Vertex 4 SSD

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt15
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:39
Ik heb vandaag een Vertex 4 besteld maar ik ben na de bestelling pas over de ssd gaan lezen. Ik ging er vanuit dat het wel goed zat omdat ik al 3 ssd's van OCZ heb en er al een aantal firmware updates zijn geweest voor de Vertex 4.

Kan ik naar aanleiding van het volgende beter een Samsung 840 pro bestellen of presteert de Vertex 4 gewoon goed?

In deze post staat onder andere dat de Agility 4 dramatisch presteert:

Anoniem: 303530 in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

In deze review kan de Vertex 4 aardig mee, maar wordt voorzover ik begrijp de Vertex 4 niet vol geschreven zoals in voorgaand voorbeeld:

http://www.anandtech.com/...sd-840-pro-256gb-review/2

Edit: Ik heb de 256 gb versie besteld.

Edit2: De Vertex 4 zal vast beter presteren dan mijn huidige SSD's maar ik wil natuurlijk wel waar voor mijn geld.

[ Voor 9% gewijzigd door kurt15 op 03-01-2013 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik gebruik de V4 al ruim een half jaar zonder één probleem. Ik denk dat de 840 nogal overhyped is en de Vertex 4 een slechte naam heeft gekregen omdat de Vertex 3 serie (schijnbaar) zo slecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Gewoon de Crucial M4 nemen :+

Je zal die snelheid van de 840 pro toch niet merken & prijs is dus niet te rechtvaardigen.
Waarom het risico nemen van een Sandforce controller te kopen, als er betere / even goede ssd's bestaan zonder sandforce controller die geen slechte geschiedenis hebben?
-- edit: even brain-fail aangezien vertex 4 -> Indilinx Everest 2 controller heeft

Maar still.. waarom nog van een bedrijf kopen die zulke slechte ssd's verkochten terwijl ze leuk 500 read enzo op het doosje gezet hebben..

[ Voor 33% gewijzigd door SmokingCrop op 04-01-2013 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
SmokingCrop schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:48:
Waarom het risico nemen van een Sandforce controller te kopen, als er betere / even goede ssd's bestaan zonder sandforce controller die geen slechte geschiedenis hebben?
Ben je nu aan het trollen of maak je een grapje? Je weet hopelijk wel dat de V4 series een Marvel controller hebben en geen Sandforce...

Daar komt dus de slechte naam van de V4 vandaan zeker, onwetendheid :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Volgens mij is de Vertex 4 een prima SSD, een van de snellere van dit moment, geen Sandforce controller en idd met prima bijgewerkte firmware. Natuurlijk zijn er snellere en duurdere SSD's, maar in de (desktop) praktijk ga je dat verschil toch niet merken ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-07 14:58

player-x

Disruptive by design

De 840 is langzamer dan de Vertex 4, en de 840 Pro is sneller, alleen imho niet de extra prijs premium waard.

m4 was een klein beetje betere keuze geweest, maar de Vertex 4 zal zijn werk ook prima doen, en is ook een rappe SSD, en mij zou het, het niet waar zijn om terug te sturen en een andere te bestellen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
Megamind schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 00:12:
[...]

Ben je nu aan het trollen of maak je een grapje? Je weet hopelijk wel dat de V4 series een Marvel controller hebben en geen Sandforce...

Daar komt dus de slechte naam van de V4 vandaan zeker, onwetendheid :+
Even brain failtje :+

Hij heeft de slechte naam gekregen omdat hij van OCZ gemaakt is ;)
Een bedrijf die leuke +/-500mb/s read/write afficieerde voor hun verschillende series SSD's, terwijl ze nog niet eens de 250mb/s halen.

Waarom zou je daar ooit nog van kopen?

[ Voor 24% gewijzigd door SmokingCrop op 04-01-2013 00:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

SmokingCrop schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 00:28:
het is trouwens een Indilinx Everest 2 controller en geen marvell.
Nee het is wel degelijk een Marvell controller met een Indilinx Everest 2 label er op daar OCZ's Indilinx de firmware er voor heeft gemaakt.

