• rjobaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-04-2023
Ik heb geen idee waar te beginnen, dus vandaar begin ik een nieuwe post.

We hebben momenteel de volgende situatie

PC op zolder: HD met films, muziek, foto's en waarmee ik ook download.

TV en radio van Digitenne, dus als we radio willen luisteren moet altijd de tv aan, daar willen we vanaf.
En als we films willen kijken moet ik deze eerst overzetten op laptop of DVD, daar wil ik ook vanaf.

Gewenste situatie:

Radio luisteren zonder dat de TV aan moet
HD waar ik al mijn muziek, films en foto's op kan zetten.
Films en foto's op de tv kan afspelen.
muziek luisteren nadat we die geselecteerd hebben via TV, daarna de TV kan worden uitgezet.
Downloaden (waarschijnlijk WIFI verbinding met router op zolder). Ik wil liever niet de films vanaf mijn PC boven streamen op de TV. Kan eventueel wel de bestanden over zetten van PC op zolder naar HD beneden)

Eventueel een mediacenter om muziek en films en foto's ordelijk te krijgen en te kunnen selecteren.
Apparaat moet alle formats kunnen afspelen van zowel muziek, films als foto's.
Apparaat moet ook op toekomst voorbereid zijn (min HDMI, blue ray etc)

Volgens mij is dit redelijk recht toe recht aan.
Alleen er is zoveel keuze, dus wil graag wat tips hoe ik dit kan op bouwen

Hopelijk kunnen jullie me helpen

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Wat ik heb is van mijn PC een Server gemaakt en een simpele laptop als HTPC in het kastje onder de TV, uit het zicht. De HTPC zit met een HDMI op de versterker die weer met een HDMI op de TV aangesloten zit. Verder heb ik door mijn hele huis 1Gbit netwerkaansluitingen waarmee ik dus vanaf elke PC/laptop in principe alle audio/video en foto's kan streamen. Het streven is dat alle audio/video en foto's geordend op de PC/Server komt.

Als HTPC toetsenbord en muis (touchpad) gebruik ik deze: pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard. Ideaal, echt een aanrader.

Wat ik nu nog op moet lossen is:
Met het toetsenbord de laptop aan zetten (hopelijk een BIOS instelling).
Audio afspelen zonder dat de TV aan hoeft de blijven, de versterker gooit nu het kanaal dicht als de TV wordt uitgezet (zal een installing in de HDMI handshake zijn);

Wat je ook kan doen is een NAS en een mediaspeler.

Het voordeel van een fysieke PC/laptop met OS is dat dit gegarandeerd over een langere periode alle formaten kan afspelen, bij een mediaspeler ben je afhangkelijk van hoe goed dit ondersteund blijft door de fabrikant d.m.v. firmware.

Voor een HTPC kan je hier kijken: reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013.

Je kan ook overwegen om een HTPC en Server in één te bouwen (dit heb ik eerst gehad), alleen wilde ik alle apparatuur in één bepaald kastje van me dressoir hebben, zodat alleen mijn TV en speakers nog maar in het zicht stonden. Vandaar dat ik voor een laptop heb gekozen (zeer kleine behuizing, stil en gewoon een PC functie).

Wat is je budget? En wat heb je aan hardware al? Ligt er een goed netwerk?

[ Voor 23% gewijzigd door Jumpman op 03-01-2013 13:36 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:36

CeesKees

I rest my Kees

Lees deze eens door:
NAS – Mediaspeler – Streamen, hoe ik het doe

Alles wat jij wil... en nog veel meer!

[ Voor 14% gewijzigd door CeesKees op 03-01-2013 13:33 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Heb jij de digitenne kaart in je TV zelf zitten?

Alles wat jij wilt is met een los Digitenne kastje (paar tientjes) te doen. Eventueel een kabeltje trekken naar de plek waar de laptop staat zodat je kan streamen (wat is er mis met streamen??), en dan kan je ook op die laptop downloaden. Mocht dat echt bezwaarlijk zijn: haal een wat knappere mediaspeler of NAS die ondersteuning biedt voor torrents of usenet.

