Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[NBBG] Basisnotebook februari 2013

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter

[NBBG] Basisnotebook februari 2013

Het is weer tijd voor de categorie basisnotebook. Voor de basisnotebook is een budget van €600 vastgelegd.

Wat is een basisnotebook? Een goedkope, mobiele alleskunner. We zoeken iets met een leuke processor en grafische kaart, maar de bouwkwaliteit en mobiliteit mag ook niet uit het oog worden verloren.

kandidaten

Zelf raad ik altijd aan net iets meer uit te geven voor de inspiron 15R SE, met 1080p scherm, maar dat is voor de NBBG niet van toepassing. In de pricewatch kom ik de volgende alternatieven tegen:

pricewatch: Asus A55A-SX031V
De opvolger van de bekende K53, voor €512 met i5 en intel 4000.

pricewatch: Lenovo Essential B590 (MBX2BMH)
Slecht leverbaar lenovo equivalent

http://www.bcc.nl/medion-p6816.html
Ongelofelijke prijs/specs verhouding. i5, 1TB HDD, GT 650m, en dat alles voor minder dan €500.

pricewatch: Lenovo G780-M842YMH
17" lenovo met i5 en GT 630m. Overstijgt het budget met de verzendkosten en is slecht leverbaar.

pricewatch: Acer Aspire V3 V3-571G-53216G75Makk
15.6" met i5 en GT 630m. Schijnt last te hebben van een slijtend touchpad.

pricewatch: MSI CX61 0NE-252NL
MSI met GT 635m en i3.

Het valt mij op dat er weinig te vinden is met moderne grafische kracht. De GT 630m is een rebranded GT 420m/425m/525m/540m. De GT 635m is een rebranded GT 555m (je weet wel.. die kaart waar 5 verschillende versies van zijn). AMD heeft de HD 7670m, welke nipt boven de GT 630m presteert. Zie deze pricewatch filter. Op dit moment heeft de medion van de BCC mijn voorkeur, maar de vraag is of die volgende maand ook nog leverbaar is.

Hebben jullie nog aanraders?

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-11 14:24
Ben voor mijn vriendin aan het rond kijken naar een laptop, zij heeft nu de medion 96290 en gebruikt de laptop voor photoshop en Blurp (foto boeken maken)

Mijn oog is ook op de Medion P6816 gevallen, dit omdat ik voorkeur heb voor Win7, er een i5 in zit met 8gig ram en dat de grafische kaart ook iets voorsteld. De HDD van 1TB is mooi meegenomen, want alle foto's staan lokaal op de NAS opgeslagen. Maar voor het snelle bewerken is het voldoende om de foto's op de laptop kwijt te kunnen. En het budget is 500 euro.

Echer kan google mij zeer weinig vertellen over deze laptop! Op hardware info staat een vergelijking van het duurdere broertje met de i7 linkje en hier op tweakers heb ik 1 topic gevonden linkje waar iemand niet al te positief is ivm het scherm.

Hopelijk komen in dit topic enkele verhalen/ervaringen van deze laptop (of vergelijkbare)

Zelf zal ik deze week naar de BCC gaan om het scherm te bekijken en zal dan mijn ervaring delen.

Verwijderd

Topicstarter
Voor het scherm hoef je niet naar de winkel te rennen. Ik heb nog nooit een laptop met een 768p scherm gezien in dit prijssegment met een redelijk contrast en kijkhoeken. Als je iets geeft om schermkwaliteit, haal de inspiron 15R SE: de goedkoopste laptop met een 1080p scherm. Wel meteen €650.

• RedRayMann
Het is dat ik donderdag bij een BCC moet zijn voor iest anders, dus ga ik gelijk even kijken. En wat verstaan jullie onder een slecht scherm? Nu hebben we een laptop met een resolutie van 1080x800.
Is een 768P scherm echt zo slecht of gewoon in vergelijking met een 1080P scherm.
Want het lijkt mij dat bijna elke update na deze huidige laptop een vooruitgang is.

Verwijderd

Gaat niet per se om de resolutie, maar om het feit dat geen laptopfabrikant in deze prijssegment een fuck geeft om hun schermen en dus eigenlijk allemaal praktisch dezelfde 1366x768 TN-paneel flutschermen gebruiken. De modellen met hogere resoluties (1600x900 of 1920x1080) zijn vaak uitgerust met kwalitatief betere schermen dan de standaard 768p-TN.

Verwijderd

Topicstarter
Sowieso geven laptopfabrikanten in het algemeen weinig om schermkwaliteit. Ik kan je moeiteloos 10 laptops van €1500 opnoemen met dezelfde flutschermen die in laptops van €400 worden aageboden.

• RedRayMann
In het lijstje uit de startpost blijken inderdaad bijna alle laptops een 768 scherm te hebben. Op de Lenovo G780-M842YMH na. Echter is deze dus slecht leverbaar en is boven ons budget van 500 euro.

Ik begrijp dus uit jullie verhalen dat het niet uit maakt welke laptop ik ook selecteer uit dit prijs segment, ze hebben allemaal het zelfde type scherm. ... Goed dat ik dit topic gevonden heb. Zo leer ik zelf ook nog eens iets over laptops (heb er altijd een hekel aan gehad, persoonlijke mening)

Verwijderd

Topicstarter
dat is dan ook een 17".

Iets groter formaat, iets hogere resolutie, net zo bedroevende kwaliteit.

De enige remedie: meer uitgeven. Met grote afstand is de inspiron 17R SE de goedkoopste, met € 637.

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:24

xpc

Onlangs voor mijn nichtje een budget-laptop helpen uitzoeken voor school, de "eisen" waren: moest een CD/DVD speler hebben en het mocht geen "koelkast" zijn (haar woorden :P). En dat was nog niet eenvoudig: de meeste laptops in deze catarogie zijn behoorlijk lomp met slecht toestenbord en/of touchpad (we waren eerst bij de Mediamarkt gaan kijken).

Uiteindelijk op de gok deze Asus K56 besteld, en ik moet zeggen het is een heel net laptopje. Het is geen hoogvlieger kwa snelheid (i3 met HD4000), maar is stevig met een fatsoenlijk toetsenbord en zeer goed touchpad. En heel belangrijk: geen koelkast :> Er is ook een 14 incher van (K46 serie), maar die heb ik nog nergens gezien.

Een ander laptopje met leuke processor die ik heb gevonden is deze HP-g6, met i7 (!) en HD7670 :o voor net onder de 600 euro.

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:51
De G6 series van HP moet je ten alle tijden vermijden. Die heeft alleen maar goedkoop plastic, koelingsproblemen en een slecht trackpad.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook de reden dat ik hem niet heb vermeld. De specs zijn leuk, maar ik hoor echt alleen maar slechte dingen over de budget HP's.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ligt het aan mij of zijn we in een paar jaar tijd eigenlijk gewoon amper vooruit gegaan qua budget notebooks? Zie nog steeds weinig boeiends, meesten hebben amper vermogen, saai uiterlijk en een prut scherm.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Zeker waar. 3 jaar geleden had alles in dit prijssegment een 2.0ghz CPU, matige grafische kaart en 4GB RAM. Nu heeft alles in dit segment een 2.5Ghz CPU, matige grafische kaart en 4GB RAM.

De dingen die er toe doen (bouwkwaliteit, scherm, koeling) zijn nog nauwelijks verbeterd als je het mij vraagt. Om die reden raad ik altijd aan net iets meer te besteden aan een inspiron met 1080p scherm.

