Verwijderd

Topicstarter
Goedenmidddag allemaal,

Gisteren heb ik de muis uit mijn systeem gehaald, om te gbruiken voor mijn laptop. Nu wilde ik op de PC maar ben ik vergeten de muis er terug in te doen. Ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat, dat ding er niet inzat.

Nu start ik mijn PC op, zonder muis erin. En kreeg ik de melding dat er iets ontbrak, nog altijd geen besef van de muis die er niet in zat. De enige optie was toen F1, CMOS resetten. Dat heb ik dus ook gedaan. Maar nu is het allemaal een beetje vaag geworden:

- Mijn fans maken redelijk veel lawaai, het lijkt wel of het binnenin die kast momenteel 50c is zo hard draaien ze. De tempraturen in de bios zijn 25c. Dus daar is niks mis mee.
- Me post-screen is totaal veranderd na een of ander OC/Tuner optie. Deze optie heb ik op mijn moederbord zitten, maar vaag dat dit wordt weergeven i.p.v. van een fatsoenlijk post-screen.

Is er een mogelijkheid om dit weet te herstellen? Voornamelijk de twee bovenste optie. Ik heb nooit wat veranderd aan de BIOS settings, of iets. Dus zal standaard wel standaard zijn neem ik aan? Nu lijkt alles weet te staan op de jaren 90'.

Iemand die hier een oplossing voor heeft?

Alvast bedankt.

[Voorbeeld]
Post-screen voor: http://4.bp.blogspot.com/...400/asrock-bios-error.jpg
Post-screen na: http://bcchardware.com/ga...wnloadItem&g2_itemId=9270

Edit: Moedebord type: Asrock 870 extreme 3

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2013 14:55 ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-02 15:39

Fordox

00101010

ga in je bios (delete drukken als je computer opstart)
zoek ergens naar de optie Boot screen logo (of iets in die richting) en zet die uit.
en zoek dan wat op over je fans wat er op lijkt dat dat je fans regelt, en zet alles daar op automatisch.

klaar.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Verwijderd

Dus je reset iets waar je niks over weet. En begrijpt nu niet dat je in die zelfde BIOS (CMOS chip) de instellingen weer moet nalopen om alles te krijgen zoals het was? Als je de papieren handleiding niet meer hebt kan je altijd van de site van de fabrikant de handleiding in .pdf formaat downloaden.

1) Bij de categorie ventilatoren heb je wat instellingen om de ventilatoren mee af te stellen (logisch), dit kan zijn d.m.v. temperatuur geregeld of op een procentage van de maximale kracht.

2) Bij boot staat 'display bios pic / full screen loading pic' < zet deze uit.

Verwijderd

Topicstarter
Het post-screen scherm is al opgelost. Alleen de fan draait nog als een gek. Eerst stond hij op 'Full on'. Vervolgens heb ik hem op automatische gezet. Maar dan moet ik alsnog zelf een level kiezen. En wordt er 50 graden weergeven.

Houd dit in dat het wanneer hij over de 50 graden gaat hij harder gaat draaien (de levels omhoog gaan)? Cool 'n Quit staat wel op enabled.

En ja, ik weet ook dat het niet zo slim is geweest zomaar alles te resetten . . .

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord.

Ik heb hier de volgende mogelijkheden in de bios.

H/w Monitor → CPU fan settings → CPU fan 1 , vervolgens heb ik de keuzes uit:

- Target Temp
- Target Fan Speed

Een andere optie:

Advanced → Cool 'n Quiet
Advanced → CPU Thermal Throtle , dit zijn de procenten waar men eerder over sprak in dit topic.

Ik neem aan dat de eerst gegeven optie, voldoende moet werken voor mij?
H/w Monitor → CPU fan settings → CPU fan 1 , vervolgens heb ik de keuzes uit:

- Target Temp
- Target Fan Speed
'Target Temp' is dan de maximale tempratuur op het huidige level en 'Target Fan Speed' is de snelheid die draait wanneer hij over het limit is?

Klopt dit een beetje?

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 124% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 23:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, Brazos.

Ik heb mijn instellingen nu standaard op level 5 staan. Wanneer de 50c bereikt wordt zal hij automatische sneller gaan om het zo koud mogelijk te houden binnenin die kast.

Ik bedank je nogmaals, voor je geduld en hulp.
Pagina: 1