Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-10 11:33

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Misschien interessant om dit even te vragen aangezien zowel de search als google weinig resultaten geeft hiervoor.

Ik heb nooit een opleiding afgemaakt ( wel enkele certificaten ) maar wel altijd gewerkt in ICT-achtige omgevingen als programmeur. Nu heb ik een aantal maanden vrije tijd en ik wil die tijd eigenlijk gebruiken om bepaalde kennis weer af te stoffen en nieuwe kennis op te doen om mijn CV wat aan te vetten :P

Ik heb vooral PHP gedaan maar eigenlijk wil ik ook nog eens duiken in een 'serieuze' programmeertaal en het liefst een zo veelzijdig / neutraal mogelijk. Vandaar dat mijn oog is gevallen op C++.

Ik heb een tijd rondgezocht maar de markt is niet zo duidelijk zoals bij MS-certificaten of ITIL die je bij de Exin kan betrekken.

Er zijn wel een paar opleiders maar daarvan krijg je alleen maar door hen uitgegeven bewijzen die mij niet echt heel bruikbaar lijken. Zeker niet over een paar jaar en ik wil in de toekomst me op de internationale markt wil begeven dus het moet ook in het buitenland een beetje uitlegbaar zijn.

Heeft iemand iets in die richting gedaan, wat zijn de ervaringen en wat zou iemand me hier adviseren? Ik ben daar eigenlijk wel benieuwd naar :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben niet bekend met programmeercertificaten, dus wellicht geen antwoord op je vraag; maar ik vind deze website altijd wel handig om certificaten te raadplegen.

http://certification.comptia.org/certroadmap.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Dank maar aanleiding voor de vraag is dat je bij comptia idd wel dingen hebt voor Java en dergelijke, maar niet voor C

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-10 16:38

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

C++ certificaten zijn er niet omdat er geen bedrijf achter zit dat het platform pusht. Het is sowieso geen platform, de standard library op zich is erg kaal en het hebben van een certificaat zegt dan ook geen zak. Nou vind ik certificaten persoonlijk sowieso onzin, maar soit.

Waarom is je oog eigenlijk gevallen op C++? Wat wil je ermee doen? Een heel breed toepassingsgebied heeft het op zich niet meer, daarin is het voorbijgestreefd door talen als Java en C# die de enterprisewereld (waarin tevens het meeste waarde wordt gehecht aan certificaten) domineren. C++ bedient vooral de (imho) nichemarkt van performance, research, game development en embedded systemen. Als je niet sowieso al een interesse had voor een van deze onderwerpen dan zou ik voor een andere taal kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 03-01-2013 23:01 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik heb C en C++ certificaten bij de PBNA gehaald ooit (als onderdeel van mijn Hogere Informatica opleiding), maar deze kun je inmiddels al lang niet meer doen.

Om een beetje bij de tijd te blijven, zou je inmiddels sowieso iets van C# of JAVA moeten doen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
.oisyn schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:00:
C++ certificaten zijn er niet omdat er geen bedrijf achter zit dat het platform pusht. Het is sowieso geen platform, de standard library op zich is erg kaal en het hebben van een certificaat zegt dan ook geen zak. Nou vind ik certificaten persoonlijk sowieso onzin, maar soit.
Dat ben ik met je eens, maar helaas is het wel een factor bij werk :) . Zonder opleiding moet je toch altijd al extra aantonen dat je wat kan, vandaar dat ik dacht dat het wel handig zou kunnen zijn
Waarom is je oog eigenlijk gevallen op C++? Wat wil je ermee doen? Een heel breed toepassingsgebied heeft het op zich niet meer, daarin is het voorbijgestreefd door talen als Java en C# die de enterprisewereld (waarin tevens het meeste waarde wordt gehecht aan certificaten) domineren. C++ bedient vooral de (imho) nichemarkt van performance, research, game development en embedded systemen. Als je niet sowieso al een interesse had voor een van deze onderwerpen dan zou ik voor een andere taal kiezen.
Dat dacht ik eigenlijk al. Hoewel ik toch nog veel openstaande vacatures zie in die richtingen ( alhoewel dat altijd natuurlijk een slechte richtlijn is, maar toch ).