Als ik het zo lees ben je nogal een leek (no offense), dus lijkt het mij niet handig om daar een PC voor te gebruiken, dat is vaak meer ellende voor een echte leek.

[ Voor 4% gewijzigd door LiquidT_NL op 03-01-2013 13:35 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• rjobaan
@Jumpman
Bedankt voor je snelle reactie, maar ik wil liever niet een laptop hiervoor gebruiken.
ik zit toch echt te denken aan een HTPC, maar worden de meeste HTPC ook niet als server gebruikt.

Budget? Nog geen idee, heb geen idee wat ik allemaal moet aanschaffen en wat de kosten zijn.

Hieronderwat extra informatie omtrent mijn situatie (uit het jaar nul ;) :

Extra informatie omtrent mijn situatie:

Ik heb de smartcard niet in de TV zitten maar in een kastje. Dat kastje is met een scard kabel gekoppeld op TV. Ik gebruik dus de speakers van TV. heb nog geen versterker/losse speakers.

Ik heb wel eens geprobeerd op via wifi verbindingen met laptop films te kijken, maar dat werkt toch niet.
Ik heb ook geen netwerk kabel in de woonkamer alleen op zolder waar ook de router staat.Misschien moet ik deze optie toch meer eens gaan bekijken of ik dat op een nette manier kan aanleggen.
Misschien router naar beneden en pc boven met wifi of zo. Heb even geen idee hoe de kabel nu getrokken is vanaf beneden.
Ik heb een internet verbinding van xs4all 40Mb/s down en 4Mb/s up.

ik wil niet films, muziek etc van Pc boven beneden op tv kunnen zien. Zou wel mogelijk moeten zijn. Maar ik heb het liefst een HD beneden waarop ik alles neerzet, dus waar ik bv XBMC opzet om zo alles te kunnen ordenen en afspelen op TV. maar de vraag is hoe bouw ik zo'n HD.
Oh ja mijn TV is nog een oudje zogezegd het heeft niet eens HDMI aansluiting. Als ik mijn laptop op TV aansluit om films te bekijken. (soms zet ik dus films maar op laptop, maar wil hiervoor geen laptop gebruiken) moet ik met een audio kabel en DVI-I kabel naar TV om zowel beeld als geluid te hebben.

Ik wil ook met die HTPC kunnen downloaden met Newsleecher. en natuurlijk de bestanden uitpakken met QuickPar, Winrar etc.
en het hele zaakje moet ook om mijn toekomst voor bereid zijn dus HDMI aansluiting en blue ray etc.

Hopelijk heb ik je zo wat meer informatie gegeven.

@CeesKees, bedankt voor je post. Ben het nu aan het lezen.

@LiquidT_NL, ook jij bedankt voor je reactie. Zie boven mijn situatie. Op zich is er niks mis met streamen, alleen is kan dat bij mij alleen via Wifi. en dan gaat het soms niet goed. Dus moet ik echt een netwerk kabel gaan aanleggen beneden.
maar zoals beschreven boven wil ik het liefst niet streamen als het niet nodig is.
ik ben zeker een leek op dit gebied. terwijl ik geregeld van mensen hun laptops, pc repareer als er problemen zijn qua software (virusssen, bestanden zogenaamd kwijt, windows dat niet opstart etc. Dus niks hardware matig. Daar ben ik echt een leek in.

• Timo002
  • Niet online
@rjobaan
Ik zit zo ongeveer met exact hetzelfde als jij. Ik weet wel zo ongeveer hoe het allemaal moet, maar waar ik mee blijf haken is de TV. Ik moet TV kijken via Digitenne, helaas niets anders mogelijk. Maar ik wil TV kunnen kijken op 2 verschillende locaties, een TV en een Beamer (kijk maar op 1 van de 2) en alle media via 1 apparaat bedienen, dus naar mijn idee de HTPC.

Om nou niet nog een topic te starten gooi ik dit bij jou topic in omdat we nagenoeg hetzelfde willen, wellicht zijn de antwoorden voor beide handig.

