Ultimate windows experience (all round)

Pagina: 1
Acties:

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-04 13:56

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Hey tweaker :) ,

Nieuwe pc's, altijd leuk 8) . Nu gaat het alleen om een pc voor mijn ouders (geen 65+'ers btw). Laat ik maar meteen beginnen:

Wat willen ze doen met hun nieuwe systeem?
  • Professioneel foto's bewerken (voor twee webshops die al goed draaien, maar ze willen minder afhankelijk zijn van anderen). Lightroom zal het meeste hiervoor worden gebruikt.
  • Professioneel video's bewerken. Programma hiervoor moet nog gekozen worden, tips zijn dus welkom :*) .
  • Een navision client draaien.
  • Grote office documenten bekijken/bewerken.
  • Muziek luisteren (elke dag toch wel een flink aantal uren).
  • Standaard browsen en dergelijke.
  • En het liefste al deze dingen tegelijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?

Geld :? . Alles wat nodig is dus, de webshops zullen vanaf hier zeker 3+ jaar worden beheerd dus is het gewoon een investering die zichzelf toch wel terug zal verdienen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.

Nee, ze hebben momenteel een early 2008 imac (weet je ook meteen hoe lang ze doen per pc ;) ).

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Zelf had ik natuurlijk al (samen met mijn vader) iets samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 514,-€ 514,-
1Asus P9X79 Deluxe€ 301,-€ 301,-
1Asus GTX660-DC2T-2GD5€ 225,-€ 225,-
4Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 119,50€ 478,-
1Fractal Design Define R4 Arctic White€ 93,90€ 93,90
1Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart€ 504,-€ 504,-
1Microsoft Windows 8 Pro (OEM) 64bit€ 124,-€ 124,-
1Corsair Gaming Audio SP2500€ 202,35€ 202,35
1Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011)€ 65,90€ 65,90
1Razer BlackWidow Ultimate 2013 Elite Mechanical Keyboard€ 126,41€ 126,41
1Razer Mamba 4G€ 108,94€ 108,94
4Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 69,90€ 279,60
1Asus BC-12B1ST Zwart€ 64,51€ 64,51
1Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless€ 148,05€ 148,05
2Samsung 840 series Pro 256GB€ 215,-€ 430,-
1Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader€ 19,99€ 19,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.685,65

CPU:
Hij wou graag een wat extremere CPU, zodat hij ook over een aantal jaar nog vloeiend aan het editten is, upgraden wil hij zolang mogelijk uitstellen al kost het dan gemiddeld per jaar wat meer.

Mobo:
Er zal waarschijnlijk (zeker op den duur) worden overclockt dus is een goed moederbord toch wel erg fijn, daarbij was draadloos internet ook nodig en dat zat er hier al in. Bron: productreview: Asus P9X79 review door LCP

GPU:
Een leuke videokaart was wel nodig (/gewenst) alleen hij moest wel fluisterstil zijn, dus vandaar deze. Bron: reviews: Test: viermaal de GTX 660

HDD's:
Alle data, foto's, video's, etc. moet veilig en toch enigszins snel kunnen worden opgeslagen. Vandaar de keuze voor een raid 10 opstelling met 4 7200rpm 3TB HDD's. Bron: YouTube: How to Build a Gaming PC Featuring Intel Extreme Edition NCIX Tech Tips (veel van de build komt hiervandaan)

Behuizing:
Graag een stille, witte, niet al te grote kast, vandaar de keuze voor de R4. Bron: reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap

Monitor:
27 inch, hoge resolutie, goede kleurenreproductie, dan blijft er niet veel over. Hij wordt eenmaal thuis nog wel gekalibreerd natuurlijk. Bron: http://nl.hardware.info/r...solutie-met-laag-verbruik

Windows 8 vinden ze het fijnste werken, na ervaring met windows xp, 7, 8 en osx.

Speakers:
Een mooie 2.1 speakerset. Maar hier twijfel ik nog sterk over, suggestie's?

Koeler:
Hij moest fluisterstil zijn en daarbij overclock bestendig zijn. Bron: http://www.legitreviews.com/article/1801/14/

Tobo en muis:
Heb nu gewoon twee dure erin gezet zodat er qua prijs geen verrassing meer zou komen. Deze onderdelen zullen gewoon in de lokale mediamarkt oid worden gehaald, zodat ze eerst getest kunnen worden :9 .

Geheugen:
Mijn vader moest en zou 64GB geheugen erin hebben, dus tsja... Ook één van de punten waarom hij nou geen iMac meer wilde. Of denken jullie dat hij dan beter kan wachten op haswell (komt er dan DDR4 voor consumenten?).

ODD:
Blu-ray speler, zodat er ook films vanaf blu-ray naar de tv kunnen worden gestreamt.

Voeding:
Een seasonic, fanless. Voor extreme stilte en daarbij hoge kwaliteit en lange garantie.

SSD:
500+GB aan SSD was ook een absolute must. Gezien twee 256GB SSD's goedkoper waren dan een enkele 512GB leek dit me de beste oplossing, maar of RAID 0 echt iets gaat opleveren aan snelheden met SSD's :/ . Bron: reviews: Samsung 840 Pro: op zoek naar de sata-600-limiet

Cardreader:
Om de bestanden vanaf de geheugenkaart van de camera naar de pc te zetten, niet echt een reden voor om deze te nemen...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Niet echt, als het maar gewoon goede kwaliteit is :P .

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Midi tower en fluisterstil, that's all :) .

En wat denken jullie ervan?

PS: i5 was ook mijn eerste aanrader, maar die kwam er echt niet in...

RoofTurkey

Grillmeister

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-04 11:15
Wat een beest van een PC ! Als je dat maakt, dan heb je wel wat zeg, halleluja!

Als RAM zou ik toch deze kiezen:
pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10

En als je verder nog ventilatoren wilt, die zo stil zijn dat je ze niet hoort, kun je deze kiezen:
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm
Ik heb hem zelf ook, maar ik hoor echt niets. Echt niets.

Edit:
Okay, op zo'n bedrag scheelt het eigenlijk niets, maar toch... De CPU koeler kan goedkoper:
pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition

Nog een edit :p :
Wat vind je van dit Moederbord?
pricewatch: Asrock X79 Extreme4
Stuk goedkoper, maar met deze kun je ook prima overklokken. (2011 sockets zijn duur :/ )
Voor draadloos internet kun je altijd een ontvangertje erbij in monteren (bijvoorbeeld van TP-Link).

[ Voor 35% gewijzigd door Sandert98 op 03-01-2013 13:12 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:06:
Wat een beest van een PC ! Als je dat maakt, dan heb je wel wat zeg, halleluja!

Als RAM zou ik toch deze kiezen:
pricewatch: Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10
Maar die zijn vijf euro per stuk duurder en hebben dezelfde specs, toch?
En als je verder nog ventilatoren wilt, die zo stil zijn dat je ze niet hoort, kun je deze kiezen:
pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120mm
Ik heb hem zelf ook, maar ik hoor echt niets. Echt niets.
Denk niet dat extra fans nodig zijn, maar anders staan die bovenaan :) .
Edit:
Okay, op zo'n bedrag scheelt het eigenlijk niets, maar toch... De CPU koeler kan goedkoper:
pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
Dat is inderdaad ook een hele mooie koeler. Kan alleen nu geen reviews vinden icm socket 2011, maar het ziet er nu al veelbelovend uit :D .
Nog een edit :p :
Wat vind je van dit Moederbord?
pricewatch: Asrock X79 Extreme4
Stuk goedkoper, maar met deze kun je ook prima overklokken. (2011 sockets zijn duur :/ )
Voor draadloos internet kun je altijd een ontvangertje erbij in monteren (bijvoorbeeld van TP-Link).
Die heeft maar 4 DDR3 slotjes, dus dan kan er geen 64GB geheugen in (al weet ik dat dat overkill is).

Grillmeister

Verwijderd

Lekkere setup :D

Paar kleine puntjes: pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 Zwart heeft een wat wijdere gamut, maar op zich zit er weinig verschil tussen de schermen.
Razer blackwidow toetsenborden staan nou niet echt geweldig bekend. Misschien kun je beter naar een import keyboard kijken zoals een filco majestouch. http://www.getdigital.de/...uch_Profi_Tastatur/lng/en bijvoorbeeld, en doe daar dan een http://www.wasdkeyboards....cherry-mx-keycap-set.html op voor het mooiste dat je op keyboard gebied kan krijgen zo'n beetje. Zoiets wordt dan het resultaat: http://www.overclock.net/...-white-ninja-fla_3122.jpg alleen dan full 105 key, dit is tenkeyless. Het is iets duurder, maar als ik het zo zie is het het geld zeker waard.
Ook de muis kan misschien anders, deze is wel mooi maar heeft bijvoorbeeld een aanpasbare led kleur. Leuk, maar of je daar nou geld in wil steken... ik ben bijvoorbeeld heel tevreden met een pricewatch: Logitech Performance Mouse MX, wat ook een prima draadloze muis is.

En, zoals zo vaak met small business etc, houd backups goed in de gaten. Raid 10 is leuk, maar raid != backup.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Wat moeten we verstaan onder professioneel foto's en video's bewerken?

Als je namelijk niet dagelijks met dit soort programma's werkt is die processor enorm overkill

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Adobe Premiere/Cyberlink Powerdirector.