En net even een vriend van me gevraagd die bij Komplett als manager werkt, en zij hebben zeer weinig problemen met de Vertex 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
dan nog
ik zal er altijd bij blijven
Hij heeft de slechte naam gekregen omdat hij van OCZ gemaakt is
Een bedrijf die leuke +/-500mb/s read/write afficieerde voor hun verschillende series SSD's, terwijl ze nog niet eens de 250mb/s halen.

Waarom zou je daar ooit nog van kopen?

[ Voor 60% gewijzigd door SmokingCrop op 04-01-2013 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Ach ja dat is net zo iets als "eens een dief altijd een dief'', voor mij zelf is de m4 mijn eerste keuze, maar als ik een systeem samenstel en bij de goedkoopste shop zijn de V4 goedkoper, neem ik gerust een V4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Niet online
vertrouw je een bedrijf niet meer dan neem je toch gewoon een ander dat even goed is, waarvan het vertrouwen nog niet geschonden is.

als je nu bv iemand moet aannemen als werknemer en je weet dat iemand al gestolen heeft in het verleden, en dat de andere evengoede kandidaten nog niets gestolen hebben. Welke zou jij dan nemen? :+

[ Voor 51% gewijzigd door SmokingCrop op 04-01-2013 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurt15
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:39
Ik heb niet echt antwoord gekregen op mijn vraag. Ik zal de vraag even formuleren: Gaan de prestaties van mijn Vertex 4 keihard omlaag zodra de schijf een beetje vol is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Ik zie die vraag niet echt terug in je startpost, maar ik heb nu nog 10GB vrij van de 256GB en volgens de testtools heb ik nog geen prestaties ingeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

kurt15 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:36:
Ik heb niet echt antwoord gekregen op mijn vraag. Ik zal de vraag even formuleren: Gaan de prestaties van mijn Vertex 4 keihard omlaag zodra de schijf een beetje vol is?
Nee, het is zelfs een van de betere SSDs als die vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sietse1990
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-07 08:35
De Vertex 4 is een ontzettend goede SSD. Maar ook ik heb niets te klagen gehad over zowel de Vertex, Vertex 2, Vertex 3 en zelfs de Agility 3. De laatste heeft inderdaad bijna dezelfde snelheden op de doos staan als de Vertex 3, maar haalt deze snelheid niet. Echter haal ik op de Vertex 3 gewoon een behoorlijke snelheid. Kopiëerde geregeld bestanden naar een striped setup van twee Velociraptor schijfjes van WD. Het enige wat bij OCZ erg is, is dat je de firmware in de gaten moet houden. Ze leveren alleen goede prestaties na een paar keer updaten. In eerste instantie dacht ik dat het wel mee viel tot ik mijn Vertex 2 had geupdate en de snelheid gemiddeld 20MB/s omhoog ging.

Daarnaast geeft OCZ vaak een hogere snelheid naarmate de capaciteit van de SSD hoger is. 128GB+ is een stuk sneller dan de 64GB. Vaak denken de mensen dat de snelheid hetzelfde is, misschien dat daar ook de problemen mee zijn ontstaat dat op de doos een hogere snelheid staat vermeld. Maar op mijn dozen stonden of alle snelheden van de SSD's op, of een snelheid tot waarbij deze snelheid alleen voor de grotere broer was.

De V4 is trouwens een Crucial en dan een budget SSD. En Samsung kan ook flink goed liegen op de verpakkingen van hun producten. 800Hz TV's. Yeah sure... Zeg dan of 800Hz CMR of gewoon eerlijk wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 303530

De vertex 4 heeft een slechte reputatie omdat:

De vertex 1 een onbetrouwbare prutsdrive is.
De vertex 2 een onbetrouwbare prutsdrive is, die nog niet de helft van de specs haalt, en een tijd werd verkocht met minder GB's dan er op de doos stond. right..
De vertex 3 wederom een onbetrouwbare prutsdrive is. De agility 3 is hetzelfde.
Daarna kwamen ze met de vertex plus. 3x raden..
Ik mis er nog 3 volgens mij.. maar in de geschiedenis heeft OCZ nog nooit iets uitgebracht wat qua betrouwbaarheid ook maar in de buurt kwam van intel, crucial en samsung. Dus jij wilt de vertex 4 kopen die €20 duurder is dan de M4 zonder in de praktijk merkbare snelheidswinst?
En dan vergeet ik nog even dat OCZ de gebruikers wederom als beattesters loopt te gebruiken: de eerste firmware versies van de vertex 4 presteerden dramatisch.

