Oud systeem opbouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470267

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na ontzettend veel plezier te hebben gehad van mijn Asus p5w DH deluxe mobo + E6600 2.4ghz, zijn deze tóch echt rijp voor de begraafplaats.

Huidige setup:
Mobo: Asus p5w DH deluxe
cpu: E6600 duo core @ 2.4 ghz (OC tot 3.0ghz stabiel)
GPU: P.O.V Gtx 550 TI 1.5GB
PSU: Zalmann 600watt
RAM: G.E.I.L 8GB dual-channel

Dit heb ik uitgezocht, ook met toekomstig O.C potentieel, zodat ik de eerste paar jaar geen nieuw Mobo, cpu en ram hoef te kopen:
Mobo: Asrock Z77 Extreme 4
cpu: Intel i5 3570K
RAM: Corsair vengeance x2 4GB dual channel

Mee te nemen vanuit oude setup:
GPU: P.O.V GTX 550 TI 1.5 GB
PSU Zalmann 600 watt
HDD: Westerndigital Barracuda 320GB (geloof ik)

Bezig met sparen voor een nieuwe videokaart GTX680 in het vizier. Graag zou ik willen weten of jullie inzage hebben in het behalen van een speelbare fps in BF3 met de nieuwe build die ik hierboven heb beschreven met de huidige GPU.

Ik heb zojuist gelezen dat de i5 3570K een Virtu MVP bezit (mits het juiste mobo) ondersteuning biedt aan de GPU?

Graag jullie feedback, ik ben erg benieuwd wat jullie van deze build vinden, en of ik hierop rustig aan als het budget het toelaat kan bouwen, edoch toch BF3 met leuke FPS kan spelen. Low/mid/high settings, maken mij niet erg veel uit. Zolang het maar speelbaar is.

Momenteel behaal ik op de map CANALS met 24 spelers een kleine 35 fps, die niet erg constant is. Op het moment dat ik mijn CPU overclock, gaat deze fps toch ietswat omhoog en word deze ietswat stabieler.

Dank alvast voor jullie reacties, ben erg benieuwd.

Gr,

Stephan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
offtopic:
Als je je ddr verkoopt heb ik iig interesse.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
warhamstr schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:18:
offtopic:
Als je je ddr verkoopt heb ik iig interesse.
Als je mij een p.m wilt sturen, dan reserveer ik het DDR geheugen voor je. Ik weet nog niet exact wanneer ik een nieuwe setup ga aanschaffen. Omdat ik eerst een goed beeld wil hebben wat nou écht kwalitatief/prijs niveau het beste is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Als je het mij vraagt blijft een i5 nog wel even krachtig genoeg, en kan je ook een niet-overklokbare set overwegen. Scheelt flink in de prijs, en ik denk niet dat je er snel iets van merkt. Misschien een idee een SSD te kopen?
Daarnaast, voor een beetje gamen is het toch niet slim de 550ti mee te nemen. Die kaart was bij zijn introductie al behoorlijk langzaam, als je goed wilt zitten koop je toch beter, de 550ti kan je immers gewoon verkopen en dat drukt de prijs weer.

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Als je wilt overklokken moet je er wel een aparte CPU koeler bij doen. De Scythe mugen 3 hardware edition is een goede keuze. Het moederbord zou goedkoper kunnen. De Gigabyte d3h bijvoorbeeld. Of de nog goedkopere MSI g43 zal misschien ook al voldoen.

Overigens kan ik je aan raden een SSD bij te plaatsen dat is de bron van snelheid van de PC. De snelle toegangstijden en laadsnelheden zorgen er voor dat alles lekker vlot opstart.

De GTX 680 is wel een erg dure videokaart. De GTX 670 is wel wat minder snel maar een stuk goedkoper. Die kaart kan je denk ik beter kiezen. En je kan deze ook nog overklokken om meer in de buurt te komen van de GTX 680 prestaties.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deraco96 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:25:
Als je het mij vraagt blijft een i5 nog wel even krachtig genoeg, en kan je ook een niet-overklokbare set overwegen. Scheelt flink in de prijs, en ik denk niet dat je er snel iets van merkt. Misschien een idee een SSD te kopen?
Daarnaast, voor een beetje gamen is het toch niet slim de 550ti mee te nemen. Die kaart was bij zijn introductie al behoorlijk langzaam, als je goed wilt zitten koop je toch beter, de 550ti kan je immers gewoon verkopen en dat drukt de prijs weer.
Beste mensen, bedankt voor de ontzettend snelle reply op mijn vraag naar advies.

Ik weet dat 550Ti de miskoop van het jaar 2012 voor mij was :( ik heb mijzelf als een noob laten misleiden aan de 1.5gb, en de prijs.

Dus deraco96, jij stelt dat ik niet voor een 3570k zou hoeven gaan en mobo? wat zou jij wel voorstellen (om inderdaad ook de prijs te drukken) maar toch genoeg potentieel heeft voor de toekomst. Ik zit momenteel met een budget van écht maximaal 400 euro aan upgraden.

