Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465756

Topicstarter
Het viel mij op dat er nog geen echte piano topic is.

Bij deze probeer ik een voorzichtige start te maken.

1. Wat speel je zelf? piano/vleugel/keyboard etc
2. hoelang speel je al? / wel of geen lessen
3. genre speelstijl.

1. Ik heb onlangs een digitale piano gekocht via marktplaats. Yamaha CLP 370. uitstekende staat en sluit aan bij mijn wensen. Ik zit, as we speak, in verhuizing voor mijn nieuwe appartement en de keuze voor een digitale piano lijkt me dan ook duidelijk.
vrij makkelijk te vervoeren (75 kg) headphone aansluiting voor de onderburen en alle extra's mbt opnemen, internet connectie, op surround aansluiten en alle bijhorende instelbare klanken deed mij besluiten om er 1 aan te schaffen.
Nu is de 370 welliswaar een 2008 model (de 4xx serie is de nieuwste variant) maar behoort toch tot een van de betere in zijn soort volgens vele reviews. (al is de 380 weer een stapje verder) Mijn budget was ook niet bestemd voor zo een en kwam deze toevallig tegen.
Ik heb dan ook geluk gehad betreft de prijs. Met wat extra sparen heb ik de 370 vrij goedkoop kunnen bemachtigen.

2. Ik speel 14 jaar sporadisch piano. Ik zeg altijd ik kan geen noot lezen maar dat is niet helemaal waar want ik heb ergens in die 14 jaar 3 maanden les gehad...Dus vader jacob moet met de noten wel lukken :+

3. Ik speel voornamelijk easy listening nummers en soms wat verplichte klassiek erdoorheen (aangezien ik een paar klassieke nummers nu eenmaal ken) het laatste nummer wat ik heb geleerd is van Yiruma- river flows in you....zo ken ik nog aantal van dat soort nummers en aflopend naar vrij makkelijke stukken moet ik wel tot 20 komen. voor de rest improvisatie wat dat ook mag voorstellen.

Fotootje van je set up is altijd leuk :)

ben benieuwd of dit topic beetje gaat aantrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Als je slecht noten leest, hoe leer je dan die nummers? Op je gehoor naspelen? Of kijk je youtube en speel je na ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een goede vriend die fijnloos noten kan lezen oefent het besproken stuk en als hij deze zonder noten beheerst leert hij mij de handzetting. Verder inderdaad youtube van stukken die goed uitgelegd worden.
Klinkt natuurlijk vrij gemakkelijk maar ik leer gelukkig snel en gevorderde stukken mogen geen probleem zijn. Soms heb ik binnen een week een compleet nummer klaar en soms kan dit een maand duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Grappig, ben zelf net (op 31 december gekocht) met keyboard begonnen na 18 jaar te hebben gedrumd.

Keyboard dus. Heb toen ik 10 was wel eens les gehad, noten lezen lukt dus wel. Het is een Yamaha PSR E423 geworden, kon een leuke inruil regelen met wat drumspul wat ik nog had liggen. Is een model wat eruit gaat (E433 is geloof ik de opvolger) maar om weer te beginnen met spelen voldoet hij prima. Kreeg er ook een sustainpedaaltje bij, altijd leuk.

4 dagen :). Voorlopig geen lessen, ben eerst mijn oude lesboeken van vroeger aan het doorspitten, zodra ik vastloop weet ik waar mijn grenzen liggen en ga ik op zoek naar een leraar voor de nodige 'stok achter de deur'.

3. genre speelstijl.
Voorlopig simpele dingetjes, maar wil me vooral gaan richten op bekende nummer (top 40 muziek) wat gewoon lekker herkenbaar is. Wellicht dat als dit bevalt ik over een paar jaar ook nog pianoles wil nemen.

[ Voor 15% gewijzigd door EcoR op 03-01-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:24

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Afbeeldingslocatie: http://www.steenhuispiano.nl/afbeeldingen/big/285.jpg
Uit 1923. Toen werden ze nog genummerd, dus je kan precies zien uit welk jaar jouw vleugel komt. Geërfd van een oma, niemand anders in de familie wilde 'm hebben. Hij is wel mat geschilderd, persoonlijk vind ik dat mooier (en praktischer met schoonmaken).

Ik speel nu zelf 2 jaar, heb (alles bij elkaar) iets meer dan 1 jaar les nu. Heel decadent om dan al 'n Grotrian-Steinweg-vleugel te hebben ;)

Speel voornamelijk de lesmethode van Folk Dean, aangevuld met licht klassiek van m'n piano-leraar. 'k Merk dat 't leren echt niet zo gemakkelijk meer gaat (ben 41 jaar).
Wel valt het me op dat een piano-leraar je meteen de goede techniek aan leert, en het is juist die techniek die pianospelen zo moeilijk maakt: 'n noot aanslaan, of 'n paar tegelijk, is véél makkelijker dan precies te timen welke vinger je wanneer moet optillen, hoe je je handen moet houden, etc. etc. Ik ben dus wel blij met m'n lessen en kan eigenlijk iedereen dat aanraden. Maar goed, je moet er dus wel het geld voor (over) hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 03-01-2013 22:27 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mooie vleugel ardana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Dank :) Ook meer geluk dan wijsheid, en zoals gezegd, 't voelt echt vreselijk decadent. Maar goed, wel erg leuk, en 't staat zo mooi in de huiskamer.
Heb jij ook 'n foto van je opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Je hebt wel geluk hoor als je zoiets uit een erfenis mag krijgen. Die dingen zijn veel waard.

de foto's. Denk de stoel maar even weg. Ik moet nog een bijhorend krukje zien te vinden.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img716/790/20130108184727resized.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img855/8868/20130108184744.jpg

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img689/136/20130108184749resized.jpg

Ideaal als je op een appartement zit...met of zonder koptelefoon :)

Zojuist even met flits genomen...

De kleur is zoals hieronder, ik heb onderstaande afbeelding ff gegoogled. Hij ziet er exact zo uit.

Afbeeldingslocatie: http://medias.audiofanzine.com/images/normal/yamaha-clavinova-clp-370-218850.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 465756 op 08-01-2013 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ziet er ook netjes uit, silent piano's hebben gewoon voordelen :) 'k Zou er zelf ook toe over gegaan zijn, als we buren zouden hebben gehad. Overigens is die van ons niet heel erg duur: zou vermoedelijk maar een paar duizend opleveren in de verkoop: er zit een scheur in de klankbodem. Hij zou groot-onderhoud/restauratie moeten hebben, en dat zou rond de € 10.000 uitkomen: dat hebben we er niet voor over cq, dat geld hebben we niet.

Schone schijn dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik ben met luier en al als baby achter het orgel gezet en ben er nooit meer vandaan gekomen :)
Speel dan eigenlijk dus ook al mijn hele leven orgel/keyboard. Piano nooit gespeeld. Met links speel ik enkel akkoorden. Melodieën met links lukt me niet, maar heb ik ook nooit les in gehad.

Helaas de afgelopen jaren is het wel flink ingekakt. Heb prive ook geen keyboard meer, maar speel zo af en toe als ik bij mijn ouders op bezoek ben.

Keyboard. Ik had een Yamaha Tyros 2. Heb deze later verkocht. Speel nu zo af en toe op het keyboard van mijn vader een Yamaha Tyros 3.

Mijn hele leven al. Ik heb nooit les gehad (op de muziekles op de MAVO na), maar verder altijd alles op gehoor gespeeld.

3. genre speelstijl.
Voornamelijk de bekende nummers van de radio en soundtracks van films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
  • Laatst online: 03-07 09:04
Een pianotopic, leuk! :)

Ik ben in september compleet blanco (ook nooit een ander instrument gespeeld) gestart met pianolessen. Na ongeveer drie jaar gezegd te hebben dat ik het wilde leren, heb ik afgelopen zomer een digitale piano gekocht: een Roland HP302.

Redelijk kort daarna dus begonnen met 1x per week 30 minuten les. Dat bevalt goed, al is het in drukke weken soms lastig om genoeg te oefenen. Ook vind ik het weleens vervelend als je een offday hebt en enorm aan het prutsen bent bij je docent. Gelukkig heb ik in de paar maanden die ik speel al redelijk vooruitgang kunnen boeken, al staat dat waarschijnlijk in het niets bij wat anderen hier al kunnen spelen.

