens. ik denk dat deze dood aan het gaan is en te snel ontlaad, vandaar dat hij na een tijdje niet meer opstart.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Jahaa!
Read schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 12:49:
Heb je al een andere voeding geprobeerd? zag te laat dat je geen andere voeding hebt dan word het lastig.
Het kan zijn dat de voeding niet de voldoende spanning op de 5 volt lijn geeft.
Zeker bij opstarten is het belangrijk dat er voldoende spanning is en door de voeding snel in te schakelen kan het zijn dat je effe een piek krijgt waardoor hij wel aangaat.
Probeer toch eens te kijken of je ergens anders een leen voeding te pakken krijgt anders word het heel lastig.
ik begreep dat sommige shops een PCU test bench hebben miss moet ik is op zoek naar een shop die dat voor mij kan testen.
een mycom of paradigid zullen dat wel niet on-site hebben?? :9
Fordox schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:11:
Vervang de bios batterij eens. ik denk dat deze dood aan het gaan is en te snel ontlaad, vandaar dat hij na een tijdje niet meer opstart.
het MOBO is een half jaar oud. heb geen idee hoelang die baterijen mee moeten gaan maar dat lijkt me kort. of bedoel je dat de batterij gewoon slecht is (foute productie)?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:22

Nemesizz

Untouchable

Is het stopcontact geaard of niet?
Heb zelf gehad dat een PC moeilijk wilde starten wanneer deze niet op een geaard contact was aangesloten.

Verwijderd

Fordox schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 13:11:
Sinds wanneer starten pc's niet meer op als de batterij leeg is? Hooguit worden de bios instellingen op default gezet.

Ik vermoed dat er toch iets mis is met de psu, het lijkt op een condensator probleem.
Met een andere psu testen lijkt mij toch de eerste optie.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

een lege batterij kan meer problemen geven dan alleen een bios reset. maar het zou ook goed kunnen dat dit het niet is.

een elco probleem kan inderdaad ook nog.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-02 05:59
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:03:
[...]

Sinds wanneer starten pc's niet meer op als de batterij leeg is? Hooguit worden de bios instellingen op default gezet.

Ik vermoed dat er toch iets mis is met de psu, het lijkt op een condensator probleem.
Met een andere psu testen lijkt mij toch de eerste optie.
Zelf heb ik een pc gehad die niks deed met een lege battery, dus echt niks.
Battery vervangen, en pc werkte. Dus het kan wel, maar normaal zou de pc met lege battery wel gewoon werken.

Voor topic starter, je zult toch de voeding moeten uitwisselen(lenen), want anders kun je niks testen.

• Jahaa!
Thnx voor de reacties,

ik ga dan toch maar is proberen ergens een voeding te regelen.

i'll keep you posted

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

De befaamde paperclip kan je zelf ook proberen op de PSU. Trek alles even los en zet in de 24 pin een paperclip (Groen -Zwart uit me hoofd) als hij daar ook al gaar doet weet je dat aan de PSU ligt.

Johann Sebastian Bach

Pagina: 1