Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• speelgoedauto2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Beste tweakers,

Al enige tijd ben ik bezig met het onderzoeken en nadenken over het bouwen van een home server of HTPC.

Allereerst wil ik jullie mijn huidige situatie vertellen en wat mijn doel is.

Momenteel staat er bij ons thuis 1 computer, deze staat voor +/- 4TB vol aan films en series (niks anders!!) mijn hobby is dus ook films kijken en het beheren daarvan. De computer staat op mijn kamer (huis bestaat uit een student als ik en 2 ouders) mijn ouders kijken films via een goedkope mediaspeler in de huiskamer die is gelinkt aan mijn router etc.

Ik wil dit anders hebben.

Mijn doel is dan ook om een home server of "soort van" HTPC te plaatsen in de huiskamer met hier enkel de OS XBMC op. Gebruiks vriendelijk, me ouders starten de PC op en ze krijgen netjes XBMC met de lijst van films/series.
De bedoeling is dat ik films blijf binnen halen via mijn PC in me kamer en als de HDD vol is ik deze fysiek kan plaatsen in de home server/HTPC.

Ik heb al 2 offertes gekregen van Informatique en Salland maar telkens krijg ik het gevoel dat ze me dingen willen aansmeren die goedkoper kunnen. Hieronder zal ik jullie de offertes laten zien.

Informatique:

Behuizing Fractal Design Define XL USB3, ATX, Zwart
Moederboard Gigabyte GA-Z77X-D3H S1155 Z77 4xDDR3 ATX
Processor Intel Core i5-3570K, 3.40GHz, 6MB, HD4000, S1155
Harddisk Intel 520 Series 120GB 2.5" SATA3 (OEM)
Geheugen 1xCorsair Vengeance LP 8GB(2x4GB) DDR3 1600MHz CL9
Controller DeLOCK 89299, 2xSATA/2xUSB3, PCIe
DVD Writer LG GN24NS 24x DVDRW, Zwart, SATA, OEM
Voeding CoolerMaster Silent Pro M2 520W
EURO = 849,00 excl. monteer kosten

Salland:

Behuizing: Fractal Design Define XL
Processor: Core i3 3225
Moedrbord: Asrock Z77 Extreme9
Voeding: Cooler Master Silent Pro M2 620 Watt, 20+24 Pins
Geheugen: Kingston Hyperx Genesis 8 GB, PC3-12800, 1600
SSD: Samsung 840 Pro Series 128 GB
Videokaart: Asus GeForce GT 610 1024 MB
EURO = 800 excl. monteer kosten

Ik vind dit nogal aan hoge kant vandaar dat ik jullie echt nodig heb.
Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik een 3e partij de server/htpc moet laten monteren aangezien ik een leek ben op dat gebied.

Hieronder zal ik de eisen beschrijven van wat ik minimaal graag zou willen.
*+/- 10x 3.5HDD mogelijkheid (kan ik voorlopig vooruit)
* Misschien een 30GB SSD?
*Mogelijkheid tot aansluiting op beeldbuis (ouders hebben nog een oude tv) in de toekomst moet dit HDMI worden
*behuizing maakt niet uit (groot,klein vierkant,rond etc) ik vind alles best.

Voor de rest ben ik zoals elk ander gewoon een hollander en wil dus zo min mogelijk uitgeven haha!

Ik hoop dat jullie mij hierdoor heen helpen want ik zit al echt een tijd met dit project in me hoofd, echter de onzekerheid weerhoudt mij ervan om het uit te voeren.

Mvg,

Theo!

[ Voor 198% gewijzigd door speelgoedauto2 op 04-01-2013 11:25 ]