Ik iets gelezen over Virtu MVP, dat deze de huidige GPU een soort boost geeft? klopt dit?

Gr,

Stephan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mirno schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:27:
Als je wilt overklokken moet je er wel een aparte CPU koeler bij doen. De Scythe mugen 3 hardware edition is een goede keuze. Het moederbord zou goedkoper kunnen. De Gigabyte d3h bijvoorbeeld. Of de nog goedkopere MSI g43 zal misschien ook al voldoen.

Overigens kan ik je aan raden een SSD bij te plaatsen dat is de bron van snelheid van de PC. De snelle toegangstijden en laadsnelheden zorgen er voor dat alles lekker vlot opstart.

De GTX 680 is wel een erg dure videokaart. De GTX 670 is wel wat minder snel maar een stuk goedkoper. Die kaart kan je denk ik beter kiezen. En je kan deze ook nog overklokken om meer in de buurt te komen van de GTX 680 prestaties.
Mirno, bedankt voor je advies. Ik heb inderdaad begrepen dat de stock koeling v/d 3570k net niet voldoende koeling levert. Moederbord, D3H en de ASrock xtreme 4 zit ik inderdaad tussen te twijfelen, echter alleen een prijs verschil van 8 euro?

Ook zat ik te denken aan een SSD, alleen vind ik met mijn huidige budget á 400 euro, er meer baat bij speelt om mobo/cpu/ram op te graden, rest kan later?

De nieuwe videokaart is echter voor toekomstig perspectief, ivm budget.

Bedankt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Deze d3h: pricewatch: Gigabyte GA-Z77M-D3H
scheelt toch wel wat :p. is micro atx versie.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt weer voor je reactie. Een micro-atx bord, daar ben ik niet zo een fan van. Echter geen enkele gebruikers ervaring mee, maar lees toch over het algemeen dat een micro-atx bord word afgeraden als we het over gamen hebben. En het over eventueel op termijn O'cen afgeraden word op een m-atx bord

Wat zijn nou daadwerkelijke mindere punten van een m-atx bord, behalve dat hij minder ruimte heeft:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-06 19:15

Rordarok

De enige echte

Minder features (waarschijnlijk gebruik je die toch niet).

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Ik denk dat de berichten die jij leest van vroeger zijn. Tegenwoordig kan dit makkelijk ;)
Je kan er benchmarks over vinden. Het feit dat ze minder goed overklokken is doordat er vaak minder fases op zitten rond de CPU dan bij de gewone ATX borden. Maar dat maakt volgens mij niet heel veel uit voor de resultaten die je zou behalen tussen de d3h en de m-d3h. Het verschil zal niet of nauwelijks (in de praktijk geen merbaar) verschil zijn.
En zoals hierboven al gemeld is. Minder features.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank voor de duidelijke uitleg omtrent een mini atx bord. En de snelle reacties!

Wel zie je een ongelovelijk verschil in de prijs, 40,- euro is niet mis. Als ik mijn oude systeem voor 150 euro te koop kan zetten (misschien incl de videokaart GTX550TI) en die 40 euro erbij leg, kan ik dan tóch een leuke GPU kopen? of zijn die krengen nog steeds €250+ voor een redelijke :-)

P s, het zou natuurlijk fantastisch zijn om bijvoorbeeld BF3 op mid/high settings te draaien, maar ik neem ook genoegen met low. Met een acceptabele resolutie natuurlijk. Game ziet er waanzinnig uit op lagere gfx. Alleen wil ik wel dat het stabiel draait met een acceptabele FPS.

Dank nogmaals voor de info mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
P s, als ik 40 euro kan besparen op het mobo, weten jullie of er goede SSD schijven zijn met aannemelijke GB. Ik ben hier totaal nieuw mee.. (SSD schijven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

De samsung 830 SSD is een goede optie. Van 128GB, of als je meer wilt (ook duurder uiteraard) 256GB.
Deze zijn echter nog maar beperkt leverbaar.
Als deze niet levarbaar is waar jij hem wilt bestellen kijk dan voor de crucial m4 van 128 of 256 GB.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dag Mirno, alweer bedankt voor de snelle reactie.

Maar wat zijn die SSD schijven nog duur zeg. Hebbende over 128GB, met het besturingsysteem en een paar games erop geinstalleerd (denk ik?) levert dit zoveel betere prestaties dat die 100,- euro waardig zijn? En hoe lang gaan die schijven mee, heb ook gelezen dat ze niet gedefragmenteerd kunnen worden e/d..

Ben een beetje een noob in al die nieuwe ontwikkelingen, mijn excuses daarvoor.

wel heb ik gelezen dat een SSD schijf niet zorgt voor meer FPS, momenteel in BF3 als de Map laad, ben ik vooralsnog een v.d eerste in de server, waardoor je moet wachten tot andere spelers gejoined zijn, denk ik om deze reden dat een SSD schijf in mijn opinie weinig effect zal hebben..

