Gigabyte GA-MA69VM-S2 LAN en PCI geluids kaart issues

Pagina: 1
Acties:

• DaProd
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-03-2024

DaProd

Who are you?

Topicstarter
Hallo tweakers,

Gisteren heb ik spullen van mijn oude systeem: Gigabyte GA-MA69VM-S2 en Athlon X2 6000+ in een TC-2200 kastje geplaatst om er een HTPC van te maken. Alles was vlot geïnstalleerd, Windows 8 en LAN werkten. Toen ontdekte ik dat ik vergeten was dat ik geen externe SP/DIF uitgang op dat moederbord had. Zodoende meteen een PCI Asus Xonar DS kaartje besteld om dat probleem te verhelpen. Vandaag ontvangen, samen met nog wat extra fans (vervangende fan voor PSU en extra casefan) en geinstalleerd. Bij booten in windows zie ik dat LAN eruit ligt. De probleemoplosser vertelt me dat de driver voor LAN niet geinstalleerd zou zijn. Ik zoek er niet teveel achter en wilde toch naar Windows 7 terug, dus ging eerst maar even Win7 X64 weer installeren. Laatste Vinnie 27 versie erop gezet vanaf DVD.
In windows 7 zie ik meteen dat LAN nog steeds niet werkt. Later zie ik ook dat de PCI geluidskaart niet werkt. In apparaatbeheer zie ik een foutmelding bij Access bus controller en bij intelligente bus IO I2O. In netwerk beheer geeft hij aan dat geen stuurprogramma is geinstalleerd voor LAN adapter.

Om te beginnen heb ik dus geen idee of PCI en LAN probleem aan elkaar gerelateerd zijn. En of ik mogelijk iets beschadigd heb op het MOBO vandaag. Dit lijkt me overigens vrij onwaarschijnlijk aangezien gisteren LAN het gewoon deed, maar wel heb ik wat lopen prutsen om de kabeltjes allemaal mooi onder het mobo te krijgen.

Wat ik vervolgens heb geprobeerd:
* mobo drivers gezocht, maar is weinig meer van te vinden. Wel een ethernet utility geinstalleerd maar daar kan ik heen ruk mee.
* realtek drivers geinstalleerd, maar geeft aan dat adapter niet gevonden wordt.
* de juiste drivers voor geluidskaart gedownload, maar geeft bij installatie aan dat kaart niet gevonden wordt.
* ander PCI slot geprobeerd voor geluidskaart, geen verschil.
* zonder geluidskaart gestart, nog steeds geen LAN
* geluidskaart in andere PC geprobeerd; deze werkt gewoon (exact zelfde OS installatie als waarin ik het probleem heb).
* bios mobo geupdate
* balkondeur opgedaan..... en de buren gegroet..

Iemand ideeën wat ik nog kan proberen? Ik zou natuurlijk een PCI netwerkkaartje kunnen kopen, maar geen idee of die het dan wel doet en tevens is daarmee het audio probleem nog niet opgelost..

The bartender never get's killed

Verwijderd

Heb je eerst alle Windows updates geïnstalleerd voor de hardware installatie? Mogelijk gaat het dan beter. En werkt de onboard audio gewoon?

Wat je nog kan proberen:
-Update BIOS
-Doe een batteryflip /reset de BIOS
-Schakel onboard LAN & audio uit in BIOS en test nieuwe kaart
-Ga opzoek naar betere chipset drivers (test ook XP driver? of kijk of de al in Win7 zitten)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-01-2013 01:51 ]

• DaProd

DaProd

Who are you?

Topicstarter
Ik heb een windows geinstalleerd met updates tot november, redelijk up to date dus. Latere updates niet binnen te halen aangezien ik geen Lan heb.. Onboard audio lijkt te werken.
Bios update heb ik idd al gedaan.
Battery flip is idd nog optie, bedenk me dat ik die gisteren wel gedaan had toen het systeem niet opstartte (bleek later dat ik vergeten was 12v stekkertje op mobo aan te sluiten). Daarna overigens nog wel LAN werkend gehad.
Onboard LAN uitschakelen? Had wel audio in apparaatbeheer uitgeschakeld, maar hielp niet.

