Lowbudget Game PC (300 EUR)

Pagina: 1
Acties:

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

Topicstarter
Voor een vriend ben ik bezig een budget game PC samen te stellen. Hij is zijn Core 2 Duo E5xxx setup met GTX 260 zat en wil overstappen naar wat beters. Games is nagenoeg het enige waar hij de PC voor gebruikt. Hij heeft al wat spullen liggen / over van zijn vorige PC wat in de nieuwe kast komt. Aan de resterende onderdelen wil hij niet meer dan 300 EUR uitgeven.

Dit gaat er mee of is al bij elkaar gesprokkeld:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI N560GTX-Ti Hawk€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 67,65€ 67,65
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 20,-€ 20,-
1Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 173,50€ 173,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 261,15

...en dit had ik voor ogen om erbij te doen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 104,95€ 104,95
1Asus P8B75-M LX PLUS€ 51,12€ 51,12
1Corsair Carbide 200R€ 51,30€ 51,30
1Corsair CMV8GX3M2A1333C9€ 32,95€ 32,95
1Seasonic S12II 520W€ 56,-€ 56,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,32

Waarom deze CPU:
De Core i3 heeft goede prestaties in games. Hier moet ook gezegd worden dat hij niets van AMD wil hebben vanwege slechte ervaring in het verleden waarmee je vrij weinig andere opties hebt.

Waarom dit moederbord:
Simpel moederbordje met in ieder geval SATA-600 voor de SSD. Er gaat niet overgeklokt worden, dus allerlei features zijn niet noodzakelijk. Verder is hij een fan van Asus moederborden, heeft hij altijd gehad en wil liever niet wat anders tenzij er significant betere opties zijn. Tevens socket 1155 zodat evt. later nog tweedehands een Ivy i7 erop gezet kan worden voor verlengde levensduur van het gehele systeem.

Waarom deze kast
Optimale prijs/prestatieverhouding, strak uiterlijk, goed inbouwgemak. De meerprijs van 2 tientjes boven echte basiskasten wel waard, zeker gezien het de bedoeling is dat de kast zo'n 5 jaar mee gaat.

Waarom dit geheugen
Goedkoop 2 x 4GB kitje van een vertrouwd merk. Valt verder niet veel over te vertellen.

Waarom deze voeding
Als er overgestapt gaat worden op een zwaardere CPU en/of GPU of hij besluit toch nog wat spullen erbij te prikken dan is het altijd goed wat headroom te hebben. Verder komt deze voeding goed uit de bus in verschillende reviews.

Ik hoor het graag als jullie op- of aanmerkingen hebben en alvast bedankt voor jullie advies.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Zie deze test eens: http://nl.hardware.info/r...est-met-10-cpus-conclusie

Kijk maar of je toch nog de i3 wilt houden... Bij deze link wordt die in ieder geval afgeraden.
Qua voeding is dit ook een goede optie: pricewatch: XFX Pro 550W
Allebei zijn het goede voedingen overigens. Die seasonic is wel 10 euro duurder, terwijl de XFX pro 550w net wat meer vermogen heeft, ook al zit er weinig verschil in :p

Ik lees nu trouwens ook dat je later voor een CPU upgrade wilt gaan.

Als B75 moederbord wordt deze: pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
aangeraden in de bbg van tweakers. Die je nu hebt zal ook wel voldoen, maar ik denk toch dat deze Asrock beter zal zijn. Ook omdat deze 3x sata600 heeft dat uniek is, vooral voor zo'n goedkoop B75 moederbord.