Gr,

Stephan

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 470267 op 04-01-2013 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
deraco96 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:25:
Welke set zou jij aanbevelen Deraco96?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

de SSD is inderdaad duur. De levensduur van zo'n SSD is afhankelijk van welke cells erin gebruikt worden, je hebt:
SLC
MLC
TLC

Ik citeer uit een reactie van player-x, reactie op het BBG van deze maand: -> reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013
NAND cell's werken als condensatoren de meer elektronen je voor een bepaalde waarde in een cell stopt des te betrouwbaarder hij is.

1 bit SLC heeft twee statusen aan of uit
2 bit MLC heeft vier statusen aan, twee tussen standen of uit
3 bit TLC heeft acht statusen aan, zes tussen standen of uit

Als je nu voor een SLC 100 elektronen heb om een stand van de cell te schrijven.
Dan heb je voor een MLC er nog maar 25 elektronen heb om een stand van de cell te schrijven.
En heb je voor een TLC er nog maar 12.5 elektronen heb om een stand van de cell te schrijven.

Voor mij TLC is iets waar ik iig nog geen vertrouwen in heb op de lange termijn, en met een of twee proces shrinks waar door het aantal elektronen weer verminderen, dan is het iets dat misschien dan zelfs niet meer betrouwbaar/mogelijk is.

Dus na het lezen van deze informatie kun je het beste één nemen met MLC.
De beste keuze van die MLC zijn: de samsung 830 ssd en de crucial m4.
De standaard samsung 840 werkt met TLC, minder betrouwbaar. (3/5e levensduur van de 830 met MLC), ook is de snelheid hetzelfde.

Oke dit was de informatie
Nu waarom je zou kiezen voor een SSD:
Een harde schijf werkt met een mechanische arm. Dit moet al die grote hoeveelheden data zoeken. Dit kan een aantal millisecondes duren. Dit klinkt misschien weinig, maar door de grote hoeveelheden data zul je dus moeten wachter. Bij de SSD zijn dit volgens mij microsecondes. Deze heeft geen mechanische arm, en hoeft dus niet overal te zoeken. Vooral sequentieel lezen gaat sneller (doordat de plekken eerder bereikt kunnen worden) sequentieel is data dat verspreid is over verschillende gedeeltes, en dus zoekwerk daarnaar vereist is.
Met een SSD zal de PC in een tel of 10 volledig zijn opgestart (ook afhankelijk van de BIOS opstarttijd en instellingen in de BIOS).
Echter alles wat je aanklikt zal direct verschijnen. Met een HDD zal je zelfs met zo'n snelle CPU nog wachttijden hebben wat natuurlijk zonde is bij zo'n snel systeem. De HDD is de bottleneck in het systeem, een onderdeel dat een stuk trager is dan de rest. En de rest van het systeem zeg maar "ophoudt"

[ Voor 3% gewijzigd door mirno op 04-01-2013 12:08 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mirno, verbazingwekkend goede uitleg! dank hiervoor.

Gezien mijn huidige budget maximaal 375 euro, past een SSD schijf hier nog even niet in. Wel neem ik dit advies mee voor op de termijn.

Dus als het topic samenvat voor een zo goed mogelijk systeem, beste prijs/kwaliteit verhouding hebben we het over:

Mobo Gigabyte GA-Z77M-D3H á €85,-
CPU: heb ik nog even hulp bij nodig, mijn oog viel eerst erg op de 3570k met overclock potentieel, edoch maak ik uit op het advies van Dareco96 dat de i5 opzich zelf al een erg snelle CPU is voor het moment en dat ik de prijs zou kunnen drukken om voor een normale i5 ipv een K versie te gaan.

Welke i5 processor naast de 3570K zouden jullie adviseren?
ik ben niet heel erg bekend met overklokken, maar sta ik hier wel voor open. (mocht het noodzakelijk zijn)

Ram: Corsiar vengeance, 2x4GB 1600mhz lijkt mij vooralsnog de beste keuze omtrent het RAM geheugen.

Groet

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 470267 op 04-01-2013 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er word gesuggereerd dat de build-in GPU van de 3570k cpu Virtu MVP technologie bezit. Ik heb begrepen dat deze technologie met een andere videokaart gekoppeld kan worden voor meer FPS, heb ik dit goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-07 15:29
Virtu MVP, ... wat ik er al van gelezen heb is dat je er misschien maximaal 2% bonus FPS door kan halen maar aan de andere kant zegt bijna iedereen last te hebben van lags/frame stutters/...
Dus ik denk niet dat het echt op punt staat. Ik zou er niet op rekenen.

Als je niet gaat overclocken --> H77 of B75 mobo + i5 3450/3470/3550/3570/...
Als je wel wil overclocken --> Z77 mobo + i5 3570K

Ik zou zelf voor optie 2 gaan... Je betaalt nu 50€ meer maar dan heb je nog altijd de keuze later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Inrage, als het gaat om die 2% bonus FPS kan ik het altijd even proberen, volgens mij alleen een kwestie van softwarematig handelen.