• uppie8374
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-11 09:17

uppie8374

Sousousou

Ik heb deze laptop nog overwogen: pricewatch: Toshiba Satellite L855-123

Rebuilding knowledge database

• RedRayMann
De BCC medion is van de website verwijderd... Dus die keuze valt af.
Nu heb je wel bij de Aldi een medion linkje

Ik ga kijken of ik mijn budget omhoog kan schroeven

[ Voor 0% gewijzigd door RedRayMann op 07-01-2013 18:18 . Reden: typo ]

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:43
Ben even voor een vriend aan het kijken naar laptops.

Wat is slimmer in de prijscategorie rond de 600 piek?
Moet hij gaan voor een model met ssd (20GB / 32GB ssd zijn de enige die in die prijscategorie komen, met natuurlijk nog een extra schijf.) of juist voor een zonder ssd en wat meer ram en cpu scoren. Een ssd is natuurlijk wel fijn, maar de keuze wordt wel heel minimaal.

Taken zullen voornamelijk werkgerelateerd zijn. SPSS en Office en misschien een klein beetje multimedia.

Hij zag zelf deze staan, maar dat is dus bijna ook de enige keuze met ssd.
pricewatch: Toshiba Satellite U840-113

Wat zouden jullie kiezen?

Verwijderd

Ik zou nogmaals kijken naar een tweede hands ;) op tweakers

Verwijderd

SidewalkSuper schreef op dinsdag 08 januari 2013 @ 11:02:
Ben even voor een vriend aan het kijken naar laptops.

Wat is slimmer in de prijscategorie rond de 600 piek?
Moet hij gaan voor een model met ssd (20GB / 32GB ssd zijn de enige die in die prijscategorie komen, met natuurlijk nog een extra schijf.) of juist voor een zonder ssd en wat meer ram en cpu scoren. Een ssd is natuurlijk wel fijn, maar de keuze wordt wel heel minimaal.

Taken zullen voornamelijk werkgerelateerd zijn. SPSS en Office en misschien een klein beetje multimedia.

Hij zag zelf deze staan, maar dat is dus bijna ook de enige keuze met ssd.
pricewatch: Toshiba Satellite U840-113

Wat zouden jullie kiezen?
Die vriend ben ik dus. Nog even ter aanvulling: gamen doe ik niet, laat staan videobewerking. Het gaat me er vooral om dat mijn systeem soepel draait en ik snel kan werken met bovengenoemde programma's.

Had deze opties ook nog gezien met (voor zover mij bekend) aardige specs voor deze prijs:

1. Acer Aspire V3-571-53216G50Makk met i5 en 6GB geheugen voor 549e -->
pricewatch: Acer Aspire V3-571-53216G50Makk

2. Nieuwe Dell inspiron 15 met i5 en 6GB geheugen voor 549e --> http://www.dell.com/nl/p/...piron-15-notebooks?~ck=mn

3. Asus K55 Series K55VD-SX016V met i5 en 6GB geheugen voor 588e --> pricewatch: Asus K55 Series K55VD-SX016V

Of dus met SSD:
4. Toshiba Satellite U840-113 met i3, 4GB geheugen en 32GB SSD voor 633e --> pricewatch: Toshiba Satellite U840-113

Verwijderd

Of is het de moeite waard om voor de deur te gaan liggen bij de Aldi?

• Kwabbernoot
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-09 20:24
Die Medion Ultrabook krijgt niet erg goede recensies. Is een soort upgrade van een Ultrabook die Aldi vorige jaar bracht, en die werd compleet afgebrand vanwege accuduur (niet goed werkende tweede accu), scherm, bouwkwaliteit, toetsenbord....

Verwijderd

IK ben aan het rond kijken voor me broertje en het is knap lastig. Ben niet meer echt up-to-date sinds ik zelf niet echt meer hardcore game. Hij heeft 650 euro en wil een laptop waar je op kan gamen. Hij speelt veel Legue of Legends, WoW en diablo III. Zijn er voor die prijs wel laptops waarop je kan game? De Acer Aspire V3-571-53216G50Makk leek mij wel mooi maar ik kan niet goed beoordelen of je daar bijvoorbeeld lol op kan draaien? Of moet die jonge toch maar ff ff door sparen zodat hij echt wat leuks heeft? Shit ik weet het niet ik ben te lang uit deze scene man..... 8)7

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die spellen moeten toch geen probleem zijn? Mijn inmiddels vijf jaar oude laptop zou deze spellen op redelijk detail aan moeten kunnen mits hij nog niet defect was. Je moet geen max quality op 60fps verwachten maar low/medium en speelbaar moet kunnen.

Mijn Diablo 3 bot kon redelijk voort op low op een GT620M, voor 600 euro moet dat wel lukken toch? Enige wat je wilt is geen onboard videokaart maar een leuke dedicated.

[ Voor 25% gewijzigd door Tsurany op 09-01-2013 16:06 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Verwijderd schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 15:57:
IK ben aan het rond kijken voor me broertje en het is knap lastig. Ben niet meer echt up-to-date sinds ik zelf niet echt meer hardcore game. Hij heeft 650 euro en wil een laptop waar je op kan gamen. Hij speelt veel Legue of Legends, WoW en diablo III. Zijn er voor die prijs wel laptops waarop je kan game? De Acer Aspire V3-571-53216G50Makk leek mij wel mooi maar ik kan niet goed beoordelen of je daar bijvoorbeeld lol op kan draaien? Of moet die jonge toch maar ff ff door sparen zodat hij echt wat leuks heeft? Shit ik weet het niet ik ben te lang uit deze scene man..... 8)7
Dell Inspiron 15R SE of 17R SE. Met name de 17R SE is, alleen vandaag nog, uitzonderlijk goedkoop te verkrijgen.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 23:18
Omni schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 16:31:
[...]
Dell Inspiron 15R SE of 17R SE. Met name de 17R SE is, alleen vandaag nog, uitzonderlijk goedkoop te verkrijgen.
Is dit zo? Ik bedoel het uitzonderlijk goedkoop gedeelte? Hoeveel gaat de goedkoopste versie nu tov anders gemiddeld?

En weet je toevallig hoe het zit met de 15 R SE

• RedRayMann
Zie Dell site en deze pagina linkje
De Medio van BCC was een op=op actie. Vandaar de prijs, was er gisteren toevallig

• amadeus123
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 23:18
Ja, maar ik ben van België en ik weet de goedkoopste versie hier wel met waardebonnen. Wat ik echter niet weet is hoeveel de laptop gemiddeld (dus niet alleen deze week ofzo) in Nederland kost nadat het waardebonnentopic werd toegepast (en eigenlijk ook voor België weet ik dit niet)

[ Voor 7% gewijzigd door amadeus123 op 09-01-2013 19:30 ]

• RedRayMann
Kijk in Pricewatch met de E-Value-code die op de website van dell staat...
Zijn denk ik allemaal niet meer kloppend. De prijs zonder korting is denk ik gewoon de normale verkoop prijs.

