Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosalie74
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-06 08:46
Mijn hardeschijven waren aan vervanging toe. Heb is stappen de boel vervangen:
  • Eerst mijn OS op eens Crucial SSD 128GB gezet. Helemaal tevreden over.
  • Een maandje geleden heb ik een Seagate Barracuda Green ST2000DL003 in mijn PC geplaatst voor de data en de program files.
En nu beginnen de freezes.
  • Eerst de Windows versie van Seatools gedownload, verschijnt mijn schijf niet eens in de lijst.
  • Vervolgens Hard Disk Sentinel (trail) erbij gehaald:

Performance: Excellent
Health: 64%

The drive found 24 bad sectors during its self test.
There are 24 weak sectors found on the disk surface. They may be remapped any time in the later use of the disk.
148 errors occured during data transfer. This may indicate problem of the device or with data/power cables. It is recommended to examine and replace the cables if possible.
At this point, warranty replacement of the disk is not yet possible, only if the health drops further.
It is recommended to examine the log of the disk regularly. All new problems found will be logged there.

It is recommended to continuously monitor the hard disk status.

Mijn vragen zijn:
  1. Ligt het echt aan de matige kwaliteit van de huidige hardeschijven òf zou het aan de kabeltjes kunnen liggen, zoals hierboven aangegeven. Zit er veel kwaliteitsverschil in SATA kabels?
  2. Bestaat er een of ander stress-test programma die op een nieuwe hardeschijf uitgevoerd kan worden zodat ik, voordat ik de boel overzet, weet of die schijf in orde is?
Voor de volledigheid, ik heb nog een oud bakkie,maar doet wat ie moet doen ;)
Asus P5E-VM HDMI, Q8200 CPU, 2 x 2GB Kingston HyperX, onboard videokaart en een 400W voeding, das alles naast de boven genoemde interne opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
At this point, warranty replacement of the disk is not yet possible, only if the health drops further.
Geen idee waar die tool dat vandaan haalt, maar als je bad sectors hebt is het tijd om een backup te maken en je HDD binnen te brengen voor garantie. Om op je vragen te antwoorden:

1) Vrijwel zeker aan de schijf. Met de oude (PATA) schijven gebeurde het wel eens dat één van de aders van een kabel problemen gaf, maar met SATA kan er volgens mij bijna niets mis gaan.

2) HD Tune heeft een aantal opties voor performance en health, als dat er samen met de SMART-status goed uitziet, denk ik dat je redelijk safe zit. Natuurlijk kan het geen kwaad om het af en toe eens te controleren, als je SMART-errors ziet is er meestal iets mis.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-07 13:01
Rosalie74 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:22:Eerst de Windows versie van Seatools gedownload, verschijnt mijn schijf niet eens in de lijst.
probeer de schijf op een andere sata poort?
hoe staat sata in bios ingesteld? Meest logische en beste performance haal je met 'enhanced' en 'ahci'.
Geeft windows bij apparaatbeheer nog problemen aan (ontbrekende driver)?

Moderne harde schijven zijn niet standaard brak, je hent natuurlijk altijd kans dat je een slecht exemplaar hebt. Bij Seagate zal dan Seatools data helpen bij soepele afhandeling garantie RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-07 23:05
Petervanakelyen schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:31:
Geen idee waar die tool dat vandaan haalt, maar als je bad sectors hebt is het tijd om een backup te maken en je HDD binnen te brengen voor garantie. Om op je vragen te antwoorden:
Je kunt hem ook gewoon formatteren (long) en het even aankijken. Pas als het aantal bad sectors blijft groeien is de disk echt onbruikbaar. Ik heb hier ook een disk met 110 reallocated, doet het nu alweer 2 jaar prima.

Dat gezegd hebbende, je krijgt ongetwijfeld nu ook al een 'nieuwe' (mogelijk refurbished) onder garantie.
2) HD Tune heeft een aantal opties voor performance en health, als dat er samen met de SMART-status goed uitziet, denk ik dat je redelijk safe zit. Natuurlijk kan het geen kwaad om het af en toe eens te controleren, als je SMART-errors ziet is er meestal iets mis.
De quote van TS is de SMART data. Alleen is het een beetje fuzzy verwoord, en is een screenshot van CrystalDiskInfo/HD Tune wat duidelijker en vollediger.

