[R510] WiFi-module vervangen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 10:10
Geachte medetweakers,

In mijn vrije tijd ben ik DJ en hiervoor gebruik ik een oud beestje. Het gaat om een Samsung R510 laptop met een Atheros 802.11b/g module. Zoals de naam ook aangeeft ondersteund dit mormel niet de nieuwe N-standaard. Dit gebruik ik thuis inmiddels wel en gebruik hiervoor de 5Ghz band ivm de vele storingen op de 2,4Ghz van omringende netwerken.

Met mijn slimme kop dacht ik een slimme zet te doen en te denken, och die module vervang ik toch zo even. Inderdaad! Een wifi-module van Intel op de kop getikt, in de laptop gebouwd, antennes aangesloten, laptop booten, maar de nieuwe module wordt niet herkend!

Laptop weer uit elkaar gesloopt, module in een andere laptop getest (die toevallig ook nog moest) - dus helemaal voor niets is het sowieso niet - geen probleem! Oude module terug in de Samsung, geen probleem!

Nu las ik dat het kan zijn dat Samsung het BIOS beperkt heeft en slechts een select aantal modules ondersteund. Ik kon op Google een aantal lotgenoten vinden, maar geen bevestiging van dze beperking. Weet iemand hier iets over of weet iemand hoe ik hier omheen kan werken?

Vind het toch wel verdomd handig dat zodra het machientje start, mijn Dropbox automagisch synct!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91626

Ik neem aan dat het een mini-pci expres slot betreft? Hiervan is volgens mij maar 1 specificatie en zou de nieuwe Intel WiFi dus moeten werken. Welk typenummer heeft de Intel kaart? Ik zou double checken of hij goed was aangesloten (foto toevoegen mag altijd) of een ander kaartje proberen! Of anders testen met een Ubuntu CD of een Schone Windows installatie (iig zonder netwerk drivers). Misschien helpt het om hem via het apparaat beheer te laten zoeken naar nieuwe hardware?

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 91626 op 04-01-2013 02:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-07 16:24
Dat Samsung echt de bios zou beperken lijkt mij stug... die bouwt meestal alleen de hardware in en veranderen daar verder weinig aan.

Welke BIOS versie draait je laptop? Bestaan er toevallig nieuwere versies voor? Een update zou dit op kunnen lossen... de laatste versie voor jouw laptop zou de 10LI moeten zijn, die is van april 2010. Als jouw versie ouder is dan dit, dan zou ik absoluut daar beginnen met de poging om je probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-04 10:10
Excuus voor de late reactie. Hierbij een update:

Het betreft een mini-PCI-Expres slot en de module was correct geplaatst. Het gaat om de Intel 4965AGN WiFi-module. Een Ubuntu/andere Linux DVD heb ik niet geprobeerd (niet aan gedacht, maar kan ik als ik de laptop na vanavond en morgen een paar dagen niet nodig heb, wel even testen. Zoeken met Apparaatbeheer was de eerste stap die ik ondernomen heb nadat het apparaat niet zelf werd gedetecteerd.

Bios 10LI had ik een tijd geleden al geflashed daar het originele BIOS uit 2008 kwam.

Hier een lotgenoot:*klik* (Vertaald door Google Translate)

Trouwens: Een USB module is voor mij geen optie omdat ik regelmatig op plaatsen sta waar de ruimte beperkt is. Daarom weet deze laptop ook niet wat een losse muis is - los dat dit ook niet nodig is omdat ik een externe controller gebruik waar ik alles mee kan doen.

[ Voor 38% gewijzigd door LollieStick op 04-01-2013 17:37 ]