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Lastige keuze. Ik moet toegeven enige moeite te hebben met de 600 euro. Als je voor <430 euro al iets koopt als :

pricewatch: Lenovo Essential B570E2 (N2F28MH)

Eventueel met een SSD erbij, heb je een redelijk solide en snelle machine voor weinig geld. Merkbaar verschil is er m.i. niet tussen de i3 en i5 in huishoudelijke taken, en bij iets meer semi-pro gebruik (of in ieder geval iets meer met foto's, video's, wat gamen, of welke zwaardere cpu/gpu taken dan ook) is de meerprijs boven de 600 van het scherm alleen al van de 15r SE zoals Darkstone in de TS al aangaf het meer dan dik waard. Dus echt een 'aanrader' van 600 euro vind ik hier niet tussen zitten. Als er dan echt een keuze zou moeten zijn zou de in de TS genoemde A55A-SX031V niet echt verkeerd zijn, echter zie ik hem voor 550, niet voor 512? Voor 512 in ieder geval een leuk ding. Als iemand per se (minstens) 600 euro wil uitgeven zou mijn advies toch echt zijn 50 euro door te sparen en die Dell te pakken.

Verder werken zowel de genoemde BCC en Aldi link allebij niet?

edit: hm, vanmorgen had update.nl die lenovo nog voor 427 euro o.i.d., zal de link maar laten staan voor het argument.

[ Voor 10% gewijzigd door Foritain op 10-01-2013 19:47 ]

Verwijderd

Die Medion laptop is uitverkocht bij bcc. En komt ook niet meer terug.
Was op=op actie ze moesten van de oude voorraden af.
Ik wou hem ook nog bestellen maar ik was ook al telaat.

• RedRayMann
Gisteren had ik eindelijk een leuk modelletje via tweakers. Ik heb gefilterd op Win7... Nu bleek alsnog in al de webshops de laptop met Win8 te staan...

Ik denk dat ik de discussie niet hier aan moet gaan, maar is het verstandig om nu een Win8 toestel te kopen. Ik wacht altijd liever met de aanschaf van een "nieuwe" OS
Daarbij heb ik persoonlijk nog niet veel positieve verhalen gehoord over Win8...

Hoe denken jullier hier over voor een laptop tot 600 euro?

--update--
Na het lezen van diverse laptop topics ga ik toch twijfelen over de type laptop.
1) Mijn vriendin gebruikt de laptop voor internet;office;muziek streamen van de nas/spotify
2) Ze maakt veel gebruik van Photoshop CS4 (Requirements)
3) Ze maakt veel boeken met Blurb (requirements)
4) Speelt een enkele keer Sims 2 (mogelijk met de nieuwe laptop Sims3) (requirements)

1) Een simpel cpu-tje is voldoende
2) 1,024 x 768 display (1,280 x 800 recommended) ... Ze heeft nu een resolutie van 1280x800 en gaan met deze tot 600 euro laptops erg achteruit (of is de kwaliteit tussen dit scherm van 5 jaar oud en een 768p scherm erg verschillend, als ik deze terug zet op 1024x768 dan zie alleen nog maar pixels)
3) Screen Resolution: 1024x768 minimum, 1600x1200 preferred; deze 600e laptops zullen voldoen aan alle specs.
4) Hier zit geen probleem. Ze speelt ook al op deze dual core 1,86Hrz (T2130)

Mijn staat heeft wel iets weg van het spreekwoord met bomen en het bos niet meer zien.
Er zijn echt heel veel laptops met ongeveer de zelfde specs en overal op intrenet vind je wel pro/cons verhalen. Ook weet ik gewoon niet goed hoe ik bepaalde cpu's/gpu's/schermen met haar huidige moet vergelijken. Grens van 500euro is en blijft helaas, ondanks dat ik haar heb proberen over te halen één van de twee laptops van de volgende post te nemen...

[ Voor 63% gewijzigd door RedRayMann op 10-01-2013 21:53 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:26:
dat is dan ook een 17".

Iets groter formaat, iets hogere resolutie, net zo bedroevende kwaliteit.

De enige remedie: meer uitgeven. Met grote afstand is de inspiron 17R SE de goedkoopste, met € 637.
Mag ik vragen hoe je aan die € 637 komt? Op de Dell site zie ik de goedkoopste voor € 849 € 764, dus al met 10% korting. Ik zie een kortingsbon van € 50, maar dan vervalt die 10% en wordt 'ie alleen maar duurder. Dus die € 764 met de 5% EPP wordt € 725,80. Als ik dan nog die cashback van haalmeeruitjekaart oid gebruik zou dat nog 7 of 8% moeten besparen, maar dan nog zit ik rond de € 670 (al wel een aantrekkelijk bedrag natuurlijk), maar bij die € 637 kom ik niet.

Is de basisprijs gestegen, of had je nog meer korting gevonden ergens?

edit: heb het hele Dell waardebonnen topic afgespeurd, maar ik kom er niet aan. Wachten tot betere kortingsacties?

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2013 16:01 ]

Verwijderd

Mag ik de HP 15-b006ed pricewatch: HP Pavilion Sleekbook 15-b006ed aandragen als idee?
Valt precies (met €599,-) binnen de 600e grens, (is geen G6, maar wel redelijk plastic), een i5 3317U (en door de relatief lage kloksnelheid waarschijnlijk geen al te slechte accuduur), Intel HD4000, twee usb 3.0 poorten. Helaas geen al te snelle hdd met 5400 toeren, maar wel een edge-lit led display, redelijke speakers en uitbreidbaar geheugen. Numpad 8) en redelijk licht (plastic) en mooi dun.

Lijkt me, zeker gezien scherm en de cpu (met HD4000) geen verkeerde slechte prijs/kwaliteit.

nog geen reviews er van gezien, of ervaringen gelezen, ga dat nu even doen.Kan zo gauw geen reviews vinden (hoewel ie van nov12 is :? )
http://h10025.www1.hp.com...02_nlnl_c-001_title_r0001

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2013 17:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 15:33:
[...]

Mag ik vragen hoe je aan die € 637 komt? Op de Dell site zie ik de goedkoopste voor € 849 € 764, dus al met 10% korting. Ik zie een kortingsbon van € 50, maar dan vervalt die 10% en wordt 'ie alleen maar duurder. Dus die € 764 met de 5% EPP wordt € 725,80. Als ik dan nog die cashback van haalmeeruitjekaart oid gebruik zou dat nog 7 of 8% moeten besparen, maar dan nog zit ik rond de € 670 (al wel een aantrekkelijk bedrag natuurlijk), maar bij die € 637 kom ik niet.

Is de basisprijs gestegen, of had je nog meer korting gevonden ergens?

edit: heb het hele Dell waardebonnen topic afgespeurd, maar ik kom er niet aan. Wachten tot betere kortingsacties?

Alvast bedankt!
Dat die 10% korting vervalt is nieuw. Maar hij is ook zo'n 10% goedkoper dan vorige week, dus..

Voor de 15R SE kom ik op € 622 waar dat vorige week 2 euro minder(?) was. Voor de 17R SE kom ik op € 684, wat dus inderdaad meer is dan voorheen, het kan ook zijn dat ik er iets naast zat met de prijs.

• Tiroz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 11:46
Hallo!

Mijn vriendin is al een tijdje op zoek naar een laptop die aan de ene kant qua prijs niet te hoog uitvalt (is nog student) maar wel redelijke future-proof is. Zal vooral worden gebruikt voor tekstverwerken, browsen, filmpjes kijken. Nu heeft Scheer en Foppen een aanbieding met korting op laptops, kwam ik deze tegen:

http://www.scheerenfoppen...14g50mnks-notebook/p45676

Best aardige specs, i3-processor, accuduur +/- 4,5 uur. Was alleen niet helemaal weg van het scherm toen ik 'm net probeerde in de winkel. Zou dit wat zijn? Begrijp dat Acer de laatste tijd wel steeds betere producten levert in vergelijking met het budgetmerk dat het eerder was.