Wat me een beetje tegenstaat bij C# is dat je dan ongetwijfeld aan MS ontwikkelplatformen vast zit en eigenlijk werk ik toch liever met Linux en consorten.

Java heb ik wel ervaring mee en vind ik eigenlijk maar weinig flexibel met een hoop dingen en bovendien altijd zwaar met het draaien van applicaties. Ik heb er eigenlijk al tijden niets meer mee gedaan dus wellicht zijn er wel een hoop dingen veranderd, dus ook hier prove me wrong.

Voor iemand die eigenlijk altijd webwerk heeft gedaan ( oude ASP, PHP, LAMP dat soort werk ) die zich ook wil verdiepen in een andere taal, wat zou je dan aanraden?

Eigenlijk wil ik iets kiezen wat zowel leuk is om te doen als nuttig voor de toekomst en een aanvulling op webwerk. Eigenlijk wil ik naast dat ook goed voor de dag komen met iets wat niet in de scriptingfamilie valt, maar meer in de volwassen programmeertalen, eventueel ook voor app of applicatiewerk.

Kortom eigenlijk zoek ik een beetje ervaringen en advies hier om tot een goede keuze te komen sinds men er hier wel kijk op heeft normaal :)
Lethalis schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:07:
Ik heb C en C++ certificaten bij de PBNA gehaald ooit (als onderdeel van mijn Hogere Informatica opleiding), maar deze kun je inmiddels al lang niet meer doen.

Om een beetje bij de tijd te blijven, zou je inmiddels sowieso iets van C# of JAVA moeten doen.
Zie ook mijn reactie boven. Maar ik zal zeker even kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Basszje op 03-01-2013 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Basszje schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:15:
[...]
Wat me een beetje tegenstaat bij C# is dat je dan ongetwijfeld aan MS ontwikkelplatformen vast zit en eigenlijk werk ik toch liever met Linux en consorten.
Het aantal vacatures voor Linux ligt vele malen lager dan voor Windows.

De vraag is dus of je dat ervoor over hebt.
Java heb ik wel ervaring mee en vind ik eigenlijk maar weinig flexibel met een hoop dingen en bovendien altijd zwaar met het draaien van applicaties. Ik heb er eigenlijk al tijden niets meer mee gedaan dus wellicht zijn er wel een hoop dingen veranderd, dus ook hier prove me wrong.
Hoe het bij JAVA zit, durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar bij serverapplicaties die in .NET geschreven zijn, valt dit reuze mee.

Code wordt gecompileerd daar IL (Intermediate Language) en deze wordt door de runtime weer naar native language vertaald. De grap is echter dat dit in een cache wordt opgeslagen. Dus zodra iets voor de 2e keer wordt aangeroepen, dan werkt het veel sneller.

En vanuit zakelijk perspectief is hardware goedkoper dan manuren.

Talen als JAVA en .NET, of beter gezegd het framework ervan, zorgen ervoor dat programmeurs snel kunnen ontwikkelen. Veel basisfunctionaliteit kun je meteen gebruiken.

Een ervaren programmeur kan een klant zomaar 100 euro per uur kosten. Als hij dus in C++ 3 weken langer bezig is om iets te maken dan in C#, dan kost dit 3 x 40 x 100 = 12.000 euro.

Dan kun je het beter in C# of JAVA laten ontwikkelen en voor 6.000 euro (meer!) een leuke server neerzetten die het performanceverschil makkelijk opvangt en dan bespaar je alsnog een hoop geld.

Het is bij dit soort scenario's dus niet handig om C++ te gebruiken. Je ziet dan bij webdevelopment ook vooral PHP, JAVA en .NET.

C en C++ zie je vooral terug bij embedded development en bij games. Omdat performance hierbij heel belangrijk is. Maar laat dit nou juist sectoren zijn waarin je niet makkelijk werk vindt zonder de juiste papieren.

Zelfs op mobiele telefoons wordt het nauwelijks nog gebruikt. Android apps werken vooral op JAVA en iOS apps op Objective C (dat ook gewoon met een soort runtime werkt, net zoals C#).

