nieuwe zelfbouw heeft er ineenkeer geen zin in

Pagina: 1
Acties:

• acapolypse
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-11-2019
Hoi beste mensen,

aller eerste, sorry als ik niet in het goeie deel van het forum zit. Ik zoek namelijk gewoon het "help me m'n printer te installeren!"-deel.

ik heb van de zomer een nieuwe pc zelf samengesteld uit:
moederboard: asrock a75 pro4m
processor: AMD A8-3850
geheugen: 2 corsair vengeance's
kast + voeding: LC power (heb ff niet de precieze voeding bij de hand)
zat ook nog dvd-brander bij maar dat is niet echt relevant denk ik.

Dit setje heb ik dus van de zomer gekocht, en heb ik pas vrij laat uitgepakt omdat ik midden tussen 2 verhuizingen inzat. dus ongeveer een maand geleden was ik dan ongeveer klaar met verhuizen en had ik hem maar 's opgezet en begon ik een beetje de voor mij nodige spullen er op te zetten. Omdat ik nog veel bezig ben met kleine verhuis dingen en ik daarnaast nog met 'n studie bezig ben, ben ik er niet veel mee bezig geweest.

Maar nu dus, nadat hij in totaal waarschijnlijk geen 10 uur is aangeweest, werkt ie niet meer. Als ie aan gaat, slaat de processor ventilator heel eventjes aan, maar na een paar draaitjes stopt ie alweer. De ventilator van de voeding geeft een kort knikje, alsof ie probeert te draaien maar het niet lukt. Er komt nog wel een klein beetje stroom in het systeem, want de lampjes voor op de kast branden nog wel. Maarja, de rest van de pc geeft dus geen kick. Ik heb al beetje gekeken of het niet gewoon beetje losse draadjes zijn, maar die vond ik niet echt...

Ik heb nog garantie, dus als het goed is ben ik niet heel erg de lul. maar toch, klinkt dit 'n beetje bekend voor iemand?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

LC Power?

Cheap-ass voeding = duurkoop. Je voeding kan waarschijnlijk niet genoeg stroom meer leveren. Nog net genoeg voor de paar LED'jes, maar zodra je hem belast zal ie wel uitvalllen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• acapolypse
de voeding is wel iets van 350 watt, zou toch wel genoeg moeten zijn voor 'n pc zonder allemaal extra's? (zit geen videokaart in of iets dergelijks)

Verwijderd

Het aantal watt wat op de voeding staat zegt niets. Er zijn genoeg 500w voedingen te vinden die bij 400w al het loodje leggen, en ook genoeg 500w voedingen die zonder al te veel problemen 550w of zelfs 600w aankunnen.

• acapolypse
maar zou dat zelfs bij een relatief simpel systeem het loodje leggen? Met allemaal videokaarten etc kan ik dat goed begrijpen, maar mijn systeem is nog redelijk kaal dacht ik.

• Jeroenneman

Jeroenneman

acapolypse schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:56:
maar zou dat zelfs bij een relatief simpel systeem het loodje leggen? Met allemaal videokaarten etc kan ik dat goed begrijpen, maar mijn systeem is nog redelijk kaal dacht ik.
Als je een foto maakt van de voeding die er nu inzit, weten we al wat meer. Ook misschien interessant om te vermelden wat voor hardware er vroeger inzat, zodat we t kunnen vergelijken met nu.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-10 07:57
Klinkt als een voeding waarvan de 12v rail dood is.
Sommige fans geven dan een kickje, lampjes lichten even op, maar thats it.
Geven even iets meer info over de voeding.
Dan is het een en ander wel uit te sluiten.

Meegeleverde voedingen uit hele goedkope kasten (>50 € ) zijn meestal niet zo denderend.

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:10
Plemp er eens een kwaliteitsvoeding in van Seasonic en je zult zien dat het opeens geweldig werkt.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

• acapolypse
Jeroenneman schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:58:
[...]

Als je een foto maakt van de voeding die er nu inzit, weten we al wat meer. Ook misschien interessant om te vermelden wat voor hardware er vroeger inzat, zodat we t kunnen vergelijken met nu.
hierbij 'n fotootje van de voeding. En de pc heeft nooit andere hardware gehad. Wat ik in m'n eerste post opnoemde is zoals ik 'm gekocht heb, en ik heb er verder nog niks aan veranderd.