Verwijderd

Voor het geld prima, met een HD4000 uitgerust. Al zul je voor niet al te veel geld meer wel een redelijke stap vooruit kunnen qua specificaties, waardoor de toekomstbestendigheid duidelijk toe neemt.

De Asus waar Darkstone het in de Topicstart over heeft, is dan voor niet al te veel euro's extra een stap interessanter.
De i5 van de Asus heeft ook een ietsje hogere maximale frequentie van de HD4000. En ook de CPU van de Asus is gewoon een stapje sneller t.o.v. de Acer. Weet uiteraard niet wat jullie er aan uit zouden willen geven, maar de Asus is een duidelijke stap vooruit (ook in bouwkwaliteit een stukje).

edit: o, en je mist een stukje functionaliteit in de i3 als Turbo boost en e.e.a. qua virtualisatie, al zal dat laatste met tekstverwerken / browsen etc. wel niet erg van belang zijn :) .

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2013 17:53 ]

• mgrummel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-07-2014
Hoi, ben ook op zoek naar nieuwe laptop.
Heb nu het oog laten vallen op de 17 inch van dell, de basic inspiron voor 494.
Spec's hoog over, 4GB geheugen, i5-3317U, 540GB (5.400 rpm) Seriële ATA-harde schijf
en Intel® HD Grafische 4000.
Lijkt me qua prijs/kwaliteit prima. Iemand ervaringen met de dell inspirons hier?

Weet iemand of er kwaliteits verschil is qua moederborden tussen de gewone inspiron 17 of de R en de R SE?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand heeft ervaring met die inspiron. Die is pas gisteren uitgebracht. De prijs is best interessant als je het mij vraagt. Maar kwalitatief... geen idee.
Blijf langer mobiel met een standaardbatterij die tot X uur doorgaat zonder stopcontact. Of upgrade naar een optionele 6-cel batterij met een langere gebruiksduur.
X uur accuduur. Hmm...

Edit: zoals hier uiteengezet zijn er slechts marginale uiterlijke verschillen met de R variant.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2013 23:46 ]

• mgrummel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23-07-2014
Hey, thanx voor je reply. Heb hem inmiddels besteld.
Als ik inspiratie heb zal ik later wel eens laten weten hoe de laptop bevalt.

M.

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:08
Is dit ook geen optie?: pricewatch: Acer Aspire V3 V3 551-10468G1TMaii

Goed leverbaar voor 560€. Bevat de snelste Trinity quad-core/APU, dus een geïntegreerde GPU waar ook nog een spelletje mee kan gespeeld worden. Verder 8GB ram en 1TB (5400 rpm) aanwezig.

Verwijderd

Topicstarter
Het is dan wel de snelste A10, hij wordt op alle fronten voorbij gestreefd door het intel geweld. Bijvoorbeeld pricewatch: Acer Travelmate 5760G-2354G50MTSK bevat zowel een snellere GPU als CPU. En dat is nog 'maar' een generatie oude i3.

• Tiroz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-10 11:46
Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 17:47:
Voor het geld prima, met een HD4000 uitgerust. Al zul je voor niet al te veel geld meer wel een redelijke stap vooruit kunnen qua specificaties, waardoor de toekomstbestendigheid duidelijk toe neemt.

De Asus waar Darkstone het in de Topicstart over heeft, is dan voor niet al te veel euro's extra een stap interessanter.
De i5 van de Asus heeft ook een ietsje hogere maximale frequentie van de HD4000. En ook de CPU van de Asus is gewoon een stapje sneller t.o.v. de Acer. Weet uiteraard niet wat jullie er aan uit zouden willen geven, maar de Asus is een duidelijke stap vooruit (ook in bouwkwaliteit een stukje).

edit: o, en je mist een stukje functionaliteit in de i3 als Turbo boost en e.e.a. qua virtualisatie, al zal dat laatste met tekstverwerken / browsen etc. wel niet erg van belang zijn :) .
Top, thanks! Met +/- 100 euro meer wordt de keuze inderdaad een stuk makkelijker, dus dan toch nog even sparen :)

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Persoonlijk zou ik deze aanraden voor iedereen die gewoon huis/tuin/keuken gebruik wil doen of als je hem voor school nodig hebt. (Uiteraard niet de grafische opleidingen.)

1Acer Travelmate TM5760Z-B9504G32MNSK€ 391,05€ 391,05

Ding kost niet eens 400 euro en je kan er makkelijk 6 uur mee halen met normaal gebruik.

[ Voor 16% gewijzigd door Chrotenise op 16-01-2013 19:57 ]

Verwijderd

Aldi heeft 23 Januari een 17,3 laptop in de aanbieding voor 699.00.

http://aldi.medion.com/md99095/nl/?refPage=aldi

best goeie spec's voor de prijs.
32 gb ssd is wel nice grafische goed volgensmij.
de rest is niet uitzonderlijk.
wel een resolutie van 1600x900.

• bootchee
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-08-2015
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 20:34:
Het is dan wel de snelste A10, hij wordt op alle fronten voorbij gestreefd door het intel geweld. Bijvoorbeeld pricewatch: Acer Travelmate 5760G-2354G50MTSK bevat zowel een snellere GPU als CPU. En dat is nog 'maar' een generatie oude i3.
Je vergelijkt de Trinity laptop met een laptop dat 100 euro duurder is en zeker niet op 'alle fronten' voorbij wordt gestreeft. Zeker niet als je rekening houdt met accuduur en warmte van deze laptops. Ook zie ik de Trinity laptop met standaard 8gb aan geheugen, waar de intel met slechts 4gb wordt geleverd.

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik hem linkte was hij niet €100 duurder, maar vrijwel dezelfde prijs.

• bootchee
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 08:28:
Toen ik hem linkte was hij niet €100 duurder, maar vrijwel dezelfde prijs.
Het kan hard gaan met de prijzen ;)
Toch vind ik de trinity's zeker een goede keuze om hun prijs/prestatie verhouding. Persoonlijk vind ik de Pavillion g6 2051 http://tweakers.net/price...-g6-2051sd/specificaties/ een zeer goede keus, door de dual graphics kan deze laptop zeker zijn mannetje staan naast vele (hoger geprijsde) laptops.

Verwijderd

Topicstarter
De HP g6 serie is de ergste shit die je op het gebied van bouwkwaliteit en koeling kan kopen. Specs zijn belangrijk, maar kwaliteit ook.

Het nut van de dual-graphics valt overigens wel mee hoor..

• bootchee
Verwijderd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 18:00:
De HP g6 serie is de ergste shit die je op het gebied van bouwkwaliteit en koeling kan kopen. Specs zijn belangrijk, maar kwaliteit ook.

Het nut van de dual-graphics valt overigens wel mee hoor..
En dat het de ergste shit is wat je kan kopen baseer je op .....? Ten eerste mag je in de laagste prijssegment wel wat kwaliteit verwachten, maar voor de lage prijs zal je wel wat moeten inleveren. Ten tweede kan jouw persoonlijke mening toevallig wel erg laag zijn van HP/pavillions/G6 series, maar dat neemt niet weg dat het prima laptops zijn die hun werk goed doen en een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding hebben.

De dual graphics techniek is verre van perfect, maar met nieuwe drivers wordt dit wel steeds beter. In sommig gevallen kan het een GT 640m aardig bijhouden, dus het heeft mijns insziens zeker wel nut.