Als het jou dus om werk vinden gaat, is C/C++ een niche markt en kun je veel beter iets leren dat populair is momenteel.

En dan zou ik vooral kiezen tussen het ontwikkelen van apps (Android / iOS) of lekker standaard het ontwikkelen web applicaties (HTML5, XML web services, SQL databases enzovoorts).
Voor iemand die eigenlijk altijd webwerk heeft gedaan ( oude ASP, PHP, LAMP dat soort werk ) die zich ook wil verdiepen in een andere taal, wat zou je dan aanraden?
C# en Microsoft .NET :P

PS:
Zelfs toen ik mijn C/C++ certificaten haalde in 2002 was het al op zijn retour ;) Ik deed namelijk nog een ouderwetse opleiding. In de jaren daarna kregen mensen op het HBO al JAVA en .NET geleerd. En toen ik in 2003 werk ging zoeken, vond ik het ook alleen maar omdat ik bereid was .NET te leren.

Mijn ervaring met Borland C++ Builder leverde mij verder alleen maar een aanbod aan om als Delphi programmeur aan de slag te gaan (omdat de VCL toch hetzelfde was en ik ook Pascal op school heb gehad). Maar dat is al helemaal dood inmiddels :)

PPS:
Als je dan toch al heel graag met Linux, FreeBSD en consorten werkt, kun je misschien nog wel beter werk ervan maken om de netwerk- en systeembeheer kant op te gaan. Bij veel hosting bedrijven wordt Linux namelijk wel gebruikt. En dat is dan ook meteen de enige manier waarop ik er op de werkvloer mee in aanraking ben gekomen. Omdat ergens een Linux firewall stond, of een DNS server.

Op mijn werk gebruiken we bijvoorbeeld PfSense als firewall oplossing en op onze NAS staat stiekem Linux (busybox). En op onze VOIP centrale ook. Maar de rest is allemaal Windows.

En we mogen het ook alleen maar gebruiken omdat al die apparaten een makkelijk te beheren web interface hebben, anders zou de directeur het nooit goedkeuren. Maar ook hier is geld een belangrijk aspect. PfSense kost niks, Asterisk ook niet. En als het dan bovendien makkelijk te beheren is, dan krijg je een win/win scenario.

[ Voor 17% gewijzigd door Lethalis op 04-01-2013 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Lethalis schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:41:
C en C++ zie je vooral terug bij embedded development en bij games. Omdat performance hierbij heel belangrijk is. Maar laat dit nou juist sectoren zijn waarin je niet makkelijk werk vindt zonder de juiste papieren.
Niet om 't een of ander, maar imho zijn het juist sectoren waar wat minder naar het papiertje wordt gekeken en meer naar de daadwerkelijke ervaring en skillset. Zij zitten niet te wachten op iemand die 153 certificaten heeft gehaald voor alles en nogwat, omdat het op zich weinig zegt. Iets als het kennen van API's is op dat gebied gewoon veel minder relevant. In beide sectoren werk je over het algemeen met custom hardware (of dat nou consoles of microcontrollers zijn) met niet-standaard operating systems. Veel belangrijker is dat je snapt wat je code onder water doet. Ervaring met het platform leer je wel tijdens je baan.

[ Voor 16% gewijzigd door .oisyn op 04-01-2013 11:28 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
[...]
Het aantal vacatures voor Linux ligt vele malen lager dan voor Windows.
De vraag is dus of je dat ervoor over hebt.
Nou ja het gaat natuurlijk niet alleen om harde vacatures maar ook of ik er plezier in heb en het naast eventueel werk ook nog eens ga gebruiken om een beetje mee rond te hobbyen als dat zo eens langskomt. En dat zie ik met windows niet echt gebeuren aangezien ik dat amper gebruik tegenwoordig, vandaar :)
Hoe het bij JAVA zit, durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen, maar bij serverapplicaties die in .NET geschreven zijn, valt dit reuze mee.