Ik heb het even voor je uitgerekend. De vertex 4 is 10.1% sneller dan de M4 volgens het gemiddelde van de benchmarks van tweakers, en kost 12% meer dan de M4. De 840 pro is 12.8% sneller dan de Vertex 4 en 11% duurder dan de Vertex 4. En iedereen raad je altijd af om meer uit te geven voor de 840 pro in vergelijking met de M4. Ra ra, wat zou dat betekenen voor de vertex 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:41

strandbal

Was het maar zo'n feest.

De vertex 3/agility 3 onbetrouwbaar? Daar heb ik nog geen dode van gezien, in tegenstelling tot een pallet overleden Vertex 2 drives en wat verdwaalde OCZ Petrols (wat een troep was dat)...

Mijn eigen Vertex 2 is omgeruild voor een Agility 3, en dat werkt prima naar behoren :)

[ Voor 10% gewijzigd door strandbal op 05-01-2013 14:25 ]

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De vertex 3 staat tussen deze lijst en scoort op newegg 17% 1-ster reviews. Tegenover 4 a 5% bij de meeste intel drives en vergelijkbare getallen voor de samsung 830.

Edit: die eerste lijst vermeld de vertex 3 go, geen idee wat dat is.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 05-01-2013 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:36
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:44:
De vertex 3 staat tussen deze lijst en scoort op newegg 17% 1-ster reviews. Tegenover 4 a 5% bij de meeste intel drives en vergelijkbare getallen voor de samsung 830.

Edit: die eerste lijst vermeld de vertex 3 go, geen idee wat dat is.
Er is een update van die lijst.
http://translate.googleus...GI54Y8kAXW8byVsKtmAXN5rSg

Slecht vertaalt: "De meest populaire reeksen, namelijk de Vertex 3 en Agility 3, ging het relatief goed inderdaad, met respectievelijk 1,51% en 2,03%"
1,5% voor de vertex3 is misschien nog steeds slechter dan de samsungs, maar heel slecht is het nu ook weer niet.

[ Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 05-01-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu weet ik weer weke ik ben vergeten: de petrol en octaine...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:49
mitsumark schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:51:
[...]

Er is een update van die lijst.
http://translate.googleus...GI54Y8kAXW8byVsKtmAXN5rSg

Slecht vertaalt: "De meest populaire reeksen, namelijk de Vertex 3 en Agility 3, ging het relatief goed inderdaad, met respectievelijk 1,51% en 2,03%"
1,5% voor de vertex3 is misschien nog steeds slechter dan de samsungs, maar heel slecht is het nu ook weer niet.
Relatief goed.. 3 keer meer dode schijven als Intel of Samsung is inderdaad relatief beter als 5 a 10 keer dat ze gemiddeld doen..

Dit betekend nog niet dat ze goed zijn, en dat we dus massaal OCZ moeten beginnen kopen. Zoals Darkstone zegt: beter meer uitgeven voor een 840 Pro.
Maar uiteraard kan je het wagen, dan heb je 97% kans dat de schijf het niet begeeft tijdens de eerste 6 maanden.

[ Voor 6% gewijzigd door Malantur op 05-01-2013 15:12 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik zeg ook niet dat we massaal OCZ moeten kopen, maar we moeten ook een keer stoppen met het compleet uitsluiten van OCZ in welke vergelijking dan ook.
Ik heb het idee dat je met een Vertex3 gewoon een degelijk product koopt (tegenwoordig), wat de Vertex4 doet weet ik niet, maar die kun je op basis van oude vertex3 resultaten zeker niet zomaar uitsluiten.
De vertex4 heeft ook een compleet andere controller, dus er valt gewoon weinig te zeggen over de betrouwbaarheid. Er simpelweg vanuit gaan dat die niet goed is omdat oude producten niet best waren (die tegenwoordig dus al stukken beter scoren) vind ik wat goedkoop.
De gemiddelde gewone harde schijf doet het nog slechter, en daar hoor je nooit iemand over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In wat voor opzicht is de vertex 3 een 'degelijk product' als hij duurder, onbetrouwbaarder, minder opslag bied tov. de M4, en ook nog eens een stukje trager is?