In m'n lessen speel ik van alles wat eigenlijk. Ik ben begonnen met Alfred's Adult Piano Course Level 1, wel een vrij bekend lesboek geloof ik. Nu bezig in Die Russische Klavierschule (klassiek) en begonnen met wat eenvoudige liedjes van Coldplay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het topic slaat al een beetje aan leuk.
ah nog een digitale piano..hoe bevalt je die Roland Amras? is wel gelijkwaardig met een yamaha volgens mij.
Even doorbijten en over 2 jaar kun je al hele mooie stukken spelen, weet ik zeker. Vooral het begin is kwestie van doorzetten, daar zeg je al gauw, geen tijd meer...het wordt beloond, bij de een wat later dan de ander. Ik was zo eentje die het al snel opgaf namelijk. haha.
Pdebie...vanaf je luiers , talentje :D..hoe oud ben je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Hij bevalt erg goed! Vooral omdat ik in een appartement woon en nu op ieder moment van de dag kan spelen, zonder er anderen mee tot last te zijn. Yamaha en Roland ontlopen elkaar volgens mij niet zoveel, maar van beide merken heb je natuurlijk goedkope en dure modellen.

Tijdens m'n lessen speel ik op een vleugel, wat natuurlijk veel vetter is, maar daar heb ik geen geld en geen plek voor helaas, haha. Wel wennen af en toe, van de lichte toetsaanslag naar zo'n zware vleugel. Daardoor speel ik tijdens m'n lessen vaak te zacht, zeker als ik een stuk nog niet echt in de vingers heb.

Even doorbijten inderdaad. Momenteel heb ik het wel weer te pakken, maar er zijn ook weken dat de motivatie wat minder is. Ooit hoop ik achter een piano te gaan zitten en ter ontspanning wat mooie stukken te kunnen spelen, maar vooralsnog is het voornamelijk bloed, zweet en tranen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online
Anoniem: 465756 schreef op woensdag 09 januari 2013 @ 19:03:
Pdebie...vanaf je luiers , talentje :D..hoe oud ben je nu?
Ik ben nu nog 30. Vanaf zondag 31 alweer......

Hier een foto van het talent in spé :P
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/385427_395257770537010_1793619497_n.jpg

Dit was geloof ik een Yamaha orgel. Daarboven hing nog een Yamaha keyboard (type weet ik niet) en een Roland Synthesizer. En we hadden ook nog een Roland drumcomputer destijds.
Later is dit alles vervangen door een nieuw orgel van Yamaha. Deze heeft 13 jaar dienst gehad in huis. En toen kwam het eerste 'echte' keyboard. Een Yamaha PSR-9000. (Hoezo voorkeur voor een bepaald merk O+ :+ )
Deze PSR-9000 hebben we met veel plezier gebruikt voor zo'n 5 jaar en toen kwam de Tyros 2. Toen de Tyros 3 uitkwam, heb ik de 2 van mijn pa overgenomen en heeft hij (mede met mijn inleg van de 2) de Tyros 3 aangeschaft.

Wat ik aan de Tyros zo goed vind, is dat de toetsen ook echt aanslaan als piano toetsen en niet als van die el-cheapo plastic ondingen. Dit verschil vonden we tussen de PSR-9000 en de Tyros 2 al heel wat, maar toen de 3 uit kwam was het helemaal genieten :9

[ Voor 53% gewijzigd door PdeBie op 09-01-2013 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is verdomme nog echt waar ook...Die kleine druktemaker op een dubbelzijdige piano aka orgel..
hang die foto boven je bed.

Wat betreft de pianoaanslag.....Ook de reden waarom ik niet voor een keyboard ben gegaan. Bij mijn ouders staat nog een witte vleugel, daar heb ik oa op leren spelen. Dus het was van belang dat de toetsaanslag ongeveer hetzelfde zou zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 465756 op 09-01-2013 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:48
Wat leuk dat er hiervoor een topic voor is gemaakt.

Piano, er staat al een piano thuis zolang ik bij ons thuis leef. Mijn moeder speelde het ook nog voor mij en die heeft mij geinspireerd om lessen te gaan volgen zodat ik piano kon leren spelen.
Momenteel speel ik in totaal 12 jaar piano waarvan ik nu bezig ben met mijn 8ste jaar pianoles. Ik heb van mijn 9de tot mijn 16de gespeeld. Toen kwam er een niks periode waarin ik ben gestopt maar gewoon op mezelf ben verder gegaan. En ben nu weer vanaf september begonnen met pianoles (maar dat is duur...)
3. genre speelstijl.
Ligt er gewoon aan wat ik hoor op youtube (over het algemeen). Momenteel probeer ik buiten de klassieke stukken die ik van mijn leraar krijg dit nummer te leren: YouTube: Jarrod Radnich - Incredible Piano Solo - Pirates (pirates of the carribean).
Dit gaat waarschijnlijk nog wel even duren hahaha, maar het begin is in ieder geval gemaakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Leuk monsees,

Het filmpje kende ik al...heerlijk spel, ook die andere van hem van harry potter..beetje sprookjesachtig maar zeer knap. Succes met het leren van dat moeilijk stuk...Hoe hij het speelt gaat het mij iets te moeilijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monsees
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:48
Zie wel of het mij gaat lukken, zoals ik dat filmpje altijd zie is het wel echt een moeilijk nummer (ook aan de bladmuziek te zien :( ).
Gelukkig zijn er nog zoveel stukken die er te spelen zijn, en heb er ook nog een hoop sheets liggen thuis die ik nog graag zou willen leren (lang leven google).
Mijn piano ga ik maar niet laten zien, ben er helaas niet extreem zuinig op geweest, er is al 1 toets die het nauwelijks doet (ken je beethoven symphony nr 5 :X ) moet eens weer de piano stemmer bellen om alles te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Piano en keyboard. Beneden hebben wij een Akoestische staan en boven in mijn eigen kamer heb ik een keyboard staan, de Casio LK-270.

Afbeeldingslocatie: http://essentialgearguide.com/1/wp-content/uploads/2008/12/casio-lk-270.jpg

Deze keyboard heeft verlichte toetsen en heb ik puur gekocht omdat die verlichte toetsen cool waren :P. Je kan er ook nummers mee oefenen via die verlichte toetsen maar dan leer je geen noten lezen en het oefenen via die verlichte toetsen vind ik moeilijker dan noten lezen. Ik gebruik de keyboard puur als piano en heel af en toe doe ik er wel eens een keyboard song op m.b.v. ritmes, maar dat komt bijna nooit voor. Helaas heeft de keyboard niet 88 toetsen zoals een echte piano, maar slechts 61 toetsen.

Laatst kwam ik Synthesia tegen via Youtube. Het is een programma dat MIDI bestanden kan inladen en hem af kan spelen waarbij Synthesia ook meteen de toetsen laat zien en bladmuziek. Maar als je de Pro versie koopt van 19 dollar dan kun je elke digitale piano of keyboard via een USB of MIDI ingang verbinden met je PC, en Synthesia houdt dan bij of je de noten goed speelt en of je het ritme ook goed beheerst. Echt super cool en ik gebruik dat nu om al mijn stukken te oefenen. Op dit moment ben ik bezig om het nummer Medaillon Calls van Pirates of the Caribbean te leren via Synthesia. Zie de YouTube link, dan zie je ook meteen het programma Synthesia.

YouTube: Synthesia The Medaillon calls

Op dit moment ben ik hard aan het sparen voor een Kawai CN-34 digitale piano. Deze moet dan mijn Casio keyboard gaan vervangen. Het voordeel van de Kawai CN-34 is dat hij 256 noten Polyfonie heeft. Dit betekent dat je 256 klanken tegelijk kan spelen. Dit is meer dan genoeg. Je hebt ook hele goedkope digitale piano's die 64 noten Polyfonie kunnen afspelen, maar dan zit je na één jaar lessen al op en dan zou je hem weer moeten verkopen, oftewel goedkoop is duurkoop!

Afbeeldingslocatie: http://www.oostendorp-muziek.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/Kawai_CN34_W_505990e472cff.jpg.

Vroeger toen ik ongeveer 13 was heb ik twee jaar lessen genomen. Toen ik 15 werd had ik er geen zin meer in en ik had geld nodig voor iets anders, dus daarom had ik mijn Yamaha digitale piano verkocht. Echt zonde, want na 1 jaar lessen kon ik al Für Elise helemaal spelen van Beethoven en ook heel goed noten lezen. Nu kan ik alleen nog maar midden C t/m G lezen, maar ik kan nog wel de nummers die ik vroeger kon helemaal spelen dus dat is wel leuk!

3. genre speelstijl.
Maakt niet echt uit, vind het vooral leuk om Top40 nummers te spelen of nummers van TV, zoals Pirates of the Caribbean.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:03
Gisterenavond kwam het weer eens in mij op om toch eens te beginnen met het leren van piano spelen. Al meerdere keren in de afgelopen jaren dat ik zoiets had van dit lijkt me leuk! Over het algemeen vind ik pianomuziek erg mooi om te horen, sinds wij in ons nieuwe appartement wonen met een bovenbuurman die (bijzonder goed) piano speelt was ik gisterenavond maar weer eens op het internet aan het zoeken, na een aantal uren vanalles afgesurft te hebben dacht ik goh, laat ik ook eens op GoT kijken, daar zal vast wel info staan :) zodoende hier terecht gekomen!