Wat jij zegt, ik betaal nu 50€ meer, maar nog altijd keuze later.

Zou jij hierin adviseren om voor een Mobo Gigabyte GA-Z77M-D3H á €85,- te gaan?

Thnx weer voor je duidelijke uitleg!

Damn wat is het overigens moeilijk om een besluit te nemen met ZOVEEL aanbod..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-07 15:29
Je moet wel heel de zin lezen hé, 2% bonus maar wel lag. Dus als je beeld iedere 10 seconden hapert dan heb je niet veel aan een hogere average fps. Je gaat je alleen maar ergeren.

Zelf proberen mag natuurlijk altijd, misschien komen er in de toekomst betere drivers voor etc... maar om dit moment moet je niet echt op miraculeus betere performance van je GTX 550 rekenen.

Mobo is een goede keuze.

Sparen voor een GTX660ti of zelfs een GTX670 is de boodschap... Yep, high FPS op high settings/res komt nog steeds met een stevig prijskaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Daar heb je gelijk in.

Je hebt inderdaad gelijk om niet op miraculeus betere performance te rekenen, omtrent de GTX550TI.

Goed te horen dat het mobo een goede keuze is, wel een mini-atx bord maargoed.

Als we het hebben over low/mid settings/res dan moet het wel 'eventjes' lukken met dit bord/cpu/ram en gpu toch, zoals ik begrepen heb..

GTX660TI of 670 zijn erg duur ja, ATI ook optioneel? heb jij hiermee ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Waar wil je je PC voor gebruiken?
Als het puur om games gaat zou je het redden met een 3350p, deze wordt ook aangeraden in de bbg. Deze heeft geen IGP, de LUCID MVP software werkt dus ook niet. Die software kan handig zijn voor het aansluiten van meerdere schermen (in het geval van meer dan 2). Overigens lees ik ook niet erg goede berichten hier over. De aanbieders van deze software laten de theorie geweldig klinken. Maar in de praktijk weet ik dat zo net nog niet.

Over de i5 CPU's, de K versie kan je erg gemakkelijk hoog overklokken, hiervoor heb je wel weer een apart koelblok nodig. Ik weet niet welke behuizing je hebt of welke je gaat nemen. Maar zo'n dik koelblok past niet in elke kast. Als je al weet dat je een kleine kast hebt waar zo een niet in past kan je beter gelijk voor een goedkopere niet overklokbare variant gaan.
Overigens heeft het overklokken bij games niet echt voordeel. De CPU is al zo krachtig op zijn oorspronkelijke kloksnelheid dat het profijt niet merkbaar zal zijn bij games. Bij renderen en uitpakken en dergelijke zal waarschijnlijk sneller gaan. Al is maar de vraag hoeveel sneller. Ik denk dat dit wel verwaarloosbaar is vergeleken met de prijs.
Bij games zal je geen hogere frame rate halen (1 frame misschien). Daarom zou ik als hij echt bestemt voor gamen is voor de 3350p gaan. + H77 of B75 moederbord. Let wel op dat deze genoeg SATA 600 aansluiting heeft B75 heeft er vaak maar 1. Ik kan 2 iig adviseren.

AMD heeft ook wel leuke videokaarten, overigens schijnen die van Nvidia "smoother" te lopen, omdat AMD last heeft van microstuttering, dit is dat de framerate in een aantal millisecondes omhoog en weer omlaag schieten, dat af en toe een zeer lichte hapering veroorzaakt, ik merkte het in de filmpjes niet eens. Dus ik weet niet of er zo'n probleem van gemaakt moet worden, als je echt beide kaarten hebt gehad van de laatste generatie zou je het wel kunnen merken. Zolang je de AMD kaarten vergelijkt met je GTX 550ti zul je nergens last van hebben ;)

Dit is een AMD optie met veel bang for the buck: pricewatch: Club3D Radeon HD 7870 XT JokerCard (Tahiti LE)

De 7870 jokercard is een 7950 chip. Alleen wat "onderdrukt" om het zo maar te zeggen, tot een 7870. Wordt wel erg warm en maakt vrij luid geluid tegen over de andere 7870 modellen.

De club 3d 7950 royalking editie kan ik aanraden van de 7950 serie, ook is een Boost model wel aan te raden. (Ook uit de BBG).

De GTX 660ti en de GTX 670 zijn overigens ook prima keuze. Maar in mijn ogen biedt AMD wat meer prijs/kwaliteit. Vooral met 3GB VRAM, dat toekomst bewuster is, door o.a. Anti aliasing en de steeds scherper wordende resoluties.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wauw, bedankt voor deze effort Mirno.

