Ik weet niet of dit forum bedoeld is voor een dergelijke brainstorm, maar leg het alsnog voor
.
Elon Musk (Paypal, SolarCity, SpaceX, Tesla Motors) kondigde onlangs een concept aan dat hij de "Hyperloop" noemt[1]. Het zou de volgende generatie transporteren zijn. Helaas zijn er nog geen technische details opgedoken, enkel een aantal specificaties en kernwoorden:
- Supersonisch (Mach 1~2)
- 30 min SF-LA (~600km)
- Elektrisch
- Combinatie railgun en Concorde
- Ground-based Concorde
- Geen rails of vacuum tunnel
- Vertrekt wanneer jij (jullie?) wil
- Immuun voor weersomstandigheden
- Kan niet crashen (niet als een vliegtuig of trein waarschijnlijk)
- Kan self-powering zijn dmv zonnepanelen
Voor de mensen die nu al "onmogelijk" zeggen: er zijn twee mogelijkheden:
(a) Elon Musk wordt de nieuwe Howard Hughes (wordt gek dus)
(b) Het is wel degelijk mogelijk. Ondanks vergelijkbaar scepticisme betreft eerdergenoemde bedrijven zijn deze allen gelukt (commerciële haalbaarheid kun je nog over twisten, maar dat gaat dit topic niet over).
De waarschijnlijkheid van optie (b) wordt vergroot omdat er een team van Tesla en SpaceX aan werkt [1]. Beide bedrijven hebben al vrij extreme engineering problemen weten op te lossen. Als voorbeeld, bekijk eens [2].
Het publiek van GoT is volgens mij redelijk hoog (technisch) opgeleid. Het leek me daarom interessant om eens jullie input te vragen: hoe zou een dergelijk systeem kunnen werken? En in hoeverre zou het geschikt zijn voor Europa? Bijvoorbeeld knooppunten als Amsterdam, Brussel, Berlijn, Parijs, Milaan, Rome, etc...
Bronnen:
[1] YouTube: PandoMonthly: Fireside Chat With Elon Musk eerste aankondiging
[2] YouTube: Multi-Angle: Grasshopper 12-Story Test Flight 12/17/12 grasshopper 40m
Elon Musk (Paypal, SolarCity, SpaceX, Tesla Motors) kondigde onlangs een concept aan dat hij de "Hyperloop" noemt[1]. Het zou de volgende generatie transporteren zijn. Helaas zijn er nog geen technische details opgedoken, enkel een aantal specificaties en kernwoorden:
- Supersonisch (Mach 1~2)
- 30 min SF-LA (~600km)
- Elektrisch
- Combinatie railgun en Concorde
- Ground-based Concorde
- Geen rails of vacuum tunnel
- Vertrekt wanneer jij (jullie?) wil
- Immuun voor weersomstandigheden
- Kan niet crashen (niet als een vliegtuig of trein waarschijnlijk)
- Kan self-powering zijn dmv zonnepanelen
Voor de mensen die nu al "onmogelijk" zeggen: er zijn twee mogelijkheden:
(a) Elon Musk wordt de nieuwe Howard Hughes (wordt gek dus)
(b) Het is wel degelijk mogelijk. Ondanks vergelijkbaar scepticisme betreft eerdergenoemde bedrijven zijn deze allen gelukt (commerciële haalbaarheid kun je nog over twisten, maar dat gaat dit topic niet over).
De waarschijnlijkheid van optie (b) wordt vergroot omdat er een team van Tesla en SpaceX aan werkt [1]. Beide bedrijven hebben al vrij extreme engineering problemen weten op te lossen. Als voorbeeld, bekijk eens [2].
Het publiek van GoT is volgens mij redelijk hoog (technisch) opgeleid. Het leek me daarom interessant om eens jullie input te vragen: hoe zou een dergelijk systeem kunnen werken? En in hoeverre zou het geschikt zijn voor Europa? Bijvoorbeeld knooppunten als Amsterdam, Brussel, Berlijn, Parijs, Milaan, Rome, etc...
Bronnen:
[1] YouTube: PandoMonthly: Fireside Chat With Elon Musk eerste aankondiging
[2] YouTube: Multi-Angle: Grasshopper 12-Story Test Flight 12/17/12 grasshopper 40m