[macbook pro] OSX boot niet meer, alleen EFI boot en XP boot

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 469048

Topicstarter
Probleem:

- mijn oude Macbook pro (2009) met OS 10.6.8 wilde vandaag niet meer booten naar OSX, maar de laptop boot wel met bootcamp naar mijn XP install.
- Ik heb geen recovery CD (betreft mijn oude werk laptop van mijn voormalig werkgever met hun install)
- Na een restart met " ALT" key om keuzescherm te tonen, zie ik dat mijn OSX boot hdd er niet meer staat, maar in de plaats daarvan een hdd icon, met EFI boot bijschrift
- XP start zonder problemen op
- Ik zie geen Apple logo of iets dergelijks, alleen kort grijsscherm, daarna zwart scherm van bootcamp opstarten met XP
- Als ik de OSX schijf wil benaderen vanuit XP, dan is alleen de 'Library' directory in te zien. Mijn data folders zijn niet terug te vinden

Wat heb ik tot nu toe gedaan: (onbekend met mac installaties en problemen, dus dit kwam via google en GoT)
- Resetten PRAM heeft geen effect
- Hardwarematig meerdere keren gereboot, geen effect
- Restart met COMMAND + S, maar krijg geen commandprompt input te zien, dus kan /sbin/fsck -fy niet proberen

Ik verneem graag andere suggesties en ideeen. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vaganza87
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-10-2022
Lijkt erop dat de OS X partitie op een andere format is gepartitioneerd. (wil zeggen FAT32,NTFS,HFS i.p.v Apple GUID partition table)
Heb het zelf ook al een keer meegemaakt door een knullig foutje in bootcamp.
enigste oplossing blijft een reinstall van OS X.

Staat er toevallig een recovery partitie tussen als je opstart met de 'alt' toets ingedrukt?
Deze kan je gebruiken om het OS Opnieuw te installeren.
Zo niet kan je proberen om een USB Install stick te maken waar via google meerdere handleidingen voor te vinden zijn, al vraag ik me af of dit ook in een windows omgeving te maken is.

Ik hoop dat je hier in iedergeval mee verder kan, zo niet kan je altijd vragen om verdere hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:56
heb je de bijbehorende DVD met OSX installatie bij de hand? Zo ja, disk erin en daarvan opstarten. Dan Schijfhulpprogramma/Disk Utility starten en de OSX-partitie controleren op fouten en zonodig laten repareren.