Je betaalt wel meer, maar je krijgt er in alle opzichten een slechter product voor terug.

En wat je nu zegt, precies die discussie hadden we bij de introductie van de vertex 3, vertex plus en octaine/petrol ook. Ik mag hopen dat niemand die drives heeft aangeraden met het argument 'het is een nieuwe controller, dus het zal wel goed zitten...'. Zelfs bij intel raad ik geen drives aan voordat die zich hebben bewezen.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 05-01-2013 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Wie zegt dat de M4 betrouwbaarder is? De vertex3 zit (nu) op 1,51% return rate, de gemiddelde crucial op 1,11% (daar is dus prima ruimte voor een 1,5% of zelfs 3% versie).
Hij kost ook niet meer dan de M4 (naja, 1 euro).
Met degelijk bedoel ik dat je geen wanproduct koopt, ik zeg nergens dat het de beste/snelste keus is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 14:20:
De vertex 1 een onbetrouwbare prutsdrive is.
Was de eerste generatie SSDs, en goedkope SSD in verhouding met Intel SSDs, heeft OCZ veel pioneers werk verricht, zij het uiteraard met vallen en opstaan, maar heb nog steeds alle 3 de Vertex 1 SSDs in gebruik.

En net als de eerste CD-R problemen hadden met veel fl50,-- onderzettertjes, en IBM bv de Deathstar HDD lijn had, en elke nieuwe generatie videokaarten eerst met min of meer beta driver komt, had de Vertex 1 ook zo zijn groeistuipjes, maar dat was ook te verwachten als early adopter.
De vertex 2 een onbetrouwbare prutsdrive is, die nog niet de helft van de specs haalt, en een tijd werd verkocht met minder GB's dan er op de doos stond. right..
Ja met de Vertex 2 hebben ze de bal aardig laten vallen, en hoewel niet 100% OCZ zijn schuld, zijn ze als fabrikant wel hoofd schuldige/verantwoordelijke aan de problemen.
De vertex 3 wederom een onbetrouwbare prutsdrive is. De agility 3 is hetzelfde.
Vertex 3 is gewoon redelijke SSD niet een goede maar wel veel beter dan de Vertex 2
Daarna kwamen ze met de vertex plus. 3x raden..
De plus is gewoon een verbeterde Vertex 1 indilinx controller voor de absolute budget markt, heb verschillende gebruikt voor HTPCs en internet PCs, vooral in het begin waren ze rond de 30% goedkoper dan andere SSDs, en presteerde ze tussen de Vertex 1 en 2 in, en veel rapper dan een HDD.
OCZ Vertex 4 rand
De Vertex 4 is gewoon een hele goede SSD, OCZ is een hele andere koers gaan varen met kwaliteit en betrouwbaarheid nu op de eerste plaats.

En de Vertex 4 doet niks onder in de benchmarks die van belang zijn, de trace benchmarks, in tegendeel onder zware belasting doen die het zelf beter dan de 840 Pro.

Zou zelf dus absoluut geen probleem mee hebben om een Vertex 4 in mijn PC te stoppen.