Volgens mij heb ik dan een TV kaart nodig in de HTPC waar de SMART CARD in kan. Ik denk iets in de zin van deze:
pricewatch: Anysee E7PTC-CICRplus DVB-T/C intern

En deze dan inbouwen in de HTPC die voorgesteld is in de Best Buy Guide

Processorpricewatch: AMD A4-5300 Boxed
Processorkoelingpricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
Moederbordpricewatch: MSI FM2-A75IA-E53
Werkgeheugenpricewatch: Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
Solid state drivespricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
Harde schijfpricewatch: Western Digital Green WD20EARX, 2TB
Behuizingpricewatch: Fractal Design Node 304
Voedingenpricewatch: be quiet! System Power 7 300W

De beamer wil ik middels de VGA uitgang aansluiten, de TV via HDMI.
Het audio systeem wil ik middels de optische uitgang aansluiten.

Ook zou ik graag vanaf mijn tablet / telefoon (iOS) foto's en video's willen kunnen afspelen op de TV of Beamer. Maar dit lijkt me iets dat met software op te lossen is.

Software:
- XMBC
- Windows Media Center

Bediening:
- Toetsenbord
- Tablet (iPad2)

Wat ik dus niet weet is of ik de genoemde TV kaart kan gebruiken en dan middels de HTPC kan zappen. En of deze TV kaart wel in dit moederbord past. De kaart geeft aan dat die een PCI aansluiting heeft, terwijl het moederbord een PCI-e 2.x 16x aansluiting heeft. Moederborden met PCI aansluiting zijn volgens mij zeldzaam aan het worden...
rjobaan schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 01:22:
Ik wil ook met die HTPC kunnen downloaden met Newsleecher. en natuurlijk de bestanden uitpakken met QuickPar, Winrar etc.
Uitpakken en repareren kan allemaal met Newsleecher, middels de functie Repair'n'Extract. Super handig, het download alleen reparatie bestanden als het nodig is, repareert de boel, pakt het uit op een door jou standaard opgegeven locatie en verwijdert vervolgens alle gedownloade rar bestanden.

[ Voor 7% gewijzigd door Timo002 op 04-01-2013 09:50 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
In jou situatie zou ik een HTPC bouwen met opslag (Server). Hiervoor voldoet de het BBG 2013 HTPC artikel, waar ik eerder naar linkte. Ik zou als eerste een HTPC en een nieuwe TV kopen. Echte Blu-Ray discs van de laatste tijd kan je op je huidige TV waarschijnlijk niet afspelen omdat je TV geen HDCP handshake kan leggen met de Blu-Ray speler. Nu is dit niet het grootste probleem want je kan wel Blu-Ray rips afspelen met een HTPC.

Audio over de speakers van de TV, terwijl het beeld uit staat (wat jij wilt voor muziek en radio) is voor de meeste TV's (die ik gezien heb) geen optie. Als je dit wilt zal je dus speakers of een versterker met speakers op de HTPC aan moeten sluiten.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• LiquidT_NL
Ik herhaal hieronder mogelijk Jumpman.