Het is eerlijk gezegt een beetje zonde om eerst een i3 te kopen en later een i7 (over die i7 kom ik later op terug) de i3 is in mijn ogen niet de beste keuze. Dan zou eerder mijn voorkeur uitgaan naar AMD. De beste keuze is overigens de i5. Het is aan te raden om extra geld uit te geven voor de i5. Als je echt wilt upgraden kan je misschien beter naar een celeron of pentium tijdelijk opzoek gaan (misschien 2e hands).
nu voor je upgrade: Je kan beter de i7 vergeten tenzij je maat iets met videobewerking wilt gaan doen, aangezien dit een game PC wordt denk ik niet dat dit het geval is.
Je kan beter gaan voor een i5. Die presteert in games even goed. Je behaalt met een i7 geen betere game prestaties (misschien 1 frame meer) en zelfs in sommig gevallen minder (1 frame minder ofzo). Omdat de i5 een stuk goedkoper is dan de i7 kan je beter voor de i5 gaan. De i7 zal geen meerwaarde bieden, en eigenlijk zonde van het geld zijn.
Deze i5 zal dan bijvoorbeeld prima voldoen: pricewatch: Intel Core i5 3350P Boxed
Bij deze i5 is de ingebouwde grafische chip uitgeschakeld, deze kan je dus niet gebruiken. Aangezien je een aparte videokaart hebt zul je deze ook niet gaan gebruiken ;)

Van het bovenste lijstje welke producten had je maat daar nou precies van?
Ik neem aan de videokaart omdat dit een model is van de vorige generatie. Evenals de 1TB hardeschijf, die was een jaar geleden erg populair. (Die HDD is nu nieuw nog steeds goed hoor overigens, maar zelf zou ik dan voor seagate gaan)

De videokaart zou in de toekomst ook wel een upgrade kunnen gebruiken als diegene echte hoge graphics wilt gamen.

我的名字是Mirno

• Omni
  • Niet online

Omni

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

De HWI review is een goed artikel, maar helaas qua i3-resultaten onbruikbaar gezien ze een non-HT i3 hebben gebruikt. Als je bijvoorbeeld deze link neemt dan zie je een compleet andere conclusie. Daarbij is AMD geen optie, dat kan ik nooit aan hem verkopen. Met AMD heeft hij een soort "eens maar nooit weer" ervaring gehad.

http://www.anandtech.com/...y-on-the-desktop-part-2/9

Citaat:
"If you're planning on pairing a beefy GPU with a cheap CPU, you're much better off going with Intel than AMD at this point. Single threaded performance is still far too important to most gaming workloads for the recommendation to be anything different."

Helaas zijn er budgetrestricties en behoort de Core i5 niet tot de opties, terwijl die ook mijn voorkeur zou genieten.

Wat betreft het moederbord, de Asrock heb ik ook al voorbij zien komen, maar de 1 jaar carry-in garantie staat mij (voor hem) niet aan. Ook geen optie dus, helaas!

Het bovenste lijstje is wat al aanwezig is en ingebouwd gaat worden.

Hoge grafische instellingen zijn voor hem niet belangrijk, zolang het maar soepel draait. Hij wil 50-60 fps @ Full-HD BF3 kunnen spelen, maar dat hoeft niet met de maximale grafische instellingen. Zelfs als alles op Low moet (zal eerder Medium zijn, met deze setup) maakt hem dat niet uit zolang hij maar hoge fps haalt. Speelbaarheid boven beeldkwaliteit.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Oke ik snap je punt. Als hij later een i5 neemt (neem aan geen i7 meer, hoop ik :p ) is het dan niet zonde om eerst redelijk veel geld uit te geven voor een i3?
Dan zou ik eerder voor een goedkoop model gaan als Pentium of celeron van een paar tientjes die wel minder zijn dan de i3 overigens. En dan sparen voor de i5.

De 560ti zal BF3 wel aardig op Full HD kunnen draaien denk ik, dit was de vorige generatie idd een vrij populaire kaart, neem aan dat je de 560ti niet nieuw gaat kopen.

我的名字是Mirno

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:02

D4NG3R

kiwi

:)

Omni schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 18:37:
Bedankt voor je reactie!

De HWI review is een goed artikel, maar helaas qua i3-resultaten onbruikbaar gezien ze een non-HT i3 hebben gebruikt.
HT voegt niks toe bij games, en heeft in veel gevallen zelfs negatieve impact op gameperformance.