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/7472/imgp4279.jpg

• Jeroenneman

Jeroenneman

Yep, dat is 99% zeker het probleem. Typische budgetmeuk, die bij 75% van het opgegeven vermogen er al uit kunnen knallen.

Leuk dat ze er 600Watt opzetten, maar dan moet ie dat ook wel kunnen halen...

Verwijderd

Heb je er toevallig veel harde schijven in? Zo ja, zou je dan kunnen proberen om te booten zonder de schijven aangesloten?

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de voeding het probleem is. Ja, de voeding is bagger, maar misschien maakt het moederbord wel ergens sluiting met de kast.

Probeer evt. buiten de kast het bord op te starten.

Verwijderd

Kan echt vanalles zijn. Voeding is inderdaad the usual suspect. Maar je zult daar alleen achterkomen als je het test (met een andere voeding ;) ).

• acapolypse
ik heb niet echt veel extra's erin. 1 harde schijf en 1 dvd brander. Ik kan misschien proberen hem op te starten zonder 1 van deze 2. Als hij het dan doet, zou ik dan kunnen zeggen dat het inderdaad aan de voeding ligt?

Verwijderd

Lijkt me idd ook de voeding te wezen! (bijv een merk als trust wat men er vaak nog in gooit) dan start de pc idd niet op, hang je er even bijv. een enermax aan dan loopt het als een zonnetje.

ik zou even een andere voeding nemen om te testen.

Verwijderd

acapolypse schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 23:33:
ik heb niet echt veel extra's erin. 1 harde schijf en 1 dvd brander. Ik kan misschien proberen hem op te starten zonder 1 van deze 2. Als hij het dan doet, zou ik dan kunnen zeggen dat het inderdaad aan de voeding ligt?
Nee, niet per se. Maar dat maakt het wel iets aannemelijker.

Als je 100% zeker wilt zijn dat het aan de voeding ligt, dan zul je (je raadt het al) een andere voeding moeten proberen. Of de huidige voeding moeten proberen in een heel ander systeem, maar dat raad ik af.

Maar het kan ook heel goed kortsluiting zijn, zoals Darkstone hierboven al aangaf. Als dat het is kun je het beste het systeem buiten de kast proberen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-01-2013 23:53 ]

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:52:
Heb je er toevallig veel harde schijven in? Zo ja, zou je dan kunnen proberen om te booten zonder de schijven aangesloten?

Ik ben er nog niet van overtuigd dat de voeding het probleem is. Ja, de voeding is bagger, maar misschien maakt het moederbord wel ergens sluiting met de kast.

Probeer evt. buiten de kast het bord op te starten.
Agree. De voeding de schuld geven gaat hier wel heel erg makkelijk.

Alle drives los, 1 lat geheugen laten zitten en proberen. Maar omdat je al 10 uur hebt gedraaid zonder problemen verdenk ik de voeding juist niet, in ieder geval niet om het C-merk zijnde.

Verwijderd

voeding kan er anders prima na 10 uren mee ophouden.

voorbeelden ten over

Verwijderd

Maar dat de voeding er na 10 uur mee kan ophouden hoeft nog niet te betekenen dat het in deze situatie 99% zeker 1 de voeding is. Het moederbord kan er ook na 10 uur mee ophouden. Om nog maar te zwijgen van een stekker die slecht is bevestigd of defect RAM.

• acapolypse
Nouja ik heb in ieder geval al wel een stappen plan. Ik zal m'n pa eens bellen fo hij nog een voeding heeft die ik kan lenen, en dan zal ik ook een keer hem een beetje leeg strippen en nogmaals proberen.

Maar daar ga ik morgen even mee bezig.

• acapolypse
oké! nou, ik heb de harde schijf, dvd-brander en 1 RAM schijfje eruit gehaald, en nogsteeds doet ie niet zo veel (CPU ventilator draait één rondje en stopt dan weer). Dus... ligt het waarschijnlijk aan de voeding?

Ik heb nog even m'n pa aan de lijn gehad, en van hem kan ik wel even een voeding lenen om die uit te proberen.

• acapolypse
update! Heb een asus 360watt voeding van m'n vader geleend, en hierop draait de pc weer prima. Dus ja, heb al gemaild naar de winkel waar ik de kast + voeding gekocht heb, omdat ik nog wel garantie heb. Dan hoop ik eigelijk dat er iets te regelen is adt ik de kast wel kan houden, en een andere voeding kan kopen met bijbetaling.

in ieder geval, bedankt voor de hulp allemaal!
Pagina: 1