Je opstelling thuis is een stuk duidelijk in ieder geval nu.
Bedankt voor je snelle reactie, maar ik wil liever niet een laptop hiervoor gebruiken.
ik zit toch echt te denken aan een HTPC, maar worden de meeste HTPC ook niet als server gebruikt.
Ja, let wel dat het meer stroom gebruikt als het lange tijd of 24/7 aan staat. Daarom splitsen mensen vaak hun data af naar een NAS (welke een stuk efficienter met de stroom om gaat) en een losse HTPC die wat vaker uit gaat. Dan streamen ze ook. Kijk, streamen over een bekabelde verbinding gaat vrijwel altijd goed. Jij zegt wel 'ik wil niet streamen' maar volgens mij weet je zelf ook niet precies waarom niet.
Ik heb wel eens geprobeerd op via wifi verbindingen met laptop films te kijken, maar dat werkt toch niet.
Ik heb ook geen netwerk kabel in de woonkamer alleen op zolder waar ook de router staat.Misschien moet ik deze optie toch meer eens gaan bekijken of ik dat op een nette manier kan aanleggen.
Streamen over wifi van HD films gaat moeilijk, maar SD ook als de router op zolder staat. Ik raad je sowieso aan om te kijken naar de mogelijkheden voor een kabel aan te leggen.
Misschien router naar beneden en pc boven met wifi of zo. Heb even geen idee hoe de kabel nu getrokken is vanaf beneden.
Als je het al doet, doe het goed, doe beide met kabel. Heb je geen plinten waar je een kabel beneden doorheen kunt leggen? Draadloos blijft gewoon hopeloos kut, zeker voor apparaten die een vaste plek in huis hebben en ver van de router verwijderd zijn.
ik wil niet films, muziek etc van Pc boven beneden op tv kunnen zien. Zou wel mogelijk moeten zijn. Maar ik heb het liefst een HD beneden waarop ik alles neerzet, dus waar ik bv XBMC opzet om zo alles te kunnen ordenen en afspelen op TV. maar de vraag is hoe bouw ik zo'n HD.
Een HDD koop je tegenwoordig kant en klaar. ;)

Probeer even HDD in plaats van HD te gebruiken, en niet teveel afkortingen, het is een beetje moeizaam lezen zo.
en het hele zaakje moet ook om mijn toekomst voor bereid zijn dus HDMI aansluiting en blue ray etc.
Bluray kan soms een bitch zijn met software, hou hier rekening mee in ieder geval. Ik kan zo 1-2-3 niet vinden of XBMC dit al ondersteunt.

Maar goed, neem ik nu je wens:
Apparatuur:
- Settopbox van Digitenne via SCART naar TV;
- Geen losse versterker/receiver.

Requirements:
- Radio luisteren zonder dat de TV aan moet
- HD waar ik al mijn muziek, films en foto's op kan zetten.
- muziek luisteren nadat we die geselecteerd hebben via TV, daarna de TV kan worden uitgezet.
- Downloaden (waarschijnlijk WIFI verbinding met router op zolder). Ik wil liever niet de films vanaf mijn PC boven streamen op de TV. Kan eventueel wel de bestanden over zetten van PC op zolder naar HD beneden)
- Eventueel een mediacenter om muziek en films en foto's ordelijk te krijgen en te kunnen selecteren.
- Apparaat moet alle formats kunnen afspelen van zowel muziek, films als foto's.
- Apparaat moet ook op toekomst voorbereid zijn (min HDMI, blue ray etc)

In principe wil jij dus gewoon een "ordinaire" HTPC met een externe schijf er aan vast. Dat stelt geen ruk voor, de HTPC in de BBG van januari 2013 (reviews: Desktop best buy guide: editie januari 2013) is perfect daar voor. Wil je een externe schijf gezien je beperkte netwerk-situatie, kan je altijd een kleinere interne schijf nemen en een externe er bij kopen.

Zoals al gezegd, gezien je de TV speakers gebruikt, moet je TV dus logischerwijs aan staan om die te benutten. Wat jij wil gaat sowieso niet lukken met een HTPC, omdat je TV hier de beperkende factor is.

edit: en zoals gezegd boven mij, ik weet niet of je TV HDCP ondersteunt, dat zou je even moeten googlen. Anders wordt blu-ray schijven afspelen een dikke no-go.

edit2: @Timo: ik zou toch even een los topic aan maken, dit wordt een beetje een rommeltje zo, naast het feit dat je andere vragen hebt en je situatie niet gelijk is.

[ Voor 4% gewijzigd door LiquidT_NL op 04-01-2013 11:44 ]

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• rjobaan
@Timo002, de ANYSEE E7PTCCICRPLUS had ik inderdaad ook gevonden. ben er nog niet uit of die op dat moederbord past.

Zit te twijfelen tussen de volgende drie moederborden:
MSI FM2-A75IA-E53
ASRock FM2A75 PRO4-M
Gigabyte f2A85xm-D3h

Wat raden jullie aan?