Maar op het moment zijn de m4 mijn eerste keuze van wegen de beste prijs/snelheids-verhouding.
Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:18:
In wat voor opzicht is de vertex 3 een 'degelijk product' als hij duurder, onbetrouwbaarder, minder opslag bied tov. de M4, en ook nog eens nauwelijks sneller is?
Niemand loopt hier te verklaren dat de Vertex 3 een top product is dat men moet aanschaffen, alleen werd de Vertex 3 op de zelfde hoop ge gooit als de Vertex 2, en dat gaat toch wel even te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:49
Het probleem is gewoon dat er feitelijk nog geen enkele serie uit de stal van OCZ is gekomen die goed is. Ze lanceren altijd maar een nieuwe serie, en nadien geven ze firmware updates om de snelheid op te krikken of te voorkomen dat ze bricken.
En dat geven de cijfers van hardware.fr ook gewoon aan: 5% van de schijven die OCZ verkoopt komen terug binnen de 6 a 12 maanden. Dit tegenover 0,5 a 1% dat de andere populaire ssd makers halen.
En wat je daar zegt over gewone harde schijven klopt ook niet: opnieuw volgens hardware.fr falen ongeveer 1,5 a 1,7% van de normale harde schijven, met als uitschieter Hitachi dat 3,7% haalt.
In ieder geval nog serieus minder als de 5% van OCZ.

Tel dus alles op, en dat is waarom veel tweakers tegen OCZ zijn. Hoewel de Vertex 4 inderdaad wel de beste drive van OCZ tot nu toe lijkt te zijn, ga ik het er in ieder geval niet op wagen.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Malantur schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:29:
En wat je daar zegt over gewone harde schijven klopt ook niet: opnieuw volgens hardware.fr falen ongeveer 1,5 a 1,7% van de normale harde schijven, met als uitschieter Hitachi dat 3,7% haalt.
In ieder geval nog serieus minder als de 5% van OCZ.
De vertex3 doet 1,5%, en is daarmee dus wel degelijk betrouwbaarder dan de gemiddelde harde schijf.

Ik probeer hier niet de OCZ fanboy uit te hangen, maar we moeten niet teveel bij oude producten blijven hangen.
Of kopen jullie ook allemaal geen nvidia videokaart omdat de 8800 serie bij bosjes tegelijk kapot gingen?

[ Voor 19% gewijzigd door mitsumark op 05-01-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

player-x schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:26:

De Vertex 4 is gewoon een hele goede SSD, OCZ is een hele andere koers gaan varen met kwaliteit en betrouwbaarheid nu op de eerste plaats.
Kwaliteit en betrouwbaarheid? Je bedoelt de rampzalige prestaties van de eerste firmware versies van de vertex 4? Het product had nooit in die staat op de markt mogen komen.
Niemand loopt hier te verklaren dat de Vertex 3 een top product is dat men moet aanschaffen, alleen werd de Vertex 3 op de zelfde hoop ge gooit als de Vertex 2, en dat gaat toch wel even te ver.
Volgens mij citeerde ik iemand...
mitsumark schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:25:
Wie zegt dat de M4 betrouwbaarder is? De vertex3 zit (nu) op 1,51% return rate, de gemiddelde crucial op 1,11% (daar is dus prima ruimte voor een 1,5% of zelfs 3% versie).
Hij kost ook niet meer dan de M4 (naja, 1 euro).
Met degelijk bedoel ik dat je geen wanproduct koopt, ik zeg nergens dat het de beste/snelste keus is...
De M4 heeft de laatste tijd inderdaad een behoorlijke smet op het gebied van betrouwbaarheid gekregen. Zeker met het verdwijnen van de samsung 830 is dat jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x

player-x

Disruptive by design

Anoniem: 303530 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:36:
Kwaliteit en betrouwbaarheid? Je bedoelt de rampzalige prestaties van de eerste firmware versies van de vertex 4? Het product had nooit in die staat op de markt mogen komen.
Was dat niet de beta firmware die reviewers gebruikte, ik heb iig nergens klachten gelezen over de release firmware, maar kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De eerste prijsvermelding van de vertex 4 kwam op de 4e maand van 2012. Begin de 6e maand kwam fw 1.4, en een maand daarna 1.5.

Me dunkt dat als je gaat voor kwaliteit en betrouwbaarheid, je niet eerst een dure drive gaat uitbrengen die door o.a. de samsung 830 wordt geklopt (anandtech. In light workload is de M4 zelfs sneller), en daarna opeens performance verbeterende destructieve firmware gaat uitbrengen. Maar het gewoon in een keer goed doet. Merk op dat crucial nog altijd geen nieuwe SSD heeft uitgebracht ondanks dat de controller al sinds april 2012 in third-party SSD's wordt gebruikt.
Pagina: 1