Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-07 09:39
Hey,

Vorig jaar heb ik een Panasonic GF3 m4/3 camera gekocht: mn eerste serieuze camera! :) Destijds heb ik er die Panasonic G X Vario 14042mm zoomlens bij gekocht: erg handig dingetje voor op reis, maar kan helaas niet echt ver inzoomen.

Ik ben dan ook voor mn reisje dit jaar op zoek naar een nieuwe lens, en het liefst eentje die verder in kan zoomen. De logiste keus lijkt me de Panasonic G X Vario 45-175mm lens, maar ik vind die nog erg duur (350 euro), en ik lijk ook nergens een 2ehands versie te kunnen vinden.

Heeft iemand tips voor een nieuwe m4/3 lens?

(bijkomende vraag: weet iemand een handig tasje voor de GF3 met 2 lenzen? :P)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
De Panasonic 45-150mm is bij Foka 199 euro.
Deze is compacter dan de 45-175mm (dus werkt beter samen met een kleine camera als de GF3) maar heeft geen powerzoom (dus niet vloeiend zoomen tijdens filmen), maar de vraag is of je dat belangrijk vind.

[ Voor 37% gewijzigd door leendertv op 04-01-2013 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Thx voor de respons! Ik kan die lens niet echt goed vinden in de Pricewatch, maar denk dat het deze is:

pricewatch unsorted: Panasonic Lumix G Vario H-FS45150E-K Telezoom-Objektiv 45-150mm /F4,0-5,6 ASPH./OIS Bildstabilisator schwarz

Ik zie hem voor 200 eu bij Foto Booms, maar ik kan hem bij Foka niet vinden. Bedoel je deze? Ziet er wel nice uit idd! Ik vraag me alleen af hoe die presteert tegenover die G X 45-175?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:08

Rannasha

Does not compute.

B.A.L. schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:36:

Ik zie hem voor 200 eu bij Foto Booms, maar ik kan hem bij Foka niet vinden.
http://www.foka.nl/site/i...ct_info&products_id=41839

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Ah ja, thx! Ik zie nu dat ze die lenzen ook bij Foto Klein hebben voor dezelfde prijs:

http://www.fotoklein.nl/C...ie/Objectieven/Panasonic/

Die zit hier in de stad...ik denk dat ik daar maar eens langs moet gaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De Panasonic 45-150mm is pas nieuw.

beeldkwaliteit is vergelijkbaar. Bij allebei goed.
De 45-150mm is iets compacter.

Het prijsverschil zit in de volgende voordelen voor de 45-175mm:
- 25mm meer zoom (is in de praktijk niet zoveel)
- interne zoom (de lens wordt niet groter als je inzoomt)
- powerzoom (voor vloeiend zoomen tijdens filmen)

Wel bizarre prijs verschillen tussen winkels!

[ Voor 17% gewijzigd door leendertv op 04-01-2013 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
edit: lama, foutje :+

Een goede aanwinst in ieder geval. Een betaalbare (compacte) tele met OIS was wel een gemis voor Panasonic, want Olympus heeft natuurlijk de 40-150mm voor 175,- met IS gewoon in de body.

[ Voor 184% gewijzigd door jesper86 op 04-01-2013 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Thx mensen, ik ben vandaag bij Foto Klein geweest en ik denk idd dat het de Panasonic gaat worden:

http://www.fotoklein.nl/C...-150-ZWART-5025232699308/

Er was ook nog een Olympus maar die was minder op voorraad. De Panasonic G X Vario zoomlens was er wel nog, maar die is 350 eu, en die powerzoom is me niet zoveel waard.

Ben ff aan de praat geraakt met de verkoper daar, en enthousiast geworden over fotografie...gelijk maar boek gekocht, binnenkort maar eens doornemen, denk dat ik nog wel meer moet aanschaffen: reis-statief en goed tasje enzo! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:03
B.A.L., leuk dat ke enthousiast gemaakt bent voor fotografie maar daar heb je niet perse meer spullen voor nodig.

De commerciële strategie van Foto Klein en Camera.nl is om je met een scherpe prijs naar de winkel te lokken en je naar huis te laten gaan met een andere camera of lens waar ze meer marge op maken, plus een hele serie aan accessoires (uv-filter, tas, statief, dure geheugenkaartjes etc) waar ze veel meer aan verdienen.

Op zich is dat niet verboden maar het is niet altijd in het belang van de klant, soms worden er ook slinkse trucs gebruikt, bv. een bestelde lens of camera blijkt toch niet klaar te liggen, maar ze hebben wel een beter alternatief. Als ze dan na veel aandringen nog eens goed kijken blijkt het bestelde artikel er toch wel te zijn, etc.