- etc
Bij Java was de VM altijd het probleem op de client. Maar of dat vandaag de dag nog zo'n issue is weet ik niet ( alhoewel ik persoonlijk altijd wel merk als iets in java is geschreven qua applicaties ) .
Het is bij dit soort scenario's dus niet handig om C++ te gebruiken. Je ziet dan bij webdevelopment ook vooral PHP, JAVA en .NET.
Ja en Ruby on Rails, Python, JSP en zo nog wat :P

Zelfs op mobiele telefoons wordt het nauwelijks nog gebruikt. Android apps werken vooral op JAVA en iOS apps op Objective C (dat ook gewoon met een soort runtime werkt, net zoals C#).
Dus ik moet ook 's loeren naar Objective C dan als dat nut heeft? Ik ga dan toch ook maar 's rustig kijken om mijn Java kennis weer eens een beetje af te stoffen met wat men tegenwoordig gebruikt.
Als het jou dus om werk vinden gaat, is C/C++ een niche markt en kun je veel beter iets leren dat populair is momenteel.

En dan zou ik vooral kiezen tussen het ontwikkelen van apps (Android / iOS) of lekker standaard het ontwikkelen web applicaties (HTML5, XML web services, SQL databases enzovoorts).
Die webapplicaties kan ik nou juist wel. Dat hou ik gewoon bij door buzzword-compatible te blijven. ( responsive webdesign :/ )
Mijn ervaring met Borland C++ Builder
Brrr Borland :/ :P
Als je dan toch al heel graag met Linux, FreeBSD en consorten werkt, kun je misschien nog wel beter werk ervan maken om de netwerk- en systeembeheer kant op te gaan. Bij veel hosting bedrijven wordt Linux namelijk wel gebruikt. En dat is dan ook meteen de enige manier waarop ik er op de werkvloer mee in aanraking ben gekomen. Omdat ergens een Linux firewall stond, of een DNS server.
Ja mwah. Ik vind dat wel grappig erbij maar echt die kant opgaan met grote systemen is denk ik niet direct iets voor mij. Toch ook weer een andere tak van sport :)

Dank in elk geval voor je uitgebreide antwoord. C/C++ goes, dus ik ga me eens verder orienteren :)
.oisyn schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:25:
Niet om 't een of ander, maar imho zijn het juist sectoren waar wat minder naar het papiertje wordt gekeken en meer naar de daadwerkelijke ervaring en skillset. Zij zitten niet te wachten op iemand die 153 certificaten heeft gehaald voor alles en nogwat, omdat het op zich weinig zegt. Iets als het kennen van API's is op dat gebied gewoon veel minder relevant.
Het gaat dan ook om mijn skillset uit te breiden naast het scripten, het papiertje is een aardigheidje erbij. Maar als ik dan toch geld ga lappen voor een cursus ergens dan wil ik dat het ook een beetje status heeft. Anders kan ik zelf ook wel een beetje gaan klussen maar dan mis je soms toch dingen, zeker als je niet echt een projectje hebt. Voor zover doe ik alles zonder dat ik ook maar wat kan aantonen via officiele meuk, maar het zou aardig zijn als je voor de heren technocraten wat kan aantonen mocht dat nog eens gebeuren. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PS:
Zelfs toen ik mijn C/C++ certificaten haalde in 2002 was het al op zijn retour ;)
Dat is simpelweg onwaar. De embedded- en game industrie groeien enorm en dat is vrijwel allemaal C/C++. Ik zit in de hpc hoek en dat is ook allemaal C/C++ (en zelfs nog Fortran). Voor deze sectoren zijn Java en C# gewoon irrelevant.

Ontwikkelaars met een serieuze opleiding (WO-informatica met voldoende wiskundige achtergrond zoals lineaire algebra en calculus) en C/C++ ervaring zijn in Europa gewoon niet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:25:
[...]

