Toon posts:

Lange of korte Preamble gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben de instellingen van mijn twee wireless routers aan het doorlopen en stuitte op de Preamble Type. Deze staat standaard op short. Inmiddels ben ik er achter wat dit precies betekent maar welke van de twee ik het beste kan instellen weten jullie misschien?

Beide wireless routers zijn van het zelfde type. De eerste staat in de meterkast en werkt ook als router, de tweede staat op zolder en werkt enkel als switch+AP. (DHCP uitgezet, blauwe WAN poort leeg). Beide hebben de zelfde SSID en wachtwoord. Ze vormen 1 netwerk dus.

Behoeft er een bepaalde voorkeur in deze situatie of maakt het niet zoveel uit?

Bedankt en een gezond 2013 gewenst.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
"preamble" is de inleiding van de transmissie.

Short Preamble 56 bits. (kort, snel)
Long Preamble 128 bits. (lang, langzaam)

Als je veel WIFI netwerken in de buurt hebt die kunnen storen dan kun je beter een "Long Preamble" gebruiken zodat je meer foutcorrectie hebt.

Heb je dit niet dan gebruik je bij voorkeur de "Short Preamble"

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-12 21:33

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Long preamble is ook de meer compatibele variant. Er zijn oudere Intel WiFi chips die niet overweg kunnen met een korte preamble.
Maar als je die niet hebt en de 2.4GHz band zit niet extreem vol dan kan short prima.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Inmiddels ben ik er achter wat dit precies betekent maar welke van de twee ik het beste kan instellen weten jullie misschien?
Short preamble betekent minder overhead. Als je geen oude incompatibele (802.11b) apparaten hebt, gebruik dan de short preamble. Dat scheelt weer milliseconden aan (zinloze) dataoverdracht.