Je moet dus precies weten wat je wilt en sterk in je schoenen staan. Dit geldt misschien niet voor elke vestiging of verkoper, maar de negatieve verhalen zijn te veel en te vaak hetzelfde (kijk maar in de shopreview) om van een uitzondering te spreken. Ik ben er zelf niet ingetrapt, maar je bent hierbij gewaarschuwd!

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Mmm, thx voor de tip Wesco! Toevallig gaf de verkoper me wel als tip mee om een uv filter aan te schaffen idd :D

Ik heb daar vooralsnog enkel een SD kaart gekocht (30 eu voor 16GB class 10), en een boek ''Fotograferen met een systeemcamera''. Ben die nu aant doornemen maar hij valt me een beetje tegen. Ik ben eigenlijk op zoek naar een boek met oefeningen er in; dan kan ik aan de praktijk aan de slag, en kan ik er zo vanzelf achter komen wat niet lukt en dus wat ik nodig heb (zoomlens, statief, uv filter, ...?). Heeft iemand nog tips toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Fotograferen met een systeemcamera is in principe niet anders als met een DSLR.

Van deze site heb ik veel geleerd: http://www.digitalefotografietips.nl/

De basiscursus is een goed begin: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Om te beginnen zou ik op je GF3 de ruisreductie lager zetten (geldt alleen als je in JPG fotografeer).
Die ruisreductie zorgt zelfs al bij goed licht voor foto's met weinig details.

Als je de camera onder de knie hebt zou ik in RAW gaan fotograferen en je verdiepen in nabewerking (bijvoorbeeld met Lightroom 4). Op de pc kun je de foto's nog enorm verbeteren.

Wat je allemaal nodig hebt hangt af van wat je wil gaan fotograferen.
Landschappen, portretten, macro...

[ Voor 41% gewijzigd door leendertv op 07-01-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Een UV-filter heb je in elk geval NIET nodig. Voor digitale camera's geeft dit geen betere beeldkwaliteit, vaak zelfs slechter, tenzij je voor de allerduurste versie kiest (van B+W of Hoya). Verkoopargument is vaak dat het een bescherming is voor je lens, maar voor een goedkopere (kit)lens van hooguit een paar honderd euro is het dan een dure bescherming. Waarschijnlijk verdienen ze meer aan zo'n UV-filter dan aan een gemiddeld objectief.

Je hebt kans dat bij een botsing met je objectief alleen de filter stukgaat, maar het kan ook dat de scherven van je filter weer krassen op je objectief maken. Bij een botsing aan de zijkant van je objectief helpt een filter ook niet. En als je het UV-filter moet vervangen kost je dat ook weer geld.

De meeste fotografen die ik ken gebruiken alleen hun zonnekap als bescherming van de lens, die zit er vaak standaard bij.

En een 16 Gb class 10 SD-card van € 30 lijkt me ook nogal duur, tenzij het een Sandisk Extreme Pro 95 Mb/s is of zoiets. En die snelheid heb je echt niet nodig...
Ik heb zelf deze: pricewatch: Sandisk Ultra 16GB SDHC UHS-I 30MB/s en die is echt prima, leessnelheden tot ruim 40Mb/s).

[ Voor 17% gewijzigd door Wesco op 07-01-2013 11:34 . Reden: SD-card verhaal toegevoegd ]

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Thx Leendert, ik zal die site eens doornemen! Nabewerking en ruisreductie e.d. moet ik nog induiken idd...t'is een hoop informatie allemaal!

UV-filter klonk mij wel interessant vooral als bescherming idd: ik ga denk de camera + lenzen in een klein tasje bewaren die veel schokken zal krijgen, dus een beetje bescherming kan geen kwaad :)

Wel balen om te horen van die SD kaart: ik ben nu dus al ''opgelicht'' daar bij Foto Klein. Begint goed :)

Ben btw met collega van me aan de praat geraakt over fotografie, en na dat gesprek zit ik er aan te denken om deze lens te kopen:

pricewatch: Panasonic LEICA DG SUMMILUX 25mm / F1.4 ASPH (H-X025)

Ik vind hem wel heel erg duur, maar de foto's die je er mee kunt maken (met kleine scherptediepte) lijken me wel heel gaaf om te maken:

http://www.dpreview.com/n...aleicasamplesgallery.asp/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Die lens is zeker mooi. Weet wel dat kwa scherpte en lichtsterkte de gewone mens met een pricewatch: Panasonic Lumix G 20 mm / F1.7 ASPH. net zo ver komt. De Leica variant is echt speciaal voor die enthusiasts die het verschil zullen zien in bokeh rendering e.d.

ps. Over nabewerking. pricewatch: Adobe Photoshop Lightroom 4.0 is sinds kort zeer betaalbaar geworden (was 299,-), en voor mijzelf echt een onmisbaar programma. Als je een beetje handig ben kan het de productiviteit enorm versnellen èn verbeteren, maar er zijn ook mensen die het lastig vinden die winst eruit te halen en het vervolgens teveel 'gedoe' vinden, dus ieder voor zich. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
In plaats van de Panasonic Leica 25mm f1.4 kun je ook de Panasonic 20mm f1.7 kopen.
Die is ongeveer 200 euro goedkoper.
Ik heb deze ook, en bevalt heel goed. Heel compact en heel scherp!
Past waarschijnlijk op jou GF3 in een jaszak, dus ideale combinatie om vaak op zak te hebben!