En wat betreft de processor, wil ik misschien gericht de toekomst ook 3d aan kunnen. (ik weet huidige TV kan dat nog niet, maar die vervang ik tzt wel, idem om blue ray af te spelen.) maar die opties moeten er wel al opzitten (op het moederbord natuurlijk)

dus AMD A4-5300 Boxed of A10-5800K

Omtrent harde Schrijf is de keuze tussen

Western Digital Green WD20EARX, 2TB
Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB

Qua koeling:
be quiet! System Power 7 300W
cooler master Bronze GX 700W (misschien beetje overkill??)

Ja en dan de behuizing:
Dat vind ik lastig, begrijp dat elke behuizing zijn voor en nadelen heeft.

Heb er drie open staan
Fractal Design Node 304
Silverstone ML03
Luxa 2 PC case incl afstandbediening

Daarnaast moet ik dus een versterker met speakers gaan kopen om geluid af te spelen. Welke raden jullie mij aan?

ben ondertussen naar de mogelijkheden aan het kijken om nog een router beneden te plaatsen. En die dan verbinden met HTPC. Tips voor router?? Heb boven een speedtouch 780 WL.(ben ik super tevreden over)

• LiquidT_NL
Er lopen nu wel heel erg veel dingen door elkaar. Je flikkert er nu nog even een Anysee tegen aan, een versterker met speakers en ook nog een router. Daarnaast heb ik het idee dat je niet alle posts goed hebt doorgelezen.

Dit topic gaat over HTPC's, ga dan niet van alles en nog wat er bij halen, zo wordt het onoverzichtelijk.

• rjobaan
oke je hebt gelijk. dat van die speakers en routers kan ik ergens anders plaatsen.

Maar die Anysee, die gooi ik er niet tegen aan, die heb ik nodig en die moet dus ook in de HTPC komen, alleen de vraag is past dat in een van de moederborden.

En ik heb wel degelijk alles gelezen. Ik wil liever niet ook nog een NAS hebben staan naast mijn HTPC. als ik het voor elkaar krijg om ook een router beneden te plaatsen kan ik natuurlijk wel gewoon streamen vanaf mijn pc boven, want dan is alles via een netwerk kabel.
En mbv XMBC kan ik dat perfect.

Momenteel gebruik ik inderdaad de speakers van TV bij luisteren muziek/radio en wil daar dus vanaf, hieruit volgt dus versterker met speakers die ik op HTPC dien aan te sluiten.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

nee, je wil die nas er inderdaad niet naast hebben staan.
Wel in een trapkast, meterkast oid. Een knappe nas is zoveel makelijker dan een pc .

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• rjobaan
het vreemde is mijn hoofdtelefoonstopcontact, zit bij mij midden in de woonkamer. Dus een NAS zou toch echt naast de HTPC komen. Dat is ook "probleempje" met netwerk kabel. ik moet dus iets verzinnen dat ik zonder het te zien een kabel kan trekken naar de tv.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Als je het mij vraagt haal je nogal wat zaken door elkaar.

Om films (en media) af te spelen heb je een mediaspeler (of HTPC) nodig
Om data op te slaan, te downloaden, uit te pakken enz enz. heb je een NAS nodig
Om muziek af te kunnen spelen zonder dat je TV aanstaat (of uberhaubt aan hoeft) heb je een receiver nodig met luidsprekers.

Je PC gebruik je voor PC werk, niet voor opslag.

Je trekt een LAN-kabel van je meterkast naar je TV.
DMV switches sluit je in de meterkast meerdere apparaten aan.

Waar woon je, als ik vragen mag?

[ Voor 16% gewijzigd door CeesKees op 04-01-2013 14:51 ]

• rjobaan
hoezo haal ik zaken door elkaar dan?
Om te kunnen downloaden moet ik toch die NAS koppelen?

Edit: Ik begrijp dat de NAS vanzelf download.maar hoe komt deze dan in mijn netwerk? dat is toch het beste met een kabel?