Bestemd voor gamen inderdaad. 3350p + H77 of B75, 3570k overclock groter koelblok (ik ben niet zo een overclocker, wil me er wel in verdiepen hoor, indien noodzakelijk)

Die GPU ziet er leuk uit, heb in het verleden alleen maar ATI gedraaid.

Welk van de H77 of B75 Borden kun je mij aanbevvelen? (bang for the buck;))

Nogmaals bedankt voor je uitgebreide uitleg omtrent de K versies en het benoemen van een goed alternatief als we het over NIET overclocken hebben :)

Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Trouwens, i5 3350P, bezit deze hyper-threading?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Geen van de i5 bezit hypertreading, allemaal 4cores,4treads. Je hebt hypertreading ook niet nodig bij gamen. Bij videobewerking kan dit een voordeel zijn. De i7 hebben b.v. hypertreading, maar zijn een stuk duurder. Vandaar dat de meerwaarde van een i7 erg klein vergeleken de i5 die een stuk goedkoper is.

Voor optimale prijs/kwaliteit kan je het beste gaan voor het genoemde B75 bord in de vorige post en de i5 3550p, die daar ook bij stond ;) Dit bespaard je geld, overklokken zal een presatie winst van 1 fps hebben dus prijs/prestatie kan je beter voor de ruim goedkopere 3350p+goedkoperB75 moederbord gaan.

Wat bedoel je ermee dat je alleen ATI heb gedraaid?
ATI=AMD voor als je het niet wist :p

[ Voor 7% gewijzigd door mirno op 04-01-2013 14:57 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En weer bedankt voor je snelle reactie Mirno.

Ik ga binnenkort het systeem bestellen, mijn vorige systeem kwam van Alternate. Aangezien de verzendkosten van webshops denk ik dat ik voor fysieke winkels ga, mycom/computerland om deze onderdelen zo voordelig mogelijk in te kopen :-p

Nogmaals dank voor je goede uitleg.

Het totaal plaatje met jouw hulp ik uit op 282 euro. excl gpu.
Vorige plaatje, kwam ik uit op 376, wat een verschil zeg.

Jouw aanbeveling:
B75 bord á 85 euro
CPU 3350p 168 euro
RAM: Corsair vengeance á 34 euro

Mijn onwetendheid samengestelde systeem:
Z77 Xtreme 4 a 124 euro
CPU 3570K a 208 euro
Ram Corsiar vengeance a 34euro

Prijs verschil van: ongeveer 94 euro. Thanks allot :-)

EDIT + op termijn die fantastische GPU t.w.v 217 euro. (eerst even sparen)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 470267 op 04-01-2013 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mirno schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:56:
Geen van de i5 bezit hypertreading, allemaal 4cores,4treads. Je hebt hypertreading ook niet nodig bij gamen. Bij videobewerking kan dit een voordeel zijn. De i7 hebben b.v. hypertreading, maar zijn een stuk duurder. Vandaar dat de meerwaarde van een i7 erg klein vergeleken de i5 die een stuk goedkoper is.

Voor optimale prijs/kwaliteit kan je het beste gaan voor het genoemde B75 bord in de vorige post en de i5 3550p, die daar ook bij stond ;) Dit bespaard je geld, overklokken zal een presatie winst van 1 fps hebben dus prijs/prestatie kan je beter voor de ruim goedkopere 3350p+goedkoperB75 moederbord gaan.

Wat bedoel je ermee dat je alleen ATI heb gedraaid?
ATI=AMD voor als je het niet wist :p
Ja vroeger altijd met ATI kaarten ge-gamed. Ik begrijp dat AMD ati heeft overgenomen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Je oude RAM geheugen, is dat DDR2 of DDR3? Als het DDR3 is kan je dat ook wel meenemen. Die serie moederborden is voor mijn tijd. Dus weet niet of die DDR2 of DDR3 hebben uit mijn hoofd. :p

Oow, ik dacht dat je misschien een ATI/AMD voorkeur had...
Als je een nieuwe GPU wilt kopen kan je het best op dat moment gaan zoeken. De keuzes en mogelijkheden van de GPU's kan met de week veranderen ;), ook rekeninghoudend met driver updates en de Radeon HD 8000 serie op komst. je kan gerust dan even snel een DM sturen. Ik hou die dingen wel vaak bij.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat leuk Mirno,

Mobo dat ik nu heb (p5w DH deluxe) is voor jouw tijd, in de tijd dat ik zelf veel tijd investeerde in het up-to-date zijn met de laatste hardware -trends. GEIL geheugen draait op 800mhz DDR2, helaas. Vandaar ook mijn noodzakelijke upgrade naar een nieuw mobo (helaas) aan mijn oude asus mobo, ontzettttend veel plezier mee gehad, leuk ding.

