Media streaming in huis: welk systeem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 04-07 16:40
Beste Tweakers,

Na 20 jaar trouwe dienst heeft mijn versterker het begeven en ben ik op zoek naar een nieuwe oplossing om alle media af te spelen.

Wat ik nu heb:
- in mijn werkkamer thuis heb ik een PC staan met zo'n beetje alle media die ik heb. Deze PC met Windows 7 staat eigenlijk altijd aan. Verreweg de meest media staan in iTunes en daar heb ik ook het een en ander in gekocht - inclusief een enkel filmpje.
- WiFi-thuisnetwerk met goede dekking in het hele huis
- ons huishouden heeft 2x een iPod touch en een Android smartphone
- UPC DVR inclusief On-Demand in woonkamer

Wat ik in de woonkamer wil is:
- 5.1 geluidssysteem
- Op een makkelijke manier, via WiFi muziek, foto's en films van mijn PC kunnen afspelen, liefst inclusief bij iTunes gekochte/gehuurde films. Maar dat is vooral omdat ik bij iTunes nog wel eens een film vind, die ik bijvoorbeeld via UPC lastig kan vinden
- illegale films en torrents hoeft niet
- bluray
- filmpjes, foto's van de iPod Touch én de Android laten zien op de TV. Tot nu toe plugden we 1 van de iPods in de versterker. Je moet dan wel altijd ongezellig bij de versterker blijven zitten als je nog wat anders met de iPod wil.
- de mogelijkheid om internetradio en Spotify te kunnen luisteren

Daarnaast zou ik gemakkelijk foto's en muziek van mijn PC draadloos naar mijn Android willen streamen.

Na wat sparen heb ik zo'n € 550 euro beschikbaar. Ik wil daarvoor nu iets kopen zodat ik op een fatsoenlijke manier in de woonkamer naar muziek kan luisteren en een film met goed geluid kan kijken. Mijn volgende spaarproject is dan een nieuwe tv.

Ik ben bijvoorbeeld de SAMSUNG HT-E6500 tegengekomen. Die kan ik aansluiten met WiFi op mijn thuisnetwerk en het lijkt me dat ik dan alles van mijn pc en Android wel kan streamen. Zou dat bijvoorbeeld ook met de iPod kunnen? Of moet ik bij deze set verplicht mijn tv aanhebben om muziek te kunnen luisteren en is een AV-Receiver handiger? .
In dat geval is ofwel de ONKYO NR616 en de Denon AVR1912 handig - maar dan moet ik daar nog losse boxen bij kopen. En dan moet ik later weer wel een losse bluray. En ik geloof dat ik bij de ONKYO nog een losse dongel moet kopen voor WiFi en dat Denon vooral op Apple is afgestemd.

[ Voor 15% gewijzigd door CoenL op 03-01-2013 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-07 15:52
Het voornaamste struikelblok waar je tegenaan loopt is iTunes. Apple houdt namelijk niet van de universele standaard, maar gebruikt weer eens haar eigen standaard. Je zult dus een airplay-servertje op kunnen zetten (zie bonjour-service), eventueel gecombineerd met bijvoorbeeld een PS3-mediaserver of een andere DLNA-dienst. Lijkt me de korste weg tot succes.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 21:19

SED

gewist, foutje.

[ Voor 90% gewijzigd door SED op 03-01-2013 18:05 ]

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SED
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 21:19

SED

mediamonkey installeren op je windows bak. Met dlna uitbreiding ( allemaal gratis of in gold voor paar tientjes)
Of Plex/

Vervolgens hier inlezen: Mini Android TV discussie deel 1

Copyright and left by SED...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
Thx voor de antwoorden! Ik ga proberen met Mediamonkey & DLNA wat interactie tussen de apparaten te krijgen.

En qua hardware? De Home Cinema Set of een van de receivers? Of moet ik een heel ander spoor op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nog een tip : Deftige films wil je niet streamen via WiFi. Trek gewoon een CAT6 kabeltje door je huis en zorg dat je overal gigabit hebt :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:32

heuveltje

KoelkastFilosoof

Die versterkers ondersteunen alleen muziek over het netwerk.
Je kunt daar geen films naar toe "streamen"

Verder met /\ /\ Je wilt over het algemeen geen 1080p over wifi streamen.
Lukt soms wel, maar meestal krijg je buffer problemen
(tenzij je op zon apple box tig MB aan buffer kunt instellen)

[ Voor 48% gewijzigd door heuveltje op 04-01-2013 09:33 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-06 13:55
In principe heb je 2 dingen nodig:

1) een DLNA server
2) een DLNA client

De server kan in jouw geval je Windows PC zijn, hiervoor moet je software installeren zodat deze een DLNA server wordt. Dat kan bijvoorbeeld met PLEX, PLEX zal al je media in de aangewezen folders indexeren. Eventueel kan deze van films ook de posters, informatie en ratings ophalen.

De client zal je nieuwe home cinema set worden. Je zoekt dus een set die DLNA support heeft. Vervolgens kun je vanaf je home cinema set de DLNA server benaderen en uitkiezen wat je wilt afspelen.
Of je installeert de PLEX app op je iPods en Android devices waarmee je aan kan geven welke media je wilt afspelen op je home cinema set. De PLEX app kan dus als een remote fungeren, hoef je niet je TV aan te zetten als je muziek uit wilt zoeken.