Niet om 't een of ander, maar imho zijn het juist sectoren waar wat minder naar het papiertje wordt gekeken en meer naar de daadwerkelijke ervaring en skillset. Zij zitten niet te wachten op iemand die 153 certificaten heeft gehaald voor alles en nogwat, omdat het op zich weinig zegt. Iets als het kennen van API's is op dat gebied gewoon veel minder relevant. In beide sectoren werk je over het algemeen met custom hardware (of dat nou consoles of microcontrollers zijn) met niet-standaard operating systems. Veel belangrijker is dat je snapt wat je code onder water doet. Ervaring met het platform leer je wel tijdens je baan.
Ik heb het idee dat bij die sectoren wel gekeken wordt of je een relevante opleiding hebt in de richting van Elektrotechniek of Technische Natuurkunde bijvoorbeeld. Zelf ben ik er niet werkzaam in, maar de mensen die ik ken die er wat mee doen hebben bijna allemaal iets in die richting gedaan.
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:56:
[...]
Dat is simpelweg onwaar. De embedded- en game industrie groeien enorm en dat is vrijwel allemaal C/C++. Ik zit in de hpc hoek en dat is ook allemaal C/C++ (en zelfs nog Fortran). Voor deze sectoren zijn Java en C# gewoon irrelevant.

Ontwikkelaars met een serieuze opleiding (WO-informatica met voldoende wiskundige achtergrond zoals lineaire algebra en calculus) en C/C++ ervaring zijn in Europa gewoon niet te vinden.
Wederom heb je hier dus een gedegen opleiding voor nodig (WO vanwege de wiskunde).

Ik zie dat als een niche markt, vergeleken met de hoofdmoot aan ontwikkelaars in andere sectoren.

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 04-01-2013 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:32
Basszje schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:47:
[...]

Nou ja het gaat natuurlijk niet alleen om harde vacatures maar ook of ik er plezier in heb en het naast eventueel werk ook nog eens ga gebruiken om een beetje mee rond te hobbyen als dat zo eens langskomt. En dat zie ik met windows niet echt gebeuren aangezien ik dat amper gebruik tegenwoordig, vandaar :)
In de Java hoek is het vrij gebruikelijk om te ontwikkelen onder MacOS / Linux.
Bij Java was de VM altijd het probleem op de client. Maar of dat vandaag de dag nog zo'n issue is weet ik niet ( alhoewel ik persoonlijk altijd wel merk als iets in java is geschreven qua applicaties ) .
Java op de client kom je zeer weinig tegen. Tuurlijk, het is er wel, maar 95%+ van de markt zit in de server-hoek (en in mindere mate embedded). Maar een moderne v7 VM is echt niet te vergelijken met 1.0 - 1.3 versie waarbij de performance redelijk achterbleef ten opzichte van native code.
Het gaat dan ook om mijn skillset uit te breiden naast het scripten, het papiertje is een aardigheidje erbij. Maar als ik dan toch geld ga lappen voor een cursus ergens dan wil ik dat het ook een beetje status heeft. Anders kan ik zelf ook wel een beetje gaan klussen maar dan mis je soms toch dingen, zeker als je niet echt een projectje hebt. Voor zover doe ik alles zonder dat ik ook maar wat kan aantonen via officiele meuk, maar het zou aardig zijn als je voor de heren technocraten wat kan aantonen mocht dat nog eens gebeuren. >:)
Ik zou 'voor naast het werk' zelf nooit gaan voor een betaalde cursus - het prijspeil daarvan is zo hoog dat het als individu de moeite niet waard is. Zelfstudie voor een concreet certificaat (Oracle Certified Java Programmer bijv., maar er zijn er zat alternatieven) zou ik eerder voor gaan. Kijk ook eens naar bijv. https://www.coursera.org/category/cs-programming

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Lethalis schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:27:
[...]

Ik heb het idee dat bij die sectoren wel gekeken wordt of je een relevante opleiding hebt in de richting van Elektrotechniek of Technische Natuurkunde bijvoorbeeld. Zelf ben ik er niet werkzaam in, maar de mensen die ik ken die er wat mee doen hebben bijna allemaal iets in die richting gedaan.
Dat lijkt me vooral voor mensen die ook bezig willen gaan met de electronica en hardware op zich, en dus niet louter de programmeerhoek.

