Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• triesvan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-11 21:45
Ik wil graag een Windows tablet aanschaffen om voor school te gebruiken.
Ik zal er alleen Office/Browser/Entertainment op gebruiken, dus een incidenteel filmpje en muziek streamen.
Mijn budget is 5/600 euro en het liefst heb ik daarvoor dus een toetsenbord erbij.
De 2 tablets die mijn aandacht hebben getrokken zijn de Acer Iconia W510 en de Microsoft Surface RT.
De Iconia heeft als voordeel de voordelige prijs en een solide dock, maar de surface ziet er wat degelijker uit.
Hebben jullie enig idee wat de beste keuze voor mij is?
Alvast bedankt!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:56

HollovVpo1nt

I like gadgets

Allereerst, je weet dat de W510 Windows 8 draait en de Surface Windows RT? Ben je je ook bewust van de verschillen?

De Acer Iconia W510 is inderdaad de goedkoopste Windows 8 tablet op dit moment. Recent is de Asus VivoTab Smart aangekondigd met vergelijkbare specificaties. Het verschil in prijs is dat de Acer 499 inclusief toetsenbord kost en de Asus 499 exclusief toetsenbord kost (nog onbekend hoeveel die gaat kosten). Hardware matig verschillen ze ook niet veel van elkaar. De Asus heeft 32GB meer opslagruimte (SSD) en een extra USB poort. Hier een overzicht:
http://tweakers.net/pricewatch/compare/822/312571;317510/

De Asus is deze maand nog uit. Ik zou even wachten als ik jou was op een paar reviews en dan een afweging maken tussen de Iconia W510 en de VivoTab smart. Acer staatnamelijk niet echt bekend om de bouwkwaliteit.

• triesvan
@HollovVpo1nt

Ik ben me bewust van de verschillen tussen RT en Windows 8, ik denk niet dat ik heel veel gebruik ga maken van de x86 programmas.
Ik ben inderdaad ook wat huiverig voor Acer, ik wacht even op de prijs van het Asus toetsenbord, en anders ga ik denk ik maar voor de Surface.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:12

Umbrah

The Incredible MapMan

Eens met HolllovVpo1nt; maar bedenk je wel: met een RT tab ben je compleet afgesloten van X86 applicaties, hoewel dat voor je gebruik vrij redelijk te doen lijkt, zul je echter ook qua video bijvoorbeeld geen VLC kunnen installeren. Je zit vast aan wat er bij zit (wat niet slecht is, op x86 slikt het alles met codecs en is erg fijn geintegreerd in het hele OS), en op ARM kan dat soms wat codec-arm zijn en zul je het dan ook als tablet moeten beschouwen. Misschien heb je geluk met een andere speler in de marketplace, hoewel je erg fijn bij alle netwerkshares kunt.

RT heeft voor je werk één groot voordeel, en dat is een gratis megeleverde versie van Office 2013 RT. Dat is een vrij complete versie, en veruit het beste wat je zult vinden op ELKE tablet. PUNT. Met typecover (of als je kan wennen, touchcover) is WindowsRT een volle Netbook replacement in mijn opinie. Er zitten een paar beperkingen echter aan Office RT:

* Alleen Word, Powerpoint, Excel en OneNote (hoewel Outlook eigenlijk al haast in het OS zelf zit)
* Geen VBA/Macro support
Office RT modifies or excludes other various features for compatibility reasons or resource reduction. To save disk space; templates, clip art, and language packs are downloaded online rather than stored locally. Other excluded features include the removal of support for third-party code such as macros/VBA/ActiveX controls, the removal of support for older media formats and narration in PowerPoint, editing of equations generated with the legacy Equation Editor, data models in Excel (PivotCharts, PivotTables, and QueryTables are unaffected), and searching embedded media files in OneNote.
Bron: Wikipedia: Microsoft Office 2013

Overigens: er is ook een pro versie van de Microsoft Surface. Die heeft ook nog eens een beter scherm, en draait gewoon de x86 versie van Windows 8; ik weet alleen niet hoe duur hij is.

[ Voor 5% gewijzigd door Umbrah op 03-01-2013 21:54 ]

• triesvan
De Pro versie gaat buiten mijn budget vallen. Ik denk dat ik gewoon nog even de CES en de maand Januari afwacht en dan mijn beslissing ga maken. De surface lijkt nu toch een streepje voor te hebben.
Bedankt voor het meedenken allemaal!

• DonDragon-1
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:45
Ik ben momenteel in het bezit van een Acer w510. Ik ben over bijna alles zeer te vreden. Op de meeste vlakken gaat het mijn verwachtingen te buiten. Ondersteuning voor macro's en vba in office was een pre voor mij. Hierdoor valt de RT versie automatisch af helaas. Veel mensen klachen over de beperkte opslagruimte ( tweakers zelf ook). Misschien dat het nog niet veel mensen is opgevallen maar windows is altijd al bar slecht geweest in het verwijderen van bestanden welk nodig waren voor updates. Doormiddel van geavanceerd schijfopruiming tegebruiken. Heb ik de afgelopen twee weken al minstens 2,5 a 3 gb vrij gemaakt weer. Misschien dat iemand hier een goed programma voor heeft wat het maandelijks of wekelijks automatisch kan doen.
Waar ik wat minder over te spreken ben is de touchpad, na het doorspitten van diverse topics denk ik dat het een hardware probleem is. Acer zelf heeft het erkend en op het forum zegt een medewerker dat er een fix voor is. Heb met acer gebeld welke natuurlijk van niks wisten. Ik zit nu een beetje te twijfelen, heb namelijk nog 2 a 3 dagen om de tablet terug te brengen. Een persoon welk zijn tablet heeft opgestuurd en weer terug gekregen zegt er geen last meer van te hebben. Een andere welk een zeer nieuwe batch heeft schijnt er ook geen last meer van te hebben.

• buzzbuzz68
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-11 09:51
Ik heb zelf sinds gisteren ook de W510 en ben er zeer tevreden over. Hij voelt degelijk aan en werkt zeer soepeltjes. En met de btw dagen bij de Mediamarkt kost hij nog geen €420,- incl. thuiskopie heffing. Een zeer scherpe prijs.
Ik had de klachten ook al gelezen in reviews, maar ook gezien dat er bij Acer een update stond van 8-1-2013. Op de tab staat een Live Update applicatie die op updates zou moeten checken, maar die zag deze update niet. Dus ik heb 'm zelf gedownload, samen met de BIOS update die er ook stond.
De installatie van de driverupdate liep in eerste instantie niet lekker, maar na een reboot en nog een keer proberen ging hij wel goed. Na de reboot ging hij vervolgens de nodige firmware updaten alvorens Windows op te starten. Daarna liep het als een zonnetje. Ik heb nog geen raar touchpad gedrag gezien, dus dat lijkt opgelost.
Toen ik vervolgens de BIOS update wilde draaien gaf hij aan dat er al drivers van dezelfde of nieuwere datum geïnstalleerd waren. Dit heb ik toen maar afgebroken.
Iedereen die ik de tablet heb laten zien was zeer enthousiast en verbaasd dat een Acer apparaat er zo goed uit ziet en aanvoelt. Ik heb hier absoluut geen spijt van en kan je aanraden om deze aan te schaffen, vooral nu bij de Mediamarkt.
Pagina: 1