Kijk hier eens voor foto's gemaakt met deze lens: http://www.flickr.com/sea...panasonic+20mm&ss=0&s=int

[ Voor 13% gewijzigd door leendertv op 07-01-2013 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Die pancake 20mm ziet er ook erg interessant uit idd, alleen bij deze vergelijkingen van dpreview zie zelfs ik als leek duidelijk de verschillen tussen de Leica en de 20mm lens:

http://www.dpreview.com/n...0/panaleicasamplesgallery

Ik vraag me dan ook af of dit verschil mij 200 euro waard is, en vooral: of ik dit als leek er uit ga halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
AF van de Pleica zal waarschijnlijk ook beter zijn. Niet dat de 20mm slecht is, maar ook niet super.

[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 07-01-2013 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sato
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:17
[b][message=39549951,noline]
Wel balen om te horen van die SD kaart: ik ben nu dus al ''opgelicht'' daar bij Foto Klein. Begint goed :)
Zeggen dat je opgelicht bent gaat wat ver maar dat had je zelf ook al door gezien de aanhalingstekens.

Zo goed als alle winkels die je zo binnen kunt lopen hanteren ongeveer dezelfde hoge prijzen voor SD kaartjes. Dat doen ze allemaal om de lage winst die ze op de camera's zelf maken te kunnen compenseren, En zo de huur van hun pand, het personeel en andere zaken te kunnen betalen in de hoop dat er ook nog voldoende winst overblijft om het de moeite waard te maken.

Voor UV filters geld overigens hetzelfde, Beide producten (Maar ook de meeste anders accessoires) kun je dan ook het beste bij een goedkopere online winkel bestellen als je het graag zo goedkoop mogelijk wilt hebben.
Het steunen van de lokale winkels door iets meer te betalen is een vrije keuze.

Sato Bricks op Rebrickable & Discord voor hulp met Stud.io

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Ja ok, je hebt een goed punt. Foto Klein zit ook echt 10 minuten lopen van mn huis (woon nu 5 maanden in Leiden), ik moet die gewoon gaan gebruiken als vaste fotowinkel en niet zeuren over die paar euro's meer of minder. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesco
Goed punt over de fysieke winkels, paar euro meer betalen is dan ook prima voor de extra service, advies en gemak.

Maar als ik dan sommige huil-verhalen lees over Camera.nl of Foto Klein, waarbij mensen even een bestelde camera dachten op te halen en vervolgens met een mindere, maar duurdere camera thuiskomen en een berg deels onnodige of veel te dure accessoires, dan slaat het weer een beetje door....

Opel Ampera-e (2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Rib uit mn lijf, maar ik heb de Panasonic Leica DG Summilix 25mm f1.4 besteld! :D Ben zeer benieuwd! Wil ook een cursus gaan doen om ermee om te leren gaan

Btw, hoe zet je ruisreductie lager? Ik kan het niet vinden in het menu :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:06

mrc4nl

Procrastinatie expert

B.A.L. schreef op vrijdag 11 januari 2013 @ 01:50:
Rib uit mn lijf, maar ik heb de Panasonic Leica DG Summilix 25mm f1.4 besteld! :D Ben zeer benieuwd! Wil ook een cursus gaan doen om ermee om te leren gaan

Btw, hoe zet je ruisreductie lager? Ik kan het niet vinden in het menu :(
ik zaf ff voor je kijken:
menu->opname->fotostijl->[nr] naar -2 zetten :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
Thx, heb het gelijk aangepast! Ik heb gister mn eerste fotomaaksessie gedaan met de camera, is wel leuk om te spelen met diafragma wide open maar ik vind het nog wel moeilijk om echt mooie foto's te maken...de best gelukte vind je hier:

https://www.facebook.com/...27.146626.100000139999902

Tips zijn welkom! :) Eerste keer dat ik fotografie serieus wil doen en ik vind het vrij lastig om echt mooie foto's maken; 1e cursus staat al op de planning; ''Haal meer uit je camera'' door Foto Klein op 2 feb, ben benieuwd :)
Pagina: 1