Uit de quote haal ik dat er 24 pending sectors zijn (dit verklaart de 'freezes'), na een full erase of NTFS format (lang) zijn deze als 't goed is allemaal reallocated, en werkt de disk weer zonder problemen. De vraag is of je nog tegen meer bad sectors aanloopt in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:49
Problemen met Sata kabels kan wel voorkomen, maar er wordt een CRC controle op toegepast die bijgehouden wordt in de SMART: de C7 Ultra DMA CRC Error Count.
Indien deze nog op 0 staat zijn er geen problemen geweest tussen de schijf en het moederbord.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15758

De quote van TS is de SMART data.
Nee, dat is zo'n stomme self-test. Het is enorm jammer, maar SMART wordt vrijwel altijd verkeerd begrepen, verkeerd geïnterpreteerd of simpelweg overgeslagen. Die self tests zijn grote onzin waarbij 2+ uur nodig is om inderdaad te bevestigen wat de SMART data al wist: X aantal bad sectors. Was daar die 2 uur voor nodig?

Je wilt simpelweg weten:
- Current Pending Sector = actieve bad sectors
- Reallocated Sector Count = passieve bad sectors
- UDMA CRC Error Count = kabelfouten

Direct overzicht en duurt maar één seconde om te produceren. Makkelijker kan niet. :P

@Rosalie74: post je SMART data als je gedetailleerd advies wilt, maar je keuzes zijn vrij simpel:
- lang formatteren dan werkt de schijf in elk geval voorlopig weer zoals het hoort
- opsturen voor garantie met echter wel het risico dat je een 2e hands schijf retour krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Het zijn gewoon SMART attributes

Op basis daarvan is af te leiden:

Current pending sector count: 24
Reallocated sector count: 0 (dat geeft 'ie anders weer)
Reported Uncorrectable Errors: 148

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar link je nou precies naartoe? Is dat de test die de topicstarter heeft gedraaid? Zoals je weet heb je de SMART attribute output (smartctl -A) en SMART self-tests; die twee zijn niet hetzelfde.

De topicstarter schreef:
Health: 64%

The drive found 24 bad sectors during its self test.
Dit doet mij vermoeden dat hij een SMART self test heeft gedraait. Ook de health percentage is niet iets wat direct uit de SMART komt maar het programma heeft een soort rekenmethode hiervoor; wat nooit klopt en totaal misleidend is.

Het punt is dat SMART attributes heel veel informatie kunnen bieden, maar dat de gebruiker niet in staat is deze informatie zelf op juiste wijze te interpreteren. Om die reden bieden veel SMART programma's zelf zo'n interpretatie, maar dat gaat vrijwel altijd fout. CrystalDiskInfo of HDtune die health OK zegt bij een Pending Sector, wat dus juist vrij ernstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 13:39

Swordlord

Act first, think never

Thralas schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:33:
[...]

Het zijn gewoon SMART attributes

Op basis daarvan is af te leiden:

Current pending sector count: 24
Reallocated sector count: 0 (dat geeft 'ie anders weer)
Reported Uncorrectable Errors: 148
Mooie western digital disk in die 1ste link.
0 pending sectors
0 Realocated
en 0 overige errors.

En die seagate disk in de 2de link? Wat stelt dat antiek beestje voor?

Verder zie ik niet hoe je uit de tekst van de TS haalt, dat er 148 uncorrectable errors waren. Lijken mij eerder een Ultra DMA CRC Error Count waarde.
Maar kan net zo goed zijn, dat tijdens de test 148 errors waren.

Dit allemaal zegt dus niks conclusief over fouten op lange termijn, wat de echte SMART data wel bij houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:42:
Waar link je nou precies naartoe? Is dat de test die de topicstarter heeft gedraaid? Zoals je weet heb je de SMART attribute output (smartctl -A) en SMART self-tests; die twee zijn niet hetzelfde.
Nee, dat is een random report van dezelfde tool, incl. SMART data. Op basis daarvan concludeer ik dat de tool gewoon SMART data dumped, ongeacht de test die 'ie uitvoert (ben het met je eens dat je weinig hebt aan de self-tests).

Als TS alsnog een fatsoenlijke SMART dump post dan weten we 't zeker.
CrystalDiskInfo of HDtune die health OK zegt bij een Pending Sector, wat dus juist vrij ernstig is.
Eens. Volgens mij vertelt ook geen van de programma's hoe je de pending sectors 'oplost' (reallocate).
[b]Swordlord schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 18:04:
En die seagate disk in de 2de link? Wat stelt dat voor?
Voor zover dat niet duidelijk was: beide waren samples om het verband tussen het tekstje en de werkelijke SMART attributes te illustreren, niet meer dan dat. Kijk er nog eens goed naar en je ziet waarschijnlijk wat ik bedoel (de 'mooie WD' heeft wel degelijk 0x27 pending, overeenkomstig met het report erboven. Zo ook bij TS). Maargoed, we dwalen af (excuus), laten we maar even op een fatsoenlijke SMART dump van TS wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Thralas op 05-01-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Je moet je niet blindstaren op SMART data en zeker niet op de verschillende interpretaties van de attributen; heb zat HDDs meegemaakt die RIP gingen zonder dat de SMART data het aangaf (en zelfs vice versa !).