[ Voor 40% gewijzigd door rjobaan op 04-01-2013 14:59 ]

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Nee.
Die nas hang je gewoon op een willekeurige plek in je netwerk. Die NAS download zelf. Die bedien je met een laptop, tablet of PC. Vanaf een willekeurige locatie (ben nu op mn werk en heb mn nas ook net wat download-opdrachten gegeven)

Sterker nog, de NAS download zelf alle series die ik volg. Dat heb ik een keer ingesteld, hoef ik niet meer naar te kijken.

Nogmaals, waar woon je? Ik wil je wel eens een demo geven van hoe zaken kunnen....

[ Voor 16% gewijzigd door CeesKees op 04-01-2013 14:58 ]

• LiquidT_NL
Die NAS kan toch gewoon op de plek anders waar de router is (mits je er 1 wil).
rjobaan schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:26:
oke je hebt gelijk. dat van die speakers en routers kan ik ergens anders plaatsen.
Gooi gewoon voor ieder een losse thread in de relevante hokken met een goede openingspost :)

Voor router kan je ook kijken of je niet makkelijker de router beneden kan plaatsen, en dan vanaf daar een draad naar zolder (die ligt er al neem ik aan?) en een draad naar de (toekomstige) HTPC (mits mogelijk). Anders heb je nog die netwerk-over-220V oplossingen.
rjobaan schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 14:26:
Maar die Anysee, die gooi ik er niet tegen aan, die heb ik nodig en die moet dus ook in de HTPC komen, alleen de vraag is past dat in een van de moederborden.
Nee die heb jij niet nodig, en die komt nu ook een beetje uit de lucht vallen. Als je een losse settopbox geen probleem vindt, dan is het ook niet nodig zo'n anysee ding te nemen. Destijds waren die oplossingen ook relatief duur vond ik.
En ik heb wel degelijk alles gelezen. Ik wil liever niet ook nog een NAS hebben staan naast mijn HTPC. als ik het voor elkaar krijg om ook een router beneden te plaatsen kan ik natuurlijk wel gewoon streamen vanaf mijn pc boven, want dan is alles via een netwerk kabel.
En mbv XMBC kan ik dat perfect.
OK, dat zal vast, maar laat het dan even weten. Ik heb het nu over een NAS, maar ik hoor jou vervolgens niet meer over die NAS. Dan heb ik de indruk dat je het niet gelezen hebt, i.p.v. dat je zegt dat je dat niet wil ;)
Momenteel gebruik ik inderdaad de speakers van TV bij luisteren muziek/radio en wil daar dus vanaf, hieruit volgt dus versterker met speakers die ik op HTPC dien aan te sluiten.
aha. Maar goed, wat ik dus in mijn eerste post wilde zeggen: jij hebt niet echt bijzondere eisen. Dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar hou dan in het achterhoofd dat een mediaplayer van een paar tientjes dus ook aan jouw eisen voldoet. Tenzij jij een mooi overzichtje/sortering belangrijk vindt en het extra geld hiervoor wil neerleggen (dat heb ik destijds ook gedaan).

De meeste dingen die je wil kan je dan gewoon, een paar andere dingen zijn afhankelijk van een losse versterker/speakers. Enige is misschien het downloaden, maar een beetje mediaspeler heeft daar zelfs mogelijkheden voor.

Wil je puur even aanbieden wat je mogelijkheden zijn ;)

• rjobaan
het wordt steeds lastiger (voor mij althans).

Oke dus op jullie advies ga ik toch ook voor een NAS naast mijn HTPC.

Mijn grootste uitdaging is nog steeds die telefoonlijn/router. Moet ik goed uitzoeken in mijn situatie. Is namelijk lastiger dan gedacht. Komt omdat locatie van hoofdstopcontact op een vreemde locatie zit en ik ook niet makkelijk een kabel kan trekken naar mijn huidige TV kast.

