Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ajan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-11 01:09
Al een tijdje zocht ik naar een simpele manier om meer zicht en inzicht op mijn gasverbruik te krijgen. Om daarvoor nu zo'n 100 euro uit te geven vind ik in mijn situatie iets teveel van het goede, aangezien mijn jaarverbruik niet zo hoog is dat dit opweegt tegen de mogelijk besparing op gasverbruik.

Zo kwam ik op het idee om een webcam aan de deur van de meterkast te hangen, direct voor de gasmeter.
Qua materiaal niet meer dan 10 €, namelijk 5 meter USB kabel (ca. 2 €, Action) en een webcam met regelbare led-verlichting momenteel in de aanbieding bij Blokker voor € 6,99.

Gekoppeld aan mijn desktop PC die ik intensief gebruik, zowel privé als werk. Voor een laptop is deze methode minder geschikt.
De totale lengte van de gebruikte 3 USB kabels naar de cam is circa 8 meter, geen probleem hier. De gasmeter is zo zonder een stap te verzetten realtime te monitoren.
Ook handig voor het bijhouden van de stand op mindergas.nl :).
Tevens kan ik vanuit dezelfde luie pc-stoel de thermostaat aanpassen met de E-thermostaat, en direct het effect op de gasmeter zien. Hier een voorbeeld snapshot van de cam:

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/313Afbeelding_003.jpg

Nog een wens zou kunnen zijn om op het videobeeld van de webcam een OCR nummerherkenningsprogje los te laten en automatisch de standen laten registreren...
Een ander alternatief is een infrarood of Led IP-camera te gebruiken, voordeel is dat het draadloos is en je de stand ook realtime op bijv. de smartphone kan aflezen.
Deze camera's zijn vanaf 50 euro te verkrijgen momenteel.

• rayvonrk
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-11 06:38
Is wel een grappige oplossing,maar kun je die 8 meter niet beter lopen?
Ik hou alles bij in een grafiek gewoon een keer per maand opschriiven.

En een draadloze cam bv de dcs-932l is een leuke optie.

Verwijderd

rayvonrk schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 07:30:
Is wel een grappige oplossing,maar kun je die 8 meter niet beter lopen?
In mijn huidige woning kan ik héél makkelijk bij de meters, en neem de standen ook dagelijks op. In mijn vorige woning moest ik een hok in klimmen met een zaklamp en blocknote in de hand en hopen dat ik het uit kon lezen (gepositioneerd in rommelhok).
Als de TS zijn meter(s) dmv een webcam uit wil lezen om welke reden dan ook, moet 'ie dat gewoon doen, toch ?

@Ajan, heeft je meter een reflectief vlak om de liter meter ? Dan zou je bij elke reflectie gewoon naar een database een '+10 liter' kunnen schrijven met datum/tijd erbij als je er een actie voor aan kan maken.

• ajan
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 30-11 01:09
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 08:20:
[...]

@Ajan, heeft je meter een reflectief vlak om de liter meter ? Dan zou je bij elke reflectie gewoon naar een database een '+10 liter' kunnen schrijven met datum/tijd erbij als je er een actie voor aan kan maken.
Ja er zit een reflectievlakje op het meest rechtse cijfer 6.

Hoe zou je dat vlakje dan kunnen laten registreren in een database adhv een live videostream....?

Edit: bij nader inzien eigenlijk geen optie, aangezien ik de pc niet als een server gebruik die klokje rond aanstaat.
Zoals het nu werkt, vind ik het gezien de geringe investering hiermee, wel prima :)

[ Voor 17% gewijzigd door ajan op 05-01-2013 12:48 . Reden: nader inzien ]

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

WouterG

Dit is geen ondertitel

Of anders eens naar tesseract kijken, zal nog wel een hoop gepuzzel worden om dat netjes werkend te krijgen maar als dat lukt heb je wel iets leuks.
Ik heb het zelf wel eens draaiend gehad maar je moet echt alleen de getallen in beeld krijgen (zwart vlak uitknippen rond de letters) en zorgen voor goede belichting. Is wel een uitdaging denk ik :)

[ Voor 7% gewijzigd door WouterG op 05-01-2013 15:05 ]

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 12:44

Super_ik

haklust!

op hack-a-day staat een artikel over iemand die ook zo iets heeft gemaakt.

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:20

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

ajan schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:45:
[...]

Ja er zit een reflectievlakje op het meest rechtse cijfer 6.

Hoe zou je dat vlakje dan kunnen laten registreren in een database adhv een live videostream....?
Uit een videotream het vlakje proberen te toveren.. da maak je het jezelf wel erg lastig. Je kan met een simpele reflectiemeter (CNY70 bijvoorbeeld) het vlakje detecteren en dan met een microcontroller ofzo een berichtje naar je server sturen dat er weer een pulsje is.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Ik heb denk ik dezelfde meter, stop eens een reedswitch in de uitsparing rechts-onder! Dan krijg je elke 0,01m3 een mooie puls, zo doe ik het ook :)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img441/3186/img2041kb.jpg
Pagina: 1