Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495634

Topicstarter
Hi,

Ik ben al een langere tijd op zoek naar een e-ink reader om mijn research op te doen. Waarom is dit zo anders ander "gewone" boeken lezen? In de eerste plaats, je produceerd (notities) terwijl je leest. Dit verwerk je dan later achter een toetsenbord.

Verder:
  • Je kan meestal geen reflow gebruiken en de artikelen zijn vaak A4 formaat (vaak met grote marge)
  • Denk aan dit http://arxiv.org/pdf/1301.0300v1.pdf soort PDFs, dus leipe fonts en veel diagrammen
  • Veel oude artikelen zijn alleen in djvu of gescanned naar postscript/PDF; dus groot en traag
  • Ik wil graag kunnen bookmarken en stukjes markeren met een pen
  • Er is een bruikbare kladblok functie, bijvoorkeur te linken aan een pagina in een artikel
Bestaat er een geschikte (e-ink) reader? Ik denk aan:
  • groot e-ink scherm, 9" ?
  • goede digitizer pen, hoge resolutie (bv hoger dan scherm) en lage latency, liefst als vector opgeslagen
  • Ik kan de notities en bookmarks met mijn desktop synchronizeren (mac of linux)
Zaken als wifi of 3G boeit niet, USB is genoeg. Veel storage is wel handig. Prijs is ook niet zo belangrijk, met max. zo'n ~500 euro, als het echt goed werkt.

Dit bestaat niet toch? :?
Of weten jullie iets? _/-\o_

Hartelijk dank!

UPDATE: Hier een aardige vergelijking van de icarus excel (onyx M92) vs pocketbook 903.

Is dit de Crème de la Crème van ebook readers? Of zijn er beter dingen tegenwoordig? 8)
Thanks!

UPDATE2: Je kan root krijgen op die icarus excel? w00t! ; in fact een hoop van de sources kan je hier vinden: https://github.com/onyx-intl, nice! Ohja en ze zijn een nederlands bedrijf! (eindhovuuh)

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 495634 op 05-01-2013 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetmolm
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-06 15:39
Dit soort vragen rijst regelmatig op MobileRead, en het antwoord van mensen die het geprobeerd hebben is steevast dat een E Ink-reader niet geschikt is voor dit soort zaken. Je moet toch aan een iPad of andere tablet denken.

Als je toch echt een E Ink-reader wilt, dan is er voor jouw soort gebruik niks beters - en komt er voorlopig ook niks beters - dan de twee die je noemt: de Onyx M92 en de PocketBook 903. Welke van de twee je dan zou moeten kiezen hangt voor een groot deel van persoonlijke voorkeur af, maar kenners zijn eerder geneigd de voorkeur te geven aan de Onyx. Kijk eens op de forums voor beide merken op mobileread.com.

Icarus is een Nederlands bedrijf, maar doet niks anders dan de Onyx M92 inkopen in China met een aangepast logo erop, en hier verkopen. Voor firmware e.d. zijn ze volledig afhankelijk van de Chinezen. Verwacht dus niet te veel van de support van die kant. Je kunt waarschijnlijk veel beter een 'echte' M92 kopen. Lijkt ongeveer hetzelfde te kosten, maar dan is de hoes inbegrepen, en aangezien je die toch echt nodig hebt, scheelt dat toch een paar tientjes.

Als support belangrijk voor je is, zou je eens moeten kijken naar www.ereader-store.de. Anders dan Icarus, heeft deze leverancier bijv. wel invloed op de firmware. Zie zijn posts op Mobileread (waar hij Booxtor heet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hey, heeel erg bedankt, zeer nuttige informatie dit! Ik zal ook eens gaan rondkijken op Mobileread.

Weet je toevallig wat de voornaamste reden is die men geeft waarom een E-ink reader niet geschikt is?
En niet geschikt voor wat eigenlijk? aantekeningen maken?

Want lezen lijkt met verder prima mits je dus een groot scherm hebt en in landscape mode leest (zonder al dat zoomen).

Beetje heen en weer flippen tussen verschillende pagina's en boeken kan irritant zijn... (maar ook dat is denk ik vooral een software probleem)

En zelfs dat notieties maken, in theorie zou ik zeggen: je tekent met je lage latency, hoge resolutie wacom pen dus dat gaat goed, doe ik nu ook op mijn desktop/laptop. Dus alles wat de software nog moet doen is zsm je pixels flippen. Ik weet dat een heel display omdraaien heel traag is, maar je hoeft alleen de pixels die je 'tekent' te addresseren en om te draaien. Moet je natuurlijk wel een beetje creatieve software developer zijn..)

anyway, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zie trouwens dat de display controller van de Onyx al zoiets doet (direct beeld gedeeltelijk updaten vanuit pen: http://wiki.mobileread.com/wiki/Epson_controller)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben benieuwd of je de knoop inmiddels al hebt doorgehakt/meer info hebt. Ik moet binnenkort een paar systematic reviews maken en het zou fijn ziijn als ik de hoeveelheid papier die ik mee zou moeten slepen om in vrije uren wat te lezen/noteren zou kunnen beperken. Aangezien lang niet alles in geschiktere ebook-formaten beschikbaar is igoede reflow van PDFs wel mooi meegenomen.

[ Voor 17% gewijzigd door begintmeta op 19-01-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hoi, het plan nu is om de Onyx aan te schaffen, maar ik had een financiele tegenvaller, dus de koop is even uitgesteld.

Overigens heb ik ondertussen wat notities kunnen maken op een galaxy note en ik moet zeggen dat dat wel heel fijn werkt eigenlijk.De resolutie van de pen is hoog en hoewel er een lag is, is dat niet heel irritant.

Het blijft voor mij een beetje een gokje, e-reader v.s. tablet, maar het spreek me eigenlijk wel aan de een e-reader traag is. Dan heb je ook niet de hele tijd de neiging om "effe snel" iets op te zoeken op internet terwijl je aan het lezen bent ofzo.

Dus,
hopelijk over een week of twee meer info..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:34

MaDLiVe

.-Observer-.

Ik heb het zelfde probleem gehad. En e-readers zijn gewoon niet geschikt. Het beste is een tablet zoals de nexus 7, groter kan ook natuurlijk, als de resolutie maar lekker hoog is (1280x800 oid).. Maar een tablet heeft minder problemen met columns en is gewoon veel sneller met smooth renderen. Helemaal als er figuren in de papers staan (wat bij ons het geval is) kun je een ereader gewoon afstrepen.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Pagina: 1