Waar ik eigenlijks opzoek naar ben/wil is een digitale piano / synth met een aantal kenmerken:
  • budget: goedkoop! Ik wil geen honderden euros uitgeven om er na een half jaartje achter te komen dat ik het talent heb van een pinda en ik na veel oefenen nog steeds niet verder kom vader jakob + vrouw die dat niet kan waarderen :p
  • piano look-a-like: ik ben dus opzoek naar typen welke een latere overstap na een betere digitale of eventueel een echte piano zo min mogelijk in de weg staan. Stel dat ik het talent heb van een Wibi Soerjadi maar dat alleen kan uiten op een synth dan zou ik dat ook erg vervelend vinden, in de toekomst lijkt met het leuk om op een echte piano te kunnen spelen en deze ook te bezitten
  • style: gezien ik in een appartment woon en er niet teveel ruimte aan wil besteden wil ik eigenlijks geen grote ombouw oid hebben staan, ook ben ik niet opzoek naar een piano met (naast de toetsen) 1.001 knopjes en geluidseffecten. Hoe eenvoudiger hoe beter. Wel een noodzaak is een koptelefooningang. Ondanks dat mijn buurman piano speelt lijkt het mij niet prettig om mijn vader jakobs de hele dag voor anderen te spelen, het gaat mij voor mijzelf.
  • geluid: ik zal voornamelijk met een koptelefoon willen spelen, dit zal een simpele koptelefoon zijn, gezien het budget. Dat het dus niet excact klinkt maakt me nog niet heel veel uit (maar moet ook niet klinken als een pollepel op een pan)
Nu was ik zelf al uitgekomen op bijvoorbeeld een Yamaha P90 maar ben eigenlijks opzoek naar iets compacter en eventueel meer gangbaar in met name de prijs en het tweedehandsaanbod. Nieuw is voor mij zeker geen voorwaarde en het mogen ook best oudere modellen zijn, ik ben zeker niet opzoek naar het nieuwste van het nieuwste.

Mochten er mensen met ervaring tips hebben voor eventuele andere modellen of eventueel bepaalde types synth die aan mijn voorwaarden voldoen dan zou ik diegene erg dankbaar zijn! Mijn doel is om dmv zelfstudie met een iPad voorop te gaan oefenen. Tijd en geld heb ik er in de eerste instantie niet voor om lessen te gaan nemen. Gewoon thuis een paar keer per week een beetje oefenen, dat is mijn idee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online
Hoewel het zelf leren best kan (heb ik tenslotte ook gedaan), raad ik je toch aan een aantal beginnerslessen te nemen. Met name het plaatsen van je vingers is erg belangrijk. Maar al te vaak loop ik nog wel eens tegen de lamp aan dat ik een noot met de verkeerde vinger aansla, waardoor ik de opvolgende noot met geen mogelijkheid fatsoenlijk kan raken. Dit leer je ook met de lessen.

Voor je piano. Neem eens contact op met http://www.vanginkel-muziek.nl/ in Wijk bij Duurstede.
Ben zelf jaren klant daar en ik ben zeer tevreden over ze. Hebben echt kennis van zaken (spelen ook allemaal zelf) en ze hebben een redelijk ruim aanbod. Ook op 2e hands gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online

Een heel mooi piano stuk als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Niet alleen het plaatsen van de vinger, ook het wanneer til je welke vinger op. Als je bijvoorbeeld van een dubbele noot (C en G) naar 'n andere dubbele noot (C en F) gaat, en je moet dat niet binden, maar ook niet stacato spelen, dan moet je dus eerst je vinger van de C optillen, en pas als je de C en F aanslaat, laat je de G los.
Dat kun je echt niet leren uit 'n boekje of van youtube... en zo zijn er nog veel meer technieken die je enkel tijdens les leert, omdat je gewoon de kennis niet hebt om te zien of horen wat je fout doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online
Ik speel nu al heel lang keyboard op een door mezelf aangeleerde manier.
Zou het nog zin hebben om piano lessen te nemen om mijn technieken te verbeteren?

Noten lezen kan ik overigens echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EcoR
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
pdebie schreef op donderdag 17 januari 2013 @ 09:18:
Ik speel nu al heel lang keyboard op een door mezelf aangeleerde manier.
Zou het nog zin hebben om piano lessen te nemen om mijn technieken te verbeteren?

Noten lezen kan ik overigens echt niet.
Altijd. Het is in het begin misschien wat frustrerend omdat je een hoop aangeleerde dingen weer moet afleren, maar uiteindelijk komt (goede) les altijd van pas. Gewoon eens ergens een paar proeflessen nemen of zoiets en even doorbijten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Belangrijk is dat het tussen jou en je leraar klikt. Als je 'n leraar hebt die lesgeeft op een manier en met materiaal die jou aanspraakt, kun je daar zeker wat aan hebben. Als je 'n leraar hebt die dat niet doet, stop je met oefenen, pik je niet op wat hij je probeert te leren en heb je er in 't algemeen minder (of geen) plezier in.
Ga dus 'n paar leraren af, en kijk of hun manier van lesgeven aansluit bij jouw wensen: wat wil je leren?

Overigens, noten leren lezen kun je ook via 'n aantal apps ;) Niet dat ik 't kan hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Mijn lerares geeft regelmatig tips over technieken en vingerzettingen. Dit is ook de reden dat ik les heb genomen, ik wil het gelijk goed leren in plaats van er over een paar jaar achter komen dat ik het altijd verkeerd heb gedaan. Afleren lijkt mij ook bijzonder lastig, dat is het soms nu al en ik speel pas een half jaartje.

Wat ik momenteel probeer te leren is het spelen met het topje van m'n pink en dat is nog verrot lastig. Vaak is mijn pink gestrekt en ligt ie vlak op de toets, terwijl je moet buigen en met het topje moet spelen om zo een mooiere klank te krijgen. Ik oefen nu een vrij eenvoudige versie van het nummer Clocks van Coldplay en daarin gebruik je je pink vrij vaak, wat af en toe gewoon kramp oplevert. Blijkbaar is m'n pink dit soort dingen niet echt gewend, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:16

heuveltje

KoelkastFilosoof

Grappig dat hier nu toch een topic over is

Ik heb op mijn 12 een keyboard gekregen/gekocht. en al jaren komt dat af en toe eens uit het rommelhok, waarna ik er een beetje op zit te tokkelen.

Nu heb ik de afgelopen jaren al het plan om eens te beginnen met pianolessen.
Ook al een tijdje aan het rondneuzen voor een mooi 2e hands digitale piano.
Eigenlijk mijn zinnen gezet op een cdp-100, maar die heb ik nog niet voor een normale prijs voorbij zien komen :(

Grootste probleem zijn eigenlijk de lessen, die zijn om een of andere reden echt belachelijk duur :(
Heb al wel wat geprobeerd via "doe het zelf" youtube kanalen, maar ben een beetje bang dat ik me dan juist de verkeerde dingen ga aanleren.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online
wat kost een piano les gemiddeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Mijn lessen kosten 30 euro per uur, of dit gemiddeld is weet ik niet. Zelf heb ik een half uurtje les per week. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pdebie schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 22:15:
[video]

Een heel mooi piano stuk als je het mij vraagt.
hele mooie film als je mij vraagt ;) in mijn top 3 zelfs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:40

timovd

Voorsprong door techniek

En aangezien we allemaal tweakers zijn, wie gebruikt er een app op de tablet/smart phone om de muziek op te zetten?
@TS, mogen APPs ook in dit topic genoemd worden?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online
Ik heb wel een piano app op m'n iPhone om af en toe een deuntje op te pingelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:40

timovd

Voorsprong door techniek

Met muziek op te zetten bedoelde ik overigens de bladmuziek (noten). Dat was niet heel duidelijk van mij.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Ik gebruik daar zelf nog niets voor, maar als je een goede suggestie hebt voor de iPad dan hoor ik dat graag. :)

Ik heb wel zo'n appje om noten mee te oefenen, dat heeft mij wel wat geholpen. Nu kan ik ze redelijk onthouden, dus gebruik ik hem eigenlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mick1990 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 14:44:
Het voordeel van de Kawai CN-34 is dat hij 256 noten Polyfonie heeft. Dit betekent dat je 256 klanken tegelijk kan spelen. Dit is meer dan genoeg. Je hebt ook hele goedkope digitale piano's die 64 noten Polyfonie kunnen afspelen, maar dan zit je na één jaar lessen al op en dan zou je hem weer moeten verkopen, oftewel goedkoop is duurkoop!
Kun/wil je dit eens toelichten ?
Ik ben nu ook aan het rondkijken naar een 2e hands DigPiano.
En die zijn inderdaad meestal voorzien van een 64pony.
Naar wat ik begrepen had heeft dat alleen wat invloed op hoe mooi een piano klinkt.
Natuurlijk als ik er echt door gegrepen wil zou ik wel iets mooier klinkends willen (kunnen kopen is een 2e :) )
Maar waarom heeft dat invloed op hoe lang je er op kan lessen :?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Amras, wat voor app gebruik je daarvoor? Het lijkt me dat je die prima mag noemen, op voorwaarde dat je 'm gewoon via de playstore/appstore kunt verkrijgen?