Op een gegeven moment na het gebruik van dit systeem (ongeveer 5 jaar) wat echt SICK is in mijn opinie, heb alleen de videokaart 2x moeten vervangen maar dat is logisch. Als ik er nu een end-game videokaart in zou prikken bottleneckt die CPU mij volledig, vandaar de keuze dat ik een geheel nieuwe fundering wil van mobo.cpu en ram geheugen :-)))

EDIT: Nee heb geen voorkeur voor merken, ik ga altijd af op de beste kwaliteit/prijs verhouding, of als het budget het toelaat met de innovaties mee, hey het is overal crisis he.. :p

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 470267 op 04-01-2013 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Jaah idd na 5 jaar zijn de CPU en mobo wel aan een upgrade toe.

Mijn systeem is overigens ook al zo´n 5 jaar oud. Athlon 64 x2 zit hier in. Wel overklokt, maar door de standaard koeler is deze niet erg stabiel helaas.
Ik had echter wel het geluk dat mijn ouders een nieuwe PC hadden gekocht en ik een hoop onderdelen van hun kon gebruiken. zoals de grafische kaart, want ze gamen niet. En 2GB ipv 4GB RAM zullen ze ook niet doorhebben bij alleen internet gebruik :)
Mijn systeem zal helemaal vervangen worden aangezien de behuizing uit elkaar valt zowat en de voeding niet erg goede voltages op de 3, 5 en 12V lijnen geeft. Ook zal 370W te weinig zijn :p
Ik ga rond de maand mei een nieuw systeem kopen wanneer de hasswel CPU's van intel er zijn.

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat zijn Hasswell CPU's sorry, was even uit de game.. :p

trouwens, over die videokaart, daar zal ik je inderdaad een pm over sturen.. lastig zeg die videokaarten -.-

Als jij iets kunt gebruiken van mijn oude systeem, let me know. Het staat allemaal te koop voor 150,-euro (weet niet eens of dit een relevante prijs is, maargoed)

GEIL 8GB ram, CPU E6600 duo core, p5w dh deluxe mobo. (of als je iemand weet) die voor niet al teveel geld toch een leuk internet pctje wilt hebben :p hha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26447

Anoniem: 470267 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 08:38:
P s, als ik 40 euro kan besparen op het mobo, weten jullie of er goede SSD schijven zijn met aannemelijke GB. Ik ben hier totaal nieuw mee.. (SSD schijven)
Nooit besparen op je mobo, heb dat een paar keer gedaan en voila problemen na een jaar of 1,5, toen twee P6T WS Professional mobo's aangeschaft á 300 euro per stuk 3 jaar geleden voor mijn toenmalig Core i7 920 systemen (in het totaal dus 3 stuks) en nooit geen problemen meer gehad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi Athalon1951, dank voor je toelichting!

Wat is jouw opinie over dit mobo:
MOBO: ASRock B75 Pro3-M €60
In combi met 3350P intel cpu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

@Athalon1951

Welke chipset was dit? Ik denk dat het vroeger is. Dit komt tegenwoordig amper meer voor. Ik weet denk ik ook wel de oorzaak daarvan. -> http://www.hardwaresecret...e-Regulator-Circuit/616/3
Goedkopere onderdelen werden er gebruikt.
Tegenwoordig is dit allemaal erg verbeterd. Het moederbord wordt zelfs ook in de bbg aangeraden + er is een gebruiker review van die er tevreden over is: pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
Ik zelf heb overigens ook een zeer goedkoop moederbord in mijn PC zitten. Ik kan amper achterhalen wat voor type dit is... Maar deze werkt, wonderbaarlijk genoeg, al zo'n jaar of 5. (Heb deze niet zelf gekozen, in dat tijdperk hadden wij nog maar net een jaartje internet.)

Overigens ook een fout in de specs gevonden van dit bord. Dit bord beschikt echter over 1x sata600. In de specs staat 3xsata600. Toch wel een verschil.

De pro serie van asrock heeft ook Chineese caps (condensators) ipv de kwalitatief betere japanse : http://www.hardwaresecrets.com/article/595

Ik denk eerlijk gezegt wel dat dit bord voldoende jaren zal werken. Wil je echter meer features + wat meer betrouwbaarheid (al weet ik het praktijk verschil niet) kan je voor de H77 gaan. (Deze heeft 2x sata600, dat is wel weer handig)

[ Voor 23% gewijzigd door mirno op 04-01-2013 17:07 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 17:59
Anoniem: 470267 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:20:
Maar wat zijn die SSD schijven nog duur zeg. Hebbende over 128GB, met het besturingsysteem en een paar games erop geinstalleerd (denk ik?) levert dit zoveel betere prestaties dat die 100,- euro waardig zijn? En hoe lang gaan die schijven mee, heb ook gelezen dat ze niet gedefragmenteerd kunnen worden e/d..
Ik heb in grote lijnen hetzelfde systeem als jij nu hebt, zelfde moederbord, zelfde cpu, scythe mine cooler voor dezelfde OC, maar dan met een HD 4890 vid card (paar jaar geleden, ter vervanging van een 8800 GT) en sinds vorig jaar een SSD (m4 crucial 128gb):

Ik kwam van een raid 0 320 gb hdd naar de SSD en wat een verademing: ik had gewoon niet meer het gevoel dat m'n pc traag was (overigens, tijdens gamen natuurlijk nog wel, zelfs als je speelt op 1680x1050 medium/low voel je gewoon bij bv BF3 de dual core slapper zijn).. Ik vond het het waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BradKing schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:28:
[...]