Ik zal ook kijken naar de netwerk-over-220V oplossingen, maar volgens mij heb ik dat eens in het verleden geprobeerd. maar was geen succes. Heb namelijk geen idee hoe de elektra in dit huis is gelegd.

nog wat extra info:

Ik heb nu dus om tv te kijken met DIGITENNE een kastje van RE-2100T en een antenne (voor het raam).
Kan ik die dan op mijn HTPC aansluiten of kan ik met Anysee, van dat kastje af?

Daarnaast heb ik van DVD-speler van MTlogic DVD 2011. Aansluitingen: Scart, 5.1CH Audio out, Video out s-video, Digital out.

Momenteel kijkt mijn dochter nog regelmatig DVD's op die speler. DVD's gekregen van Sinterklaas en kerstman zegt maar. Dus voorlopig hou ik die DVD-speler maar aan. Zou daar in de toekomst wel van af willen. Moet dus die DVD-speler wel kunnen aansluiten op de HTPC. Wat heb ik daar voor nodig?

Uiteindelijk wil ik beide apparaten niet meer hebben, wil alle DVD's dan op NAS hebben staan.

Vraagje tussendoor: welke format downloaden jullie nu eigenlijk DVD's en muziek?

Heb wel besloten om het zelf te bouwen ook met het oog op de toekomst dat ik dan het een en ander zelf kan upgraden.

• LiquidT_NL
rjobaan schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 20:32:
Ik heb nu dus om tv te kijken met DIGITENNE een kastje van RE-2100T en een antenne (voor het raam).
Kan ik die dan op mijn HTPC aansluiten of kan ik met Anysee, van dat kastje af?
In feite wel. Ik weet alleen niet hoe goed Digitenne werkt op Anysee i.c.m. XBMC, op Mediaportal was het een drama in ieder geval. Mocht dat niet werken (moet iemand anders maar bevestigen), kan je het kastje behouden. Je sluit geen andere apparaten aan op de HTPC (zie hieronder).
Daarnaast heb ik van DVD-speler van MTlogic DVD 2011. Aansluitingen: Scart, 5.1CH Audio out, Video out s-video, Digital out.

Momenteel kijkt mijn dochter nog regelmatig DVD's op die speler. DVD's gekregen van Sinterklaas en kerstman zegt maar. Dus voorlopig hou ik die DVD-speler maar aan. Zou daar in de toekomst wel van af willen. Moet dus die DVD-speler wel kunnen aansluiten op de HTPC. Wat heb ik daar voor nodig?
Ten eerste, je sluit dus geen andere apparaten die normaal aan je TV hangen aan op de HTPC. Een DVD of een settopbox heeft dus zelf nog een aparte kabel naar de TV. En DVD speler, tja. Je kan die DVD speler los houden (en dus los aansluiten op de TV), maar als je een HTPC haalt kan je kijken of er een DVD-speler in past. Kan je gewoon daar vanaf kijken!
Uiteindelijk wil ik beide apparaten niet meer hebben, wil alle DVD's dan op NAS hebben staan.
Dat kan ook natuurlijk.
Vraagje tussendoor: welke format downloaden jullie nu eigenlijk DVD's en muziek?
In welk formaat het ook te krijgen is, mits acceptable kwaliteit. Maar dat is ook helemaal niet relevant, als je een HTPC haalt en XBMC draait moeten alle gangbare formaten gewoon goed afspelen.

• rjobaan
Oh dat zal ik inderdaad even uitzoeken hoe goed een Anysee werkt met Digitenne. Of is er een andere tv-kaart op de markt?