Ik heb zelf Piano Sight Reading en Act Piano, beide gratis apps, maar 'k vind ze beide niet echt heel goed, dus heb graag 'n betere :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amras
Ik heb "Piano Notes Fun - Sight Reading Tutor" voor zowel iPhone als iPad. Volgens mij is die ook redelijk beperkt, maar ik kon tot een half jaar geleden nog geen noot lezen, dus het heeft mij zeker geholpen. Nu lukt het meeste wel, al zijn noten hoog in de G-sleutel of laag in de bassleutel nog weleens lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mick1990 schreef op donderdag 10 januari 2013 @ 14:44: Het voordeel van de Kawai CN-34 is dat hij 256 noten Polyfonie heeft. Dit betekent dat je 256 klanken tegelijk kan spelen. Dit is meer dan genoeg. Je hebt ook hele goedkope digitale piano's die 64 noten Polyfonie kunnen afspelen, maar dan zit je na één jaar lessen al op en dan zou je hem weer moeten verkopen, oftewel goedkoop is duurkoop!
heuveltje schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 11:11:
[...]

Kun/wil je dit eens toelichten ?
Ik ben nu ook aan het rondkijken naar een 2e hands DigPiano.
En die zijn inderdaad meestal voorzien van een 64pony.
Naar wat ik begrepen had heeft dat alleen wat invloed op hoe mooi een piano klinkt.
Natuurlijk als ik er echt door gegrepen wil zou ik wel iets mooier klinkends willen (kunnen kopen is een 2e :) )
Maar waarom heeft dat invloed op hoe lang je er op kan lessen :?
256? leuk als je het hebt natuurlijk maar eigenlijk....heb je niet nodig. Geen een artiest in de wereld die dit allemaal tegelijkertijd zal gebruiken.
128 is al meer dan voldoende en ook dit zal je nooit "bereiken"

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 465756 op 18-01-2013 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
timovd schreef op vrijdag 18 januari 2013 @ 09:23:

@TS, mogen APPs ook in dit topic genoemd worden?
Zolang het maar niet te veel "offtopic" gaat van waar het eigenlijk omgaat natuurlijk.,

Afbeeldingslocatie: http://i.i.com.com/cnwk.1d/i/tim//2010/03/26/iphoneiPad_scale_1.PNG

gaat al snel naar:

Afbeeldingslocatie: http://src.discounto.de/pics/product/22770/38712_SIMBA-Kinder-Keyboard-22770_xxl.jpeg

en dat moeten we met z'n allen zien te voorkomen

:+

maar als je mijn bescheiden mening vraagt liever niet teveel O-)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 465756 op 18-01-2013 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online
beetje stil hier, dus even wat leven in de brouwerij brengen.

ik ben gister avond wat aan het googlen geweest naar (prive) piano lessen hier in de regio. Aardig aanbod met prijzen variërend van 20 t/m 150 euro per uur. Denk dat die laatst genoemde van Jan Vayne himself zijn haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 14:27
@pdebie is inderdaad een Yamaha, tenminste, ik had vroeger bijna hetzelfde model thuis staan toen ik orgelles kreeg. Van mijn 7e (kan er een jaar naast zitten) tot mijn 12e ook orgelles gehad. Toen vond ik het niet leuk meer, en heb ongeveer daarna tot ik mijn vrouw leerde kennen geen toets meer aangeraakt.
Maar ja, dan heeft je schoonmoeder een mooie Yamaha CLP staan, en dan ga je toch even pingelen. Kort daarna (nou ja, ik gok 3 jaar later) hadden we dus ook een digitale piano thuis staan! Geen les gevolgd, behalve af en toe wat tips van mijn schoonmoeder en bijna altijd nummers op gehoor gespeeld. Mijn handicap bleek toch ook mijn linkerhand te zijn. Nooit melodie mee leren spelen ophet orgel, dus dat vertraagde de boel regelmatig.
Wat geluid betreft ben ik wel een zeikerd overigens... voor een digitale piano wil ik alleen maar een Yamaha vanwege de klank, andere merken vallen voor mij gewoon af als je ze naast elkaar zet.

Een paar jaar geleden de piano verkocht omdat er eigenlijk niet zo veel meer op gespeeld werd. Ben toen mezelf gitaar aan gaan leren :)

@ardana -> wat een genot dat je plek hebt om thuis een vleugel neer te zetten!!! Heb altijd al zo'n ding willen hebben, desnoods een baby-vleugeltje... maarja, ruimte he! Overigens zonde van het klankbord, duur om te laten maken maar tzt wel de moeite waard!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Nu online
frumper schreef op vrijdag 01 februari 2013 @ 11:12:
@pdebie is inderdaad een Yamaha, tenminste, ik had vroeger bijna hetzelfde model thuis staan toen ik orgelles kreeg.
Ik heb het toevallig nog van de week met m'n pa er over gehad en was inderdaad een Yamaha :)
Wat geluid betreft ben ik wel een zeikerd overigens... voor een digitale piano wil ik alleen maar een Yamaha vanwege de klank, andere merken vallen voor mij gewoon af als je ze naast elkaar zet.
Niet alleen voor piano's, maar ook voor keyboards geldt dit. De soundboards van Yamaha zijn gewoon super goed. Niet voor niets dat de Tyros 3 hier zwaar om geprezen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter

Kan ik beamen, Yamaha is gewoon top. De digi piano clp 370 zit een heerlijke klank in. Gevoeligheid van geluid in combinatie met aanslag van de toetsen is instelbaar met 1 knopje. Afhankelijk van je manier van spelen en het nummer zet ik 'm toch meestal op gevoelig. Bij de lichtste aanslag is het geluid minimaal en hoe harder de aanslag hoe harder het geluid. Perfect om je gevoel er helemaal in te gooien. Sommige nummers daarentegen heb ik voldoende aan een wat hardere aanslag van de toetsten.
(dit is wat anders dan de zwaarte van de toetsen, de 'gewichtjes' zijn van lage tonen zwaar en hoe hoger de toon hoe lichter de "gewichtjes" zijn, zoals bij elke piano is dit ook goed gedaan bij de digi piano.)
De clp 370 heeft overigens echte houten toetsen om nog meer het vleugelgevoel te evenaren.
Het hoofdgeluid Grand piano is prachtig en eigenlijk niet veel verschillend als met een vleugel.
Thuis bij mijn ouders staat een vleugel, de klank daar klinkt meer door, de resonantie klinkt zwaarder natuurlijk hoewel dit ook weer instelbaar is bij de 370. De Keys voelen nog wel wat zwaarder aan op de vleugel en zijn naar mijn idee ook wat breder, maar ik kan zo over switchen van mijn digi naar de vleugel zonder echt te denken dat er grote verschillen zijn en dat zegt genoeg.
Minpuntje; de hoge tonen op de Grand piano toon zijn naar mijn gevoel iets te schel. dwz op de speakerklank van de 370 zelf. Headset nog niet geprobeerd. Als ik de volume wat lager zet is de schelheid eruit.

Welke clp heb je gehad?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 465756 op 01-02-2013 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Hallo,

Leuk topic, ik zie dat hij vrij nieuw is en dat er dus nog maar weinig informatie is voor een leek zoals mij. Ik had echter wel een vraagje, piano heeft mij altijd wel leuk geleken en nu ben ik op zoek naar een leuke piano. Nu zijn echte piano's echt onbetaalbaar dus kijk ik maar naar een keyboard.
Ik heb al het een en het ander gezocht en ik heb via bax shop drie keyboards gevonden die mij wel wat leken. Ik moet zelf nog even kijken wat voor elektronica erin zit maar misschien kunnen jullie mij al het een en het ander zeggen, of mij op het juiste pad sturen. De drie piano's die ik bedoelde zijn 1 2 en 3. Al heeft die laatste wel een erg lage "polyfonie"

Deze hebben allemaal aanraakgevoelige toetsen en de mogelijkheid tot usb aansluiting.

Nu ben ik zelf als hobby ook audiofiel en heb ik zeer mooie spulletjes staan, ik ga dus niet gebruik maken van de slechte DAC, koptelefoon versterker en speakers die ingebouwd zijn in de keyboard zelf. Ik ben enkel geïnteresseerd in een goede kwaliteit van de samples en de aansluitmogelijkheden.

