3pin cpu fan op een 4pin moederbord (Hyper 412S)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 15:45
Halo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe cpu koeler die niet te duur is en niet te veel lawaai maakt. Een koeler die mij erg aansprak is de Cooler Master Hyper 412S. Deze beschikt echter over een 3pin aansluiting en ik weet niet of ik dan een temperatuurgestuurde controle heb.Ik heb een Gigabyte GA-870A-UD3 rev. 2.1 moederbord en deze heeft een CPU smart fan control in het bios. Deze staat ingesteld op auto. Als ik nu deze cooler master aansluit op de 4pin van het moederbord, gaat deze dan automatisch zachter of harder draaien?

Ik hoop dat jullie mij met dit probleem kunnen helpen. Als jullie nog vragen hebben dan mogen jullie die gerust stellen.

Groet,

Alex Kruidenberg (kruidje20)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit kan prima werken, je moet alleen de fan niet via PWM regelen, want dat lukt niet met maar 3 pins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
Dus als ik de smart fan control op auto zet dan gaat de fan automatisch harder of zachter draaien als de cpu warmer of kouder wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je het ding zo instelt dat hij moet regelen op voltage en niet op PWM dan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
Mijn moederbord heeft onder cpu smart fan contol 3 opties. Een auto stand, een voltage stand en een pwm stand. Wat is dan precies het verschil tussen de voltage en de auto stand. Volgens mij regelt het moederbord het juist onder de auto stand helemaal zelf en hoef ik niks te doen. Klopt dat wat ik zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Het zou kunnen dat het ding autosensing heeft, dat weet ik zo niet. Maar stel 't geval gewoon in op voltage, dan staat het zeker goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:37

Eagle Creek

Breathing security

Bij auto zou het moederbord zelf moeten bepalen "zie ik 3 of 4 pins" en daar voltage en pwm op instellen. Dit heeft als voordeel dat als je de fan ooit vervangt voor een model met pwm, dat jij niets meer hoeft aan te passen.

Om het af te dwingen kun je voor voltage kiezen maar in theorie zou het niet nodig moeten zijn.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
Dank jullie wel voor alle reacties. Ik denk dat ik nu weet hoe alles werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kruidje20
Halo allemaal,

Ik heb de cooler nu gekocht en hij werkt naar behoren. Wordt keurig geregeld door het moederbord. Ik wist niet dat het kon met een 3 pins maar het gaat dus wel. Hij is nu lekker stil en tijdens het spelen van een game wordt hij max 40 graden (amd phenom II X6 1100T) Bedankt voor alle hulp!
Pagina: 1