Deze quote van Ericplan was zo gek nog niet, in plaats van alles in het cafe te zetten een apart topic over programmeren, grafieken e.d. allemaal in relatie tot duurzame energie.Misschien een idee om een topic te starten over grafieken, programmeren enz. in relatie tot DE? Lijkt mij wel handig.
Ik ben zelf nu bezig met een webapplicatie ( Oracle / PLSQL / Apache / Google Charts ) om mijn meterstanden te beheren en daar mooie grafieken mee te maken.
Waar dit topic gaat eindigen? Geen idee, misschien is het idee van mijn webapp wel dusdanig goed dat ik hem beschikbaar moet/ga stellen aan de grote boze buitenwereld. Voordat dat kan moet ik wel nog een heleboel werk verzetten op diverse gebieden. Op dit moment is de applicatie houtjetouwtje en hackwerk.
Ik kan inmiddels mijn PV opbrengsten van jSunnyreports scrapen, de KNMI site benaderen voor graaddagen en dit allemaal verwerken in tabellen en grafieken. Oa

Opzet
Heel kort mijn opzet.Ik hou de standen bij via een webapp in een tabel genaamd MTR_RAW_METERDATA. Hierin zitten alle losse records die ik ooit ingevoerd heb. ( tot op de minuut nauwkeurig ).
Ik heb ook een tabel MTR_DAGSTANDEN, hierin zit elke dag vanaf de kleinste t/m de nieuwste datum vanuit MTR_RAW_METERDATA. In deze tabel interpoleer ik alle verbruiken aan de hand van de meterdata tabel.
Daarnaast heb ik nog een afgeleide tabel met daarin de maand informatie. Deze sommeert alle data van een maand tot 1 record ( voor performance ). Het algoritme die deze tabel vult interpoleert ook de huidige maand en doet een schatting wat het verbruik zou zijn.
TODO
Code verbeteren en optimaliseren, sommige queries en stukken algoritme zitten nog niet perfect in elkaar.De webapplicatie zelf is ranzig en er wordt niets aan type safety gedaan, hele code is wel beschermt tegen SQL injection.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.