Daarnaast kun je met de PLEX app ook muziek en films afspelen op je iPods en Android devices.

De HT-E6500 voldoet aan je technische wensen en eisen. De vraag is natuurlijk of deze set qua geluidskwaliteit ook voldoet voor je. E.e.a. is afhankelijk van je smaak, formaat en indeling van de ruimte en hoe kritisch je bent over geluidskwaliteit.

Voor Spotify en internetradio kan ik geen antwoord geven in hoeverre je dit met PLEX af kunt of op een andere manier kunt streamen over DLNA. Mogelijk is er een Spotify of internetradio app beschikbaar op de Samsung smart-hub van de E-6500?

[ Voor 21% gewijzigd door lexi op 04-01-2013 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sharkzor
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 10:39
is itunes match icm een apple tv niks voor jou?
Als toch al je muziek al itunes staat, is dit met een klik in de 'cloud' beschikbaar. Daar kan je dan vanaf je apple tv of ipod touch direct bij en hoef je niks lokaal aan hebben staan.
Foto's en films kan de apple tv ook aan (als je toch alleen legale films huurt/koopt).
spotify kan vanaf je pc/ipod afgespeeld worden op de apple tv (air tunes).

Alleen je android device word dan een probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
Bedankt weer :)

Ik heb inmiddels verbinding tussen PC en iPod& Android via Plex. Dankjewel voor de tip, Lexi!

Lexi vraagt of de HT E6500 aan mijn geluidseisen voldoet. Puur als vraag of als aarzeling?

Wat ik ook zou kunnen doen is de Denon AVR 2113 (€ 400), een bridge voor Wifi, en een set speakers. Volgens mij heb ik dan zowel Airplay als DLNA :)

Is het mogelijk om dan een fatsoenlijke surround set te kopen voor rond de € 200? Ik luister meer muziek dan ik films kijk.
Of kan ik dan beter voor de AVR 1713 gaan en € 100 meer neerleggen voor boxen?

[ Voor 21% gewijzigd door CoenL op 04-01-2013 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
Voor mij zou zo een e6500 niet voldoen. Maar ik kan niet voor jou oordelen. Je budget laat een losse receiver en een surround set niet echt toe denk ik. Daarnaast moet je even checken of een receiver ook video over dlna ondersteunt. Download dus eens de handleiding om dat na te gaan.

Als je voor een receiver gaat zoek dan naar aanbiedingen met speakers binnen je budget, of begin met een stereo opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
Ik maak er maar een meerjarenproject van :)

Ik start Stereo: de Denon AVR 2113 icm 2 boston acoustics A 26. Die set is prima uit te bouwen voor de toekomst. Weet ik eindelijk eens een keer wat ik de komende jaren voor mijn verjaardag moet vragen. Subwoofer, centerspeaker en backspeakers.

Nu alleen nog vrienden zien te vinden die zulke grote cadeau's willen geven.... Hier iemand? _/-\o_

Bedankt voor de tips!

[ Voor 4% gewijzigd door CoenL op 05-01-2013 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
wat mij betreft een goede keuze! doet die 2113 ook video over dlna?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
Volgens de handleiding alleen audio en foto's. Op video-dlna let ik dan wel bij de aanschaf van een tv.

Met dat in het achterhoofd kan ik denk ik nu beter voor een powerline ethernet adapter gaan voor de verbinding met mijn netwerk, ipv voor een bridge. Dan spaar ik ook "capaciteit" op mijn WLan. Sneller draadloos internet als ik muziek stream. Iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexi
Daar heb ik geen ervaring mee, maar er zijn vast wel topics en reviews van. Wat betreft je toekomstige TV, er zijn TV's die de PLEX app ook op de TV hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoenL
Bedankt Lexi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:59
plex is niet gratis. Is er ook een gratis alternatief voor plex?

[ Voor 69% gewijzigd door Qosmic op 09-01-2013 11:50 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 413389

Waarschijnlijk vind je het te prijzig maar met Sonos door je huis heb je geluidskwaliteit (draadloos) die per kamer te bepalen is en een hele goede bediening waar je makkelijk muziek kan zoeken en spelen door het hele huis van 1 ipad of iphone of android toestel. Ik heb de bediening van de Denon app gezien en dat is heel omslachtig, als je eenmaal sonos gewend bent is er echt niks beters qua mulitroom bediening te krijgen. En het is uit te breiden naar je eigen wensen. Tevens een meer dan prima geluidskwaliteit van een Sonos: connect op een versterker.

Het werkt goed en geen gezeik met het systeem en goede support.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 413389 op 09-01-2013 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:59
kan je zo'n sonos speaker ook op een bestaande receiver aansluiten?
ik heb een yamaha rx v673 en wil daar nog een speaker voor in mn keuken op aansluiten, alleen een kabel daarnaar toe trekken gaat niet... dus een wireless speaker zou mooi zijn

Stop chasing the dream, you're already living it

Pagina: 1