Mijn voorkeur gaat naar Cyberlink Powerdirector.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:26:
Lekkere setup :D

Paar kleine puntjes: pricewatch: Dell Ultrasharp U2711 Zwart heeft een wat wijdere gamut, maar op zich zit er weinig verschil tussen de schermen.
Razer blackwidow toetsenborden staan nou niet echt geweldig bekend. Misschien kun je beter naar een import keyboard kijken zoals een filco majestouch. http://www.getdigital.de/...uch_Profi_Tastatur/lng/en bijvoorbeeld, en doe daar dan een http://www.wasdkeyboards....cherry-mx-keycap-set.html op voor het mooiste dat je op keyboard gebied kan krijgen zo'n beetje. Zoiets wordt dan het resultaat: http://www.overclock.net/...-white-ninja-fla_3122.jpg alleen dan full 105 key, dit is tenkeyless. Het is iets duurder, maar als ik het zo zie is het het geld zeker waard.
Ook de muis kan misschien anders, deze is wel mooi maar heeft bijvoorbeeld een aanpasbare led kleur. Leuk, maar of je daar nou geld in wil steken... ik ben bijvoorbeeld heel tevreden met een pricewatch: Logitech Performance Mouse MX, wat ook een prima draadloze muis is.

En, zoals zo vaak met small business etc, houd backups goed in de gaten. Raid 10 is leuk, maar raid != backup.
Maar die monitor is toch de oude versie van deze? Al die namen ook :S .
Toetsenbord en muis waren slechts placeholders, waarschijnlijk wordt het een draadloze desktopset van logitech oid.
Ik begrijp dat het niet gelijk is aan een backup, maar raid 10 is toch in principe een goede manier om bestanden niet zomaar te verliezen bij het sterven van een schijf?

Kleine ontwikkeling/gedachtekronkel:

Zou het de moeite zijn om ipv deze desktop, een laptop te nemen maar dan wel met dezelfde randapparatuur? Die zal in principe qua specs ook wel voldoen (wel moet die dan eerder worden vervangen) en de ervaring is in desktopmodus toch hetzelfde dan? Dan is het alleen wel wat flexibeler qua werkplek.
brilsmurfffje schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:30:
Wat moeten we verstaan onder professioneel foto's en video's bewerken?

Als je namelijk niet dagelijks met dit soort programma's werkt is die processor enorm overkill
Echt dagelijks en ook een flink aantal per jaar (zo'n 500-1000 per jaar en dan nog de privé foto's).

[ Voor 8% gewijzigd door RoofTurkey op 03-01-2013 13:34 ]

Grillmeister

• Sandert98
RoofTurkey schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:20:
Maar die zijn vijf euro per stuk duurder en hebben dezelfde specs, toch?
Hmm... Inderdaad... Dan zou ik kiezen wat jou beter lijkt ;)
Denk niet dat extra fans nodig zijn, maar anders staan die bovenaan :) .
(y)
Dat is inderdaad ook een hele mooie koeler. Kan alleen nu geen reviews vinden icm socket 2011, maar het ziet er nu al veelbelovend uit :D .
Ik denk, als hij andere sockets ook goed koelt, dat hij de 2011 ook goed zal koelen :) .
Die heeft maar 4 DDR3 slotjes, dus dan kan er geen 64GB geheugen in (al weet ik dat dat overkill is).
Whoops.. Vergeten... Je hebt gelijk. Of je moet voor deze kiezen, maar dan ben je totaal nog 200 euro meer kwijt :p
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16R11D4K4/64
Maar wat vind je van deze MSI? Deze heeft wel 8 RAM slots :)
pricewatch: MSI X79A-GD45 (8D)
RoofTurkey schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:33:

Zou het de moeite zijn om ipv deze desktop, een laptop te nemen maar dan wel met dezelfde randapparatuur? Die zal in principe qua specs ook wel voldoen (wel moet die dan eerder worden vervangen) en de ervaring is in desktopmodus toch hetzelfde dan? Dan is het alleen wel wat flexibeler qua werkplek.
Nouja... Deze randapparatuur in een laptop gaat wat moeilijk worden. Hoe je 12TB in een laptop krijgt... Gaat misschien wat moeilijk worden. Ook denk ik dat je dan minimaal 7 duizend euro kwijt bent, als er überhaubt zulke laptops zijn gemaakt. Maar in de laptops ben ik niet helemaal thuis.

[ Voor 23% gewijzigd door Sandert98 op 03-01-2013 13:37 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:33:
Whoops.. Vergeten... Je hebt gelijk. Of je moet voor deze kiezen, maar dan ben je totaal nog 200 euro meer kwijt :p
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR16R11D4K4/64
Maar wat vind je van deze MSI? Deze heeft wel 8 RAM slots :)
pricewatch: MSI X79A-GD45 (8D)
Maar die heeft dan weer te weinig SATA poorten... Moederborden van vandaag de dag zijn gewoon niet meer zo extreem qua poorten en aansluitingen :-( .
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:33:
Nouja... Deze randapparatuur in een laptop gaat wat moeilijk worden. Hoe je 12TB in een laptop krijgt... Gaat misschien wat moeilijk worden. Ook denk ik dat je dan minimaal 7 duizend euro kwijt bent, als er überhaubt zulke laptops zijn gemaakt. Maar in de laptops ben ik niet helemaal thuis.
Dat zou wat zijn ja, maar ik bedoel eerder gewoon een laptop met i7, SSD, 32GB geheugen en dan los een NAS, toetsenbord, muis, speakers, monitor ;) .

[ Voor 28% gewijzigd door RoofTurkey op 03-01-2013 13:38 ]

Grillmeister

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RoofTurkey schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:33:
[...]

Nou... In een laptop kan je zeker geen 64GB ram kwijt, processor is een stuk minder en die RAID setup kan je ook wel vergeten. Levert niet echt een gelijke desktopervaring op lijkt me :)

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
IceOnFire schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:38:
Nou... In een laptop kan je zeker geen 64GB ram kwijt, processor is een stuk minder en die RAID setup kan je ook wel vergeten. Levert niet echt een gelijke desktopervaring op lijkt me :)
Maar ik geloof ook niet dat die kracht nodig gaat zijn de komende jaren en daarbij wil mijn vader alleen een 6 core, omdat het kan, zelfde geld voor die 64GB geheugen...

Grillmeister

• IceOnFire
  • Niet online
Zeker die interne RAID setup gaat wel wat daadwerkelijk voordeel opleveren, zoiets kan je niet met dezelfde performance in een laptop krijgen. (en ook niet van die grootte overigens)

[ Voor 12% gewijzigd door IceOnFire op 03-01-2013 13:43 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Mkay, laptop is dus van de tafel (tenminste als main pc). Maar kent er iemand een goede 2.1 speakerset?

Grillmeister

Verwijderd

Wat ik bedoelde is met raid en backup is dat het prima werkt voor als een schijf niet meer werkt, maar als er meerdere het leven laten, moet je gewoon altijd nog een backup hebben. Raid moet je vind ik meer zien als een extra zekerheidje qua veiligheid, backups op externe schijven blijven de beste methode imo om data veilig te houden (ja tape is misschien veiliger, maar niet praktisch en erg duur)

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-04 15:48

icecreamfarmer

en het is

Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:45:
Wat ik bedoelde is met raid en backup is dat het prima werkt voor als een schijf niet meer werkt, maar als er meerdere het leven laten, moet je gewoon altijd nog een backup hebben. Raid moet je vind ik meer zien als een extra zekerheidje qua veiligheid, backups op externe schijven blijven de beste methode imo om data veilig te houden (ja tape is misschien veiliger, maar niet praktisch en erg duur)
Idd externeschijf voor backup of blu rays branden.

Waarom overigens niet nu voor 32gb ram en kiezen en deze later verdubbelen?
Nog een punt van aandacht is kijken naar videoprogramma's die gpu versnelling ondersteunen en zo ja welke gpu's. Het kan het waard zijn om meer geld in de gpu dan in de cpu te steken.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
icecreamfarmer schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:56:
Idd externeschijf voor backup of blu rays branden.

Waarom overigens niet nu voor 32gb ram en kiezen en deze later verdubbelen?
Nog een punt van aandacht is kijken naar videoprogramma's die gpu versnelling ondersteunen en zo ja welke gpu's. Het kan het waard zijn om meer geld in de gpu dan in de cpu te steken.
Tsja, in principe is 16GB al genoeg, maar er moet van mijn vader 64GB geheugen in...
Het probleem met een dikke GPU is alleen, dat die al snel lawaaierig worden, terwijl de CPU met deze setup fluisterstil zou moeten zijn en de videokaart ook. Mocht het gekozen videoprogramma veel gebruik maken van GPU-versnelling dan kan er inderdaad nog wel een stille 670 (of 680?) worden overwogen.

In het geval van sony vegas helpt de GPU in ieder geval best veel: http://www.sonycreativesoftware.com/vegaspro/gpuacceleration
En voor after effects is een 670/680/690 nodig: http://www.adobe.com/products/aftereffects/tech-specs.html
Cyberlink ondersteunt ook cuda en premiere heeft de nieuwe kepler kaarten er nog helemaal niet bij staan: http://www.adobe.com/products/premiere/tech-specs.html

[ Voor 19% gewijzigd door RoofTurkey op 03-01-2013 14:07 ]

Grillmeister

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Verwijderd schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:45:
Belangrijkste is denk ik eerder dat Raid geen veiligheid biedt tegen virussen, user errors en andere zaken die naar de knoppen kunnen gaan. RAID beschermt de schijfconfiguratie en maakt die meer bestendig, maar doet absoluut niets met de data op die configuratie.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
LiquidT_NL schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:06:
Belangrijkste is denk ik eerder dat Raid geen veiligheid biedt tegen virussen, user errors en andere zaken die naar de knoppen kunnen gaan. RAID beschermt de schijfconfiguratie en maakt die meer bestendig, maar doet absoluut niets met de data op die configuratie.
Goed dat je het zegt, McAfee Total Protection wordt gebruikt als anti slechte dingen (helpt ook met updaten van programma's en dergelijke, dus niet eens alleen virussen 8) ).

