Opvolger voor Marantz SR5001 AVR

Pagina: 1
Acties:

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Recent heb ik een nieuwe TV (Panasonic 50UT50 plasma) en 3D streamer (Iconbit XDS1003D) gekocht. Een nieuwe HD ontvanger/PVR moet nog komen, maar duidelijk is dat mijn huidige Marantz SR5001 aan vervanging toe is om alles netjes aan te kunnen sluiten en van alle functies goed gebruik te kunnen maken (ARC, CEC, 3D passtrough, HD-audioformaten). HDMI standby passthrough lijkt me daarbij ook erg handig en minimaal 4 HDMI ingangen zijn gewenst (liefst ook 1 aan de voorkant)

Deze AVR gaat alleen gebruikt worden voor TV, films en wellicht een game console in de toekomst. Mijn muziek systeem is volledig gescheiden gezien mijn audiofiele eisen >:) . Ik zie dus ook niet veel voordeel in allerlei netwerkfuncties (DLNA/Airplay etc), multiroom en andere zaken. Ook is 5.1 ipv 7.1 voldoende.

Nu dacht ik een prima vervanger gevonden te hebben in de Marantz NR1403, die een mooie uitstraling heeft, lekker compact is en bovendien erg betaalbaar rond de 300E.

Er is echter een complicerende factor en dat is dat mijn 5.1 speaker set (Infinity Oreus met actieve sub) nogal wat power nodig heeft. Specs van de 5 satellieten:

Woofer: dubbele 80 mm CMMD, magnetisch afgeschermd
Tweeter: 10 mm, magnetisch afgeschermd
Frequentiebereik: 95 Hz – 22 kHz +3 dB
Gevoeligheid: 85 dB (2,83 V @ 1 meter)
Wisselfrequentie: 3,5 kHz, 12 dB/oct.
Aanbevolen versterker: 25 – 100 watt

De subwoofer is actief:
Versterker vermogen: 100 watt
Wisselfrequentie: Variabel 50 - 150 Hz, 12 dB/oct.
Gewicht: 15,9 kg

Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/gfx/Infinity_Oreus_3_23012003.jpg

Ik ben dus bang dat de Marantz NR1403 met zijn 50W per kanaal te weinig vermogen kan leveren om deze speakerset lekker aan te sturen. Graag zou ik niet teveel uit willen geven en daarom kwam ik ook nog tot de volgende alternatieven:

Pioneer VSX-422 (geen HDMI stanby Passthrough dacht ik)
Onkyo TX-NR404

Wie kan zijn licht laten schijnen over mijn setup? Is de NR1403 echt te beperkt in vermogen voor mijn Infinity Oreus set? (qua features is die voor mij namelijk ideaal)? Welke andere AVR's zou ik kunnen overwegen? Muziekkwaliteit is minder van belang, maar TV-geluid en filmdynamiek (bommen en granaten etv) moeten goed weergegeven kunnen worden.

Budget het liefst dus zo rond de 300e tenzij er echt goede redenen zijn om meer uit te geven.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Watts zijn lang niet alles. Als die speakers aangeven 50W ook te slikken moet dat gewoon heel goed lukken, zeker als je de boel niet keihard zet. Je subwoofer is actief, dus daar hoef je niet te kijken naar vermogen.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18-11 13:58

FeaR

In GoT we trust

Ik zie niet in waarom dat setje heel veel vermogen nodig zou moeten hebben. Rendement is voor huidige speakers wat aan de lage kant, maar van dergelijke speakers moet je ook niet al te veel verwachten. Als je echt naar vermogen wilt kijken dan kom je met dit budget op een Pioneer VSX-S300 uit, Klasse D-versterking dus relatief gezien meer vermogen dan de A/B van de Marantz en de Onkyo.

Aanvullend, die subwoofer vervangen kan ook helpen aan de belevenis. Aangezien je aangeeft dat bommen en granaten ook goed weergegeven moeten worden :)

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 03-01-2013 15:38 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JPS
  • Niet online
Veel dank voor jullie feedback. Ik weet dat vermogen niet alles is, maar wil niet ondergedimensioneerd zijn (clipping etc). Het hoeft niet hard te staan, maar de pieken ('de bommen en granaten') moeten wel goed opgevangen kunnen worden. Grotendeels zal de sub hier ook een rol in spelen en die doet dat al goed genoeg. Belangrijkste is dus of die satellieten naar behoren gevoed kunnen worden.

Qua functies is de 1403 perfect dus als die voldoende prestaties kan leveren is de keus snel gemaakt...

Dit Oreus setje is trouwens ook niet heel cheap geweest (nieuwprijs >1000e); mijn muzikale verwachtingen zijn niet bijzonder maar voor film zou die mooie prestaties mogen neerzetten.

• JPS
  • Niet online
Ter info, het is de NR1403 geworden. Op het eerste gezicht lijkt deze de speakers goed aan te sturen.
Setup met dat microfoontje ging prima en het geluid lijkt beter gebalanceerd dan ik handmatig op de SR5001 had gedaan.

Wel erg fijn, die functies als CEC en hybrid standby. En HDMI aansluitingen genoeg, zelfs eentje aan de voorkant.