Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aanschaf geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

ik wil een oude home cinema set (Yamaha DVR S150) aansluiten op mijn computer. Ik moet deze yamaha aansluiting middels de optical in aansluiten om een 5.1 signaal te kunnen ontvangen op de yamaha . Momenteel heb ik alleen het geluid via onboard audio (MSI P35 Neo2-FIR) naar een surround koptelefoon (speedlink medusa pro gamer 5.1). De onboard audio bevat GEEN optische uitgang, vandaar de behoefte aan een nieuwe geluidskaart.

Echter, na googlen zit ik met een aantal vragen waar ik niet uit kom of die ik wil checken voordat ik de juiste geluidskaart kan kiezen:

1: heb ik op de geluidskaart een 'headphone amplifier nodig' (zoals bv de ASUS XONAR DG bevat)?

1A: Dit lijkt alleen nodig bij een 'high impedance headphone'. Mijn headphone heeft een 10k ohm impedance, is dermate hoog dat een geluidskaart met headphone amplifier nodig is?
1B: Daar komt bij dat de huidige onboard audio toch ook geen headphone amplifier heeft) (en de koptelefoon werkt gewoon goed)

2: volgens mij moet de geluidskaart dolby digital live ondersteunen om 5.1 geluid via de optische kabel te versturen. Klopt dit? (de bandbreedte van de optische kabel is slechts voldoende voor een stereo PCM signaal, dus de geluidskaart moet een 'gecodeerd DD 5.1 signaal' leveren aan de Yamaha.

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Bij specificaties onder Internal I/O Connectors staat:
1 x SPDIF-out pinheader

Volgens mij kan je dan gewoon af met zo'n bracket:
Afbeeldingslocatie: http://assets.hardwarezone.com/2009/img/data/articles/2003/781/spdif_bracket.jpg

Maar ik heb hier zelf geen ervaring mee, kan iemand dat bevestigen?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
de bandbreedte van de optische kabel is slechts voldoende voor een stereo PCM signaal, dus de geluidskaart moet een 'gecodeerd DD 5.1 signaal' leveren aan de Yamaha.
Ik ben benieuwd wat je daarmee bedoelt. Een optische kabel heeft namelijk ontzettend veel bandbreedte, veel meer dan stereo PCM nodig heeft. Mede hierom is het gebruik van glasvezel handiger dan het gebruik van koperkabel.

Verwijderd

Topicstarter
sypie schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 10:47:
[...]

Ik ben benieuwd wat je daarmee bedoelt. Een optische kabel heeft namelijk ontzettend veel bandbreedte, veel meer dan stereo PCM nodig heeft. Mede hierom is het gebruik van glasvezel handiger dan het gebruik van koperkabel.
Dat blijkt te liggen aan de SP/DIF codering. Zie hieronder:

http://www.avforums.com/f...-toslink-do-hd-audio.html

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-11 07:11
Elke geluidskaart met optische aansluiting werkt prima. Ik gebruik hier een goedkoop geluidskaart iets van 7 euro toen en aangesloten op een Sony surround en werkt prima.

Verwijderd

Topicstarter
MikeOO schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:37:
Elke geluidskaart met optische aansluiting werkt prima. Ik gebruik hier een goedkoop geluidskaart iets van 7 euro toen en aangesloten op een Sony surround en werkt prima.
Op gegevens speedlink website heb ik een verkeerde impedance gelezen: het moet 32 ohm zijn. Dat schijnt laag te zijn en daarmee heb je geen headphone versterker nodig op de geluidskaart.

Voor de zekerheid neem ik dan wel een geluidskaart met dolby digital live aan board. Zal vast wel van past komen.

Dank voor alle reacties!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dolby Digital live is nodig als je surround wilt in games. Films of muziek die in 5.1 zijn gemixt kan door elke geluidskaart met een toslink uitgang worden afgespeeld. Ga je een game spelen echter dan zal het stereo blijven, tenzij je dus Dolby Digital Live hebt. :)

Verwijderd

Topicstarter
Satch schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:57:
Dolby Digital live is nodig als je surround wilt in games. Films of muziek die in 5.1 zijn gemixt kan door elke geluidskaart met een toslink uitgang worden afgespeeld. Ga je een game spelen echter dan zal het stereo blijven, tenzij je dus Dolby Digital Live hebt. :)
Dat was ook mijn gedachtegang, dank voor de bevestiging!

Dan ga ik voor de ASUS Xonar D1, tenzij iemand nog een betere oplossing weet die niet duurder is!

• mbr01
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-11 20:14
"It can encode any audio source to AC3 on-the-fly and send it over SPDIF to the receiver." http://ac3filter.net/

Je kunt je 3d geluid van een spel (niet nodig bij dts of doly digital, want dat werkt direct al via toslink/coax/spdif) ook softwarematig omzetten met bovengenoemd programma. Als je toch een quadcore-cpu of iets dergelijks hebt, zal dat er wel vanaf kunnen bij een spel (had het al draaien op 7 jaar oude laptop, single core). Hierdoor heb je geen DolyDigitalLive of DTSconnect nodig.

De koptelefoon kun je natuurlijk ook aansluiten op je versterker.Dan ben je in principe klaar met een cheap-ass opticial out kaartje.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het ligt 'm niet aan de codering an sich. Het ligt 'm in de kopieerbeveiliging die men heeft opgelegd. De industrie wil simpelweg niet dat HD-audio over een onbeveiligde verbinding gaat, dus mag het niet over optisch, dit is namelijk prima om te zetten naar een goed audiobestand.

Die 125Mbit waar over gesproken wordt is voor glasvezel geen enkel probleem.
Pagina: 1