Grillmeister

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 16:07
RoofTurkey schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:44:
Mkay, laptop is dus van de tafel (tenminste als main pc). Maar kent er iemand een goede 2.1 speakerset?
Een leuk setje (wel 2.0 maar voldoende bas imo) om lang muziek mee te luisteren is pricewatch: Edifier Studio R1600T Plus 2.0 (Zwart)

• Sandert98
Normaal gesproken is een GPU ook fluisterstil, alleen als je hem gaat gebruiken met een game of een ander programma gaat hij wat blazen. Ja, dit hoor je, maar als je er voor kiest om geen/een slechte GPU te nemen denk ik dat je juist weer wat performance mist. En juist in zo'n duur systeem zou dat enorm zonde en jammer zijn.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:12:
Een leuk setje (wel 2.0 maar voldoende bas imo) om lang muziek mee te luisteren is pricewatch: Edifier Studio R1600T Plus 2.0 (Zwart)
Dan zou deze pricewatch: Edifier S530D (Zwart) dus nog beter zijn? Die ziet er namelijk wel mooi uit en krijgt erg goede reviews.
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:13:
Normaal gesproken is een GPU ook fluisterstil, alleen als je hem gaat gebruiken met een game of een ander programma gaat hij wat blazen. Ja, dit hoor je, maar als je er voor kiest om geen/een slechte GPU te nemen denk ik dat je juist weer wat performance mist. En juist in zo'n duur systeem zou dat enorm zonde en jammer zijn.
Welke gpu raad jij dan aan? 670, 680 of 690? Als het echt voordeel geeft, dan is het qua prijs nog wel goed te praten denk ik zo.

[ Voor 33% gewijzigd door RoofTurkey op 03-01-2013 14:16 ]

Grillmeister

• Sandert98
RoofTurkey schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:14:
[...]

Dan zou deze pricewatch: Edifier S530D (Zwart) dus nog beter zijn? Die ziet er namelijk wel mooi uit en krijgt erg goede reviews.
Volgens mij ga je dan naar een totaal andere prijsklasse met een klein beetje verschil. Als je pa een echte audiofiel is kun je natuurlijk dat setje aanschaffen. Maar een set van 80,- voor muziek kan het ook prima doen. Ik vind altijd dat er een groot verschil zit tussen speakers onder de 80,- . Als je boven de 80,- gaat wordt het verschil in kwaliteit steeds lager. Natuurlijk gaat de kwaliteit omhoog, maar niet zo snel omhoog dan als het voor de 80,- ging.
Welke gpu raad jij dan aan? 670, 680 of 690? Als het echt voordeel geeft, dan is het qua prijs nog wel goed te praten denk ik zo.
Voor video en fotobewerking raad ik eigenlijk 1 van de beste GPU's op het moment aan: HD 7970.
Als je dit te veel is kun je kijken naar de HD 7950.
Als dat nog steeds te duur is de HD 7870. En anders de GPU die je nu hebt ;) .

[ Voor 28% gewijzigd door Sandert98 op 03-01-2013 14:21 ]

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-04 16:07
RoofTurkey schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:14:
[...]

Hangt natuurlijk af van de muziekstijl of een enorme bas is gewenst, maar ik heb met de s530d geen ervaring.
Lijkt me echter meer bedoeld voor games.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:17:
Volgens mij ga je dan naar een totaal andere prijsklasse met een klein beetje verschil. Als je pa een echte audiofiel is kun je natuurlijk dat setje aanschaffen. Maar een set van 80,- voor muziek kan het ook prima doen. Ik vind altijd dat er een groot verschil zit tussen speakers onder de 80,- . Als je boven de 80,- gaat wordt het verschil in kwaliteit steeds lager. Natuurlijk gaat de kwaliteit omhoog, maar niet zo snel omhoog dan als het voor de 80,- ging.
Hij is ook een audiofiel :) . Daarbij luistert mijn moeder altijd al de hele dag door muziek tijdens het werken, dan is het toch wel een leuke investering?

Deze set had ik trouwens gevonden via de review van hw.info. Een mooie 2.0 set zou ook een optie zijn, alleen dan zijn ze (de duurdere dan) vaak ook veel groter op het bureau.

[ Voor 10% gewijzigd door RoofTurkey op 03-01-2013 14:20 ]

Grillmeister

• Sandert98
pricewatch: Behringer MS40 2.0 (Zwart)
Wat vind je van die?

(Ik had nog mn vorige post ge-edit, maar toen waren hier al weer nieuwe posts XD, dus tip om daar ook even naar te kijken ;) )

Edit:
Misschien heb je hier wat aan:
http://www.besteproduct.n...per_stuk__onderzoek_.html

[ Voor 20% gewijzigd door Sandert98 op 03-01-2013 14:27 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:24:
pricewatch: Behringer MS40 2.0 (Zwart)
Wat vind je van die?

(Ik had nog mn vorige post ge-edit, maar toen waren hier al weer nieuwe posts XD, dus tip om daar ook even naar te kijken ;) )
Ziet er goed uit, maar zoveel dingetjes op de voorkant is mijn vader denk ik niet blij mee. Hij is nou een iMac gewend zonder enige vorm van knopjes of wat dan ook aan de voorkant.

Qua GPU is een 7970 wel de beste optie, alleen gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar nvidia. Dan kom ik eigenlijk uit bij deze vergelijking: http://tweakers.net/pricewatch/compare/49/310547;323167/ (deze zijn allebei volgens reviews echt fluisterstil). Beide presteren ze ongeveer even goed en dan heeft AMD volgens mij iets beter geoptimaliseerd voor editting, maar toch denk ik niet dat de 680 een echte miskoop is. Of zit ik daar verkeerd?

Grillmeister

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Moeilijk om echt advies te geven als de helft van de onderdelen er inzitten "omdat het zo moet zijn" ...

Zou mijn opslag eerder op een aparte NAS zetten ofzo, backups maken is belangrijker dan een extreem dure raid opstelling. SSD in Raid is ook zo goed als nutteloos, performance verschil merk je niet, is in sommige gevallen zelfs eerder een nadeel dan een voordeel.

Een Gold-cert voeding uit de Seasonic reeks is ook meer dan goed genoeg, wel de helft goedkoper. Die ene fan extra in je extreme systeem gaat het geluidsverschil echt niet maken... Ook een beetje dubbel om een stille voeding te nemen en dan een mechanisch toetsenbord om je bureau te plaatsen...

Er zitten ook wel erg veel "game" onderdelen in voor een professionele PC...

Als je persé een Socket 2011 platform wil hebben dan heb je in dit topic wel al wat alteratieve mobo's gezien die volgens mij ook goed genoeg zijn.

Kwa GPU heb je al een goede gekozen. Misschien kan je nog ergens een GTX580 op de kop tikken...
Sommige video-edit software werkt nog steeds beter op Nvidia dus aangezien je nog niet weet welk paket je gaat gebruiken zou ik gewoon op safe spelen met een GTX 660ti, 670 of 580.

Imo is het niet omdat het budget er is dat het allemaal op moet. Aan je eigen advies aan anderen in dit topic had ik van jou wel een iets meer beredeneerd systeem verwacht ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Inrage op 03-01-2013 14:40 ]

• Sandert98
[b]RoofTurkey schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:35:
Qua GPU is een 7970 wel de beste optie, alleen gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar nvidia. Dan kom ik eigenlijk uit bij deze vergelijking: http://tweakers.net/pricewatch/compare/49/310547;323167/ (deze zijn allebei volgens reviews echt fluisterstil). Beide presteren ze ongeveer even goed en dan heeft AMD volgens mij iets beter geoptimaliseerd voor editting, maar toch denk ik niet dat de 680 een echte miskoop is. Of zit ik daar verkeerd?
(Bekijk ook even de video over speakers uit mn vorige post :p )

Een miskoop zal het zeker niet zijn.
Allen voor editten is AMD gewoon wat sterker. Zoals ze ook in die vergelijking laten zien.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img692/9346/naamloostyu.png

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Inrage schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:35:
Moeilijk om echt advies te geven als de helft van de onderdelen er inzitten "omdat het zo moet zijn" ...

Zou mijn opslag eerder op een aparte NAS zetten ofzo, backups maken is belangrijker dan een extreem dure raid opstelling. SSD in Raid is ook zo goed als nutteloos, performance verschil merk je niet, is in sommige gevallen zelfs eerder een nadeel dan een voordeel.

Een Gold-cert voeding uit de Seasonic reeks is ook meer dan goed genoeg, wel de helft goedkoper. Die ene fan extra in je extreme systeem gaat het geluidsverschil echt niet maken... Ook een beetje dubbel om een stille voeding te nemen en dan een mechanisch toetsenbord om je bureau te plaatsen...

Er zitten ook wel erg veel "game" onderdelen in voor een professionele PC...

Als je persé een Socket 2011 platform wil hebben dan heb je in dit topic wel al wat alteratieve mobo's gezien die volgens mij ook goed genoeg zijn.

Kwa GPU heb je al een goede gekozen. Misschien kan je nog ergens een GTX580 op de kop tikken...

Imo is het niet omdat het budget er is dat het allemaal op moet. Aan je eigen advies aan anderen in dit topic had ik van jou wel een iets meer beredeneerd systeem verwacht ;)
Persoonlijk had ik ook direct een i5 + 16GB geheugen + etc. systeem voorgesteld, maar mijn vader moest en zou maxed out gaan, ik probeer met dit topic zeg maar een beetje te 'redden' wat er te redden valt.

