Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Ik zit hier met Excel te vogelen om de renteberekening van mijn Rabobank Internetspaarrekening gelijk te krijgen met die van mijn Excel.

Stel dat de rente 2% is. Er wordt gebruik gemaakt van de 30/360 methode heb ik in de voorwaarden gevonden.

Als ik een bepaald bedrag een heel jaar op de rekening heb staan snap ik dat ik 2% krijg. In het geval van €1000 dus €20. Als ik het geld halverwege het jaar op de rekening zet, dan krijg ik dus €10. Tot zover allemaal niet zo ingewikkeld.

De rente wordt echter dagelijks berekend aan de hand van het huidige saldo. Als ik de opgebouwde rente bekijk van 1-jan is dit inderdaad 1/360ste van de 2%. Nu, een dag later, is de stand van 2-jan inderdaad tweemaal diezelfde waarde.

Als ik vanaf nu deze waarde voor alle dagen neem kom ik op 26 december op de 2% rente uit (logisch, dit zijn 360 dagen).

Heeft iemand enig idee hoe deze berekening nou echt in elkaar zit?

Toen ik deze vraag bij de bank legde werd ik aangekeken alsof ik iets heel vreemds vroeg en konden ze me niet helpen.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edie
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
30/360 wil zeggen dat er gerekend wordt met 30 dagen per maand / 360 dagen per jaar, ongeacht de maand en het jaar.

Afhankelijk van de bank pakken ze dag-, week- of maandsaldo om de rente te berekenen. Maandsaldo is uiteraard makkelijker, maar ik gok dat ze per dag gebruiken omdat dat gemiddeld genomen voordeliger is voor de bank.

Heeft Excel niet een ingebouwde functie om de 30/360 berekening te doen?

"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-07 21:46
Gaat je niet helemaal lukken. Volgens mij berekent de Rabobank de "vaste" rente over het bedrag wat gedurende een lange periode onveranderd is gebleven. De variabele rente kan dus heel verschillend uitpakken voor jou als je bij- of afboekt van je rekening, zie ook de toelichting:

http://www.rabobank.nl/pa...n/toelichting_spaarrente/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Topicstarter
Als ik je goed begrijp bedoel je hiermee het Internet Bonussparen model dat een aantal jaar geleden in gebruik was: je krijg een basisrente en over het "kernsaldo" van het kwartaal (oftewel het laagste saldo) werd nog een bonusrente gegeven. Dit is niet meer het geval: er wordt nu over het gehele saldo op dagbasis berekend.

👨‍🚒 spuitgast | ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome control module