Toon posts:

Gratis wifi: wireless only

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb het idee om een gratis WiFi-netwerk op te zetten voor gebruikers onderling en eventueel voor derden.
Nu heb ik al een paar topics gezien op het forum, maar niet precies wat ik zoek. Ik weet dat er "ergens" soortgelijke projecten zijn, maar ik kan ze zo snel niet vinden. Ik heb het dus over gratis WiFi zonder internet. Dus geen FON o.i.d. Internet is hooguit een toevoeging, geen uitgangspunt.

Mijn idee:
Free Wireless Metropolitan Area Network
Gratis draadloos netwerk (zonder internet) om gratis te communiceren met de buren, vrienden of familie in de buurt of nog verder.

Wat ik nodig denk te hebben voor dit project:
Een goedkope draadloze router die niet standaard is aangesloten op mijn LAN en ook niet op het internet.
Een open SSID waarop mensen kunnen inloggen, maar waar ze wel eerst op een pagina komen met uitleg o.i.d. via een Captive Portal.
De router staat 24x7 aan en is verbonden met andere routers in de buurt die dezelfde SSID hebben met vrije toegang voor de gebruikers (of derden).

Mijn vraag is dan ook meer van technische aard. Wat is een geschikte oplossing voor zo'n netwerk?
1. is het nodig om een bijvoorbeeld een Linksys AP te hebben met bijvoorbeeld OpenWRT of voldoet elke standaard router? Laatste lijkt me niet.
2. standaard router lijkt me dus niet, want ik wil sessies van derden beperkt houden en bandbreedte beperken voor derden. Onderling is de sessie onbeperkt en de bandbreedte dan groter.
3. is het nodig de routers te bridgen o.i.d? Waarschijnlijk wel denk ik.

Weet er iemand een goedkope (tweedehands) router die hiervoor geschikt is? Liefst rond tussen de 5 en 10 euro. Reden hiervoor is de drempel tot meedoen zo laag mogelijk te houden. Mogelijk "gratis" routers door middel van sponsoring.

Oké, shoot... ben benieuwd naar jullie reacties (aanmeldingen ;) )

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat kan ik met jouw netwerk (los van de technische haalbaarheid, die zoals je 't nu omschrijft laag is) wat ik niet gewoon met mijn internetverbinding kan? Behalve niet internetten, dus.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nog niet helemaal uit wat de voordelen zijn t.o.v. je huidige internetverbinding, maar dat zou kunnen zijn:
Internetabonnement downgraden zonder "lokaal" uploadsnelheden te verliezen? (bij P2P onderling)
Gratis WiFi voor derden via mobiel i.p.v. via je databundel? Gratis contact met vrienden binnen en buiten, binnen het bereik. Melding op je phone als iemand dichtbij is. Verzin iets.

En misschien toch wel gratis internet met beperkte sessie, bandbreedte en datalimiet?

Mijn vraag is eigenlijk ook of er interesse is in zo'n netwerk, zeker als het nagenoeg niets kost. Bereik kan je opkrikken met schotels en zeven. ;) Op YouTube pas geleden een filmpje gezien waarbij ze dus zoiets hadden met schotels. Wat nu als je tientallen routers in een buurt verbindt?

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:12

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Wat een leuke toepassing kan zijn is bijvoorbeeld server eraan hangen en bestanden vooriedereen ttoegankelijk maken.
Ik zou zoeken naar een goedkope fouter waar je openwrt op kan zetten zodat je alles goed naar eigen wens in kan richten.
Misschien is er wel een batch oude routiers die je over kan nemen van een bedrijf. (Faillisement)

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je bent niet de eerste, kijk eens op http://www.wirelessantwerpen.be/ bijvoorbeeld.

Maar ik ben benieuwd naar je primaire doelstelling:

Gaat het je vooral om het kennis opdoen, leertraject, experimenteren met netwerken/wifi enz. ?
Of is het je vooral om de functionaliteit te doen?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 06:28:
Gratis draadloos netwerk (zonder internet) om gratis te communiceren met de buren, vrienden of familie in de buurt of nog verder.
Over het "gratis communiceren": hoe denk je dat de mensen dat gaan doen?

We hebben het, naar ik aanneem, over digibeten. Van die lui die amper hotmail.com in hun adresbalk kunnen typen.

HOE moeten die via slechts WiFi gaan communiceren dan? Netsend naar IP-adressen? Aparte programmaatjes installeren die een IM-functionaliteit via LAN hebben?

Meeste mensen communiceren immers via services die juist het internet nodig hebben. Webmail. Skype. Et cetera.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik heb bij mijn directe familie dezelfde WPA2 key ingesteld. Dan gaan ze automatisch bij elkaar online, dat zou je eventueel ook met een 2e afgeschermde SSID kunnen doen als je het wil afschermen (moet de router het wel ondersteunen).

Denk dat je het wel erg ingewikkeld maakt, zeker voor dat budget en als al alternatieven als FON en in de toekomst Ziggo (indien je daar een abonnement hebt) komen.

Verwijderd

Topicstarter
Rubman schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 07:42:
Wat een leuke toepassing kan zijn is bijvoorbeeld server eraan hangen en bestanden vooriedereen ttoegankelijk maken.
...
Misschien is er wel een batch oude routiers die je over kan nemen van een bedrijf. (Faillisement)
Zat idd ook te denken aan een batch oude routers. En bestanden delen is zeker ook een mogelijkheid. Delen met vrienden, kennissen of familie in de buurt is zo een stuk makkelijker/sneller.
joopv schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 08:20:
Je bent niet de eerste, kijk eens op http://www.wirelessantwerpen.be/ bijvoorbeeld.
...
Gaat het je vooral om het kennis opdoen, leertraject, experimenteren met netwerken/wifi enz. ?
Of is het je vooral om de functionaliteit te doen?
Het is me te doen om het project, het opzetten en onderhouden, het leren. Maar uiteindelijk ook om het doel en de functionaliteit. Ik houd van internet, maar vind het erg duur. En het lijkt mij duur gehouden. Plus dat er nogal sprake is van koppelverkoop (verboden eigenlijk). Maar je kan soms niet anders, omdat je bij alles los met inferieure snelheden/kwaliteit te maken krijgt. Bedankt voor de link, ga ik bestuderen.
Osiris schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 08:53:
[...]
HOE moeten die via slechts WiFi gaan communiceren dan? Netsend naar IP-adressen? Aparte programmaatjes installeren die een IM-functionaliteit via LAN hebben?

Meeste mensen communiceren immers via services die juist het internet nodig hebben. Webmail. Skype. Et cetera.
Goed punt. Zover was ik nog niet. Wist al wel wat je nu bedoelt met via internet, maar had er nog niet aan gedacht. E-mail en Skype wordt wat moeilijk dan. Is dit niet te omzeilen? Of gewoon een bandbreedte instellen met wel internetgebruik?
jongetje schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 09:00:
... eventueel ook met een 2e afgeschermde SSID kunnen doen als je het wil afschermen (moet de router het wel ondersteunen).

Denk dat je het wel erg ingewikkeld maakt, zeker voor dat budget en als al alternatieven als FON en in de toekomst Ziggo (indien je daar een abonnement hebt) komen.
Ik weet niet hoe veilig het is als je een 2e SSID op je eigen router/LAN openzet voor zulk gebruik?
Budget is misschien niet realistisch. Een setup van 20 tot 50 euro per router lijkt me beter. Heeft meer bereik en mogelijkheden, dus dan zijn er minder van nodig.

Ik ga ermee aan de slag, bedankt!
Pagina: 1