Daarnaast beginnen dualcores toch echt hun tekortkomingen te tonen. Games als BF3 draaien in de MP gewoon veel en veel minder goed op dualcores.

Per core presteerd de i3 welistwaar beter, maar ik zou een Phenom II x4 965 BE toch echt eens gaan overwegen, of verhoog het budget en ga voor zoiets:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3450 Boxed€ 167,95€ 167,95
1Asrock H61M-GS€ 37,58€ 37,58
1Xigmatek Asgard II€ 32,20€ 32,20
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 41,90€ 41,90
1XFX Pro 550W€ 54,50€ 54,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 334,13

[ Voor 62% gewijzigd door D4NG3R op 04-01-2013 18:47 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Er gaat waarschijnlijk upgegrade worden naar een i5 hè. De i5 verkies ik toch zeker boven de phenom ii X4 die begint ook tekortkomingen te vertonen bij een hoop games. Het kan een ernstige botleneck zijn met verschillen van 40 fps vergeleken met een intel i5 2500k CPU (vergelijkbaar met elk andere i5 cpu van de 2e/3e generatie)

我的名字是Mirno

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

In dit geval zal de bottleneck eerder de gpu ipv de cpu zijn. De phenom zal niet eens de 100% halen bij games.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:02

D4NG3R

kiwi

:)

mirno schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 19:19:
Er gaat waarschijnlijk upgegrade worden naar een i5 hè. De i5 verkies ik toch zeker boven de phenom ii X4 die begint ook tekortkomingen te vertonen bij een hoop games. Het kan een ernstige botleneck zijn met verschillen van 40 fps vergeleken met een intel i5 2500k CPU (vergelijkbaar met elk andere i5 cpu van de 2e/3e generatie)
In dat geval is en blijft het een beter idee om even een euro of 40-50 door te sparen en direct voor een i5 te gaan. Nogmaals: De Phenom is een betere keuze boven de i3, niet boven de i5. Al zal het verschil in performance met deze videokaart minimaal zijn.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Met de i5 ben je wel meer future-proof. Denk dat de videokaart vast wel eens geupgrade zal worden.

我的名字是Mirno

• Omni
  • Niet online

Omni

Topicstarter
Er heeft wat overleg plaatsgevonden waarna toch 50 EUR extra is vrijgemaakt om een i5 te kunnen nemen. Verder zijn er een goedkopere kast gekozen, doch met wat extra casefans + kleine CPU fan om de hitte-ontwikkeling tegen te gaan en bovendien een modulaire voeding omdat er in deze kast geen kabelmanagementmogelijkheden zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 156,90€ 156,90
1Fractal Design Core 1000€ 30,89€ 30,89
1Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2€ 18,25€ 18,25
1Nexus Real Silent DF1209SL-3 , 92mm€ 4,30€ 4,30
1Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm€ 6,96€ 6,96
1Corsair CX430M€ 44,45€ 44,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 345,82

Volgens mij zijn we er dan. Iemand nog andere toevoegingen of tips?

• Royvano97
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05-2021
Je pakt een m-atx kast, zou je dan ook geen kleinere voeding nemen?

• Omni
  • Niet online

Omni

Topicstarter
Waarom zou ik dat doen als de kast deze gemakkelijk kan huisvesten?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Wanwaar eigenlijk de extra fans?
Je systeem zal niet te warm worden als je die fans niet hebt hoor ;). In de behuizing zit waarsch ook al 1 fan (misschien 2 ). De standaard bij geleverde koeling zal je CPU koel genoeg houden. Deze maakt echter wel meer geluid dan andere koelers.
Je Artic CPU koeler ken ik niet. Hij lijkt erg op een standaard koeling vind ik. Ik zou vanwege het budget al die extra koeling eruit halen. Misschien kan je die €20 beter investering in de voeding (XFX pro 550W, ter waarde van ongeveer €55).
De voeding die je nu hebt zal grotendeels alle nieuwe videokaarten wel kunnen voorzien van vermogen. Alleen wordt dit wel wat krapper dan bij 550W, bedenkend dat een voeding het efficienste is bij 50% load.
Alhoewel de toekomste grafische kaarten wel alleen maar zuiniger worden zou je het denk ook wel met degene die je nu hebt redden ;)