Maar wat voor NAS zou jij aanraden, want daar heb ik me nog niet echt op ingelezen en dat klinkt nu wel als een goed idee.

SSD kan in principe wel verandert worden naar een enkele 512GB samsung schijf en dan zou de formfactor verandert kunnen worden naar mATX. Dan geheugen terugschroeven naar 32GB en zeggen dat dat het maximum is in mATX. Gewoon de 660 houden, i7 terugschroeven naar 3770k en dan van het overgebleven geld een laptopje erbij voor flexibiliteit. Goed idee?

Grillmeister

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Vraag me af wat er precies met professioneel bedoeld word en of je pa uberhaupt enig idee heeft hoeveel ram hij werkelijk verstookt ?

Foto's voor webshops editen bijv. lijkt me nou niet bepaald op highres billboard images bewerken met extreme resoluties. Die idd wel een slok ram kunnen gebruiken.

De harddisk setup is btw de zwakste schakel, daar zou ik nu juist extra in investeren, met een heuse hardwarematige raidcontroller + cache.

[ Voor 19% gewijzigd door Madrox op 03-01-2013 14:53 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Inrage
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:42:
[...]

(Bekijk ook even de video over speakers uit mn vorige post :p )

Een miskoop zal het zeker niet zijn.
Allen voor editten is AMD gewoon wat sterker. Zoals ze ook in die vergelijking laten zien.
[afbeelding]
Ga jij nu 2 GPU's (van verschillende merken & architectuur) vergelijken op basis van enkele getalletjes?
Zo werkt het volgens mij niet.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 293,95€ 293,95
1MSI Big Bang MPower Z77€ 169,90€ 169,90
1Asus GTX660-DC2T-2GD5€ 225,-€ 225,-
1Edifier S530D (Zwart)€ 240,76€ 240,76
1Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition€ 34,99€ 34,99
1Logitech Cordless Desktop MX 5500 Revolution€ 126,97€ 126,97
2Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G€ 69,90€ 139,80
1Seasonic G-Serie 550Watt€ 84,-€ 84,-
1Samsung 840 series Pro 512GB€ 481,50€ 481,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.603,27

Hier kom ik dan zo'n beetje op uit, alleen dan moet er nog wel een NAS bij. Vinden jullie dit een betere/slechtere optie en vooral waarom? Wat kan nog verbeterd worden verder.

De foto's zullen in RAW worden bewerkt, maar de hoeveelheid RAM is vooral voor het video bewerken wat in principe niet al te moeilijk 32GB kan verstoken (afhankelijk van hoe hoge kwaliteit previews je wilt).

Grillmeister

• Sandert98
Inrage schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:51:
[...]

Ga jij nu 2 GPU's (van verschillende merken & architectuur) vergelijken op basis van enkele getalletjes?
Zo werkt het volgens mij niet.
Zou je me een lol willen doen? Ik ben 14 jaar, de laatste tijd leer ik hier enorm veel op Tweakers, maar ik weet niet alles de 1e keer. Als je commentaar op mij hebt, vind ik prima. Want zo hoort het ook, maar leg dan alsjeblieft ook uit waarom, want dan leer ik er wat van en dan heb ik er wat aan.
B.v.d.

Ontopic: Je hebt nog steeds dezelfde CPU koeler, toch voor die gekozen? Komt dat omdat je te weinig reviews van de andere hebt gevonden of ben je hem vergeten :p
Voor de rest ziet het er goed uit, al vind ik het nog steeds wat overkill... 2.6 duizend euro voor een PC... Maarja, als je het nodig hebt voor je werk... ;) .

[ Voor 9% gewijzigd door Sandert98 op 03-01-2013 15:01 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:59:
Ontopic: Je hebt nog steeds dezelfde CPU koeler, toch voor die gekozen? Komt dat omdat je te weinig reviews van de andere hebt gevonden of ben je hem vergeten :p
Voor de rest ziet het er goed uit, al vind ik het nog steeds wat overkill... 2.6 duizend euro voor een PC... Maarja, als je het nodig hebt voor je werk... ;) .
Whoops, al die dingen ook tegelijk. (wordt zo erbij ge-edit ;) ).

Qua prijs, tsja. Maar als er dan fatsoenlijk foto's en video's kunnen worden bewerkt dan scheelt het uiteindelijk per maand zelfs een paar tientjes tov een fotograaf moeten inhuren (en er ook nog eens op moeten wachten).

[ Voor 18% gewijzigd door RoofTurkey op 03-01-2013 15:06 ]

Grillmeister

• ecofin
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-03 14:14
als je vader persee een 6-core intel wilt zou een xeon e5-2620 een goedkopere optie kunnen zijn, maar mij lijkt het gebruik van s2011 in dit geval toch zonde van het geld.

• IceOnFire
  • Niet online
Ik zou persoonlijk voor USB3 of eSata externe hdds gaan voor backup ipv een NAS. Bij grote hoeveelheden data veel sneller en je kan ze makkelijk fysiek ergens anders neerzetten ter offsite backup en bovendien veel makkelijker eens meenemen. Mocht je daarbij ook graag voor de overkill optie gaan kan je dr nog thunderbolt schijven van maken :)

[ Voor 19% gewijzigd door IceOnFire op 03-01-2013 15:25 ]

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Bijv. Lightroom scored veel beter met een snellere disk setup, waar de gpu veel minder van belang is.
32GB lijkt me, ook voor videobewerking meer dan genoeg.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1275V2 Boxed€ 316,-€ 316,-
1Asus P8Z77-V Deluxe€ 208,-€ 208,-
1Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5€ 281,-€ 281,-
6Western Digital Red WD20EFRX, 2TB€ 99,-€ 594,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 93,99€ 93,99
1LSI MegaRAID SAS 9265-8i KIT€ 525,31€ 525,31
4Samsung 830 series SSD 128GB€ 99,95€ 399,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.592,89

http://tweakers.net/benchdb/test/242
Hier zie je dat snelle storage er veel meer toe doet.

Zes harddisks gekozen, die je in raid 01/10 kan draaien of raid-5
Vier SSD's zijn snellere dan twee, of je verdeeld ze in twee raid-0 setups, eentje voor je os en de ander voor je zware software.

Wat lightroom betreft; de cpu matters most:
http://www.slrlounge.com/...ghtroom-4-computer-laptop

• Rordarok
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-04 22:44

Rordarok

De enige echte

Ik geloof dat bij investeringen van 3000+ euro je 30% terugkrijgt? Misschien is het handig om daar dan ook nog rekening mee te houden..:) Zolang alles op 1 factuur staat in ieder geval, dus mocht je dan gaan bestellen met desktop+NAS dan scheelt dat ook weer wat geld.

#1 Chall 3v3/Challenger soloQ (LoL) - LEM (CSGO)

• Inrage
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:59:
[...]

Zou je me een lol willen doen? Ik ben 14 jaar, de laatste tijd leer ik hier enorm veel op Tweakers, maar ik weet niet alles de 1e keer. Als je commentaar op mij hebt, vind ik prima. Want zo hoort het ook, maar leg dan alsjeblieft ook uit waarom, want dan leer ik er wat van en dan heb ik er wat aan.
B.v.d.

Ik heb niks tegen je, en leeftijd maakt me niks uit, je komt ouder over als je bent als je dat wil horen ;)
Als je advies geeft vind ik wel dat je zeker moet zijn (of toch zo zeker mogelijk) even snel google gebruiken leert je dat de meest gebruikte video-edit software een GPU met Cuda cores nodig heeft als je de GPU wil gebruiken om je performance een boost te geven. Als voorbeeld --> Het Adobe pakket (Adobe premiere) draait best op een Nvidia kaart met Cuda cores dus. Andere pakketen die met OpenGL overweg kunnen zullen misschien beter zijn om een AMD. Maar met een Nvidia zit je dus safe.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Madrox schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:29:
Bijv. Lightroom scored veel beter met een snellere disk setup, waar de gpu veel minder van belang is.
32GB lijkt me, ook voor videobewerking meer dan genoeg.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1275V2 Boxed€ 316,-€ 316,-
1Asus P8Z77-V Deluxe€ 208,-€ 208,-
1Asus GTX660 TI-DC2OG-2GD5€ 281,-€ 281,-
6Western Digital Red WD20EFRX, 2TB€ 99,-€ 594,-
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 93,99€ 93,99
1LSI MegaRAID SAS 9265-8i KIT€ 525,31€ 525,31
4Samsung 830 series SSD 128GB€ 99,95€ 399,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.592,89

http://tweakers.net/benchdb/test/242
Hier zie je dat snelle storage er veel meer toe doet.

Zes harddisks gekozen, die je in raid 01/10 kan draaien of raid-5
Vier SSD's zijn snellere dan twee, of je verdeeld ze in twee raid-0 setups, eentje voor je os en de ander voor je zware software.

Wat lightroom betreft; de cpu matters most:
http://www.slrlounge.com/...ghtroom-4-computer-laptop
:| . 6 HDD's in 1 pc gaat me dan net weer te ver, maar jij denkt dus wel dat ik voor een interne RAID opstelling moet gaan? Vier SSD's geeft toch juist helemaal geen voordeel, een enkele is daarbij toch ook veel stabieler?

Kom er net trouwens achter dat BTW ook nog kan worden teruggevorderd, dus een pc van 4000 euro kost uiteindelijk 'maar' 3300 euro. Dat is vanaf nu trouwens ook maar even het maximum budget, omdat er anders dadelijk meer van die 10 schijven per pc voorstellen komen. No offence Madrox ;) .

