Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleartje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-04 22:48
Hallo Tweakeraars,

Vandaag kwam mijn neefje naar mij toe om te vragen of ik zijn laptop wou maken. Nu ben ik geen computergenie maar ik kom redelijk mee.

Nu heb ik de laptop al even open gedraaid om te kijken hoe en wat (garantie is er toch al af, en iets kapotter dan kapot maken is ook lastig) maar ik kan niet bij de videokaart komen, want, die zit volgens mij op t moederbord 8)7.

Is er een manier om de videokaart te vervangen, of moet ik dan meteen het hele moederbord vervangen?
Het betreft een CompaQ Presario CQ56.

Op dit plaatje is te zien hoe het beeldscherm eruit ziet, en aangezien er geen barst op het scherm zelf zit, gok ik erop dat het de videokaart is. Afbeeldingslocatie: http://img839.imageshack.us/img839/6577/imag0087dd.jpg

PS @ ADMINS: Als het topic verkeerd staat, alvast mijn excuses, kon niet echt het juiste topic vinden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijssie
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 00:16
D'r zit een duidelijke barst op 't scherm nieuw scherm erin en hij kan d'r weer tegen aan.
Kapotte videokaart ziet er anders uit.

[ Voor 18% gewijzigd door thijssie op 04-01-2013 15:11 ]

Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleartje
thijssie schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:11:
D'r zit een duidelijke barst op 't scherm nieuw scherm erin en hij kan d'r weer tegen aan.
Kapotte videokaart ziet er anders uit.
Er zit geen barst OP het scherm, als je je duim erover heen haalt voel je helemaal niets, gewoon een glad scherm. Zou het kunnen dat er een barst IN het scherm zit, achter het glas zegmaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Dat is niet de GPU, dat is duidelijk het scherm wat gewoon kapot is. de barst is intern, en daar kan je niks aan repareren. Gewoon een nieuwe erin. :)

Edit: En je neefje heeft hem ook echt duidelijk laten vallen of hard laten stoten aan de zijkant.

[ Voor 25% gewijzigd door Vinand op 04-01-2013 15:14 ]

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleartje
Vinand schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:13:
Dat is niet de GPU, dat is duidelijk het scherm wat gewoon kapot is. de barst is intern, en daar kan je niks aan repareren. Gewoon een nieuwe erin. :)
Hmm, maar aan de zijkant en onderkant (kijk foto) zitten ook kleine zwarte stukjes, komt dit ook door die grote barst?

EDIT: Ja, mn neefje is niet zo heel zuinig met zn spullen, helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Cleartje op 04-01-2013 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17:21

Plato112

Da is toch nie normaal!

Je ziet de barst (lijn) midden over het zwarte gebied lopen. Duidelijk een kapot scherm.

Waarschijnlijk is hij gevallen en heeft ie daarmee het scherm vanuit rechtsonder geraakt. Dat lijkt mij logisch gezien de plaats waarvan de barst is ontstaan.

[ Voor 47% gewijzigd door Plato112 op 04-01-2013 15:17 ]

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Hmm, maar aan de zijkant en onderkant (kijk foto) zitten ook kleine zwarte stukjes, komt dit ook door die grote barst?
Waar anders van? Je hebt nu 3 precies de zelfde3 antwoorden, lijkt me duidelijk genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleartje
Ik zal de laptop zou eens op mn eigen scherm aansluiten voor de zekerheid.

Iemand enig idee waar ik een nieuw laptop scherm kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Iemand enig idee waar ik een nieuw laptop scherm kan kopen?
http://www.replacedirect.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Het beste maak je het scherm gewoon los van de Compaq... Dan kijk je op het stickertje wat voor type scherm het is, en die probeer je dan op te zoeken via google of een website.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:17
Anoniem: 91626 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:16:
[...]
Waar anders van? Je hebt nu 3 precies de zelfde3 antwoorden, lijkt me duidelijk genoeg?
Haha netjes. Maak er maar 4 van. Dit is een kapot scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:35

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit is overduidelijk een defect scherm. Een TFT scherm bestaat uit meerdere lagen, één van de tussen lagen is gewoon geschuurd. Waarschijnlijk heeft de laptop rechts onder een harde klap te voorduren gehad, waardoor de scheur is ontstaan (dit is bepaald niet zachtjes gegaan).

Overigens kun je de scheur ook duidelijk zien lopen op de foto door de reflectie van het ligt, dat je hem niet voelt doet daar niets aan af. Je kunt op het type laptop gaan zoeken op websites als replacedirect of e-bay. Je kunt, zoals al aangegeven het scherm los halen en op het type nummer van het scherm gaan zoeken.

De kosten van een dergelijk scherm zal overigens sterk afhangen van het type scherm.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleartje
_Dune_ schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:26:
Dit is overduidelijk een defect scherm. Een TFT scherm bestaat uit meerdere lagen, één van de tussen lagen is gewoon geschuurd. Waarschijnlijk heeft de laptop rechts onder een hardeklap te voorduren gehad, waardoor de scheur is ontstaan (dit is bepaald niet zachtjes gegaan).

Overigens kun je de scheur ook duidelijk zien lopen op de foto's door de reflectie van het ligt, dat je hem niet voelt doet daar niets aan af. Je kunt op het type laptop gaan zoeken op websites als replacedirect of e-bay. Je kunt, zoals al aangegeven het scherm los halen en op het type nummer van het scherm gaan zoeken.

De kosten van een dergelijk scherm zal overigens sterk afhangen van het type scherm.
Bedankt voor deze nuttige comment. :)

Gooi er maar een slotje op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:05
Jij of je neefje heeft op dit moment niks te verliezen alleen maar wat te winnen, koop een nieuw scherm vervang het scherm en beschrijf het in dit topic hoe het is gegaan zodat andere mensen er nog wat aan hebben.

Sluiten van een topic is niet nodig.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cleartje
Om de mensen hier even goed te laten voelen. Jullie hebben gelijk, het scherm is inderdaad kapot, en de videokaart ( voor zover ik weet :D ) niet.

Ik weet niet of het scherm vervangen zo'n slim idee is, aangezien die al 100/130 eu kosten, even vragen wat hij zelf wil
Pagina: 1