Sowieso hou je geld over om er een tweede reep 4gb ram in te stoppen. Als je geluk heb kan je deze laptop met een aanbieding nog goedkoper krijgen, en met het extra geld er een leuke ssd instoppen.

Verwijderd

Topicstarter
bootchee schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 01:59:

De dual graphics techniek is verre van perfect, maar met nieuwe drivers wordt dit wel steeds beter. In sommig gevallen kan het een GT 640m aardig bijhouden, dus het heeft mijns insziens zeker wel nut.
Heb je de benchmarks al eens bekeken?

http://www.notebookcheck....ual-Graphics.81173.0.html
http://www.notebookcheck....orce-GT-630M.63761.0.html

Ik heb ze allemaal naast elkaar gelegd. De enige game waar de AMD het van de GT630m (gemiddelde score) wint is deus ex. human revolution, met een magere 5%. Er zitten games tussen waar de GT 630m het dubbele haalt.

Als ik de benchmarks van een zwaar undergeklokte GT 640m in een laptop met koeling issues niet meereken is de GT 640m in elke game sneller.

Daarnaast heb je ook het probleem van micro-stuttering.
En dat het de ergste shit is wat je kan kopen baseer je op .....? Ten eerste mag je in de laagste prijssegment wel wat kwaliteit verwachten, maar voor de lage prijs zal je wel wat moeten inleveren. Ten tweede kan jouw persoonlijke mening toevallig wel erg laag zijn van HP/pavillions/G6 series, maar dat neemt niet weg dat het prima laptops zijn die hun werk goed doen en een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding hebben.
Zo'n beetje de gehele line-up van HP heeft koeling issues. Een klasgenoot van mij had de 17" variant met een dual-core en low-end radeon kaartje. Na een paar minuten load klokt de processor zich terug. En dan is hij geen game aan het spelen.. Ik kan alleen geen goede bron vinden op dit moment, het dichtste wat in de buurt komt is de A10 die notebokcheck heeft getest: http://www.notebookcheck....1sg-Notebook.77070.0.html

Verder meldt zo'n beetje iedereen hier op het forum die in de retail heeft gewerkt dat je ver vandaan moet blijven bij die HP's. Er is een goede reden voor dat ze zo goedkoop zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2013 13:54 ]

• bootchee
Heb jij ze wel goed gelezen? De 640m wint nagenoeg alle benchmarks inderdaad, maar als je specifiek op de 7670m of de 7660g gaat kijken zijn de marges een stuk kleiner. Lijkt me dat ze met oudere versies van drivers hebben getest of andere problemen hebben ondervonden, maar hoe er getest is is helaas niet terug te zien.
Wat deze meneer van gaminglaptopjunkies zegt is ook interresant.

Over microstuttering, dat schijnt inderdaad voor te komen (bij allerlei soorten videokaarten). Er zijn ook duizenden artikelen over hoe je dat probleem kan verhelpen.

Dat er veel klachten zijn over HP lijkt me logisch, daar worden er veel van verkocht. Ik geloof wereldwijd is de G6 serie de best verkochte? Wie kent er nou niet iemand die ooit een of meerdere HP(s) heeft gehad? Als we zo gaan redeneren dan kan iedereen wel een neef opnoemen die een kapotte Acer, Dell, Lenovo, etc. heeft gehad.

Verwijderd

Topicstarter
bootchee schreef op maandag 21 januari 2013 @ 04:45:
Heb jij ze wel goed gelezen? De 640m wint nagenoeg alle benchmarks inderdaad,
Niet nagenoeg alle benchmarks. Alle benchmarks behalve 1 waar met een throttelende en zwaar undergeclockte (405mhz in plaats van 625MHz). Daarnaast krijg je de GT 640m niet in dit segement, dus ik stel voor dat we ons richten op de GT 630m
maar als je specifiek op de 7670m of de 7660g gaat kijken zijn de marges een stuk kleiner.
Jij kwam met dual graphics, ik niet :P

Ik heb ze wederom naast elkaar gelegd tijd om daarvoor eens een tooltje te schrijven. Bij de GT 630m vs de 7660G:
in far cry 3, black ops 2, Medal of Honor: Warfighter, darksiders, risen 2, alan wake, anno 2070, skyrim, modern warfare, crysis 2, metro 2033 (twijfelgeval), Resident Evil 5, sims 3 presteren de grafische kaarten ongeveer gelijk aan elkaar.

in world of tanks is de AMD significant sneller

In alle andere (35 uit 50) games is de GT 630m significant (20% of meer) sneller. De conclusie lijkt mij duidelijk: speel je worls of tanks, dan is de A10 een goede keus. Anders GT 630m.

Daarna heb ik de HD 7670 gepakt. Van de eerste 10 games is er maar 1 waar er niet gelijkwaardig wordt gepresteerd: hitman. Haalt 1/3e van de FPS die de GT 630m haalt, vast iets fout gegaan tijdens het benchmarken. Het is het waard om op te merken dat al deze benchmarks gedraaid waren met een intel CPU.
Lijkt me dat ze met oudere versies van drivers hebben getest of andere problemen hebben ondervonden, maar hoe er getest is is helaas niet terug te zien.
Ik heb er even 5 aangeklikt. De oudste is van 09/29/2012 waarbij dat eerste getal de maand aangeeft. Verder kan je dat argument natuurlijk ook bij nvidia aandragen.
Wat deze meneer van gaminglaptopjunkies zegt is ook interresant.
Actually, the performance of the 7660G is too close to the 630M and 7670M to justify any premium.
op basis van de 50 benchmarks van notebookcheck: onzin uitspraak.
Over microstuttering, dat schijnt inderdaad voor te komen (bij allerlei soorten videokaarten). Er zijn ook duizenden artikelen over hoe je dat probleem kan verhelpen.
Ik kwam gisteren toevallig j0ppie in "Welke voeding en is HD 7970 goed voor crossfire ?" tegen. Misschien kan jem hem vertellen hoe je het microstuttering probleem kan oplossen, ik geloof er namelijk niet veel van.
Dat er veel klachten zijn over HP lijkt me logisch, daar worden er veel van verkocht. Ik geloof wereldwijd is de G6 serie de best verkochte? Wie kent er nou niet iemand die ooit een of meerdere HP(s) heeft gehad? Als we zo gaan redeneren dan kan iedereen wel een neef opnoemen die een kapotte Acer, Dell, Lenovo, etc. heeft gehad.
Ga je gang, dan weten we welke modellen we van acer/dell/lenovo niet aan moeten raden.

• bootchee
Verwijderd schreef op maandag 21 januari 2013 @ 13:25:
[...]
Niet nagenoeg alle benchmarks. Alle benchmarks behalve 1 waar met een throttelende en zwaar undergeclockte (405mhz in plaats van 625MHz). Daarnaast krijg je de GT 640m niet in dit segement, dus ik stel voor dat we ons richten op de GT 630m

[...]

Jij kwam met dual graphics, ik niet :P

Ik heb ze wederom naast elkaar gelegd tijd om daarvoor eens een tooltje te schrijven. Bij de GT 630m vs de 7660G:
in far cry 3, black ops 2, Medal of Honor: Warfighter, darksiders, risen 2, alan wake, anno 2070, skyrim, modern warfare, crysis 2, metro 2033 (twijfelgeval), Resident Evil 5, sims 3 presteren de grafische kaarten ongeveer gelijk aan elkaar.

in world of tanks is de AMD significant sneller

In alle andere (35 uit 50) games is de GT 630m significant (20% of meer) sneller. De conclusie lijkt mij duidelijk: speel je worls of tanks, dan is de A10 een goede keus. Anders GT 630m.