Mijn grote vragen zijn dus:
1. Zijn de opgenomen samples van dit soort piano's van goede kwaliteit of zetten ze toch lage kwaliteit op de piano's?
2. Kan ik via die usb aansluiting de geluidskaart op mijn computer gebruiken zonder vertraging(!!!)

Nou zal het wel meevallen als de samples niet zo goed zijn opgenomen, het is toch maar om te leren. Maar om een vertraging in het geluid te hebben, daar wordt ik best gek van. ;) Weten jullie misschien piano's die ook erg goedkoop zijn en die een digitale uitgang hebben, toslink of coax bijvoorbeeld. Dat lijkt mij het meest ideaal. Misschien zijn er wel piano's die geen ingebouwde speakers of wat dan ook hebben maar alleen een digitale uitgang. Dit betekend dat je niks extra's betaald voor functies die ik niet gebruik.

Ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen naar een hopelijk nieuwe en leuke hobby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:32
Ik ben ongeveer 7/8 jaar geleden begonnen met een jaartje keyboard. Maar had niet het gevoel dat ik een echt instrument aan het bespelen was. Na een jaartje de overstap gemaakt naar piano. Ondertussen ook in bezit van een digitale piano, omdat ik op kamers woon.

Ongeveer 6 jaar dus. Sinds het begin lessen gehad, had op dat moment ook geen idee hoe ik moest beginnen. Ik heb bij iemand thuis les, die al zo'n 35 jaar les geeft. Hele fijne leraar, hij weet wat voor soort stukken ik leuk en mooi vind en geeft ook zo nu en dan wat theorie over de stukken die ik speel.

3. genre speelstijl.
Klassiek.

@Heilige kaas: Echte piano's hoeven helemaal niet duur te zijn. Ik heb er eentje tweedehands op de kop getikt, nog wel even laten reviseren. Maar al in al is ie goedkoper geweest dan de gemiddelde digitale piano van een beetje kwaliteit.

En een keyboard kun je niet echt vergelijken met een piano, het is dat de toetsen er hetzelfde uitzien (zwart/wit), maar dat is dan ook alles. Zelf kan ik ook niet goed op een keyboard spelen, omdat deze dus geen gewogen toetsen heeft.
Mijn grote vragen zijn dus:
1. Zijn de opgenomen samples van dit soort piano's van goede kwaliteit of zetten ze toch lage kwaliteit op de piano's?
Ligt eraan, als je een piano van €100,- koopt zou ik daar niet vanuit gaan. Ik ben zelf erg tevreden (als ik het door een koptelefoon beluister). Maar dan zit je wel weer tegen duurdere modellen aan te kijken (>€600)
2. Kan ik via die usb aansluiting de geluidskaart op mijn computer gebruiken zonder vertraging(!!!)
Er zijn bepaalde drivers waardoor dat mogelijk is, ik kan ze op dit moment niet vinden. Maar als je het direct aansluit zonder die drivers zit er wel degelijk vertraging tussen. (eigen ervaring)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik vind het verschil tussen de ene piano (of vleugel) en andere al dusdanig groot dat ik even moet wennen, ik zal vermoedelijk nooit kunnen wennen aan 'n keyboard... En volgens mij zijn er ook genoeg mensen die omgekeerd niet kunnen (van keyboard naar piano). Bedenk dus echt goed wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19894

Die goedkopere keyboards spelen en klinken vaak als een oude krant. Bovendien als je het te doen is om piano te leren spelen, ga je in ieder geval het gewogen toetsenbord missen, bovendien ontbreken de pedalen (goed die kun je dan nog los aanschaffen voor een keyboard, als ze daar een aansluiting voor hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Kort gezegd, het klinkt niet als een piano, en voelt niet als een piano.
Samples zijn niet alleen van mindere kwaliteit, maar ook veel minder. dus maar 1 sampel per 2-3 octaven.

En het gevoel mis je ook compleet. kan het niet uitleggen maar

ik heb zelf sinds kort een instap digi-piano
Voelt redelijk getrouw (voor mij dan, ik heb alleen ooit wat gepingeld op een echte piano) en klinkt al beter, maar nog steeds duidelijk herkenbaar als "geen piano" (al word het wel beter met koptelefoon)

Maar als je het alleen om samples gaat. zorg dat je een keyboard met midi pakt. verdiep je in Vsti en dan kun je zelf de samples zo groot en duur maken als je zelf wilt :)

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 19-06-2013 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-04 03:27
Bedankt voor de info, helaas zal een piano nooit lukken, er is simpelweg geen ruimte voor. Ik wil er ook echt niet veel aan uitgeven omdat ik ook al een gitaar heb staan waar ik niks mee doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18:16

Aganim

I have a cunning plan..

Grappig dat ik op dit topic stuit, ik overweeg al een tijdje om een digitale piano aan te schaffen.

Ik heb in een ver verleden klarinet gespeeld en ik merk toch een zekere drang om weer een instrument te leren bespelen. Vanwege ruimtegebrek is een 'echte' piano geen optie, waardoor mijn zoektocht leidde tot de "stage piano's" en met name de Casio Priva 350. Heeft iemand wellicht ervaring met dit model c.q. tips of andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkCreative
Ik raad in ieder geval aan om in een muziekwinkel in de buurt eens te gaan kijken. Even verschillende modellen uitproberen, dan weet je wat voor jou lekker speelt en met een beetje geluk nog een fatsoenlijke verkoper die wat advies kan geven (je moet natuurlijk niet in die praatjes trappen van "deze heeft meer features").

Ik weet er niet bijzonder veel van af, maar zover ik kan zien op het internet lijkt me de Casio Priva 350 een prima model. Echt vergelijken kun je natuurlijk alleen fysiek. (Bovendien zegt het geluid van een piano op YouTube ook niets, omdat het niet direct uit de piano komt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Aganim schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 19:01:
Grappig dat ik op dit topic stuit, ik overweeg al een tijdje om een digitale piano aan te schaffen.

Ik heb in een ver verleden klarinet gespeeld en ik merk toch een zekere drang om weer een instrument te leren bespelen. Vanwege ruimtegebrek is een 'echte' piano geen optie, waardoor mijn zoektocht leidde tot de "stage piano's" en met name de Casio Priva 350. Heeft iemand wellicht ervaring met dit model c.q. tips of andere suggesties?
Niet echt een tips, ik zou altijd voor een digi-piano gaan ivm met niet hoeven te stemmen en de koptelefoon
Maar even afgaand van mijn eigen stage piano, zijn deze in opgezette stand niet veel kleiner dan een echte piano. En ook in opgeklapte stand is het niet van zo'n formaat dat je het even in de kast legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Heilige Kaas schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 00:08:
hier kun je een speciale geluidskaart voor gebruiken zodat die vertraging weg is. Creative heeft bijv. speciale geluidskaarten.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:00

Tarin

Just plain weird.

*schopje*

Ik heb vandaag even aan drie elektrische piano's van Yamaha gezeten: de Clavinova CLP-535, de Arius YDP-162 en de Arius YDP-142.
De 162 (€1029 inclusief kruk en simpele hoofdtelefoon) viel heel positief op door de no-nonsense aanpak. Gewoon een goede piano-sound en een volumeknop, mogelijkheid op te nemen zodat je jezelf terug kan horen of in je eentje quartre mains te spelen. Toetsen voelden fijn aan, en doordat ze een beetje mee trillen voelde het best wel echt aan.
De 535 (€1709 inclusief kruk en simpele hoofdtelefoon) heeft dan weer een stapeltje features die ik leuk zou vinden (midi, opnemen naar USB, andere sounds) en net iets fijnere toetsen.

Volgende maand maar weer eens kijken, mijn vrouw en ik willen graag (weer) een piano (hadden er beiden een in het ouderlijk huis), zij liefst een echte, maar ik twijfel erg vanwege onderhoud (en de ruimte op temperatuur/vochtigheidsgraad houden) en zeker als je voor onder de 2000 euro tweedehands iets haalt is het altijd maar afwachten wat je aan verborgen gebreken meeneemt - het is anders een dure maar vooral zware sta-in-de-weg. Voordat we potentieel een eindeloze weg van reparaties inslaan wil ik eerst serieus naar een elektrische kijken. Ook omdat ik dan fijn met een hoofdtelefoon op kan oefenen, ik luister liever alleen naar m'n eigen fouten :P.

