Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-07 15:20
De komende tijd zal ik weer eens tijd gaan steken in 3D, kijken of ik het deze keer wel onder de knie krijg naast alleen programmeren.

Toen ik het voor het eerst probeerde begon ik met 3DS Max, dit kreeg ik toen maar traag onder de knie (voornamelijk slechte tutorials)
Dat heb ik toen opgegeven.
Nu recentelijk met Maya begonnen, dat gaat op zich wel, goede tutorials.

Nu kan ik via dezelfde site ook 3DS Max & Unity (waar ik de models voor nodig heb) tutorials krijgen, dus raak ik aan het twijfelen.

Wat kan ik beter gebruiken voor models te maken die ik dan importeer in Unity, 3DS Max of Maya?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:21

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

De keuze Maya of 3Ds Max is heel persoonlijk, eigenlijk net wat je zelf prettiger vindt werken. De combinatie met Unity heeft er niks mee te maken want Unity kan met beide prima overweg, het enige dat in dat opzicht wel een puntje is, is dat de interface van Unity gedeeltelijk gebaseerd is op die van Maya, er worden bijvoorbeeld veel dezelfde sneltoetsen en dergelijke gebruikt wat de workflow wellicht makkelijker maakt.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
Hmm oke, ja ik ben nou de afgelopen dagen beetje met beide bezig geweest maar vind 3DS Max prettiger aanvoelen.
Maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ik er nog maar "net" mee bezig ben.

Maar indien er geen verschillen zijn, en beide in Unity geïmporteerd kunnen worden, dan denk ik dat ik bij 3DS blijf hangen.
Training daarvan ga ik dan ook verder doorzetten (eindelijk een degelijke gevonden).
Nu maar hopen dat de Unity tutorials die ze hebben ook van deze kwaliteit zijn (hoewel ik al zie dat ze er wel wat meer mochten hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-06 12:25
Wat betreft het leren van 3ds Max, kan ik echt de 'tutorials' van cgacademy aanraden, erg leerzaam en goed uitgelegd. Wat mij betreft vele malen beter dan de gratis content. (waarschijnlijk kun je die van cgacademy ook wel ergens 'gratis' krijgen).
Ze zijn niet helemaal meer up to date, voornamelijk Max 7 & 8, maar goed, het gaat er om om het programma en de workflow te leren, die is nauwlijks veranderd. Er zijn natuurlijk een hoop tools bij gekomen, maar structureel is het weinig anders :)

[ Voor 33% gewijzigd door ZaPPZion op 04-01-2013 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
Ben zelf begonnen bij Digital Tutors, kostte me 225 dollar oid, maar tot op heden is het het mijn geld wel waard geweest.
Maar zal jouw tip ook onthouden, kan altijd van pas komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-07 21:51
Voor unity zou het weinig uit moeten maken.
Verder gebruik ik nu 14 jaar max en heb een keuzevak ooit in Maya gedaan.
3Ds max heeft imho een gebruiksvriendelijkere userinterface en een grotere 'fan-base' waardoor je eerder antwoorden op vragen zult vinden. Bij max zelf zitten trouwens ook hele goede tutorials.
Verder zijn ze gewaagd aan elkaar. Alleen als je in de hele geavanceerde animatie wilt duiken voor feature films enzo zou ik specifiek voor Maya kiezen.

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
Mwa, verder dan een animatie voor een character/wapen/e.d. zal het niet komen.
Hoewel ik daar voorlopig echt nog niet ben heb nog moeite met een dak te maken :P

Maar voor max ben ik lekker bezig, unity komt daarna wel.
Eerst Modelleren goed onder de knie krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 06-07 11:16
Het ligt eraan welke richting je op wilt met de 3D-animaties. Voor (animatie)film wordt vaak Maya gebruikt en voor games 3DS Max. Maar grote verschillen zijn er niet omdat er met Maya ook prima games gemaakt kunnen worden. Het is meer een persoonlijke keuze met welk programma je meer feeling krijgt.

|  MacBook Pro | PC Acer Aspire M5810 | Foto Canon 60D, 50mm f/1.8, 18-135mm f/3.5, 28-200mm f/3.5, Rig |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-06 12:25
Misschien een domme vraag hoor, maar wat heeft maya qua animaties wat Max mist? Of wat werkt er handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
Daam schreef op zaterdag 12 januari 2013 @ 18:38:
Het ligt eraan welke richting je op wilt met de 3D-animaties. Voor (animatie)film wordt vaak Maya gebruikt en voor games 3DS Max. Maar grote verschillen zijn er niet omdat er met Maya ook prima games gemaakt kunnen worden. Het is meer een persoonlijke keuze met welk programma je meer feeling krijgt.
Naja ik merk wel dat ik Max duidelijker vind werken dan Maya.
Vind het ook overzichtelijker tot op heden op de manier van "Less is more".
ZaPPZion schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:47:
Misschien een domme vraag hoor, maar wat heeft maya qua animaties wat Max mist? Of wat werkt er handiger?
Daar heb ik helaas geen enkel antwoord op _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
EIgenlijk is dit topic een eeuwige discussie en er zijn ongetwijfeld 100en vergelijken reeds gemaakt op internet...

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menesis
ZaPPZion schreef op zondag 13 januari 2013 @ 20:47:
iets met scripten en plugins.. zal wel met rigs te maken hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Menesis op 15-01-2013 10:17 ]

Mixed Reality dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30579

Menesis schreef op dinsdag 15 januari 2013 @ 10:17:
[...]

iets met scripten en plugins.. zal wel met rigs te maken hebben.
dit is niet correct, in Maya kun je ook DMV lua script werken ("maxscript" in max)

LUA + games werkt dus ook weer goed. (ik ken bedrijven in de game industrie die je gewoon niet aannemen zonder kennis van Maya.. )

er zit vrijwel geen verschil tussen de mogelijkheden in Maya en Max, het is meer een persoonlijke preferentie.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 30579 op 15-01-2013 11:24 ]

Pagina: 1