Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Office 2011 multiple IF statements hulp gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-11 00:47
Beste Tweakers,

Een korte vraag van mijn kant; Op het moment ben ik bezig met een paper, waarbij ik in Excel een database heb gezet van voetbalwedstrijden. Nu werd mij gevraagd de teams een nummer te geven, echter is dit nogal wat werk als ik het handmatig moet gaan doen voor 3 landen, meerdere jaargangen etc. Ik dacht eraan om een =IF statement te doen, en dan meerdere tegelijkertijd. Bijvoorbeeld =IF(D2="Real Madrid",1,0(D2="AC Milan",2,0 etc, en dit dan in 1x te doen voor alle teams om daarna in een extra column dit te kopieren en te plakken. Echter krijg ik dit niet voor elkaar, en vroeg ik mij dus af of iemand hier eens hetzelfde heeft moeten doen en weet wat hier de slimste/handigste oplossing voor is.

Bij voorbaat dank,
TB 1989

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Veel makkelijker is:
- maak in een stukje loze ruimte of een ander worksheet een tabel met de naam ("AC Milan") en het getal dat er bij hoort ("2").
- Gebruikt vert.zoeken
http://office.microsoft.c...t-zoeken-HP010069835.aspx

syntax: VERT.ZOEKEN(zoekwaarde;tabelmatrix;kolomindex_getal;benaderen)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Catorce
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-11 00:47
Ah, gewoon een VLOOKUP functie? Ik gebruik de engelse versie, waarvan ik er nu dus vanuit ga dat dat voor vertical lookup staat? Heb hem al eens eerder gebruikt, dat gaat me wel lukken. Stom dat ik daar niet aan dacht. Dit topic kan dicht, bedankt LiquidT_NL!

• LiquidT_NL
Soms weet je het wel, maar heb je de goede benadering bezig ;)

Het kan wel met if's, maar gezien Excel formules nogal beperkt zijn moet dan OF nesten:
=IF(D2="Club X", 1,IF(D2="Club Y", 2, ....))

OF een som:
=IF(D2="Club X", 1,0) + IF(D2="Club Y", 2, 0))

Maar gezien je dan handmatig aan het typen bent, kies ik altijd de makkelijke weg en doe ik gewoon zoeken -> vervangen. Anderzijds is het wel fijn om een soort tabel te hebben om op te zoeken welke waarbij hoort :)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Eigenlijk lijkt MATCH mij het meest logisch, als in (komma op het einde is voor exacte match):
code:
1
=MATCH(D2,{"real madrid","ac milan"},)

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• LiquidT_NL
pedorus schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 18:49:
Eigenlijk lijkt MATCH mij het meest logisch, als in (komma op het einde is voor exacte match):
code:
1
=MATCH(D2,{"real madrid","ac milan"},)
Match geeft toch gewoon de relatieve positie in de lijst? Nou ja, verder natuurlijk ook niet heel veel anders dan zelf de rang-orde mee te geven als in vert.zoeken/vlookup zoals ik hierboven voorstelde (als je dacht dat die IFs een serieus voorstel waren, nee :+).

Pagina: 1