Daarna heb ik de HD 7670 gepakt. Van de eerste 10 games is er maar 1 waar er niet gelijkwaardig wordt gepresteerd: hitman. Haalt 1/3e van de FPS die de GT 630m haalt, vast iets fout gegaan tijdens het benchmarken. Het is het waard om op te merken dat al deze benchmarks gedraaid waren met een intel CPU.

[...]
Ik heb er even 5 aangeklikt. De oudste is van 09/29/2012 waarbij dat eerste getal de maand aangeeft. Verder kan je dat argument natuurlijk ook bij nvidia aandragen.

[...]

[...]

op basis van de 50 benchmarks van notebookcheck: onzin uitspraak.

[...]
Ik kwam gisteren toevallig j0ppie in "Welke voeding en is HD 7970 goed voor crossfire ?" tegen. Misschien kan jem hem vertellen hoe je het microstuttering probleem kan oplossen, ik geloof er namelijk niet veel van.

[...]

Ga je gang, dan weten we welke modellen we van acer/dell/lenovo niet aan moeten raden.
Wat een onzin argumenten. Succes met je persoonlijke BBG :) .

Verwijderd

Topicstarter
Een vergelijking met 50 games door notebookcheck getest is onzin?

En het is niet mijn NBBG. Ik beslis niets, dat doet de redactie. Ik maak de topics alleen maar aan.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Vervelend dat er van de B590 geen reviews te vinden zijn. Als er iemand 1 vindt, let me know!

Trouwens jammer dat de Sleekbook en S56CM/K56CM 100 euro te duur zijn, lijken me echt interessante opties.

Verwijderd

Neem aub ook een netbook in jullie review ik ben opzoek naar een netbook voor mijn werk. Belagrijkste eis is lange accu duur en Als os Windows. Het is voor mijn werk. Als ik bij een klant aankom moet ik de modem installeren. Dat is alles. Btw kan mijn baas terug vorderen voor mij. Budget is 175 euro.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 12:31:
Neem aub ook een netbook in jullie review ik ben opzoek naar een netbook voor mijn werk. Belagrijkste eis is lange accu duur en Als os Windows. Het is voor mijn werk. Als ik bij een klant aankom moet ik de modem installeren. Dat is alles. Btw kan mijn baas terug vorderen voor mij. Budget is 175 euro.
Simpel gesteld: de PW levert dit: klik.
Er vanuit gaande dat het budget €175 is zonder de btw (en dus budget ca. €211 is incl. BTW), dan zou je misschien het best af zijn met pricewatch: Asus Eee PC X101CH-WHI046S. Alle andere nieuwe netbooks zijn duurder, op de EEE pc van ca. €190 (de R051BX-BLK033S) na. En die is uitgerust met een AMD C60 proc/grafische chip, dan is de Atom N2600 een stap sneller voor iets meer geld (alleen bij het grafische gebeuren zal het er om houden, en de AMD net iets beter zijn meestal).

Interessant budget overigens, bedoelde jouw baas met €175 dan ook een nieuwe mini-laptop of ging het hem er om dat je een goede 2e hands er voor zou kopen?

Als alternatief voor een nieuwe netbook, misschien zoiets uit de V&A oppikken, en met een SSD uit de V&A uitrusten (wellicht overbodig te vermelden: maar wel het goede formaat SSD daarvoor nemen!).

edit: schiet me te binnen dat veel mini-laptops met 3 en met 6 cells batterij pakketten geleverd kunnen worden. De 6 cels houden het meestal wel een uur of 4 tot 6 uit, maar de 3 cels zijn vaak na een uur of 2 à 3 wel leeg. Dan is waarschijnlijk in jouw geval een 6 cells wel de moeite waard.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2013 22:06 ]

Verwijderd

Als het iets degelijks moet zijn: De lenovo 535 kan bij lenovo worden geconfigureerd. Met een i3 zit je dan tegen de 590 aan. Voordeel is een goed chassis en goed toetsenbord. Nadeel is natuurlijk de paardenkrachtjes.

Een andere aanrader is om naar de Lenovo 330 te kijken, al valt die in de light category (echt dun is ie niet). Met een i3 blijf je dan onder de 500 euro, met weer het goede chassis en toetsenbord.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 21:52:
[...]

Simpel gesteld: de PW levert dit: klik.
Er vanuit gaande dat het budget €175 is zonder de btw (en dus budget ca. €211 is incl. BTW), dan zou je misschien het best af zijn met pricewatch: Asus Eee PC X101CH-WHI046S. Alle andere nieuwe netbooks zijn duurder, op de EEE pc van ca. €190 (de R051BX-BLK033S) na. En die is uitgerust met een AMD C60 proc/grafische chip, dan is de Atom N2600 een stap sneller voor iets meer geld (alleen bij het grafische gebeuren zal het er om houden, en de AMD net iets beter zijn meestal).

Interessant budget overigens, bedoelde jouw baas met €175 dan ook een nieuwe mini-laptop of ging het hem er om dat je een goede 2e hands er voor zou kopen?

Als alternatief voor een nieuwe netbook, misschien zoiets uit de V&A oppikken, en met een SSD uit de V&A uitrusten (wellicht overbodig te vermelden: maar wel het goede formaat SSD daarvoor nemen!).

edit: schiet me te binnen dat veel mini-laptops met 3 en met 6 cells batterij pakketten geleverd kunnen worden. De 6 cels houden het meestal wel een uur of 4 tot 6 uit, maar de 3 cels zijn vaak na een uur of 2 à 3 wel leeg. Dan is waarschijnlijk in jouw geval een 6 cells wel de moeite waard.
Hey bedankt voor je info. Op dit moment heb ik een Lenovo ideapad s10E gevonden op marktplaats voor 75 euro. Heeft wel wen kleine scheurtje die niet lelijk is. De rest ziet er
goed uit, temp is niet hoog.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 januari 2013 @ 14:58:
[...]

Hey bedankt voor je info. Op dit moment heb ik een Lenovo ideapad s10E gevonden op marktplaats voor 75 euro. Heeft wel wen kleine scheurtje die niet lelijk is. De rest ziet er
goed uit, temp is niet hoog.
Klinkt als een redelijke prijs, maar lijkt me alleen wel erg aan te raden ook te kijken naar hoelang de batterij nog meegaat op een keer opladen. Want voor jouw werk, moest de laptop lang op een dag kunnen werken, toch?
In ieder geval doen prijs en model vermoeden dat het apparaat een jaar of 3 oud is, de meeste mini-laptops hebben dan geen goede accuduur meer en de meeste mini's gaan bij mijn weten bij gemiddeld gebruik ook niet heel veel langer dan een jaar of 3 mee. Als het gaat om een exemplaar met de N270 processor: mijn ervaring daarmee is dat het een braaf ding is, maar zeker niet snel (ook niet voor zo'n mini).
Als je graag het verder wilt hebben over een evt. SSD of wat voor (nieuwe/2ehands) laptop het meest geschikt is, dan zou je ook een eigen topic voor kunnen openen. Dan krijgt jouw vraag alle aandacht, en komen er vaak meer mensen langs die bijv. ervaring met netbooks hebben of kunnen vertellen over de hdd vervangen voor een ssd. Binnen dit topic is een mini-laptop toch een beetje een buitenbeentje ;)

P.S. mocht je een SSD overwegen (of de mogelijkheid open willen houden er een te plaatsen in de toekomst) dan is Win7 sterk aan te raden. TRIM en andere zaken die SSD's voor goed functioneren nodig hebben, worden door Win7 ondersteunt, en nog niet door Vista of XP.
Waarom een SSD: het systeem start en reageert gewoon een stap sneller (al zal bij netbooks de CPU bijna altijd de bottleneck blijven), maar vooral ook voor veel mobiel gebruik: een hdd gaat vrij snel slijten/kapot als deze tijdens gebruik 'schokken' te verwerken krijgt, dat kan bijv. gebeuren als je de laptop in de hand houdt bij een installatie en er onwillekeurig wat mee beweegt. Koop een je een 2ehands, dan zijn die hdd's al redelijk gesleten meestal. Een SSD heeft geen bewegende delen, en zal dus ook in veel minder mate last hebben van 'schokken'.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 13:41:
[...]