[ Voor 8% gewijzigd door mirno op 06-01-2013 14:23 ]

我的名字是Mirno

• Omni
  • Niet online

Omni

Topicstarter
Vrij eenvoudig: Koeling maar met name geluidsreductie. Hij wil geen lawaaiige meuk hebben, dus de stock CPU cooler is wat dat betreft meteen afgeschreven. Verder wil ik gebruik maken van de mogelijkheid tot het plaatsen van een casefan vlak bij de GPU, die waarschijnlijk de meeste hitte gaat produceren.

Hij heeft ook aangegeven dat hij totaal geen zin heeft om later nog te upgraden met deze i5 in de samenstelling, dus een grotere voeding lijkt mij daarbij niet noodzakelijk. Ik heb ook de Outervision Power Supply Calculator gebruikt die op een verbruik van ~310 Watt uitkomt met een aangeraden 360W. Dan lijkt mij 430W toch ruim voldoende.

• Royvano97
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-05-2021
Omni schreef op zondag 06 januari 2013 @ 14:16:
Waarom zou ik dat doen als de kast deze gemakkelijk kan huisvesten?
houd je wat ruimte vrij voor de airflow? heb je ook die extra fans niet nodig?

• Omni
  • Niet online

Omni

Topicstarter
Royvano97 schreef op zondag 06 januari 2013 @ 14:31:
[...]

houd je wat ruimte vrij voor de airflow? heb je ook die extra fans niet nodig?
Heb je ook een concreet voorstel, welke andere voeding(en)?

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Oke, een GPU upgrade zou toch na een jaar, a 2 jaar wel handig zijn. De i5 zou dan nog goed zijn werk kunnen doen schat ik (hoop ik).

Extra fans, tja. In mijn ogen toch een beetje zonde voor als je geen hoog budget hebt, en niet grote airflow eisen hebt (denk hierbij aan overklokkers).
Als CPU-koeler kan ik deze aanraden: pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
Erg stil en koelt beter dan de standaard koeling!

我的名字是Mirno

• Omni
  • Niet online

Omni

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 157,88€ 157,88
1Fractal Design Core 1000€ 30,89€ 30,89
1Scythe Shuriken Rev. B€ 24,40€ 24,40
1Noiseblocker XL1 120MM, 120mm€ 7,72€ 7,72
1XFX Pro 550W€ 54,99€ 54,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 359,95

Hier kom ik op uit na de suggesties. Probleem is echter dat ik hiermee, na bestel/verzendkosten in principe 70 EUR boven het oorspronkelijke budget zit. Hierbij toch maar houden of valt er daadwerkelijk nog wat te besparen dat tevens te verantwoorden is?

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-05 20:44
De cooler kan er eventueel nog uit bespaard weer 7,72 :) En de processorkoeler.

[ Voor 17% gewijzigd door xzaz op 07-01-2013 00:36 ]

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Omni
  • Niet online

Omni

Topicstarter
xzaz schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:34:
De cooler kan er eventueel nog uit bespaard weer 7,72 :) En de processorkoeler.
Dat klopt, maar als je het topic doorgelezen had dan snap je waarom ze in het lijstje staan... :+

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-05 20:44
Omni schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:41:
[...]
Dat klopt, maar als je het topic doorgelezen had dan snap je waarom ze in het lijstje staan... :+
Met zo'n budget gaan kijken naar geluidsreductie is wel leuk om te doen maar dat is toch echt het enige waar je nog op kan gaan bezuinigen.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Pagina: 1