Grillmeister

• IceOnFire
  • Niet online
Sowieso voor een interne RAID opstelling gaan, performt bakken beter. Voor de backup dan externe hdds gebruiken.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
IceOnFire schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:59:
Sowieso voor een interne RAID opstelling gaan, performt bakken beter. Voor de backup dan externe hdds gebruiken.
Maar 500 euro voor een RAID controller? Ik wist dat het een dure pc ging worden, maar 4 HDD's + raid controller + een NAS dat wordt toch een beetje te veel van het goede. Waarom is dat dan zoveel beter dan 4 HDD's via het mobo in RAID 10? Op het back-up gedeelte na.

Grillmeister

• IceOnFire
  • Niet online
Ik zou dat hele NAS sowieso wegbezuinigen, dat scheelt alvast. Dedicated RAID controller kan je inderdaad eventueel laten vallen, sowieso is 10 schijven iets teveel van t goede lijkt me. Performance van een dedicated controller is wel beter dan die op het moederbord. Neem er anders eentje met 4 poorten icm 4 harddisks, dan kan je je SSDs direct op t moederbord aansluiten, al dan niet in RAID.Een controller met vier aansluitingen is 350 euro dus dat scheelt alvast weer. Je kan er juist ook eentje van acht nemen en dan in eerste instantie met vier schijven beginnen, kan je altijd uitbreiden als t nodig is, hdds worden toch alleen maar goedkoper (als thailand niet meer onderloopt :))

[ Voor 62% gewijzigd door IceOnFire op 03-01-2013 16:30 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik denk ook dat het verschil tussen een 3930k + mobo + 64gb of een 3770k (of quad core varianten die men hier noemt) + mobo + 32gb echt marginaal zal zijn, als in, je bent je geld bijna aan het weggooien

Ik zou dat geld wat je spaart ook in je opslag stoppen, en in een betere graka met meer CUDA power mits je met premiere gaat editen.

En ga nog een stapje hoger qua monitor, die 1440 res is jammer, liever heb je een 30" met 2560x1600, daar heeft dell er 1 van voor 900e..

specs

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
maratropa schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:37:
Ik denk ook dat het verschil tussen een 3930k + mobo + 64gb of een 3770k (of quad core varianten die men hier noemt) + mobo + 32gb echt marginaal zal zijn, als in, je bent je geld bijna aan het weggooien

Ik zou dat geld wat je spaart ook in je opslag stoppen, en in een betere graka met meer CUDA power mits je met premiere gaat editen.

En ga nog een stapje hoger qua monitor, die 1440 res is jammer, liever heb je een 30" met 2560x1600, daar heeft dell er 1 van voor 900e..
Dat heb ik ook gedaan in de laatste set up, op de monitor en videokaart na dan... Ik zal eens gaan spelen met de opslag, videokaart en monitor :) .

Grillmeister

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 22:26
512 GB SSD voor minder dan 400,- : pricewatch: Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB

EDIT:
:P khad niet gezien dat er een pag. 2 was.

[ Voor 51% gewijzigd door PCBaas op 03-01-2013 16:50 ]

5700X | RX 6600

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Big Bang MPower Z77€ 169,90€ 169,90
1Asus GTX680-DC2T-2GD5 (TOP)€ 494,95€ 494,95
4Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB€ 117,50€ 470,-
1Dell Ultrasharp U3011 Zwart€ 906,29€ 906,29
1M-Audio Studiophile AV 40€ 129,-€ 129,-
1LSI MegaRAID SAS 9260-8i€ 454,30€ 454,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.088,05

Speakers, videokaart, HDD's, raid kaart en monitor zijn hier veranderd.
PCBaas schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 16:47:
512 GB SSD voor minder dan 400,- : pricewatch: Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB

Qua moederbord, waarom niet de P9X79 i.c.m. losse PCI-e WLAN kaart? (bijv. pricewatch: TP-Link TL-WDN4800)
Ben toch meer fan van samsung ssd's, daarbij is het geen X79 systeem meer ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door RoofTurkey op 03-01-2013 16:48 ]

Grillmeister

• Inrage
Waarom 900€ aan 1 monitor... Misschien heb je meer aan 2x 24" (Dell Ultrasharp) heb je ook ineens een hoge resolutie. Werkt ook handig in Lightroom om het resultaat op een volledig scherm te tonen (lijkt me, heb het nog niet kunnen proberen).

Volgens mij zie je het nog altijd te duur. Beter een high end systeem van €2k en dat later upgraden.
* 1x 3TB HDD (+1 back-up oplossing) en kijk al eens hoe ver je daar mee komt. Dat is al 600€ goedkoper lijkt me... Wat is je ROI op die raid oplossing? (als je het dan toch professioneel wil bekijken...)
* Die GTX660Ti uit je eeste post geeft je ook veel bang for buck maar kost wel een PAK minder. GTX680 is duur en leuk als je hoge fps wil bij gamen op high res. Videobewerking levert je het misschien een minuutje verschil op op een groot bestand. Kan je ondertussen even iets anders doen, iets wat je bij games niet altijd kan. Als je dan toch een topper wil moet je eerder naar de vorige generatie kijken of een professionele kaart nemen (FirePro, ...)
* Ben er niet zo zeker van maar zijn er nu echt veel mensen die hun PC professioneel gebruiken die gaan overclocken? Denk het eigenlijk niet. Gewoon een H77 bordje is misschien al voldoende.
* Als je pa/ma toch echt veel geld willen uitgeven steekt het dan in het Socket 2011 systeem en hoop dat ze echt veel gaan video-editen. Dat lijkt me veel meer voordeel te geven dan die exteem dure Raid oplossingen...

[ Voor 33% gewijzigd door Inrage op 03-01-2013 17:38 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Inrage schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:31:
Waarom 900€ aan 1 monitor... Misschien heb je meer aan 2x 24" (Dell Ultrasharp) heb je ook ineens een hoge resolutie. Werkt ook handig in Lightroom om het resultaat op een volledig scherm te tonen (lijkt me, heb het nog niet kunnen proberen).

Volgens mij zie je het nog altijd te duur. Beter een high end systeem van €2k en dat later upgraden.
* 1x 3TB HDD (+1 back-up oplossing) en kijk al eens hoe ver je daar mee komt. Dat is al 600€ goedkoper lijkt me... Wat is je ROI op die raid oplossing? (als je het dan toch professioneel wil bekijken...)
* Die GTX660Ti uit je eeste post geeft je ook veel bang for buck maar kost wel een PAK minder. GTX680 is duur en leuk als je hoge fps wil bij gamen op high res. Videobewerking levert je het misschien een minuutje verschil op op een groot bestand. Kan je ondertussen even iets anders doen, iets wat je bij games niet altijd kan. Als je dan toch een topper wil moet je eerder naar de vorige generatie kijken of een professionele kaart nemen (FirePro, ...)
* Ben er niet zo zeker van maar zijn er nu echt veel mensen die hun PC professioneel gebruiken die gaan overclocken? Denk het eigenlijk niet. Gewoon een H77 bordje is misschien al voldoende.
* Als je pa/ma toch echt veel geld willen uitgeven steekt het dan in het Socket 2011 systeem en hoop dat ze echt veel gaan video-editen. Dat lijkt me veel meer voordeel te geven dan die exteem dure Raid oplossingen...
Waarom zegt iedereen steeds dat ik exact het omgekeerde moet veranderen van wat ik heb veranderd? :P .
Eén 30 inch scherm vind mijn vader sowieso beter dan 2x 24 inch, maar waarschijnlijk wordt het uiteindelijk toch 27 inch (omdat 30 inch gewoon echt heel groot is voor een monitor).

Wat mijn ROI is? Ik weet niet eens wat een ROI is ;) . Graag wat meer uitleg hierover :) . Deze raid kaart had ik trouwens gekozen, omdat deze een back up battery heeft, wat de kans verkleint op gecorrupteerde bestanden na een power failure.

De 680 is denk ik wel de investering waard, omdat niet alleen met video bewerken er winst wordt behaald (zeker met 3D effecten). Maar ook kan er dan af en toe een spelletje in alle glorie worden gespeeld op die hoge resolutie.

Ik wil de mogelijkheid in ieder geval wel open houden, al heb je wel een goed punt.

Hm, socket 2011 lijkt nu inderdaad wel weer een soort van interessant als je het relatieve verschil gaat bekijken. Maar eigenlijk wil ik wel graag de RAID opstelling erin houden, omdat we foto's best een weekje (wachten op vervangende HDD) kwijt kunnen zijn, maar niet voor altijd zeg maar. Back up van hele belangrijke foto's en bestanden worden sowieso gemaakt op de miljoenen USB sticks die er tegenwoordig door het huis heen drijven en natuurlijk ook in de 'wolk'. Dus dan zou het wel weer 300 euro meer worden bovenop het totaal en ik weet wel zeker dat mijn vader het verschil amper zal merken.

Grillmeister

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-05 22:26
Return On Investment

[ Voor 5% gewijzigd door PCBaas op 03-01-2013 17:56 ]

5700X | RX 6600

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-04 17:41
Zoals al gezegd, kijk naar de bang for buck en wat je nodig hebt. De kans dat je 64 GB ram gaat nodig hebben lijkt me erg, erg klein.

Koop die M-Audio speakerset zeker niet als je gewoon recreatief naar muziek luistert. Dat zijn semi-professionele studiomonitors die bedoeld zijn om muziek te mixen en af te masteren. Ze geven het geluid zo 'droog' mogelijk weer, ipv zo mooi mogelijk. Geluidskaart lijkt me niet nodig.

