Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zelfvoorzienende sportscholen qua stroom

Pagina: 1
Acties:

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Topicstarter
Ik las net dit bericht:
http://www.telegraaf.nl/m..._wekken_energie_op__.html

Lijkt me een erg tof idee, ben benieuwd hoeveel ze zouden kunnen besparen als alle apparaten energie opwekkend zouden zijn. Ik bedoel: bijna op elk apparaat wordt spierkracht gebruikt, waarom niet direct omzetten naar stroom. Zouden ze volledig zelfvoorzienend kunnen werken?

Verwijderd

We leuk idee, maar toch.. als bezoeker je flink in het zweet werken om de energierekening van de sportschool te drukken?
Voor extra drive zou het leuk zijn dat het geldbedrag dat je bij elkaar hebt getrapt/gelopen in mindering wordt gebracht op het abonnementsgeld.

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat hier echt wat rendement uit te halen valt. Het artikel is ook heerlijk los met het gebruik van eenheden: "Per apparaat wordt per tien uur intensief gebruik ongeveer 4000 watt opgewekt, goed voor 40 televisies of 50 koelkasten." Wie weet wat hiermee bedoeld wordt mag het zeggen 8)7
Klinkt als een marketingverhaal.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-11 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eenhedenpolitie in actie: 4000 watt in 10 uur is nonsens. Ze bedoelen misschien 4kWh. Maar dat is aardig veel, want een mens kan iets van 250W genereren, over 10 uur heb je dus 2,5 kWh. En dan moet je voluit gaan.

Signatures zijn voor boomers.

• Dogooder
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:08

Dogooder

dus...

Ik ga al een tijdje naar die sportschool in delft, het is niet echt nieuw meer hoewel het artikel van zegt vanaf vrijdag.
Ik vind het wel leuk, ik zit vaak in Duurzame Energie & Domotica, heb ook logging voor me zonnepanelen en doe bewust met energie. Ik vind het dus best wel leuk dat je energie dus niet helemaal nutteloos verspilt wordt. Hoewel de opbrengst van zelf sporten dramatisch tegenvalt ten opzichte van zonnepanelen. Je werkt in in het zweet voor 45 minuten en je spreekt nog steed over Watt uur ipv Kilo watt uur. Ook al een keer stiekem op het grote omvormer gekeken, heeft wat weg van een sunnyboy. Maar het totaal opgewekte energie viel me nog wat tegen. Maar ik weet niet precies hoe lang het er al is.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-10 07:43

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Grappig, dus je eet teveel zodat je naar de sportschool gaat om dat er weer af te trainen en de energie die daar opwekt kan op termijn gebruikt worden om de lampen in de kas te laten branden voor het voedsel dat je teveel zodat je weer naar de sportschool gaat en zie je al een patroon ontstaan...?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• storeman
  • Laatst online: 00:34
De energie wordt in de sportschool nu ook wel gebruikt:

Spierkracht -> Apparaat -> wrijving -> warmte

Dus de sportschool hoeft minder te stoken, als je het mij vraag. In de zomer is dit misschien niet zo rendabel, maar toch, ongeveer 50% van het jaar zal het toch een nuttige bijdrage zijn.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Dogooder

Dogooder

dus...

Mike2k schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:45:
Grappig, dus je eet teveel zodat je naar de sportschool gaat om dat er weer af te trainen en de energie die daar opwekt kan op termijn gebruikt worden om de lampen in de kas te laten branden voor het voedsel dat je teveel zodat je weer naar de sportschool gaat en zie je al een patroon ontstaan...?
Dat noemen ze economie :) maar offtopic

[ Voor 89% gewijzigd door Dogooder op 04-01-2013 15:47 ]

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Voor het milieu hoef je het niet te doen... Ik las ooit dat elke joule op je bord 17 joule fossiele brandstof kost (Miller-boek, ging over de VS). Combineer dat met de slechte efficiency van het menselijk lichaam, en je zit in de procenten-range qua terugwinning.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:32:
We leuk idee, maar toch.. als bezoeker je flink in het zweet werken om de energierekening van de sportschool te drukken?
Voor extra drive zou het leuk zijn dat het geldbedrag dat je bij elkaar hebt getrapt/gelopen in mindering wordt gebracht op het abonnementsgeld.
Je komt daar toch om je in het zweet te werken of niet? Waarom ga je anders naar de sportschool... Daarnaast komt het bedrag natuurlijk terug in de abonnementsprijs.. Dat heet concurrentie.

Een systeem om het per gebruiker terug te rekenen zal te veel kosten om het terug te verdienen.
RemcoDelft schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:48:
Voor het milieu hoef je het niet te doen... Ik las ooit dat elke joule op je bord 17 joule fossiele brandstof kost (Miller-boek, ging over de VS). Combineer dat met de slechte efficiency van het menselijk lichaam, en je zit in de procenten-range qua terugwinning.
Eten moeten we zoiezo... allemaal... Mensen eten niet om als generator te dienen...

[ Voor 25% gewijzigd door Deveon op 04-01-2013 15:52 ]

• Mike2k

Mike2k

Deveon schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:51:
Eten moeten we zoiezo... allemaal... Mensen eten niet om als generator te dienen...
Aha, looks like someone took the blue pill ;)

Snap sowieso niet dat dit niet veel vaker wordt gedaan...hoe moeilijk is het om die fietsen en roeiers uit te rusten met een vliegwiel en een dynamo...?

[ Voor 28% gewijzigd door Mike2k op 04-01-2013 15:58 ]

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Als je 250W genereert sta je al heel hard te zweten...reken er eerder op dat de gemiddelde niet-zo-heel-sportieve-sporter een keer max 100W continue asvermogen kan leveren.

