Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Laptop boot niet met SSD, wel met HDD

Pagina: 1
Acties:

• Vraaag
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Op 09-06-2011 heb ik deze notebook aangeschaft bij MaxICT.
pricewatch: Acer Aspire TimelineX 3830TG-2314G50N

Deze heeft altijd goed gewerkt.

Maar dan nu.

Afgelopen zomer hielt van de een op de andere dag mijn Crucial M4 64GB in de notebook ermee op, SSD was dood. Deze ging RMA. Dus heb ik de 500GB HDD die standaard wordt meegeleverd er weer in gedaan en heb ik mijzelf aangepast aan de snelheid van de notebook (god wat is een SSD toch een verademing), maar goed. Ik kreeg een paar weken terug mijn 64GB SSD terug van RMA (dat duurde erg lang), dus ik denk die steken we weer in de notebook en ik hoef me niet meer te irriteren aan een trage HDD.

Maar nu komt het.

SSD aangesloten, notebook wilt niet booten, zelfde melding als van de zomer, echter wordt de SSD nu wel herkend in de BIOS (wat van de zomer niet zo was omdat de SSD toen echt dood was). Na heel wat geklooi de SSD er weer uit gehaald en de HDD er weer in gezet en hij startte gewoon op zoals het hoort. Ik een Vertex 3 120GB gepakt, deze erin gemonteerd maar dat mocht ook niet baten, HDD er weer in en ja hoor start weer normaal op.

Vervolgens heb ik de SSD's beide in mijn desktop getest en op beide SSD's was WIN8 binnen 15min geïnstalleerd. Het ligt dus niet aan de SSD's.

Ik heb maar één SATA aansluiting in de laptop en ik denk dat daar wat mis mee is.. Maar hoe los ik dit op? Ik heb de laatste BIOS erop gezet, mocht ook niet baten. Voor de rest zou ik ook niet zo 123 weten wat te doen, op het moment werkt de notebook nog wel aardig met de HDD (hier en daar wat vastlopers / haperende muis e.d. wat mij doet vermoeden dat er misschien wel een groter probleem met de notebook zelf is), zal daarom Windows 7 even "fresh" installen op de HDD, en kijken of de problemen dan weg zijn.

Maar goed, wat nu, iemand enig idee? :D

En hoe zit het met garantie omdat ik veel gezeik lees met Acer.. Volgens mij kan je bij Acer binnen 1 jaar aankloppen als je de garantie niet verlengd (70 euro en dan heb je 3 jaar), maar ik heb toch gewoon 2 jaar garantie volgens de wet?

:w

p.s. uiteraard zijn ssd en bios voorzien van nieuwste firmware/bios-versie.

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:44
Kan meerder dingen zijn, of laptop lever maar 12V of 5V over de stata kabel maar dat ljkt me sterk gezien je hem dan ook in de bios niet zou zien. Het enige waar ik aan kan denken is dat die GUID niet slikt ipv MBR.

Verwijderd

Zet in je bios de fast boot opties uit.

Ik dacht dat het al lang verhopen was, maar er bestaan combinaties van biossen en SSD's waarbij het bios simpelweg te snel is voor de SSD, zodat deze niet lang genoeg de tijd krijgt zich te initialiseren. Nieuwe firmware voor je SSD zou dit ook kunnen verhelpen.

• Vraaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 02:07:
Zet in je bios de fast boot opties uit.

Ik dacht dat het al lang verhopen was, maar er bestaan combinaties van biossen en SSD's waarbij het bios simpelweg te snel is voor de SSD, zodat deze niet lang genoeg de tijd krijgt zich te initialiseren. Nieuwe firmware voor je SSD zou dit ook kunnen verhelpen.
................... lol

Ik ga dit proberen! Bedankt voor de tip, zal wel even kijken of de nieuwe firmware reeds op de Vertex3 staat.

• Vraaag
  • Niet online
Great, ik kan helemaal geen Fast Boot aan of uitzetten in de BIOS... :p Schiet lekker op.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik ben eens benieuwd naar de exacte foutmelding die je krijgt wanneer je de SSD in je laptop hebt zitten ...

https://discord.com/invite/tweakers

• Vraaag
  • Niet online
redfoxert schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 11:27:
Ik ben eens benieuwd naar de exacte foutmelding die je krijgt wanneer je de SSD in je laptop hebt zitten ...
Geen foutmelding.

BIOS herkend SSD. Ik plug een van de windows installatie usb-stickjes erin en laat de SSD deze laden maar dit werkt gewoon niet, hij komt de setup niet in. Ik ben een keer de setup wel in gekomen en toen duurde het installeren meer dan 3 uur dus heb ik hem uitgezet.

Acer carry-in is 12 maanden waar ik dus al voorbij ben, maar volgens mij staat in de wet dat je 24 maanden garantie heb, right? Misschien maar contact opnemen met MAXICT, kijken of zij nog wat kunnen betekenen..

Voor nu werkt ie prima met de standaard HDD maar ik wil toch wel erg graag de snelheid van een SSD terug. :p

[ Voor 29% gewijzigd door Vraaag op 21-01-2013 14:57 ]

Pagina: 1