Wat betreft de gamesindustrie, waar ik zelf in actief ben (nu zo'n 10 jaar), daar wordt echt niet zo hard gekeken naar papierwerk hoor. Wel belangrijk is ervaring, ookal is dat alleen maar in de hobby sfeer. Zorg dat je wat te laten zien hebt en je wordt altijd wel uitgenodigd voor een gesprek (waarna wel zal blijken of je relevante zaken verder ook snapt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lethalis schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:27:

Ik zie dat als een niche markt, vergeleken met de hoofdmoot aan ontwikkelaars in andere sectoren.
Game en embedded zijn geen niche markten en dat is nog steeds vrijwel alles C/C++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik vind het weldegelijk nichemarkten :). Zeer specialistische vakgebieden met weinig arbeidsplaatsen.

Wikipedia: Nichemarkt

[ Voor 70% gewijzigd door .oisyn op 04-01-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan begrijp je niet wat embedded is. Android(geschreven in C) en IOS geschreven in C/C++/Objective C zijn geen nichemarkten. In tegendeel, de pc/x86 markt is flink op z'n retour.

Ik zie juist het standaard Java/C# werk verdwijnen, dat gaat allemaal naar India en Oost Europa. Vandaar ook de ellende bij de detacheerders in Nederland op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muksie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-09 18:14
Mocht Groningen niet te ver voor je zijn, dan kan ik je ook de C/C++ cursus van Frank Brokken aanraden: http://www.icce.rug.nl/edu/

Deze heb ik zelf ook gedaan, en beviel me goed. Was voor mij gratis (op aanschaf boeken na) omdat ik destijds nog student was aan de Rijksuniversiteit Groningen. Echter, de cursus staat in principe ook open voor mensen van buiten. In dit geval kunnen er wel kosten aan zijn verbonden, hiervoor zul je contact op moeten nemen.

De cursus bestaat uit drie delen. In mijn ervaring was het eerste deel voornamelijk basis C en C++, tweede deel gebruik van STL, en derde deel het zelf schrijven van templates met wat uitstapjes naar o.a. parser generatoren. Alle drie delen kun je in verschillende varianten volgen, van lichtgewicht (2 ECTS) tot zwaar (5 ECTS) per deel.

In mijn geval heb ik geen certificaat gekregen voor deze cursus, maar wel een vermelding op mijn zogeheten diplomasupplement. Echter denk ik dat je altijd wel iets van een officieel getuigschrift / certificaat kunt krijgen. Hoe bruikbaar zoiets is kan ik je niet zeggen, maar de ECTS als eenheid is neem ik aan wel overal bekent. Met 15 ECTS (3 delen à 5 ECTS) behaald aan een universiteit denk ik dat je toch wel een beetje serieus genomen zult worden.

Deze cursus word over het algemeen als relatief zwaar beschouwd, dus verwacht wel veel tijd kwijt te zijn met de opdrachten. 15 ECTS staat gelijk aan 1 kwartaal full-time, de drie delen zijn verdeeld over ongeveer een half jaar. Mocht je dus alle drie delen achter elkaar op het zwaarste niveau willen doen, dan ben je tegen de 20 uur per week bezig.

Daarnaast loopt de cursus op dit moment al (derde deel begint ongeveer nu denk ik) en je kunt dus pas in september weer beginnen met deel 1.

Frank Brokken heeft een eigen C++-boek geschreven, welke ook in de cursus gebruikt word. Dit boek is beschikbaar online (legaal): http://www.icce.rug.nl/documents/cplusplus/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:33:
Dan begrijp je niet wat embedded is.
Right back at ya :)
Android(geschreven in C) en IOS geschreven in C/C++/Objective C zijn geen nichemarkten.
Dat heeft niets met embedded te maken. Applicatieontwikkeling voor een mobiele telefoon is niet essentieel anders dan die voor een desktop PC.

Bij embedded systemen denk ik aan software die specifiek getaylored is voor een stuk hardware, waarbij ze samen ontworpen zijn om een bepaalde taak te vervullen. De hardware en software hebben elkaar nodig om functioneel te zijn. Dat is bij mobiele apps niet het geval - een mobiele telefoon werkt prima zonder dat er apps op staan. Heb je het daadwerkelijk over de implementatie van het OS op de telefoon, dan vind ik dat wel weer weldegelijk onder embedded software vallen.