Over die raid controller zou ik toch nog eens nadenken (reviews lezen). Dat is echt wel een hoop geld voor iets wat eigenlijk al in je mobo zit en lijkt me eerder voor servers bedoeld (SAS poorten etc). Er zijn RAID controllers die een stuk goedkoper zijn (ook met backup battery, je kan er in de Pricewatch op filteren). Maar of zo'n backup battery handig is 8)7 kan je dan niet beter een UPS kopen?
Zorgt die backup battery trouwens niet alleen dat gewoon het bestandje dat je aan het schrijven was toen de stroom uitviel nog opgeschreven wordt? Wat heeft dat nou voor belang.

[ Voor 9% gewijzigd door Thmz159 op 03-01-2013 18:05 ]

• Inrage
Je kan het simpel bekijken:

Hoeveel keer hebben je ouders al spijt gehad dat ze geen Raid oplossing in hun workstation hebben? Waarbij je in het achterhoofd houdt dat die oplossing ze 800€ extra heeft gekost (3xHDD+Controller+...).

Hoeveel inkomsten ga je de volgende 5jaar verliezen door data verlies van een corupte drive dat deze investering van 800€ het echt waard is. is het niet op te lossen door een beetje back-up dicipline in te bouwen? (kan eventueel ook automatisch opgezet worden denk ik zo)

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-04 13:45

mirno

私の名前はMirnoです

Vergeleken met jouw eerste lijstje heb ik die even aangepast:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1230V2 Boxed€ 203,10€ 203,10
1MSI H77MA-G43€ 66,95€ 66,95
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 204,01€ 204,01
1Corsair Carbide 500R White€ 99,-€ 99,-
1Logitech Z-2300€ 136,-€ 136,-
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,35€ 25,35
1Corsair Vengeance K60 (US English)€ 94,-€ 94,-
1Logitech Wireless Gaming Mouse G700€ 68,-€ 68,-
2Corsair CML16GX3M2A1600C10B€ 69,90€ 139,80
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,99€ 16,99
1XFX Pro 550W€ 54,50€ 54,50
2Crucial m4 SSD 2.5" 256GB€ 171,82€ 343,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.633,84

Het moederbord heeft: 4x SATA-300, 2x SATA-600
Dit zie ik net pas...
Dus achter af even -> pricewatch: ASRock Z77 Extreme4
Heeft 4x SATA-300, 4x SATA-600

Qua PC hardware zou dit prima voldoen!
De monitor, behuizing en andere rand apperatuur heb ik sommige hetzelfde gelaten en sommige veranderd naar mijn eigen persoonlijke voorkeur. Veel geld onnodig uitgeven is zonde ;)

我的名字是Mirno

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Even wat aangepast aan de hand van de laatste paar opmerkingen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8Z77-V Deluxe€ 210,78€ 210,78
1Asus GTX680-DC2T-2GD5 (TOP)€ 494,95€ 494,95
1Dell Ultrasharp U2711 Zwart€ 557,-€ 557,-
1Creative Gigaworks T40 Series II€ 90,99€ 90,99
1APC Smart-UPS 750VA LCD 230V APC SMT750I€ 242,-€ 242,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.529,33

Wat is er veranderd:
-RAID kaart weg.
-27 inch ipv 30 inch monitor (zou iets te groot worden).
-Andere, wat minder professionele speakers.
-UPS toegevoegd zodat het systeem rustig kan afsluiten bij een stroomstoring.
-Ander moederbord met 4x SATA 600 en 4x SATA 300, een beetje aan de dure kant, maar de extra poorten, bluetooth, draadloos internet, goede reviews, etc. lijken mij de moeite eigenlijk wel waard.

Even voor de duidelijkheid: een i5 zou nu al voldoende zijn, maar de bedoeling is dat de pc over 2/3 jaar nog steeds vloeiend foto's en video's kan bewerken met de nieuwste software (anders is het de investering niet waard).
:o Niet de moeite waard dus...

Grillmeister

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een echte raid-controller heeft, behalve snelheidswinst; veel meer voordelen; backup batterij bijv. en uitgebreide safety tools. Veel beter dan het onboard spul.

Heb ervoor gekozen omdat jullie budget dat toelaat en omdat je, als je professioneel te werk gaat wel
wat security wil, lijkt me.

Waarom neem je niet de Xeon die ik noemde, dat is bij uitstek een "professionele" cpu.

Is die GTX680 wel nodig ? Gaat die zoveel winst opleveren met de apps die je vader gebruikt ?

ps: Mij offense je niet snel; ik heb als "amateur" een raidcontroller en zou niet meer terug willen :>

Zo'n raid setup kan vanaf 3 harddisks en je kan ook nog voor een goedkopere 4-poorts controller kiezen.
4x SSD in raid-0 is sneller, nietwaar. enne, wat kan er stuk gaan ? Je ben wel bereid om er twee in RAID-0 te draaien, wat ansich ook al een risico met zich meebrengt. Wat wil je dan, vraag ik me af: Safety of snelheid ?

[ Voor 41% gewijzigd door Madrox op 04-01-2013 07:20 ]

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Je kan nog een 140 euro besparen op de grafische kaart.
of wil je echt die 5 fps meer? :)

-> pricewatch: Gigabyte GV-N670OC-2GD

of als AMD een optie is, de hd 7970 Matrix:
pricewatch: Asus MATRIX-HD7970-3GD5
-> reviews: Asus HD 7970 Matrix: sneller dan snel

en als je zegt, ik blijf toch bij de gtx 680, kies dan op zen minst voor de even dure lightning versie:
pricewatch: MSI N680GTX Lightning
-> staat ook in de review van hierboven ^

Afbeeldingslocatie: http://s13.postimage.org/bubagk8c7/matrix_score.jpg

[ Voor 66% gewijzigd door SmokingCrop op 04-01-2013 11:25 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Madrox schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 07:16:
Een echte raid-controller heeft, behalve snelheidswinst; veel meer voordelen; backup batterij bijv. en uitgebreide safety tools. Veel beter dan het onboard spul.

Heb ervoor gekozen omdat jullie budget dat toelaat en omdat je, als je professioneel te werk gaat wel
wat security wil, lijkt me.
Geen twijfel dat het alles beter maakt, alleen ik kan me niet voorstellen dat er ooit echt iets mis kan gaan met de bestanden als er al een UPS aan hangt en de schijven in RAID 10 zitten op een kwalitatief goed moederbord. Dit risico wil ik dus wel nemen zeg maar :) .
Waarom neem je niet de Xeon die ik noemde, dat is bij uitstek een "professionele" cpu.
Heb hem er nou bijgezet en het moederbord wat minder gedaan, om zo geld te besparen en meer professionaliteit te winnen (wat zijn de voordelen van Xeon eigenlijk boven de core serie naast beter geheugen en stroom management?).
Is die GTX680 wel nodig ? Gaat die zoveel winst opleveren met de apps die je vader gebruikt ?
Niet nodig nee, maar bij GPU acceleration lees ik dat je of een high-end videokaart moet hebben of de videokaart wordt niet eens gevraagd om mee te werken. Dan vind ik het wel de moeite waard om voor de top te gaan, alleen al voor de premium feel (kosten zijn over vijf jaar verspreid ook bijna verwaarloosbaar tov een 670).
4x SSD in raid-0 is sneller, nietwaar. enne, wat kan er stuk gaan ? Je ben wel bereid om er twee in RAID-0 te draaien, wat ansich ook al een risico met zich meebrengt. Wat wil je dan, vraag ik me af: Safety of snelheid ?
Vandaar ook dat ik ben gegaan voor een enkele SSD nu ;) .
SmokingCrop schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 11:18:
Je kan nog een 140 euro besparen op de grafische kaart.
of wil je echt die 5 fps meer? :)

-> pricewatch: Gigabyte GV-N670OC-2GD

of als AMD een optie is, de hd 7970 Matrix:
pricewatch: Asus MATRIX-HD7970-3GD5
-> reviews: Asus HD 7970 Matrix: sneller dan snel

en als je zegt, ik blijf toch bij de gtx 680, kies dan op zen minst voor de even dure lightning versie:
pricewatch: MSI N680GTX Lightning
-> staat ook in de review van hierboven ^

[afbeelding]
Die lightning is inderdaad nog net een klein beetje stiller 8) .

Nieuwe set up:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1275V2 Boxed€ 327,10€ 327,10
1Asus P8Z77-V€ 158,95€ 158,95
1MSI N680GTX Lightning€ 503,95€ 503,95
1Creative Gigaworks T40 Series II€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.515,66

Met bestelkosten, assemblage en lightroom erbij zo'n €3.800,- incl. BTW (die er nog vanaf gaat). Nog meer flaws of is het zo wel een net lijstje aan het worden :9 .

Grillmeister

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

De xeon E3 1230v2 is denk een betere keuze. Doordat die een stuk goedkoper is. En de prestatiewinst met de 1375 niet erg groot is.

我的名字是Mirno

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
mirno schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:35:
De xeon E3 1230v2 is denk een betere keuze. Doordat die een stuk goedkoper is. En de prestatiewinst met de 1375 niet erg groot is.
Dat dacht ik ook, maar ik vroeg me eigenlijk nog meer af waarom de 3770k zo'n slechte keuze is gezien die in de toekomst nog ge-OC'd zou kunnen worden...

