Voor een vriend ben ik bezig een budget game PC samen te stellen. Hij is zijn Core 2 Duo E5xxx setup met GTX 260 zat en wil overstappen naar wat beters. Games is nagenoeg het enige waar hij de PC voor gebruikt. Hij heeft al wat spullen liggen / over van zijn vorige PC wat in de nieuwe kast komt. Aan de resterende onderdelen wil hij niet meer dan 300 EUR uitgeven.
Dit gaat er mee of is al bij elkaar gesprokkeld:
...en dit had ik voor ogen om erbij te doen:
Waarom deze CPU:
De Core i3 heeft goede prestaties in games. Hier moet ook gezegd worden dat hij niets van AMD wil hebben vanwege slechte ervaring in het verleden waarmee je vrij weinig andere opties hebt.
Waarom dit moederbord:
Simpel moederbordje met in ieder geval SATA-600 voor de SSD. Er gaat niet overgeklokt worden, dus allerlei features zijn niet noodzakelijk. Verder is hij een fan van Asus moederborden, heeft hij altijd gehad en wil liever niet wat anders tenzij er significant betere opties zijn. Tevens socket 1155 zodat evt. later nog tweedehands een Ivy i7 erop gezet kan worden voor verlengde levensduur van het gehele systeem.
Waarom deze kast
Optimale prijs/prestatieverhouding, strak uiterlijk, goed inbouwgemak. De meerprijs van 2 tientjes boven echte basiskasten wel waard, zeker gezien het de bedoeling is dat de kast zo'n 5 jaar mee gaat.
Waarom dit geheugen
Goedkoop 2 x 4GB kitje van een vertrouwd merk. Valt verder niet veel over te vertellen.
Waarom deze voeding
Als er overgestapt gaat worden op een zwaardere CPU en/of GPU of hij besluit toch nog wat spullen erbij te prikken dan is het altijd goed wat headroom te hebben. Verder komt deze voeding goed uit de bus in verschillende reviews.
Ik hoor het graag als jullie op- of aanmerkingen hebben en alvast bedankt voor jullie advies.
Dit gaat er mee of is al bij elkaar gesprokkeld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | MSI N560GTX-Ti Hawk | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 67,65 | € 67,65 |
| 1 | Lite-On IHAS124 Zwart | € 20,- | € 20,- |
| 1 | Crucial m4 SSD 2.5" 256GB | € 173,50 | € 173,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 261,15 | |
...en dit had ik voor ogen om erbij te doen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i3 3220 Boxed | € 104,95 | € 104,95 |
| 1 | Asus P8B75-M LX PLUS | € 51,12 | € 51,12 |
| 1 | Corsair Carbide 200R | € 51,30 | € 51,30 |
| 1 | Corsair CMV8GX3M2A1333C9 | € 32,95 | € 32,95 |
| 1 | Seasonic S12II 520W | € 56,- | € 56,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 296,32 | |
Waarom deze CPU:
De Core i3 heeft goede prestaties in games. Hier moet ook gezegd worden dat hij niets van AMD wil hebben vanwege slechte ervaring in het verleden waarmee je vrij weinig andere opties hebt.
Waarom dit moederbord:
Simpel moederbordje met in ieder geval SATA-600 voor de SSD. Er gaat niet overgeklokt worden, dus allerlei features zijn niet noodzakelijk. Verder is hij een fan van Asus moederborden, heeft hij altijd gehad en wil liever niet wat anders tenzij er significant betere opties zijn. Tevens socket 1155 zodat evt. later nog tweedehands een Ivy i7 erop gezet kan worden voor verlengde levensduur van het gehele systeem.
Waarom deze kast
Optimale prijs/prestatieverhouding, strak uiterlijk, goed inbouwgemak. De meerprijs van 2 tientjes boven echte basiskasten wel waard, zeker gezien het de bedoeling is dat de kast zo'n 5 jaar mee gaat.
Waarom dit geheugen
Goedkoop 2 x 4GB kitje van een vertrouwd merk. Valt verder niet veel over te vertellen.
Waarom deze voeding
Als er overgestapt gaat worden op een zwaardere CPU en/of GPU of hij besluit toch nog wat spullen erbij te prikken dan is het altijd goed wat headroom te hebben. Verder komt deze voeding goed uit de bus in verschillende reviews.
Ik hoor het graag als jullie op- of aanmerkingen hebben en alvast bedankt voor jullie advies.
Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.