Wikipedia: Embedded system

[ Voor 66% gewijzigd door .oisyn op 04-01-2013 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:26
.oisyn schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:00:
Goede vraag en deels eens met je antwoord, je vergeet nog native client-applicaties onder zowel Windows als Linux. Bijna alles wat standaard in Windows zit is C++ of C, idem onder Linux en Mac OS. Verder: kernel development (ook niet mijn ding).

Ik zou zelf voor Java gaan in deze situatie, omdat het vele malen praktischer werkt dan C(++) en niet bij elke puntkomma 3 manieren op de loer liggen om jezelf in de voet te schieten. Als je het geen probleem vindt om jezelf te verankeren aan Microsoft-producten, geldt hetzelfde voor .NET.

Sommige statistieken geven je overigens geen gelijk dat C(++) een niche-markt zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wilke schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:48:
je vergeet nog native client-applicaties onder zowel Windows als Linux.
"Vooral" is niet hetzelfde als "louter" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilke schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:48:
Sommige statistieken geven je overigens geen gelijk dat C(++) een niche-markt zou zijn.
C/C++/Objective C samen op ongeveer 39% en Java/C# samen op ongeveer 23%. Precies wat ik al eerder schreef dus, C/C++/Objective C zijn beslist geen niche vanwege embedded(mobile) en geen reden voor verdere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:01:
[...]

C/C++/Objective C samen op ongeveer 39% en Java/C# samen op ongeveer 23%. Precies wat ik al eerder schreef dus, C/C++/Objective C zijn beslist geen niche vanwege embedded(mobile) en geen reden voor verdere discussie.
Het is een interessante discussie maar begint zo ondertussen weinig verhelderend te worden eerlijk gezegd 8)7
CubicQ schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:29:
[...]
Ik zou 'voor naast het werk' zelf nooit gaan voor een betaalde cursus - het prijspeil daarvan is zo hoog dat het als individu de moeite niet waard is. Zelfstudie voor een concreet certificaat (Oracle Certified Java Programmer bijv., maar er zijn er zat alternatieven) zou ik eerder voor gaan. Kijk ook eens naar bijv. https://www.coursera.org/category/cs-programming
Ik bedoel ook niet van een commerciele opleidingsboer, die zijn inderdaad heel duur. Paar duizend euro voor een paar dagdelen heb ik er in elk geval niet voor over. Ik zoek meer in de richting van de LOI's van deze wereld. Ik heb daar wel eens eerder iets gedaan en het niveau is niet heel slecht (ondanks het imago, ligt ook maar net aan de cursus), maar met een naam van zo'n instituut alleen heb je dus niets. Daarom wil ik er een certificaat bij via iets dat standing heeft. Ik zal even kijken naar je link dus :)
muksie schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:01:
Mocht Groningen niet te ver voor je zijn, dan kan ik je ook de C/C++ cursus van Frank Brokken aanraden: http://www.icce.rug.nl/edu/
Had ik gezien inderdaad. Probleem daarbij is dat ik geen student ben en ook niet in die leeftijdscategorie zit dus dan moet je ws heel wat meer betalen voor een paar losse modules ;) Ook heb ik geen half jaar de tijd om af en toe richting Groningen te gaan eigenlijk.

Die website is wel leuk trouwens. Zou niet mis staan in het 'beste van web 1.0' - topic in elk geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:01:
[...]

En filter die resultaten dan vervolgens eens louter op de Nederlandse markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Tuxie

En WeL nU!

Dit is wel grappig, iemand vraagt advies over C++ en hoe hij dit bij kan spijkeren en vervolgens monden we uit in een discussie over performance en of het wel of niet een nichemarkt is. Ik denk niet dat TS hiermee geholpen wordt.

Het is wel een interessante toevoeging voor een 'beroemd' ander topic.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik denk niet dat TS hiermee geholpen wordt.
Ik denk het wel. Als blijkt dat het aantal arbeidsplaatsen zeer gering is in zijn omgeving dan kan hij ervoor kiezen een andere taal leren.