Klinkt als een redelijke prijs, maar lijkt me alleen wel erg aan te raden ook te kijken naar hoelang de batterij nog meegaat op een keer opladen. Want voor jouw werk, moest de laptop lang op een dag kunnen werken, toch?
In ieder geval doen prijs en model vermoeden dat het apparaat een jaar of 3 oud is, de meeste mini-laptops hebben dan geen goede accuduur meer en de meeste mini's gaan bij mijn weten bij gemiddeld gebruik ook niet heel veel langer dan een jaar of 3 mee. Als het gaat om een exemplaar met de N270 processor: mijn ervaring daarmee is dat het een braaf ding is, maar zeker niet snel (ook niet voor zo'n mini).
Als je graag het verder wilt hebben over een evt. SSD of wat voor (nieuwe/2ehands) laptop het meest geschikt is, dan zou je ook een eigen topic voor kunnen openen. Dan krijgt jouw vraag alle aandacht, en komen er vaak meer mensen langs die bijv. ervaring met netbooks hebben of kunnen vertellen over de hdd vervangen voor een ssd. Binnen dit topic is een mini-laptop toch een beetje een buitenbeentje ;)

P.S. mocht je een SSD overwegen (of de mogelijkheid open willen houden er een te plaatsen in de toekomst) dan is Win7 sterk aan te raden. TRIM en andere zaken die SSD's voor goed functioneren nodig hebben, worden door Win7 ondersteunt, en nog niet door Vista of XP.
Waarom een SSD: het systeem start en reageert gewoon een stap sneller (al zal bij netbooks de CPU bijna altijd de bottleneck blijven), maar vooral ook voor veel mobiel gebruik: een hdd gaat vrij snel slijten/kapot als deze tijdens gebruik 'schokken' te verwerken krijgt, dat kan bijv. gebeuren als je de laptop in de hand houdt bij een installatie en er onwillekeurig wat mee beweegt. Koop een je een 2ehands, dan zijn die hdd's al redelijk gesleten meestal. Een SSD heeft geen bewegende delen, en zal dus ook in veel minder mate last hebben van 'schokken'.
bedankt voor je info. ik heb die lenovo s10e gehaald. laptop heeft een scheurtje. Maar daar tegenover staat weer de lage prijs. er zit idd een n270 cpu in. Windows 8 pro media center. 2,5 ram. Windows geeft aan dat ie 1,99 gb beschikbaar heeft, weet niet waarom.

over de accu:
er zit een software op "Energy management".
Als ik voor superenergiebespaarder kies dan gaat de accu zeker langer mee dan als ik voor energiebespaarder kies.

na 45 min is de accu nog 70% beschikbaar. dan heb alleen op tweakers gezeten geen videos gekeken.

ik vind hem nogal traag als een video afgespeeld word, voor de rest is een prima ding.

weet jij hoe ik de sluimerstand kan hierop krijgen, want die heb ik niet. ik heb de tool van windows FIXIT geprobeerd maar die kan hierop niet werken, en ik heb die commando in cmd uitgevoerd maar alsnog komt geen sluimerstand.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 januari 2013 @ 19:33:
[...]
bedankt voor je info. ik heb die lenovo s10e gehaald. laptop heeft een scheurtje. Maar daar tegenover staat weer de lage prijs. er zit idd een n270 cpu in. Windows 8 pro media center. 2,5 ram. Windows geeft aan dat ie 1,99 gb beschikbaar heeft, weet niet waarom.
hmm, interessant. Uit de tijd van de Win7 netbooks weet ik dat de er een aparte versie van Windows daarop geleverd werd: Windows 7 Starter. Die kende een aantal door Microsoft ingestelde limieten, in onder andere schermgrootte, bureablad achtergrond niet aan kunnen passen en hoeveel ram-geheugen beperkt. Toen was dit in eerste instantie 1GB als maximale hoeveelheid geheugen, en werd het later gedoogd/bleek praktisch mogelijk om er 2GB van te maken, maar hoe dit nu onder Windows 8 werkt??
[...]
na 45 min is de accu nog 70% beschikbaar. dan heb alleen op tweakers gezeten geen videos gekeken.

ik vind hem nogal traag als een video afgespeeld word, voor de rest is een prima ding.
Die accu klinkt goed, na 45min nog 70% is na redelijk wat jaren gewoon netjes! De video-chip die bij de N270 hoort is inderdaad niet erg krachtig, een GMA 950, dat is ook wat ik (o.a.) bedoelde met (zelf quote: "N270 processor: mijn ervaring daarmee is dat het een braaf ding is, maar zeker niet snel (ook niet voor zo'n mini).") ook niet voor een mini.
Daarnaast heb je o.a. de beperking dat er voor 64-bits software beperkte/geen hardware ondersteuning is. Meer daarover hier.
[...]
weet jij hoe ik de sluimerstand kan hierop krijgen, want die heb ik niet. ik heb de tool van windows FIXIT geprobeerd maar die kan hierop niet werken, en ik heb die commando in cmd uitgevoerd maar alsnog komt geen sluimerstand.
http://www.pcworld.com/ar...te-mode-in-windows-8.html biedt een mooie beschrijving van een oplossing die zonder command toe te passen is.
Als je wat wilt knutselen, geeft PC World ook enkele tips in een ander artikel om Win8 te optimaliseren voor o.a. mini-laptops. Zelf zou ik voor daar aan te beginnen wel een systeem back-up maken! Vanuit de gedachte dat tweaks mis kunnen gaan en niet altijd met systeemherstel te repareren zijn!
Wat je met de fixit bedoelt zie ik even niet, dit artikel???

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
jeroenikke schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 21:23:
Vervelend dat er van de B590 geen reviews te vinden zijn. Als er iemand 1 vindt, let me know!

Trouwens jammer dat de Sleekbook en S56CM/K56CM 100 euro te duur zijn, lijken me echt interessante opties.
Een kennis van mij heeft de Lenovo B590 gekocht. De microfoon is erg slecht. Deze is ERG directioneel, zo erg dat je nauwelijks of niet verstaanbaar bent als je praat. Het wordt veel beter als je er rechtstreeks inpraat, met je gezicht ervoor (maar dat is uiteraard geen doen...). Bij normaal gebruik geen hoog en nauwelijks mid. Dus als je de microfoon nodig hebt: zoek aub verder.