Ja nieuwe chipset drivers was fijn geweest, maar kan geen nieuwere vinden die ook voor Win 7 X64 zijn... Zal idd ook eens de XP chipset drivers testen..

• DaProd

DaProd

Who are you?

Topicstarter
Het vreemde blijft dat ik nooit problemen heb gehad met dit moederboard en nooit chipset drivers hoefde te updaten in vorige OSen. En vooral dat LAN het eerst deed, vandaag na het installeren van een PCI geluidskaart ineens niet meer, en nog steeds niet na het verwijderen van de PCI kaart en ook niet. Noch in Windows 8 of in Windows 7...

Battery flip heeft niet geholpen.. Morgen meer..

• DaProd

DaProd

Who are you?

Topicstarter
Heb vanmorgen nog alle verschillende drivers voor realtek geprobeerd. Ben er wel achter dat de inteligente busI/O I2O, de onboard lan poort is; als ik hem uitschakel zie ik ook het lampje van de lan uitgaan..

Maar goed, ik ben er klaar mee. De videokaart en geluidskaart gaan terug en daarvoor in de plaats komt een nieuw mobo, processor en geheugen. Geen zin in om er nog twee dagen in te steken.

Kan dus een slotje op; bedankt voor t meedenken/lezen!

• DaProd

DaProd

Who are you?

Topicstarter
Hallo allemaal,
Ik wil het topic toch graag nog even open houden.
Voor mijn HTPC ben ik met nieuwe onderdelen verder gegaan, maar bovenstaande combi wil ik toch graag weer werkend krijgen. Als backup pc-tje of mogelijk voor de verkoop later.
Het geheel is nu ingebouwd in een budget kastje (fractal r1000) met nagenoeg dezelfde onderdelen. Opnieuw geinstalleerd vanaf USB en Win7 loopt meteen als een zonnetje. Helaas zie ik wel meteen dezelfde meldingen in apparaat beheer en doet wederom de onboard lan het niet en ACCESS bus-controller, ik neem aan mijn SB live! PCI kaartje.

Kan het toeval zijn dat deze het plots het niet meer doen?
Ik weet even niet meer waar te beginnen.. Onboard LAN heeft overigens nooit drivers nodig gehad bij een clean install..

Firmware is dus al geupdate. In vorige systeem alle mogelijke drivers al geprobeerd.. Kan het liggen aan het feit dat ik 64bit Win7 heb geinstalleerd? Daarvoor had ik op dit systeem al 64bit Win7 en Win8 draaiend gehad, dus kan ik me moeilijk voorstellen..

Tips en ideeën zijn welkom!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Ben bang dat er een conflict is ontstaan met de nieuwe geluidskaart. Waarom je oude het nu ook niet doet snap ik ook ff niet.

Als je resources vrij wil maken, moet je features die je niet gebruikt in het bios uitschakelen en niet in Windows. Soms helpt dat om cinflicten tussen hardware op te lossen.

[ Voor 41% gewijzigd door Madrox op 12-01-2013 13:31 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• DaProd

DaProd

Who are you?

Topicstarter
Nee, dat is mij inderdaad ook nog even een raadsel. Wel had ik die oude al een tijd in de kast liggen en deed ik het met de onboard audio.

Maar als er conflict ontstaat, moet het dan niet opgelost zijn als de kaart er weer uit is? Dat was nl niet het geval..

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

In principe wel. als het dan nog steeds niet werkt is er meer aan de hand of door je bios reset heb je iets per ongeluk aangezet, wat eerst uitstond.

Probeer eens in het bios zoveel mogelijk uit te zetten wat niet direct nodig is.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Pagina: 1