[ Voor 4% gewijzigd door .oisyn op 04-01-2013 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Nou het helpt wel wat hoor, zolang het maar geen welles/nietes verhaal wordt. Overigens mag naast de Nederlandse markt ook op de Oekrainse markt gekeken worden op het moment. Ik ben niet zo honkvast :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
.oisyn schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:18:
[...]

Ik denk het wel. Als blijkt dat het aantal arbeidsplaatsen zeer gering is in zijn omgeving dan kan hij ervoor kiezen een andere taal leren.
Dit is ook de voornaamste reden dat ik C/C++ afraad.

Mijn beweegredenen zijn echter wel anders dan die van TS. Ik vind Linux ook leuk, daar niet van, maar ik ben veel commercieler ingesteld. Toen ik zag dat ik met .NET goed geld kon verdienen en het populair werd, dan ging ik daarvoor.

En vorig jaar heb ik ook Objective C geleerd en kan ik zakelijke iOS apps maken.

Het interesseert mij echt heel weinig of ik op Windows, OS X of Linux moet ontwikkelen. Als het maar goed betaalt ;)

Geen idee wat een ervaren C++ developer verdient, maar een ervaren .NET developer zit vrij snel tussen de 3000 en 4000 euro per maand.

Bovendien is de Linux wereld ook zo corrupt als de neten en wil uiteindelijk ook daar iedereen geld verdienen. Het is allang niet meer zo'n vrijheid blijheid verhaal als het ooit was. Bij de Mac en bij Windows zit er tenminste nog 1 grote partij achter die het ondersteunt, bij Linux krijg je elke keer 10 verschillende versies van hetzelfde en geen enkele werkt helemaal zoals het zou moeten :P

[ Voor 26% gewijzigd door Lethalis op 05-01-2013 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje

Basszje

Reisvaap!]

Topicstarter
Gaat me ook niet direct om het geld maar wel waar je een beetje leuk je kennis mee kan verdiepen. Bij .net stel ik mezelf zo voor dat het vaak hoog-zakelijke omgevingen zijn en ik ben niet de persoon naar om de rest van de tijd 2-jarige deadlines te gaan halen :P ( ja ik weet dat het niet overal zo is, maar toch ).

Dank in elk geval. Ik denk dat ik eens verder ga loeren om mijn java maar 's af te stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
2-jarige deadlines? :D

Kreeg ik er maar zoveel tijd voor :P Op mijn werk moeten we ook vaak genoeg ad hoc dingen doen. Dan krijg je 's ochtends te horen dat iets 's middags af moet zijn.

Dus ja, zakelijk is het zeker wel. En ik geef toe dat het zeker niet altijd even leuk is, want op een gegeven moment kun je het kunstje wel, maar moet je het gewoon voor de 100ste keer doen. Anderzijds word je er wel goed voor betaald, dus het hoort er een beetje bij.

Ik bedoel, het lijkt mij ook leuk om op Linux te prutsen met PERL scripts en mezelf en mijn baan erg 1337 te vinden.. maar de kans dat ik daar dan ook leuk geld mee zou verdienen is vrij klein vermoed ik.

Vroeger vond ik het ook geweldig om mijn eigen FreeBSD kernels te compileren om zo mijn systeem helemaal te fine tunen, en code van anderen door te spitten om dat ene Linux programma'tje wat niet lekker werkte toch aan de praat te krijgen op mijn BSD systeem.. maar ja. Dat zag ik toch altijd meer als hobby :P

En op de desktop is het helaas nooit helemaal geworden wat het zou moeten zijn.

Maar goed.. JAVA is ook een prima taal verder om te leren. Ook daar moet je goed naar de SDK's kijken en kiezen wat je wil gaan doen. Wil je JSP's gaan maken? Of applets? Of lijkt het je toch leuk om Android development te gaan doen? Of wil je client applicaties gaan maken met Swing? Of gek doen met JavaFX?

JAVA is maar een taal. Het gaat om het platform waar je iets mee kunt :)

Pagina: 1