Grillmeister

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:25
RoofTurkey schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:37:
[...]
Dat dacht ik ook, maar ik vroeg me eigenlijk nog meer af waarom de 3770k zo'n slechte keuze is gezien die in de toekomst nog ge-OC'd zou kunnen worden...
Een tijdje geleden geleden was er ergens een onderzoek van Intel. Ik weet niet meer waar, maar de conclusie was dat systemen met een OC 30% vaker crashten dan non-OC. En dat gaat dan over schijnbaar stabiele OC's.
Overclocken is leuk, maar niet geschikt voor een situatie waarin je zekerheid omtrent prestaties wilt hebben.

Addicted to silent computing

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Crahsystor schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:43:
[...]

Een tijdje geleden geleden was er ergens een onderzoek van Intel. Ik weet niet meer waar, maar de conclusie was dat systemen met een OC 30% vaker crashten dan non-OC. En dat gaat dan over schijnbaar stabiele OC's.
Overclocken is leuk, maar niet geschikt voor een situatie waarin je zekerheid omtrent prestaties wilt hebben.
Maar zelfs zonder OC heeft de 3770k dezelfde kloksnelheid en dergelijke als de Xeon, wat is dan het voordeel gezien de Xeon net iets duurder is?

Grillmeister

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
[...]

Dat is iig niet mijn ervaring, ik doe al jaren zwaar werk op ge-oc'de machines. 0 crahses. (bijv. i7 860 op 3,3ghz met ht aan, nooit problemen. nu 3930k op 4,2ghz, gaat tot nu toe probleemloos) Zaak is dat je niet te extreem gaat en goed koelt. Met K processoren is het helemaal makkelijk en veilig. Ik heb net een nieuwe en die heb ik meteen opgevoerd..

Ook BOXX maakt workstations voor de zakelijke markt en verkoopt ook een ge-OC'd workstation.
http://www.boxxtech.com/Products/3dboxx-4920-xtreme
Deze lui hebben dus zo veel vertrouwen in een ge-oc'de 3930k dat ze hem op 4,5ghz durven aanbieden.

Ik zeg: K versie kopen en bescheiden OC'en met goede koeling. ( iig boven de turbo op 4 cores ) Maarja als je er je niet goed bij voelt niet doen, ze zijn al erg snel..

hey @Roofturkey trouwens die 30" is niet zo heel veel groter dan die 27" en dan zet je hem iets verder weg..
Die 30" heeft een strook van 2560 x 160 pixels meer. (= 400.000 pixels meer werkomgeving) Meer oppervlak en meer hoogte, dat wil je voor je werk. Je zit er wel jaren tegen aan te kijken he, ik zou het wel weten.

[ Voor 31% gewijzigd door maratropa op 04-01-2013 13:10 ]

specs

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
maratropa schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:45:
hey @Roofturkey trouwens die 30" is niet zo heel veel groter dan die 27" en dan zet je hem iets verder weg..
Die 30" heeft een strook van 2560 x 160 pixels meer. (= 400.000 pixels meer werkomgeving) Meer oppervlak en meer hoogte, dat wil je voor je werk. Je zit er wel jaren tegen aan te kijken he, ik zou het wel weten.
Ze komen nou van 24 inch (1920x1200) en ze willen even groot of één maatje groter, 6 inch erbij is denk ik dan toch te veel van het goede :P .

Grillmeister

• SmokingCrop
  • Niet online
Wie weet willen ze straks nog een maatje groter :9
Misschien even naar een winkel gaan en vragen om 2 schermen te vergelijken (30" vs 27" met 2560x1440 resolutie).

• Inrage
maratropa schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:45:
[...]

Dat is iig niet mijn ervaring, ik doe al jaren zwaar werk op ge-oc'de machines. 0 crahses. (bijv. i7 860 op 3,3ghz met ht aan, nooit problemen. nu 3930k op 4,2ghz, gaat tot nu toe probleemloos) Zaak is dat je niet te extreem gaat en goed koelt. Met K processoren is het helemaal makkelijk en veilig. Ik heb net een nieuwe en die heb ik meteen opgevoerd..
Denk nu niet dat je een studie van Intel moet gaan vergelijken met jouw persoonlijke ervaring. Denk dat ze bij Intel wel iets meer dan 2 systemen hebben getest.

Al bij al lijkt dit topic meer af te stevenen op de creatie van een show-off bak in plaats van een professionele machine als onderdeel van een bedrijfje.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
SmokingCrop schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:36:
Wie weet willen ze straks nog een maatje groter :9
Misschien even naar een winkel gaan en vragen om 2 schermen te vergelijken (30" vs 27" met 2560x1440 resolutie).
Op minder dan een halve meter afstand, zal 30 inch denk ik fataal zijn voor de menselijke nek. Dus over die 27 inch ben ik 99% zeker :) .
Inrage schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:36:
[...]

Denk nu niet dat je een studie van Intel moet gaan vergelijken met jouw persoonlijke ervaring. Denk dat ze bij Intel wel iets meer dan 2 systemen hebben getest.

Al bij al lijkt dit topic meer af te stevenen op de creatie van een show-off bak in plaats van een professionele machine als onderdeel van een bedrijfje.
Klopt, alleen OC'en zal pas gebeuren (op zijn vroegst) na 3 jaar tijd, mocht het systeem zonder OC niet meer voldoende kracht hebben. Wanneer de CPU dan kaduuk gaat, dan was die toch al aan vervanging toe ;) .

Maar wat vind jij er dan zo 'show-off' aan? Ik neem aan dat het wel begrijpelijk is dat juist bedrijven niet graag wisselen van hardware en daarom flink overkill gaan om de pc's zo lang mogelijk te laten leven. Qua uiterlijk is deze set-up daarbij ook redelijk 'subtiel' vond ik zelf zo...

Edit: Op de videokaart na dan, maar daar laat ik mijn vader de eindbeslissing over maken of die die er wel of niet in wil...

[ Voor 4% gewijzigd door RoofTurkey op 04-01-2013 13:46 ]

Grillmeister

• IceOnFire
  • Niet online
Ik zie alleen nog maar de pc zelf in je lijstje staan, zou je ook niet meteen een paar externe esata-schijven meenemen voor de backup? Al dan niet RAID is 1 ding, maar je wil alle data ook nog wel backuppen lijkt me..

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
IceOnFire schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:29:
Ik zie alleen nog maar de pc zelf in je lijstje staan, zou je ook niet meteen een paar externe esata-schijven meenemen voor de backup? Al dan niet RAID is 1 ding, maar je wil alle data ook nog wel backuppen lijkt me..
Daarvoor hebben we thuis al een miljoen en één usb sticks en een 1.5tb externe HDD :9 .

Grillmeister

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-01 18:53

Egocentrix

Parttime zeurkous

Maar als je 4x 3TB in raid 10 zet heb je toch 6 TB aan data waar je een backup van moet maken? En misschien ook je OS en programmapartities nog op je SSD?

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Egocentrix1 schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:38:
Maar als je 4x 3TB in raid 10 zet heb je toch 6 TB aan data waar je een backup van moet maken? En misschien ook je OS en programmapartities nog op je SSD?
Nou 6.5 TB backuppen is niet helemaal mijn ding. Dus zal ik wel gewoon selectief zijn in wat wel en wat niet wordt geback-upped ;) . We hebben tenminste 2TB aan back up ruimte en indien nodig koop ik zo om de hoek een paar TB erbij.

Grillmeister

• IceOnFire
  • Niet online
Hmmm ik zou dan weer eerder investeren in een paar grote externe disks met snelle aansluiting, zoals esata/USB3, ipv geld steken in een onnodig dure videokaart. Juist backuppen wil je niet selectief, maar automatisch. Anders ben je automatisch je spullen alsnog kwijt als t eens misgaat..

• Inrage
RoofTurkey schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:42:
[...]
Klopt, alleen OC'en zal pas gebeuren (op zijn vroegst) na 3 jaar tijd, mocht het systeem zonder OC niet meer voldoende kracht hebben. Wanneer de CPU dan kaduuk gaat, dan was die toch al aan vervanging toe ;) .

Maar wat vind jij er dan zo 'show-off' aan? Ik neem aan dat het wel begrijpelijk is dat juist bedrijven niet graag wisselen van hardware en daarom flink overkill gaan om de pc's zo lang mogelijk te laten leven. Qua uiterlijk is deze set-up daarbij ook redelijk 'subtiel' vond ik zelf zo...

Edit: Op de videokaart na dan, maar daar laat ik mijn vader de eindbeslissing over maken of die die er wel of niet in wil...
Volgens mij maken bedrijven eerder bewuste keuzes met een bepaald budget in het achterhoofd. De grootste kost zit in software en onderhoud van netwerken. 5jaar zal zowat de maximale levensduur van een PC zijn gok ik, minder voor laptops. Software is ook duur dus als je nu een of ander Adobe pakket koopt ga je dat wel even gebuiken, de performance eis blijft dus wel enige tijd stabiel. Een overkill systeem is daarom waarschijnlijk geen goede keuze. Het is niet omdat je de BTW kan recupereren dat het plotseling een goedkoop systeem wordt.

Je hele verhaal over dure raidoplossingen dat je dan afwisselt met her en der wat backuppen op een losse HDD of een paar USB stickjes komt anders ook niet echt professioneel over.

Ik heb nu gewoon de indruk dat je voor je ouders een leuk workstation wil maar zelf ook heel hard bezig bent om er een gamemachine van te maken met die GTX680 en aangehaalde randapparatuur. Business en pleasure gescheiden houden is misschien nog niet zo'n slecht idee.

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

RoofTurkey schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 12:45:
[...]

