[Windows 7] Installeren op oude PC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:46
Hey, ik ben nu bezig om een oud beestje dat al 3 jaar stond te verstoffen in mijn ouderlijk huis weer op te knappen zodat ik 'm als storage server kan gebruiken.

Het is een AMD Duron 1800 met ASRock K7VM2 mobo - 2GB DDR
Heb een SSD aangesloten via PCI/SATA kaart waar ik Win7 op wil zetten en een DVD-ROM op de ATA133 aansluiting. Ook heb ik een werkende floppydrive :P

Mijn grootste probleem is op het moment dat ik nu stuk loop op het installeren van Windows 7.
Ik heb een aantal dingen geprobeerd;

1) Installeren vanaf USB stick. Stick geprepareerd met de MS tool, wil niet booten. Ik vermoed omdat de stick in NTFS format is en de BIOS dat niet trekt. FAT32 is echter geen optie wegens de omvang van het ISO.
2) Installeren vanaf DVD. Heb de originele Windows 7 DVD, krijg echter CDROM cannot boot: code 5.
3) Booten vanaf MS Win98 opstart floppy, is gelukt, als ik de DVD mount zie ik echter dat het UDF bestands systeem niet wordt ondersteund en kan ik dus de setup niet starten.
Ik zou wel een Windows 7 boot disk willen maken maar de enige PC met een floppydrive is dat brakke ding dat niet start! }:O

Ik heb nog een aantal anderen ideeën, ik zou kunnen proberen een startbare USB stick te maken op FAT32 en kijken of ik vanaf daar bij de DVD kan komen.
Een andere mogelijkheid is het installeren van Win98/XP en dan een upgrade doen maar dat heeft niet m'n voorkeur omdat dat altijd zo veel troep op de schijf achterlaat.

Nog een andere ingeving van een helder persoon wellicht?

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:27

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

Ik heb hele goede ervaringen met http://www.pendrivelinux.com/, hiermee kun je meerdere iso's op 1 usbstick (fat32) zetten, en dit ook bootable maken. Waaronder ook Windows 7, en hiermee heb ik ook al verschillende PC's geinstalleerd met Windows 7.

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:57

Eagle Creek

Breathing security

Waarom niet dé tool van Microsoft zelf gebruiken?
http://www.microsoftstore....Help_Win7_usbdvd_dwnTool

(komt ook niet als NTFS uit de bus)

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Eagle Creek schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:56:
Waarom niet dé tool van Microsoft zelf gebruiken?
http://www.microsoftstore....Help_Win7_usbdvd_dwnTool

(komt ook niet als NTFS uit de bus)
Die wil niet booten, zie comment #1) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Hmf, ik heb nu de originele Windows ISO gedownload vanaf hier (Win7 EN x86)
http://www.w7forums.com/o...age-downloads-t12325.html

Ook wederom met de Microsoft tool op stick, na het booten krijg ik "Unknown read error, press ctrl-alt-delete". Het lijkt erop dat de BIOS niet lekker wil omgaan met USB boot. Ik gebruik een Sony stick van 4GB. Reden dat ik deze ISO heb geprobeerd is dat ie kleiner is.

De ISO is opgeslagen in UDF formaat waar de PC ook niet van kan booten. Ga nu kijken of ik ergens een ISO-versie kan vinden zonder UDF.

XP installeren lukt trouwens niet omdat de installer de SSD niet herkent, F6 drukken voor de driver kan wel maar dan wil hij de driver op een floppy en die staat op een CD(!). |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:57

Eagle Creek

Breathing security

F6 drukken voor de driver kan wel maar dan wil hij de driver op een floppy en die staat op een CD(!). |:(
Een driver is <1.44 MB (is een .inf file). Kun je die niet even overzetten?

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Eagle Creek schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:27:
[...]

Een driver is <1.44 MB (is een .inf file). Kun je die niet even overzetten?
Hoe :P De enige PC met een werkende floppy drive is degene zonder OS :D

Ik heb nog wat anders gevonden:
http://www.techdug.com/wi...de-5-problem-and-solution

Kennelijk is het code 5 boot van DVD/UDF probleem een issue met oudere MSI & ASRock moederborden. Dat verklaart gelijk waarom de Windows 7 CD niet wil starten.
Ik heb hun oplossing geprobeerd alleen dat geeft een disk error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Start een Linux live omgeving en kopieer de driver vanaf daar naar een floppy?

Wat je misschien nog zou kunnen proberen bij 7 is de installatie starten via Plop Boot Manager

[ Voor 55% gewijzigd door Raven op 04-01-2013 17:09 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Ook geprobeerd hij geeft dan ook code 5.

Ik heb wel wat Linux kennis maar moet ff nadenken hoe ik moet mounten/copy-en etc.
Moet dan wederom een ISO downen (dat zal de 5e vandaag worden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, vaag.

Met een beetje geluk mount ie automatisch de floppydrive en anders: http://home.ubalt.edu/abento/linux/terminal/mount.html
In a shell prompt (or shell window) you can mount a floppy diskette in /mnt/floppy to read DOS formatted diskettes or Linux formatted diskettes, respectively, as follows:

mount -t msdos /dev/fd0 /mnt/floppy
mount -t ext2 /dev/fd0 /mnt/floppy
Kopiëren kun je met de Linux tegenhanger van Explorer.

[ Voor 6% gewijzigd door Raven op 04-01-2013 17:16 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1