Na 6.5 jaar is het wel weer is een keer tijd voor een nieuwe PC. Daarom ben ik bezig het een en ander samen te stellen.
Doel van PC
Meest belangrijkste is wel dat het systeem stabiel draait. Overklokken zal daarom niet gebeuren.
Wat het systeem mag gaan kosten is niet een harde lijn. Had zelf in gedachte zo rond de 2000 euro, maar met de huidige configuratie zit ik op de 2250. Iets meer kan prima, als er een goede argumentatie voor is. Minder mag altijd.
Huidige spullen wat ik meeneem van huidig systeem
De BlackMagic kaart is goedkoper te verkrijgen, bij Cameranu.nl, alleen deze staat niet in de pricewatch.(648 ipv 707 euro.) Voor het totaal plaatje, heb ik deze in deze lijst toch even staan.
Ook komt er nog een USB - midi interface bij, deze kosten zo rond de 40 euro. Dit om te communiceren met de lichttafel, (vooral input te krijgen).
Merkvoorkeur
Niet echt, zelf prima ervaring met MSI, Asus en Gigabyte. Qua voeding echt geen idee, weet alleen dat deze wel goed stabiel moet zijn, voor een wat stabieler systeem. De tweakers buy guide, had een Seasonic dus vandaar deze in de lijst.
Wel lichte voorkeur voor nvidia kaarten, weet niet hoe erg de microstutter issues zijn, en dergelijke. Maar als presentatie pc, moet het beeld vooral rustig zijn.
Wensen / eisen
Doel van PC
Meest belangrijkste is wel dat het systeem stabiel draait. Overklokken zal daarom niet gebeuren.
- De PC zal gebruikt worden, voornamelijk voor software development. Ben bezig met een eigen presentatie pakket ( output is DirectX, en later ook opgenGL) en dit zal ook op deze PC gebouwd worden. Hiervoor zal de PC het meeste voor gebruikt worden.
- Naast de bouw van het pakket, zal het pakket zelf ook gebruikt worden tijdens conferenties / kerkdiensten. Dit houdt in: camera stream tonen op de projectors, met hierover heen de tekst, video filmpjes. Het pakket zal een engine gaan krijgen zoals ook AE werkt. Met layers, en daarover heen effecten. (Particles enzo). Tijdens een dienst / conferentie, mag de PC niet klappen, daarom is stabiliteit wel vereist.
Camera / video mixers worden aangesloten via SDI, en soms ook wel via composiet. Ook zou het kunnen gebeuren dat de PC zijn output naar de video mixer moet sturen. - Video-editing, het maken van filmpjes / en templates voor in de filmpjes voor tijdens een dienst. (after effects en premiere vooral)
- Veel spellen spelen doe ik nu niet meer maar hoop dit wel weer wat meer te doen. En dan met name Generals 2 en Company of Heroes 2, RTS games dus.
Wat het systeem mag gaan kosten is niet een harde lijn. Had zelf in gedachte zo rond de 2000 euro, maar met de huidige configuratie zit ik op de 2250. Iets meer kan prima, als er een goede argumentatie voor is. Minder mag altijd.
Huidige spullen wat ik meeneem van huidig systeem
- De kast, deze is van staal, en kan daardoor prima tegen een stootje (is al is gebeurd). Hij is iets beschadigd, maar dat zal een nieuwe kast denk ik ook snel zijn. (pricewatch: Thermaltake Armor VA8000BWS)
- 2 monitoren. Heb nog de SyncMaster 930BF staan, waar ik erg blij mee ben. Iets meer pixels tijdens development is wel handig, dus vandaar toch een nieuwe monitor erbij. (pricewatch: Samsung Syncmaster 930BF Zilver, Zwart)
- Toetsenbord + muis + Wacom Bamboo
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i7 3770 Boxed | € 259,95 | € 259,95 |
1 | MSI Intel Z77 Express Z77A-G45 Thunderbolt | € 138,50 | € 138,50 |
1 | MSI N660Ti PE 2GD5/OC | € 274,- | € 274,- |
1 | Dawicontrol DawiControl DC-FW800 PCIe | € 49,10 | € 49,10 |
1 | Blackmagic Design Decklink Studio 2 | € 707,85 | € 707,85 |
1 | Dell Ultrasharp U2410 Zwart | € 414,- | € 414,- |
1 | Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G | € 69,90 | € 69,90 |
1 | Seasonic X-650 80+ Gold V2 | € 124,90 | € 124,90 |
2 | Samsung 830 series SSD 128GB | € 99,95 | € 199,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 2.238,10 |
De BlackMagic kaart is goedkoper te verkrijgen, bij Cameranu.nl, alleen deze staat niet in de pricewatch.(648 ipv 707 euro.) Voor het totaal plaatje, heb ik deze in deze lijst toch even staan.
Ook komt er nog een USB - midi interface bij, deze kosten zo rond de 40 euro. Dit om te communiceren met de lichttafel, (vooral input te krijgen).
Merkvoorkeur
Niet echt, zelf prima ervaring met MSI, Asus en Gigabyte. Qua voeding echt geen idee, weet alleen dat deze wel goed stabiel moet zijn, voor een wat stabieler systeem. De tweakers buy guide, had een Seasonic dus vandaar deze in de lijst.
Wel lichte voorkeur voor nvidia kaarten, weet niet hoe erg de microstutter issues zijn, en dergelijke. Maar als presentatie pc, moet het beeld vooral rustig zijn.
Wensen / eisen
- Had besloten om Thunderbolt er op te zetten. Dit omdat je toch wel veel samenwerkt met Mac computers, en externe video / audio devices toch steeds vaker met Thunderbolt worden uitgerust. Zo is het wat meer future proof denk ik.
- Een moederbord met een thunderbolt en firewire poort ben ik nog niet tegen gekomen, wat één met een firewire header, maar zonder bracket. (de MSI Z77A-GD80 ) Kan ook niet terug halen of dit nu een 800 of 400 firewire poort is. Voordeel van los kaartje is dan weer, dat deze prima mee kan naar een volgende pc.
- SDI in en output
- Composition in
- Gebalanceerde audio output voor naar de geluidstafel.
- Midi interface voor communicatie met andere appratuur