Ik heb in grote lijnen hetzelfde systeem als jij nu hebt, zelfde moederbord, zelfde cpu, scythe mine cooler voor dezelfde OC, maar dan met een HD 4890 vid card (paar jaar geleden, ter vervanging van een 8800 GT) en sinds vorig jaar een SSD (m4 crucial 128gb):

Ik kwam van een raid 0 320 gb hdd naar de SSD en wat een verademing: ik had gewoon niet meer het gevoel dat m'n pc traag was (overigens, tijdens gamen natuurlijk nog wel, zelfs als je speelt op 1680x1050 medium/low voel je gewoon bij bv BF3 de dual core slapper zijn).. Ik vond het het waard :)
Hoi BradKing, welk systeem benader je hiermee? mijn duo core systeem of het systeem dat ik wil gaan aanschaffen? hehe.

Voor mij zal 't nog een tijdje duren voordat ik op SSD overga, ik denk dat de prijs binnen nu en 3 maanden namelijk fiks gaat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BradKing
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-07 17:59
Anoniem: 470267 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 06:23:
[...]
Hoi BradKing, welk systeem benader je hiermee? mijn duo core systeem of het systeem dat ik wil gaan aanschaffen? hehe.

Voor mij zal 't nog een tijdje duren voordat ik op SSD overga, ik denk dat de prijs binnen nu en 3 maanden namelijk fiks gaat dalen.
Dan is het voor een nieuw systeem zonde om nu al over te gaan op SSD. Het oude systeem krijgt er echt een enorme boost van (qua gevoel) en het is wat mij betreft één van de beste, als niet de beste, upgrade die je kan doen als de rest 'oud' blijft, dus ik wilde aangeven dat een SSD ook in mijn ogen echt heel gewenst is (op den duur misschien inderdaad).

Voor een nieuw systeem, met clean install, zal je het voornamelijk merken in opstart tijd en load times van bepaalde games enzo. De reden dat bijna iedereen er nu één in nieuwe systemen zet is een beetje een combinatie van 'het kan nu' en 'je hebt er meer aan dan dingen als een i7 ipv een i5, 16gb ram ipv 8gb, etc'. Ik zou niet meer zonder gaan nu, maar als je nog niet verpest bent en je verwacht een stevige prijsdaling, lekker mee wachten. Ook al is weer je OS moeten installeren, met alle programma reinstalls, ook vermoeiend kan zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Met zo'n krap budget zou ik eerst beginnen met een vlotte videokaart en eeen SSD. SSD a 90 euro en videokaart a zo'n 270 euro. Je zal merken dat je huidige pc tot leven komt maar nog belangrijker; ook al zou het nog niet rap genoeg gaan voor je, die twee onderdelen neem je moeiteloos mee naar de volgende upgrade; je mobo/cpu en ram.

Zoals je hier kan lezen, is BF3 heel erg gpu intensief en doet de cpu er veel minder toe:
http://www.bit-tech.net/h...ld-3-technical-analysis/8

Vergeet die benchmarks waar ze cpu's testen op low res en low settings, zo wil je toch niet gamen ?
http://www.techspot.com/r...ta-performance/page7.html
Precies. Met een beetje eyecandy aan is het de gpu die bottlenecked, zelfs met de oudere cpu's.

[ Voor 41% gewijzigd door Madrox op 05-01-2013 11:55 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Madrox schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 11:38:
Met zo'n krap budget zou ik eerst beginnen met een vlotte videokaart en eeen SSD. SSD a 90 euro en videokaart a zo'n 270 euro. Je zal merken dat je huidige pc tot leven komt maar nog belangrijker; ook al zou het nog niet rap genoeg gaan voor je, die twee onderdelen neem je moeiteloos mee naar de volgende upgrade; je mobo/cpu en ram.

Zoals je hier kan lezen, is BF3 heel erg gpu intensief en doet de cpu er veel minder toe:
http://www.bit-tech.net/h...ld-3-technical-analysis/8

Vergeet die benchmarks waar ze cpu's testen op low res en low settings, zo wil je toch niet gamen ?
http://www.techspot.com/r...ta-performance/page7.html
Precies. Met een beetje eyecandy aan is het de gpu die bottlenecked, zelfs met de oudere cpu's.
Als ik nu een goede fundering neerzet met een i5 en een 1155 socket mobo. Die videokaart komt wel goed, binnen 2 a 3 maandjes heb ongeveer 350 euro aan budget voor een vkaart en SSD kaart :-)