Als je serieuze twijfels hebt, zou ik de HDD gewoon inruilen. Doe een grondige performance-benchmark (liefst middels een boot CD/USB); als daar serieuze, reproduceerbare performance-dips inzitten, is dat ook een indicatie van rotte sectoren. En kijk anders eens naar SpinRite 6.0; dat is tenminste een echte (low-level) tool i.p.v. de 13-in-dozijn SMART en/of high-level tooltjes ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Tuurlijk wordt een stervende disk niet altijd aangekondigd door SMART data, maar op het moment dat de SMART data wel bad is (zoals hier, pending sectors) dan is dat in ieder geval een probleem wat je prima kunt verhelpen (in ieder geval deze batch pending sectors). Terugsturen kan altijd nog.

SpinRite.. daar ga ik gewoon niet meer op in :X :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Als een nieuwe HDD zo snel al oplopende pending sectors heeft, is dat juist een reden om 'n terug te sturen; grote kans dat er namelijk 'meer problemen' aan zit te komen ...

En als je zo denigrerend over SpinRite doet, weet je blijkbaar niet waar je het over hebt !

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:42:
Dit doet mij vermoeden dat hij een SMART self test heeft gedraait. Ook de health percentage is niet iets wat direct uit de SMART komt maar het programma heeft een soort rekenmethode hiervoor; wat nooit klopt en totaal misleidend is.
Mee eens. Dergelijke health percentages/scores zijn compleet waardeloos.
Behalve bij SSD's waar ze meestal wel in de SMART attributen verwerkt zijn.
Het punt is dat SMART attributes heel veel informatie kunnen bieden, maar dat de gebruiker niet in staat is deze informatie zelf op juiste wijze te interpreteren. Om die reden bieden veel SMART programma's zelf zo'n interpretatie, maar dat gaat vrijwel altijd fout. CrystalDiskInfo of HDtune die health OK zegt bij een Pending Sector, wat dus juist vrij ernstig is.
HD Tune geeft wel een waarschuwing als er pending sectors zijn zoals hier te zien is:
http://www.techenclave.co...lth-check-warning-126598/
De Error Scan toont deze fouten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat klopt, maar die waarscuhwing is wel geel, in plaats van rood. HDtune geeft zo'n zelfde waarschuwing voor één enkele kabelfout (UDMA CRC Error Count) bijvoorbeeld. Dat is gewoon absurd. Bovendien kan die tool gemakkelijk even de drie belangrijkste attributen highlighten, zoals ZFSguru bijvoorbeeld doet. Kortom, genoeg verbeteringen mogelijk.

Veel mensen gaan die error scan draaien terwijl alle bekende bad sectors waar je ooit mogelijk problemen van hebt ondervonden, in de SMART zijn uit te lezen. De hardeschijf weet namelijk dat hij al eerder problemen had met het uitlezen van die sector. De error scan kan soms verkeerde conclusies wekken, bijvoorbeeld als de kabelfouten hoog oplopen en meerdere kabelfouten achter elkaar wordt geinterpreteerd als onleesbare sector in de error scan. Ook zo help je de gebruiker niet echt met het interpreteren van de technische gegevens. Die interpretatie lijkt mij toch vrij cruciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rosalie74
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-06 08:46
Ik wil nog even terug komen op mij probleem en de oplossing die ik gevonden heb!!!

2 Weken geleden begaf de HD het... klikkend geluid en niet meer benaderbaar. Dus ik had 'm afgekoppeld. En was door gegaan met alleen mijn SSD erin.

Afgelopen week begon mijn pc te haperen... leek in eerste instantie dat er iets mis ging met Internet Explorer die bleef hangen. Ook Microsoft Security Essentials deed raar volgens de logging.

En opeens bam.. niks meer. Opgestart en bij het opstarten werd er gemeld dat er geen HD aanwezig was. Eerste gedachte was: "WTF ook mijn SSD!!!" :? ;w

Heb vervolgens op google gezocht naar: "My computer kills my harddisks"

En daar vond ik het antwoord: BRAKKE VOEDING!!!

Die heb ik ondertussen vervangen en alles werkt weer als een zonnetje! _/-\o_ :) :)
Pagina: 1