Ik heb de laptop zelf niet gezien, maar het scherm werd ook niet als goed bevonden. De vorige Toshiba van dezelfde prijsklasse was veel beter qua prijs/kwaliteit. De B590 laptop sturen we retour en we zoeken een andere uit. Tips voor een goede laptop voor de prijsklasse ~450 Euro zijn welkom.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Alles hier doornemende kom ik zelf op het volgende:

De genoemde Toshiba L850 en L855 hebben helaas te weinig shops als we binnen budget willen blijven:
http://tweakers.net/product/315820/toshiba-satellite-l850/
http://tweakers.net/product/312582/toshiba-satellite-l855/
gevaar is dat ze niet meer leverbaar zijn als de guide online komt.

Best Buy:
pricewatch: Asus R500 Series R500VD-SX013H
De Asus is een bekende. Op specificaties zijn er betere notebooks te vinden maar geen van die modellen heeft imho een bouwkwaliteit die goed genoeg is.

runner ups:
pricewatch: Acer Aspire V3 V3-571G-53216G75Makk
prima specificaties maar net boven ons budget

pricewatch: MSI CX61 0NE-252NL
prima specificaties maar slechte bouwkwaliteit: http://www.notebookcheck....X61-Notebook.87038.0.html

nette prijs maar Lenovo lijkt de nodige concessies gedaan te hebben en er is geen extra gpu.

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: Asus R500A-SX162H zou ik nemen in plaats van de asus. De GT 610m is trager dan de intel HD 4000 (ja echt..). Alhoewel ik niets kan vinden over de GT 610mx verwacht ik niet dat dat veel beter is. We nemen wel genoegen met een kleinere harde schijf (compare ze)

Omdat er dan geen dedicated GPU meer aanwezig is lijkt het mij overigens slimmer om de lenovo te pakken als winnaar, the_mask had bij de budgetserie 2 maanden geleden al opgemerkt dat het met de kwaliteit daarvan wel goed zit. Dat we dan nog wat besparen is mooi meegenomen.

De rest van de opties zijn prima lijkt mij.

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-11 20:36
Ik heb die B590 even kunnen gebruiken: Voelt stevig aan, keyboard flex is ok, behalve rechtsonder bij de pijltjes en numpad. Het scherm heeft enorm slechte kijkhoeken. Maar voor de rest geen commentaar.

Geen hoogvlieger dus, maar voor een beperkt budget ook geen miskoop.

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Jammer dat er nog weinig te vinden is over de Lenovo B590 en ik ben het met je eens dat we weinig van de 610mx hoeven te verwachten.

We nemen de gok en gaan voor de B590.

Verwijderd

Olaf schreef op woensdag 30 januari 2013 @ 15:03:
Jammer dat er nog weinig te vinden is over de Lenovo B590 en ik ben het met je eens dat we weinig van de 610mx hoeven te verwachten.

We nemen de gok en gaan voor de B590.
Ben benieuwd

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2013 00:01 ]

• iPodKiller
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:40:
Zeker waar. 3 jaar geleden had alles in dit prijssegment een 2.0ghz CPU, matige grafische kaart en 4GB RAM. Nu heeft alles in dit segment een 2.5Ghz CPU, matige grafische kaart en 4GB RAM.

De dingen die er toe doen (bouwkwaliteit, scherm, koeling) zijn nog nauwelijks verbeterd als je het mij vraagt. Om die reden raad ik altijd aan net iets meer te besteden aan een inspiron met 1080p scherm.
Tsurany schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:31:
Ligt het aan mij of zijn we in een paar jaar tijd eigenlijk gewoon amper vooruit gegaan qua budget notebooks? Zie nog steeds weinig boeiends, meesten hebben amper vermogen, saai uiterlijk en een prut scherm.
Volgend jaar moeten SSHD's en 1600x900 op 15'' basis notebooks de standaard zijn, op nieuwe modelnummers is er barweinig veranderd qua prestaties.

Er moeten meer van zulke modellen komen met hybrid schijven. pricewatch: Acer Aspire TimelineUltra M3-581TG-32364G52Mnkk

Verwijderd

Topicstarter
iPodKiller schreef op maandag 04 februari 2013 @ 00:32:
[...]

[...]

Volgend jaar moeten SSHD's en 1600x900 op 15'' basis notebooks de standaard zijn,
Dat eerste roep ik all ongeveer een jaar, dat tweede roep ik al 4 jaar. Wat is er in die tijd veranderd? Bar weinig.

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:32
Ik ben op zoek naar een goede basisnotebook voor mijn ouders. Voor wat te browsen, emailen en bankzaken. Echter willen ze graag 17". Heb zelf al een Dell Inspiron 17 bekeken, echter is het aanbod 17" een stuk beperkter als een aantal jaar geleden merk ik wel. Heeft iemand goeie tips?

there's no tweak without the tweaker

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-10 10:51
ben nog opzoek naar een notebook van maximaal 400 euro.
Ik weet je krijgt in deze prijsklasse niet een mooie i3 etc maar een pentium dual-core moet toch lukken.

deze zag ik voorbij komen, wellicht iemand anders nog een goed advies?

Asus Notebook X501A-XX261H

https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-130512

• iPodKiller
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2013 @ 00:40:
[...]

Dat eerste roep ik all ongeveer een jaar, dat tweede roep ik al 4 jaar. Wat is er in die tijd veranderd? Bar weinig.
Ik weet het :), maar vroeg of laat realiseren ze zich toch wel dat het budget segment het beste verkoopt en steeds meer mensen een SSD en hogere resoluties willen. Hoop dat het de komende 2 jaar goedkoper wordt om te produceren.
NL_Scratch schreef op donderdag 14 februari 2013 @ 18:14:
ben nog opzoek naar een notebook van maximaal 400 euro.
Ik weet je krijgt in deze prijsklasse niet een mooie i3 etc maar een pentium dual-core moet toch lukken.

deze zag ik voorbij komen, wellicht iemand anders nog een goed advies?

Asus Notebook X501A-XX261H

https://www.4launch.nl/shop/#p-4-productid-130512
Voor 100 meer heb je een i5 3210m en een redelijke notebook.

[ Voor 26% gewijzigd door iPodKiller op 15-02-2013 00:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
iPodKiller schreef op vrijdag 15 februari 2013 @ 00:02:
[...]

Ik weet het :), maar vroeg of laat realiseren ze zich toch wel dat het budget segment het beste verkoopt en steeds meer mensen een SSD en hogere resoluties willen. Hoop dat het de komende 2 jaar goedkoper wordt om te produceren.
Een goed scherm kost al lang geen drol om te produceren. Het prijsverschil tussen een 768p scherm en het beste TN scherm wat er bestaat is rond de €30 op de aftermarket sites. Zelfs als je als fabrikant het meest achterlijke prutspaneel vergelijkt met dat ding is het prijsverschil nog minder dan dat tussen een i3 en i5.

De fabrikanten willen het gewoon niet.

• iPodKiller
  • Niet online

iPodKiller

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Het blijft me toch verbazen dat fabrikanten niet eens een 1600x900 resolutie invoeren op 15'' notebooks. Dat hoort nu toch wel anno 2013 de standaard te zijn.

En een SSHD moet gewoon de standaard worden. Hoop dat 1 fabrikant de trend kan zetten zodat de andere fabrikanten met de trend meegaan. Gewoon een cache van 10gb of hoger, ideaal. Maar goed, zo kunnen we nog wel uren praten. Zolang de fabrikanten niks doen, blijft het makkelijk 3-4 jaar zo.
Pagina: 1