[ Voor 3% gewijzigd door Tarin op 23-12-2015 15:25 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkCreative
Tarin schreef op woensdag 23 december 2015 @ 15:23:
*schopje*

Ik heb vandaag even aan drie elektrische piano's van Yamaha gezeten: de Clavinova CLP-535, de Arius YDP-162 en de Arius YDP-142.
De 162 (€1029 inclusief kruk en simpele hoofdtelefoon) viel heel positief op door de no-nonsense aanpak. Gewoon een goede piano-sound en een volumeknop, mogelijkheid op te nemen zodat je jezelf terug kan horen of in je eentje quartre mains te spelen. Toetsen voelden fijn aan, en doordat ze een beetje mee trillen voelde het best wel echt aan.
De 535 (€1709 inclusief kruk en simpele hoofdtelefoon) heeft dan weer een stapeltje features die ik leuk zou vinden (midi, opnemen naar USB, andere sounds) en net iets fijnere toetsen.
De 162 heeft twee koptelefoon uitgangen. Als je dus graag extern wilt opnemen kan je hem ook aan een computer/laptop hangen met een 3,5mm kabeltje en dan met iets als Audacity opnemen.
Volgende maand maar weer eens kijken, mijn vrouw en ik willen graag (weer) een piano (hadden er beiden een in het ouderlijk huis), zij liefst een echte, maar ik twijfel erg vanwege onderhoud (en de ruimte op temperatuur/vochtigheidsgraad houden) en zeker als je voor onder de 2000 euro tweedehands iets haalt is het altijd maar afwachten wat je aan verborgen gebreken meeneemt - het is anders een dure maar vooral zware sta-in-de-weg. Voordat we potentieel een eindeloze weg van reparaties inslaan wil ik eerst serieus naar een elektrische kijken. Ook omdat ik dan fijn met een hoofdtelefoon op kan oefenen, ik luister liever alleen naar m'n eigen fouten :P.
Beiden hebben zo hun voordelen, vind ik. Een echte piano is niet alleen een fijn instrument om op te spelen, maar staat vaak ook mooi als meubelstuk in een kamer. ;) Onderhoud en geluidsoverlast zijn dan weer de nadelen inderdaad.

Succes met je keuze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 616444

*schopje*

Als je van no-nonsense houdt moet je ook eens kijken naar wat Roland te bieden heeft. Ik vind de aanslag van een Roland digitale piano weer wat realistischer, al is dat natuurlijk heel persoonlijk.

Het allernieuwste model Kiyola KF-10 heeft een verrassend design van massief hout, die zou zo uit Scandinavië kunnen komen. Naast genoeg klassieke modellen natuurlijk.

Veel succes met kiezen!

http://www.roland.com/products/kiyola_kf-10/

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/hv3yg0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

ThinkCreative schreef op zondag 27 december 2015 @ 17:58:
[...]

De 162 heeft twee koptelefoon uitgangen. Als je dus graag extern wilt opnemen kan je hem ook aan een computer/laptop hangen met een 3,5mm kabeltje en dan met iets als Audacity opnemen.
Dat is inderdaad ook een optie, maar we willen deze hobby eigenlijk een beetje van beeldschermen gescheiden houden :).
[...]

Beiden hebben zo hun voordelen, vind ik. Een echte piano is niet alleen een fijn instrument om op te spelen, maar staat vaak ook mooi als meubelstuk in een kamer. ;) Onderhoud en geluidsoverlast zijn dan weer de nadelen inderdaad.

Succes met je keuze!
Inderdaad, als meubel is een piano ook altijd mooi.. verplaatsen is alleen wat lastiger en zoals gezegd, tweedehands is het een gokje.
Maar dank je, we gaan ons best doen. Ik laat het resultaat in ieder geval weten :).
Anoniem: 616444 schreef op zondag 27 december 2015 @ 18:59:
[...]

Als je van no-nonsense houdt moet je ook eens kijken naar wat Roland te bieden heeft. Ik vind de aanslag van een Roland digitale piano weer wat realistischer, al is dat natuurlijk heel persoonlijk.

Het allernieuwste model Kiyola KF-10 heeft een verrassend design van massief hout, die zou zo uit Scandinavië kunnen komen. Naast genoeg klassieke modellen natuurlijk.

Veel succes met kiezen!

http://www.roland.com/products/kiyola_kf-10/

[afbeelding]
Rolands heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd. M'n broertje heeft een FP-4F die we morgen misschien even uit gaan proberen. Ik ben zelf niet heel erg merktrouw op het gebied van muziekinstrumenten, maar ik heb wel een effectenpedaal van Boss (onderdeel van) en een basversterker waar ik best tevreden over ben. En ik zit zelf naar een elektronisch drumset van Roland te kijken.

Die Kiyola is niet mijn smaak.. en ik denk dat m'n vrouw hem helemaal niks vindt ;). Die wil er het liefst eentje met houtsnede en kandelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tarin schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:36:
[...]

[...]

Rolands heb ik zelf nog niet uitgeprobeerd. M'n broertje heeft een FP-4F die we morgen misschien even uit gaan proberen. Ik ben zelf niet heel erg merktrouw op het gebied van muziekinstrumenten, maar ik heb wel een effectenpedaal van Boss (onderdeel van) en een basversterker waar ik best tevreden over ben. En ik zit zelf naar een elektronisch drumset van Roland te kijken.

Die Kiyola is niet mijn smaak.. en ik denk dat m'n vrouw hem helemaal niks vindt ;). Die wil er het liefst eentje met houtsnede en kandelaars.
Het is vooral een kwestie van uitproberen welke aanslag je het fijnste vind spelen. Zelf ben ik ook niet erg merktrouw, toevallig beviel mij de Roland direct het beste. De LX15E is klassieker.

Die Kiyola is wel uitgesproken. Het is een samenwerking van Roland met de Japanse meubelmaker Karimoku. Ik vind die retro sixties stijl wel cool, weer eens wat anders. En alsof je zo van de set van Mad Men vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: http://www.dailyicon.net/magazine/wp-content/uploads/2010/07/madmen03dailyicon.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:25
Tarin schreef op zondag 27 december 2015 @ 20:36:
Dat is inderdaad ook een optie, maar we willen deze hobby eigenlijk een beetje van beeldschermen gescheiden houden :).

[...]

Inderdaad, als meubel is een piano ook altijd mooi.. verplaatsen is alleen wat lastiger en zoals gezegd, tweedehands is het een gokje.
Sinds 2 jaar heb ik een Kawai CS7 en ben er tevreden over. Mooi om te zien, zwart hoogglans, full lenght houten toetsen (met een synthetische oppervlakte). Speelt erg lekker maar net als veel digitale piano's, het gaat fout met repeat notes. Snel dezelfde key meer keer aanslaan is lastig, de toets moet bijna helemaal naar boven voordat ie een nieuwe aanslag goed herkent. Bij een echte piano stuitert de hamer gewoon weer tegen de snaren. Maar het is geen hals-zaak, zo goed klassiek speel ik toch niet, nog lange niet.

Geen scherm begrijp ik heel goed, lekker even off-line. Maar het is wel jammer, er zijn piano vst's te koop voor op de laptop oid, aansluiten via midi/usb en die klinken echt ontzettend mooi. Want niet alle geluiden ingebouwd in de CS7 vind ik even mooi, van vergelijkbare Yamaha of Roland vond ik dat ook en ik heb best lang gezocht.

Toch, ik heb maar van een ding spijt, dat ik de piano niet 10 jaar eerder heb gekocht.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

mekkieboek schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:17:
[...]

Sinds 2 jaar heb ik een Kawai CS7 en ben er tevreden over. Mooi om te zien, zwart hoogglans, full lenght houten toetsen (met een synthetische oppervlakte). Speelt erg lekker maar net als veel digitale piano's, het gaat fout met repeat notes. Snel dezelfde key meer keer aanslaan is lastig, de toets moet bijna helemaal naar boven voordat ie een nieuwe aanslag goed herkent. Bij een echte piano stuitert de hamer gewoon weer tegen de snaren. Maar het is geen hals-zaak, zo goed klassiek speel ik toch niet, nog lange niet.
Dank je voor de tip, daar zal ik me nog even in verdiepen :).
Wat merken betreft, achter een Kawai heb ik zelf nog niet gezeten, maar winkel waar we eind van de maand gaan proberen heeft een aardige rij staan van Yamaha's, Kawai's en Rolands. We gaan ze (in de prijsklasse 800-1800 euro en misschien for the heck of it nog een duurdere erbij) gewoon vergelijken.
Geen scherm begrijp ik heel goed, lekker even off-line. Maar het is wel jammer, er zijn piano vst's te koop voor op de laptop oid, aansluiten via midi/usb en die klinken echt ontzettend mooi. Want niet alle geluiden ingebouwd in de CS7 vind ik even mooi, van vergelijkbare Yamaha of Roland vond ik dat ook en ik heb best lang gezocht.