Welke DVD-speler is aan te raden in mijn HTPC zet? Of een DVD-Blue ray speler (ben ik meer op de toekomst voor bereid toch.
En even een leken vraag, waar hangt het vanaf of een dvd/blue ray speler alle formaten kan afspelen? klopt het dat een DVD speler ook altijd nog CD-s afspeelt?
Als ik Windows 7/8 installeer kan ik in principe ook Windows Media center gebruiken toch of is XBMC makkelijk in gebruik en ziet er mooier uit?
Edit: Skip laatste vraag maar, is voor mij al duidelijk XBMC!! http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=70922

[ Voor 9% gewijzigd door rjobaan op 05-01-2013 22:55 ]

• LiquidT_NL
rjobaan schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:53:
Welke DVD-speler is aan te raden in mijn HTPC zet? Of een DVD-Blue ray speler (ben ik meer op de toekomst voor bereid toch.
Wat ga je halen, echt een HTPC? dat is gewoon een PC, waar je dus een willekeurige speler in flikkert. Alle magic wordt toch door de PC gedaan. De keuze tussen blu-ray en DVD moet je zelf maken.
1. En even een leken vraag, waar hangt het vanaf of een dvd/blue ray speler alle formaten kan afspelen? 2. klopt het dat een DVD speler ook altijd nog CD-s afspeelt?
1. de software. Het is een PC, dus alle formaten kunnen. Qua regio weet ik het niet, maar daar krijg je toch amper tot niet mee te maken.
2. Ja. Maar wordt niet te makkelijk: dit had je ook met gemak kunnen googlen :S
Als ik Windows 7/8 installeer kan ik in principe ook Windows Media center gebruiken toch of is XBMC makkelijk in gebruik en ziet er mooier uit?
Wederom, zoek ook zelf wat uit. Wat er mooier is weet je zo in een google search. Kijk eens rond wat anderen vinden. Je legt wel heel veel informatie vragen EN keuzes bij ons neer.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:17
LiquidT_NL schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:23:
[...]

Wat ga je halen, echt een HTPC? dat is gewoon een PC, waar je dus een willekeurige speler in flikkert. Alle magic wordt toch door de PC gedaan. De keuze tussen blu-ray en DVD moet je zelf maken.
Je kan je zelfs afvragen of je uberhaupt nog wel een DVD/BD-speler erin nodig hebt... Die van mij heb ik, afgezien van 1x testen, nooit gebruikt in bijna 2 jaar tijd. Alles komt van 't netwerk af.
1. de software. Het is een PC, dus alle formaten kunnen. Qua regio weet ik het niet, maar daar krijg je toch amper tot niet mee te maken.
Ook, maar ook van de ondersteunde instructie-sets op je CPU/APU. Zo kan de AMD Trinity A4 en A6 geen BD-3D doen, omdat hier de benodigde instructie-set niet voor aanwezig is (en dat heeft meestal weer te maken met de licentie-kosten waardoor de CPU/APU een paar dollar duurder zou gaan uitvallen).
2. Ja. Maar wordt niet te makkelijk: dit had je ook met gemak kunnen googlen :S
[...]

Wederom, zoek ook zelf wat uit. Wat er mooier is weet je zo in een google search. Kijk eens rond wat anderen vinden. Je legt wel heel veel informatie vragen EN keuzes bij ons neer.
[/quote]
Mee eens, maar om toch even een kleine suggestie te doen: installeer XBMC gewoon eens en kijk wat het doet. Je kan des noods nog een live-CD downloaden en dan hoef je zelfs niets te installeren; alleen booten vanaf CD.

iRacing Profiel

• LiquidT_NL
kroegtijger schreef op maandag 07 januari 2013 @ 14:33:
[...]

Je kan je zelfs afvragen of je uberhaupt nog wel een DVD/BD-speler erin nodig hebt... Die van mij heb ik, afgezien van 1x testen, nooit gebruikt in bijna 2 jaar tijd. Alles komt van 't netwerk af.
Dat sowieso, maar OP wil graag een DVD speler (zie even verder terug) en gebruikt nu een losse. Anders zou ik ook geen DVD speler meer aanraden op een HTPC tenzij er een reden voor is.
Ook, maar ook van de ondersteunde instructie-sets op je CPU/APU. Zo kan de AMD Trinity A4 en A6 geen BD-3D doen, omdat hier de benodigde instructie-set niet voor aanwezig is (en dat heeft meestal weer te maken met de licentie-kosten waardoor de CPU/APU een paar dollar duurder zou gaan uitvallen).
Ah weer wat geleerd :)

Pagina: 1