En dan zijn die apparaten een keer 10% van de openingstijd vol in gebruik dus je krijgt circa 10W/apparaat.

Leuk voor de geluids installatie en een paar LED spotjes en dat is het.

ieeeepppppp :P

• RemcoDelft
Mike2k schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:57:
[...]
Snap sowieso niet dat dit niet veel vaker wordt gedaan...hoe moeilijk is het om die fietsen en roeiers uit te rusten met een vliegwiel en een dynamo...?
De kosten zullen aanzienlijk stijgen als je per apparaat (wat nu zo in het stopcontact geprikt wordt) een degelijke netinverter moet plaatsen. Tenslotte wil je niet dat het apparaat pieken op het net geeft.

• Mike2k

Mike2k

RemcoDelft schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:17:
[...]

De kosten zullen aanzienlijk stijgen als je per apparaat (wat nu zo in het stopcontact geprikt wordt) een degelijke netinverter moet plaatsen. Tenslotte wil je niet dat het apparaat pieken op het net geeft.
Waarom? je plaatst toch ook niet voor elk zonnepanel een netinverter?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
RemcoDelft schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:48:
Het punt is dat mensen sowieso gaan sporten en hun energie verspillen aan warmte en loze beweging. Het gaat niet om terugwinning, maar het gaat om iets besparen dat je anders weg gooit.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• RemcoDelft
Mike2k schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:28:
[...]
Dan kunnen fitnessapparaten dus niet meer afzonderlijk op het net worden aangesloten. Voor een besparing van centen per dag kan ik me voorstellen dat weinig fitnesscentra dat de moeite waard vinden. Tenzij ze het voor PR gebruiken.
LiquidT_NL schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:34:
[...]

Het punt is dat mensen sowieso gaan sporten en hun energie verspillen aan warmte en loze beweging. Het gaat niet om terugwinning, maar het gaat om iets besparen dat je anders weg gooit.
Het gaat erom dat het de moeite niet is... Je zou een volledige LCA moeten doen om te zien of het netto wat oplevert, maar een besparing van (zeg) 2% gedurende 2% van je week schiet niet op. Ga dan met de fiets i.p.v. met de auto naar de sportschool, dan win je vele malen meer.

• André
  • Laatst online: 27-11 10:04

André

Analytics dude

Topicstarter
Als ik het zo lees is de stroom die terug gewonnen wordt een druppel op een gloeiende plaat dus, of max 1% van de energierekening? Dan is de terugwintijd van de investering langer dan de levensduur van het apparaat zelf...

• Puc van S.
  • Laatst online: 20:07
André schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:39:
Als ik het zo lees is de stroom die terug gewonnen wordt een druppel op een gloeiende plaat dus, of max 1% van de energierekening? Dan is de terugwintijd van de investering langer dan de levensduur van het apparaat zelf...
Maar nu komt de sportschool in het nieuws/wij praten er hier over => naamsbekendheid => meer klanten => investering terugverdient op een andere manier ;)

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Mike2k

Mike2k

RemcoDelft schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:37:
[...]

Dan kunnen fitnessapparaten dus niet meer afzonderlijk op het net worden aangesloten. Voor een besparing van centen per dag kan ik me voorstellen dat weinig fitnesscentra dat de moeite waard vinden. Tenzij ze het voor PR gebruiken.
Waarom niet ? Je kunt het electrische deel en het spanningsopwekkende deel toch afzonderlijk aansluiten?

• Dogooder

Dogooder

dus...

RemcoDelft schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:37:
[...]

Waarom zou het uitmaken dat ze niet afzonderlijk aan het net zitten? Er staan toch 20 fietsen op een rijtje.

Elke fiets heeft overigs een micro inverter en ze zijn onderling verbonden via een kabelgootje. Aan de muur hangt dan een grote omvormer. Heeft veel weg van een zonnepanelen omvormer.

De leverancier denk ik: http://sportsartfitness.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door Dogooder op 04-01-2013 16:56 ]

• VROEM!
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-05 16:41

VROEM!

broembroem!

Je kunt op zich de apparaten samen op 1 groep aansluiten. Die groep kun je vervolgens met een scheidingstrafo of een netinverter aan het grotere net knopen.

Op die manier balanceren de apparaten zich binnen die groep een beetje uit en je hebt niet voor elk apparaat een apart stroomsinusoppoetsdingetje nodig.

Daarbij denk ik dat het vermogen dat een mens kan leveren uberhaupt niet in de buurt komt van wat nodig is om de rottigheid van bijvoorbeeld een stofzuiger op het net te knallen, dus ik zie de noodzaak niet zo...

ieeeepppppp :P

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:57

PcDealer

HP ftw \o/

Mike2k schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:28:
[...]

Waarom denk je dat er micro inverters zijn? IK wacht met smart op de SB 240 van SMA.

LinkedIn WoT Cash Converter

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mja, afgezien van de apparaten: ik kan me voorstellen dat een warmtewisselaar op de luchtverversing bij een sportschool ook een flinke besparing op kan leveren :) Om over een evt sauna of infraroodsauna maar te zwijgen ;)

Mensen denken meteen aan apparaten...maar er is op meer plaatsen energie te winnen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:43

WouterG

Dit is geen ondertitel

André schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:39:
Precies, en dan de energetische terugverdientijd nog. Hoeveel energie is erin gestoken (winning grondstoffen, productie, montage) om zo'n systeem op te zetten en hoe lang duurt het voordat deze energie is terug gewonnen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mike2k schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:45:
Je gaat niet alleen naar de sportschool om 'teveel' gegeten eten er af te trainen. Ik sport ook voor kracht en conditie. Als jij netjes op de bank zit en niets teveel eet dan is je conditie niet automatisch goed. Mensen zijn niet gemaakt om niet in te spannen.
Pagina: 1