Toch, ik heb maar van een ding spijt, dat ik de piano niet 10 jaar eerder heb gekocht.
Ik speel al een tijd lang met een masterkeyboardje en Native Instruments' Akoustik Piano en dat klinkt echt super, zeker via een fatsoenlijke hoofdtelefoon. Het vervangen van het masterkeyboard door eentje met 88 echt aanvoelende toetsen is echter een prijzige aangelegenheid, en dan doe ik het denk ik het liefst in 1 keer goed ;). Even snel wat spelen is er niet bij als er een computer voor opgestart moet worden.

De Roland van m'n broertje is meer een stage-piano en voelt daardoor wat minder echt aan. Hij klinkt echt lekker en speelt ook best fijn, maar we zijn toch op zoek naar iets wat meer ook een meubelstuk is.

Wat ik overigens ook heb gemerkt is dat je bij het uitproberen het volume van de piano op een redelijk niveau moet instellen, te zacht en het voelt heel erg nep aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:25
Tarin schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 11:46:
Wat ik overigens ook heb gemerkt is dat je bij het uitproberen het volume van de piano op een redelijk niveau moet instellen, te zacht en het voelt heel erg nep aan.
Dat was ik even vergeten, ja over de speakers laat het geluid echt steken vallen. Ik speel altijd over een goede koptelefoon vanwege de buren dus ik merk het niet zo. Maar ook met het topmodel met resonerende houten klankbord aan de achterkant en wat al niet meer vond ik het geluid maar meh. Ik maak me sterk dat je met twee goede monitoren beter af bent maar dat doet wel weer afbreuk aan het piano-in-de-huiskamer gevoel.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Ik ben eergisteren samen met mijn vrouw gaan kijken en uitproberen, en zij kwam op dezelfde favoriet uit als ik: de Yamaha Clavinova CLP-535.
We hebben de Arius YDP 162 en 142 ook nogmaals geprobeerd, maar die voelden toch minder echt aan, en de CLP-535 vonden we toch ook fijner klinken.
Vervolgens de CLP-525 en de CLP-545 nog uitgeprobeerd, maar de stap van de (142/162 en) 525 naar 535 is beduidend groter dan die van 535 naar 545. Zo mist het schermpje (overzicht qua instellingen) en de extra instrumenten bij de goedkoperen (een e-piano klinkt bij sommige liedjes ook erg leuk).

Daarna hebben we nog in dezelfde prijsklasse (1600-1800 euro) een Kawai en een Roland bespeeld, maar de Kawai had minder fijne toetsen en vonden we ook minder mooi klinken. Ook de afwerking viel een beetje tegen. De Roland had alle bedien-elementen boven de toetsen, waardoor die erg in het oog sprongen.
Van de Yamaha zei mijn vrouw vrij snel dat ze die zich wel als haar piano voor kon stellen, waar ik eerlijk gezegd alleen op gehoopt had - ik kijk op tegen het gedoe (gewicht, stemmen, in de gaten houden van luchtkwaliteit) van een echte piano hoewel we beiden het allerliefst een 100 jaar oude barok-piano zouden kopen.

Uiteindelijk is het (zoals vaak met instrumenten) een ook gevoelskwestie :). De CLP-535 is wat hoger dan de goedkopere Yamaha's die we getest hebben, waardoor hij als geheel meer als een echte piano overkomt. Ook zijn de bedienelementen aan de zijkant geplaatst (zoals ook bij de Kawai), waardoor je ze tijdens het spelen uit het oog verliest. Bij de Roland zit er altijd een schermpje en een paar rode LEDs voor je neus (en de volumeregelaar ging met druktoetsen in plaats van een schuif/draaipotmeter).

Waarschijnlijk bestellen we ergens volgende maand de CLP-535 (bij de winkel waar we hem uitgeprobeerd hebben), in Rosewood, compleet met kruk en hoofdtelefoon voor €1709.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Tarin schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:01:
Ik ben eergisteren samen met mijn vrouw gaan kijken en uitproberen, en zij kwam op dezelfde favoriet uit als ik: de Yamaha Clavinova CLP-535.
We hebben de Arius YDP 162 en 142 ook nogmaals geprobeerd, maar die voelden toch minder echt aan, en de CLP-535 vonden we toch ook fijner klinken.
Vervolgens de CLP-525 en de CLP-545 nog uitgeprobeerd, maar de stap van de (142/162 en) 525 naar 535 is beduidend groter dan die van 535 naar 545. Zo mist het schermpje (overzicht qua instellingen) en de extra instrumenten bij de goedkoperen (een e-piano klinkt bij sommige liedjes ook erg leuk).

Daarna hebben we nog in dezelfde prijsklasse (1600-1800 euro) een Kawai en een Roland bespeeld, maar de Kawai had minder fijne toetsen en vonden we ook minder mooi klinken. Ook de afwerking viel een beetje tegen. De Roland had alle bedien-elementen boven de toetsen, waardoor die erg in het oog sprongen.
Van de Yamaha zei mijn vrouw vrij snel dat ze die zich wel als haar piano voor kon stellen, waar ik eerlijk gezegd alleen op gehoopt had - ik kijk op tegen het gedoe (gewicht, stemmen, in de gaten houden van luchtkwaliteit) van een echte piano hoewel we beiden het allerliefst een 100 jaar oude barok-piano zouden kopen.

Uiteindelijk is het (zoals vaak met instrumenten) een ook gevoelskwestie :). De CLP-535 is wat hoger dan de goedkopere Yamaha's die we getest hebben, waardoor hij als geheel meer als een echte piano overkomt. Ook zijn de bedienelementen aan de zijkant geplaatst (zoals ook bij de Kawai), waardoor je ze tijdens het spelen uit het oog verliest. Bij de Roland zit er altijd een schermpje en een paar rode LEDs voor je neus (en de volumeregelaar ging met druktoetsen in plaats van een schuif/draaipotmeter).

Waarschijnlijk bestellen we ergens volgende maand de CLP-535 (bij de winkel waar we hem uitgeprobeerd hebben), in Rosewood, compleet met kruk en hoofdtelefoon voor €1709.
Sinds April heb ik ook een piano (daarvoor nog nooit 1 gehad of gespeeld). En dat is de CLP-535B (ook degene die jij bedoeld denk ik?). Zelf vind ik hem erg prettig spelen. Goed geluid en fijne aanslag. Grootste verschil wat ik tot nu toe heb gemerkt met mijn les piano (oud ding) is de galm van het rechterpedaal werkt heel anders. Maar grote kans dat dit is omdat ik gewoon een beginner ben :)
Volgens mij was ik ook rond de 1700euro kwijt incl kruk en koptelefoon (gekocht bij Johan de Heer in sliedrecht)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

thewizard2006 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:21:
[...]

Sinds April heb ik ook een piano (daarvoor nog nooit 1 gehad of gespeeld). En dat is de CLP-535B (ook degene die jij bedoeld denk ik?). Zelf vind ik hem erg prettig spelen. Goed geluid en fijne aanslag. Grootste verschil wat ik tot nu toe heb gemerkt met mijn les piano (oud ding) is de galm van het rechterpedaal werkt heel anders. Maar grote kans dat dit is omdat ik gewoon een beginner ben :)
Volgens mij was ik ook rond de 1700euro kwijt incl kruk en koptelefoon (gekocht bij Johan de Heer in sliedrecht)
De CLP-535B is inderdaad de zwarte variant van de piano die wij op het oog hebben (wij willen de R).
Dat het galmpedaal van een echte piano anders werkt, kan ik me voorstellen - omdat in het echt alle snaren 'vrijgegeven' worden, vibreren die, afhankelijk van de verdere bouw van de piano, mee met de snaren die je daadwerkelijk aanslaat.
Ik weet niet of ze dat mee hebben genomen bij het opbouwen van het geluid van een elektrische piano - ik heb wat met Akoustik Piano gespeeld, waar je best veel parameters van je instrument kan wijzigen, maar op eigenfrequentie of boven/ondertonen meetrillende snaren zijn complex te simuleren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 02-04 15:16
Hey wat leuk! Een piano topic.
Ik doe mee!
1. Wat speel je zelf?
piano, Electrisch

2. hoelang speel je al?
Ik speel zoals topicstarter erg sporadisch piano. Maar nu ongeveer 2 jaar actiever.
Vroeger toen ik 8 was een half jaar les gehad omdat dat moest van mijn ouders.
Sinds 2 jaar pas gaan waarderen eigenlijk.
Zoals topicstarter kan ik ook geen noten lezen en speel alles vrijwel op gehoor en kijk af van youtube video's.

3. genre speelstijl.
Modern Klassiek, Pop nummers, house nummers omgooien naar piano.