Zoals ik al eerder heb benoemd, heb ik er niet meer plezier onder om alles op EYE candy te kunnen spelen zeg maar.. LOW settings neem ik genoegen mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 495923

i5 sandybridge HEBBEN GEEN HYPERTHREATING, geld ook voor i3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Anoniem: 495923 schreef op maandag 07 januari 2013 @ 00:40:
i5 sandybridge HEBBEN GEEN HYPERTHREATING, geld ook voor i3.
hyperthreading*
De sandy bridge i3's hadden dit wel al ;)
-> Wikipedia: Sandy Bridge
bv. http://ark.intel.com/prod...ocessor-3M-Cache-3_30-GHz (hyper-threading technology = yes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-07 13:11
mirno schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:01:
@Athalon1951

Overigens ook een fout in de specs gevonden van dit bord. Dit bord beschikt echter over 1x sata600. In de specs staat 3xsata600. Toch wel een verschil.
Volgens de specs van de fabrikant:

- 1 x SATA3 6.0 Gb/s connector by Intel® B75, supports NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions

Specs kloppen dus wel.
Dit is dus de reden dat je altijd naar de specs van het gehele bord moet kijken en niet alleen naar de chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

jomas schreef op maandag 07 januari 2013 @ 10:00:
[...]

Volgens de specs van de fabrikant:

- 1 x SATA3 6.0 Gb/s connector by Intel® B75, supports NCQ, AHCI and Hot Plug functions
- 2 x SATA3 6.0 Gb/s connectors by ASMedia ASM1061, support NCQ, AHCI and Hot Plug functions

Specs kloppen dus wel.
Dit is dus de reden dat je altijd naar de specs van het gehele bord moet kijken en niet alleen naar de chipset.
Ja,
Bij tweakers in de specs staat 3xsata600 : pricewatch: ASRock B75 Pro3-M

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-07 13:11
mirno schreef op maandag 07 januari 2013 @ 12:49:
[...]

Ja,
Bij tweakers in de specs staat 3xsata600 : pricewatch: ASRock B75 Pro3-M
Dat staat toch ook in de spec's van de fabrikant? Dus dan klopt het toch dat er 3 sata 600 poorten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Jah klopt,
Alleen het vreemde is dit: productreview: ASRock B75 Pro3-M review door peter123

Diegene heeft een review gemaakt over het moederbord. En meldt dat er slechts één sata600 poort op zit.
Dit is idd wel een beetje verwarrend.
Ook omdat het in de specs staat. Het meest logische zou zijn dat er maar 1 sata600 poort in zat, net als alle B75 borden. Ook is dit een goedkoop model, dus het lijkt me ook onwaarschijnlijk dat er meer bij zouden zitten...

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Nee, dat zegt hij niet. Hij zegt dat er slechts 1 intel sata3 poort opzit. Ook zegt hij dat er twee non-intel sata3 poortjes opzit (asmedia) ;)

Voor sommigen een issue, want de intel poortjes (=worden aangestuurd door de intel chipset) presteren vaak beter dan de 3third party chips.

[ Voor 34% gewijzigd door Madrox op 07-01-2013 15:21 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Oja, had alleen de + en - gelezen onderin ;).

Wel handig dat er Extra sata600 slots worden meegeleverd. Dat zou je niet verwachten bij zo'n goedkoop moederbord... Wat mij betreft dus een erg goede keuze.
Sataa600 van de Asmedia controller zullen wel beter presteren dan de sata300 op het moederbord denk ik. Dus erg leuke toevoeging. Ook handig om te weten, dit Asrock moederbord maakt wel een erg aantrekkelijke keuze vooral met die extra meegeleverde sata600 dat je bij de H77 niet hebt ;)

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deraco96
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 30-04 22:30

deraco96

Altijd.

Overigens blijken extra Sata 6 Gbps poorten soms nog slomer te zijn dan Intel 3 Gbps poorten, ik weet niet of je hier dus blij mee moet zijn... Maar ik zou zoiezo voor een nieuwe processor gaan, dat helpt wel met framedrops bij games vermoed ik, als je echt geen geld hebt moet je het nog wel een jaartje kunnen uitzingen met die 550ti toch?
Overigens draait een 5850 ook prima (althans voor mij, ik heb wel wat lichte drops op bepaalde maps, niet onder de 30 fps, maar ik vermoed dat mijn onoverklokte Q6600 de boosdoener is) BF3 op high. Deze staan al vanaf zeventig of tachtig euro op de V&A. Dat kan dus een optie zijn. Een nieuwe kaart, of een tweedehands van de huidige generatie, is wel wat beter toekomstbestend.

[ Voor 0% gewijzigd door deraco96 op 09-01-2013 16:28 . Reden: nuancering ]

01101000 01100001 01100100 00100000 01101010 01100101 00100000 01101110 01101001 01101011 01110011 00100000 01100010 01100101 01110100 01100101 01110010 01110011 00100000 01110100 01100101 00100000 01100100 01101111 01100101 01101110

Pagina: 1