Als ik dan zo vrij mag zijn hier een youtube filmpje van mij op m'n piano:

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tarin schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:01:

Wanneer je nu al aangeeft eigenlijk een antieke piano te zoeken zou ik toch even verder zoeken. Want een digitale piano zoals de CLP-535 maar eigenlijk allemaal zien er toch vaak uit als een kruising tussen een 70-jaren orgel en een piano. Een barokke piano met veel houtsnijwerk en kandelaars geeft veel meer sfeer en karakter in de woonkamer, ook wanneer je niet speelt.

Kijk eens op marktplaats naar het tweedehands aanbod, voor een paar honderd euro of zelfs gratis wanneer je het transport regelt. En het regelmatig laten stemmen is net zoiets als het onderhoud van de CV-ketel, het hoort erbij.

August Forster uit 1885
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/cf/ae/20/cfae20e09b53d9f713fbcde9c87b551a.jpg

Of wat minder barok, ook eind 19e eeuw
Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/eb/35/90/eb35901ea1bb289eaa6a07e4a10aece2.jpg

Wil je toch voor digitaal gaan. Mooi klassieker design (en duurder) is bijvoorbeeld de Roland LX-17. Met de klep dicht zou je zweren dat het 'een echte' is...

Succes met kiezen!

YouTube: Roland LX-17 Demo: New Model for 2016

Afbeeldingslocatie: http://mdata.yandex.net/i?path=b0913124852_img_id1214897413526553282.jpeg

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 616444 op 01-02-2016 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

Anoniem: 616444 schreef op maandag 01 februari 2016 @ 14:03:
[...]

Wanneer je nu al aangeeft eigenlijk een antieke piano te zoeken zou ik toch even verder zoeken. Want een digitale piano zoals de CLP-535 maar eigenlijk allemaal zien er toch vaak uit als een kruising tussen een 70-jaren orgel en een piano. Een barokke piano met veel houtsnijwerk en kandelaars geeft veel meer sfeer en karakter in de woonkamer, ook wanneer je niet speelt.

Kijk eens op marktplaats naar het tweedehands aanbod, voor een paar honderd euro of zelfs gratis wanneer je het transport regelt. En het regelmatig laten stemmen is net zoiets als het onderhoud van de CV-ketel, het hoort erbij.

August Forster uit 1885
[afbeelding]

Of wat minder barok, ook eind 19e eeuw
[afbeelding]
We zijn al een tijd opzoek, en er staat hier in Duitsland ook best het een en ander te koop (het lijkt alsof hier rond 1900 elke stad minstens 1 pianofabriek had). De twee voorbeelden die je daar aanhaalt gaan in goede staat echter niet voor onder de €5000 weg (zijn beiden grote namen, zeker in die tijd).
Als je hier op Kleinanzeigen rondkijkt komen er echter ook heel veel instrumenten langs die werkelijk in bedroevende staat zijn.

En er is niks mis met een '70s huisorgel :P.
Wil je toch voor digitaal gaan. Mooi klassieker design (en duurder) is bijvoorbeeld de Roland LX-17. Met de klep dicht zou je zweren dat het 'een echte' is...

Succes met kiezen!

YouTube: Roland LX-17 Demo: New Model for 2016

[afbeelding]
We hebben de mogelijkheden nog een keer naast elkaar gezet, en de Yamaha bood eigenlijk zo'n "echt" gevoel dat dat uiteindelijk de doorslag heeft gegegeven. Een betere digitale zou nog flink duurder worden wil het verschil merkbaar worden, wat dan weer zonde is, want dan zouden we liever toch een echte halen (wat we toch niet doen vanwege onderhoud, klimaatbeheersing en gesleep).
We wonen in een huurwoning en hebben momenteel in de woonkamer niet echt een goede plek voor een piano.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin

Tarin

Just plain weird.

We hebben inmiddels een kleine twee weken een Yamaha CLP-535 in Rosewood staan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Z3We22W2NtWWdclWogV7MOwg/full.jpg

Speelt erg fijn en klinkt overtuigend.
Leuke bijkomstig was dat er een boekje met 50 'klassiekers' bij zat waarmee we meteen aan de slag kunnen. Ik merk dat het notenlezen (vooral de bassleutel) aardig weg was gezakt, maar het komt alweer terug :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02-07 10:17
Nooit geweten dat er een piano topic bestond hier!

Ikzelf ben naar de muziekschool geweest (België) en heb 9 jaar pianoles gevolgd. Nu speel ik niet zo vaak meer maar hoop dat te veranderen in de toekomst.

Ik heb altijd leren spelen op een oude buffetpiano. Geen idee welk merk het was maar het was een van 1899 of iets dergelijks met nog echte ivoren toetsen. Maar na al die tijd was het wel duidelijk dat hij aan z'n einde van z'n leven kwam. De pianostemmer had al enkele reparatie moeten doen aan het toetsenmechanisme en dergelijke en bij het stemmen werd er een kwart-toon lager gestemd om de spanning te verlagen zodat de kans op breuken en dergelijke lager was.

Als ik al een jaar of 5 piano speelde heb ik een goedkoop keyboard gekocht (yamaha DXG-300) met 76 toetsen (de oude buffet had grappig genoeg 85 toetsen) maar zonder gewichtsmechanisme. Ik heb er redelijk wat op gespeeld maar is niet hetzelfde als een echte piano dus wisselde ik af.

Een jaar of 7 geleden hebben mijn ouders besloten om een digitale piano te kopen voor mij aangezien hier geen onderhoudskosten aan zijn (of toch een stuk minder dan een gewone piano) en ook wel een stukje minder kost dan een goed buffet. We hebben toen 25% korting gekregen op een Yamaha CLP-990 die de pianostemmer te koop had in z'n toonzaal. Dat was toch nog een goede €4000 toen. Hoewel de piano op de markt gekomen is in 2001 heeft het nog steeds een van de beste toetsenborden (volledig in hout, afwerking zoals de yahama vleugels) met een degelijk toetsmechanisme. De piano klank is ook goed, zeker in vergelijking met wat er toen op de markt was (CLP-280 onder andere).

Buiten een kapotte zekering een halfuur na de levering hebben we er nog geen kosten aan gehad. Wat er wel ooit zit aan te komen is het eens nakijken van de hoofdtelefoon aansluiting. Wanneer je de stekker er te diep in steekt en er komt een klein beetje spanning op te kabel, is er een luide kraak te horen in het geluid. Ik vermoed dat dit door een slecht contact ergens komt en is in beide hoofdtelefoonaansluitingen aanwezig. Eenmaal je weet hoe je de hoofdtelefoon er moet insteken zodat het kraken niet voorkomt valt het ongemak eigenlijk mee, zeker aangezien ik er toch niet al te veel gebruik van maak.

En wat is de grote droom natuurlijk? Zoals iedere pianist denk ik, om een mooie Grand Concert Piano in de living te kunnen zetten, jammer dat het zoveel kost (zowel piano als het huis :+ )
Tarin schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:07:

[afbeelding]

Leuke bijkomstig was dat er een boekje met 50 'klassiekers' bij zat waarmee we meteen aan de slag kunnen. Ik merk dat het notenlezen (vooral de bassleutel) aardig weg was gezakt, maar het komt alweer terug :).
Om eerlijk te zijn, ik heb zo lang piano gespeeld maar als er meer dan 2 streepjes boven/onder de notenbalk staan, zowel Fa als Sol-sleutel, moet ik ook beginnen tellen :+

Wat wel blijft hangen is het heel makkelijk herkennen van tertsen, vijfdes, octaven enzo. Een niet-pianist moet vaak eens goed kijken terwijl een pianist dat gewoon "ziet".

Maar zoals je zelf aangeeft, even oefenen en het komt wel snel terug.

[ Voor 18% gewijzigd door Death1ord op 23-02-2016 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156876

Tarin schreef op dinsdag 23 februari 2016 @ 11:07:

[afbeelding]

Hele mooie piano! Zelf ben ik afgelopen jaar op zoek gegaan naar m'n eerste piano. Had nog nooit les gehad of serieus gespeeld, alleen wat met een midi-keyboard en GarageBand. Ben voor de YDP-162 gegaan, nog steeds heel erg blij mee. Wellicht had ik als ik nogmaals de keuze had kunnen maken een stap omhoog nog wel gedaan, aangezien ik toch wel redelijk fanatiek bezig ben er mee.:Y

Het boek met 50 klassiekers is hier ook in de smaak gevallen, maar veel nummers hieruit zijn ver boven mijn niveau. Heb me tot nu toe alleen aan nummer 10 gewaagd, weet even de naam niet meer... Die is vrij eenvoudig, zat er in een avondje wel in.

Wellicht over een aantal jaar een échte piano kopen, blijft toch wel het mooiste. Maar voorlopig nog heel veel plezier van mijn Yamaha. Jij vast ook wel, ben stiekem wel een klein beetje jaloers.
Pagina: 1