Maar zelfs zonder OC heeft de 3770k dezelfde kloksnelheid en dergelijke als de Xeon, wat is dan het voordeel gezien de Xeon net iets duurder is?
Dit is het geval bij de 1275v2. Bij de 1230V2 is dit weer anders. Die is een stuk goedkoper. Wel lagere kloksnelheid. Maar dat moet niet veel uitmaken

我的名字是Mirno

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Inrage schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 15:58:
Ik heb nu gewoon de indruk dat je voor je ouders een leuk workstation wil maar zelf ook heel hard bezig bent om er een gamemachine van te maken met die GTX680 en aangehaalde randapparatuur. Business en pleasure gescheiden houden is misschien nog niet zo'n slecht idee.
Is alleen moeilijk met een bedrijf aan huis ;) . De pc zal worden gebruikt voor zowel de zaak als voor ontspanning. Videokaart komt er dus ook alleen in als er besloten wordt flink te gaan video-bewerken en/of gamen. En jij en ik kunnen zo vaak als we willen zeggen dat een pc geen vijf jaar gebruikt zou moeten worden en toch stellen veel mensen (waaronder mijn ouders) dit als standaard wens. Het verleden leert mij dan dat het dan geen verkeerd idee is om een wat krachtigere processor, schijf en geheugen te hebben dan nu nodig is.

Grillmeister

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Ergens een onderzoek...

Van Intel zelf. Die willen natuurlijk niet dat men een cheap proc koopt, om deze vervolgens een stuk sneller te maken. Dat is ook de hoofdreden dat ze nu alleen nog maar K-series laten overklokken. Vroeger kon je nog met de FSB spelen en daardoor de CPU flink sneller maken. Mijn 920 draait op dezelfde snelheden als een 975, al 3 jaar, zonder problemen. Als je geen belachelijke voltages of temps bereikt is de CPU precies zo stabiel. 4Ghz redden de nieuwe Sandy/Ivy's echt probleemloos met goede koeling.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• LiquidT_NL
Jeroenneman schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:10:
[...]

Ergens een onderzoek...

Van Intel zelf. Die willen natuurlijk niet dat men een cheap proc koopt, om deze vervolgens een stuk sneller te maken. Dat is ook de hoofdreden dat ze nu alleen nog maar K-series laten overklokken. Vroeger kon je nog met de FSB spelen en daardoor de CPU flink sneller maken. Mijn 920 draait op dezelfde snelheden als een 975, al 3 jaar, zonder problemen. Als je geen belachelijke voltages of temps bereikt is de CPU precies zo stabiel. 4Ghz redden de nieuwe Sandy/Ivy's echt probleemloos met goede koeling.
Naast het feit dat ik dan wel eerst het onderzoek wil zien. Als een CPU alle calculaties die je hem voorschotelt foutloos uitrekent (wat je doet met een stresstest), vraag ik me af hoe het systeem minder stabiel kan worden.

Ik vraag me af: in plaats van gekke RAID+backup oplossingen, al eens gedacht aan een normale oplossing voor opslag en OS en dan een goede online backup dienst nemen?

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• IceOnFire
  • Niet online
Online backup voor 6,5 TB lijkt me niet echt top :) Alleen al qua kosten, maar ook qua werkbaarheid, zelfs met glasvezel lijkt me dat een uitdaging..

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
1 vraag; waarom geen kant en klaar systeem van een merk? Veel makkelijker met garantie en ze geven altijd wel leuke korting als je ze zakelijk benaderd.

• LiquidT_NL
IceOnFire schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:20:
Online backup voor 6,5 TB lijkt me niet echt top :) Alleen al qua kosten, maar ook qua werkbaarheid, zelfs met glasvezel lijkt me dat een uitdaging..
Ik bedoel online backup voor de echt kritische zaken, zoals administratie en dergelijke. Ik neem aan dat die 6,5TB niet gevuld is met dingen die ABSOLUUT nodig zijn voor het bedrijf.

• SmokingCrop
  • Niet online
Vorkie schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:21:
1 vraag; waarom geen kant en klaar systeem van een merk? Veel makkelijker met garantie en ze geven altijd wel leuke korting als je ze zakelijk benaderd.
omdat als je een systeem zoals deze kant en klaar vindt (wat al een hele opgave op zich zal zijn, vind maar eens een 330~ euro kostende Xeon cpu met een top of the line gtx 680 ;)), je hoogst waarschijnlijk een stuk meer zal betalen (5000 euro zou niet abnormaal zijn, waar je anders 3600 zou betalen, incl btw)
De korting die je krijgt, zal dan ook niet in die mate zijn dat je het eruit haalt.

Online onderdelen kopen is ook sowieso minimum 2 jaar garantie. Daarbij als er een onderdeel stuk gaat en je hebt er geen garantie meer op, dan kan je dat onderdeel gewoon vervangen. (aangezien je toch nog een geld buffer hebt, omdat je minder uitgegeven hebt om het systeem aanvankelijk te kopen)

[ Voor 30% gewijzigd door SmokingCrop op 04-01-2013 16:35 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Vorkie schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:21:
Ik kan altijd even bij Dell informeren natuurlijk, maar het lijkt me sterk dat ze zo iets voor down to earth prijzen gaan verkopen...
LiquidT_NL schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:24:
[...]

Ik bedoel online backup voor de echt kritische zaken, zoals administratie en dergelijke. Ik neem aan dat die 6,5TB niet gevuld is met dingen die ABSOLUUT nodig zijn voor het bedrijf.
Dat gebeurt momenteel ook al (server staat in de kelder :) ).

Maar mijn vader was wel redelijk duidelijk dat hij het liefste gewoon een 'normale' opslag heeft alleen wel beveiligd tegen het kapot gaan van één of twee schijven. RAID 10 leek mij daarvoor de beste oplossing. Momenteel staat alles op een 1TB schijf (in de iMac) en de back up op een 1.5TB schijf extern en mijn vader wil eigenlijk (uit eigenwijsheid) nooit back uppen, dus zit ik ieder weekend voor hem naar een strandbal te kijken (terwijl ik time machine probeer te laten werken, wat uiteindelijk vaak net lukt). Als alles automagisch gaat is dat altijd fijn en dan zie ik het nut niet van een HDD extern of intern die automatisch alles back upped. Zoals al eerder vermeld worden echt belangrijke bestanden toch wel via een USB stick/eHDD geback upped.

En nogmaals: de videokaart komt er dus misschien in, afhankelijk van hoe en hoe vaak er video's worden bewerkt.

Grillmeister

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

RoofTurkey schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:04:
[...]

Is alleen moeilijk met een bedrijf aan huis ;) . De pc zal worden gebruikt voor zowel de zaak als voor ontspanning. Videokaart komt er dus ook alleen in als er besloten wordt flink te gaan video-bewerken en/of gamen. En jij en ik kunnen zo vaak als we willen zeggen dat een pc geen vijf jaar gebruikt zou moeten worden en toch stellen veel mensen (waaronder mijn ouders) dit als standaard wens. Het verleden leert mij dan dat het dan geen verkeerd idee is om een wat krachtigere processor, schijf en geheugen te hebben dan nu nodig is.
Video bewerken met de videokaart, daar heb je al geen highend gamekaart voor nodig. Al helemaal niet als je goede kwaliteits video's wil maken; die maak je met highprecision cpu power en niet met "natte vinger" floiting point video pipes.

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Madrox schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:40:
[...]

Video bewerken met de videokaart, daar heb je al geen highend gamekaart voor nodig. Al helemaal niet als je goede kwaliteits video's wil maken; die maak je met highprecision cpu power en niet met "natte vinger" floiting point video pipes.
High end videokaart, omdat adobe alleen de GTX670, 680 en 690 ondersteunt van de laatste serie... Bron: http://www.adobe.com/products/aftereffects/tech-specs.html

Dus in mijn ogen zegt Adobe dat je of een high end gpu in je video edit pc moet knallen, of gewoon een simpele GT620 oid.

Grillmeister

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Alleem nuttig als je de "GPU-accelerated ray-traced 3D renderer" gebruikt, dat lees ik ;)

Voor het echte encoding werk maakt de gpu amper uit, dan kom je zelfs met een GTX275 nog op de tweede plek:
http://ppbm5.com/DB-PPBM5.php

[ Voor 44% gewijzigd door Madrox op 04-01-2013 17:18 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Madrox schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:09:
Alleem nuttig als je de "GPU-accelerated ray-traced 3D renderer" gebruikt, dat lees ik ;)

Voor het echte encoding werk maakt de gpu amper uit, dan kom je zelfs met een GTX275 nog op de tweede plek:
http://ppbm5.com/DB-PPBM5.php
En sony vegas? Daarvan vond ik namelijk dit: http://www.sonycreativesoftware.com/vegaspro/gpuacceleration alleen niets vermeld over de GTX6xx serie.

Grillmeister

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

klopt, Sony Vegas is niet zo "picky" als Adobe, lijkt het. zo kan je ook prima met Ati/AMD videokaarten aan de slag. Nvidia > als er CUDA ondersteunt word met de videokaart, is die geschikt voor Vegas.

ps: Een Gtx660 of andere CUDA videokaart kan ook prima met Adobe:
http://forums.adobe.com/message/4634892
Kwestie van After Effects ff zeggen dat je videokaart voldoet.

[ Voor 56% gewijzigd door Madrox op 04-01-2013 18:22 ]

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Oké, dit is zo'n beetje het eindresultaat:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 291,90€ 291,90
1Asus P8Z77-V€ 158,95€ 158,95
1MSI N660Ti PE 2GD5/OC€ 276,50€ 276,50
1Microsoft Office Home and Business 2010 PKC NL€ 158,92€ 158,92
1Adobe Photoshop Lightroom 4.0€ 99,95€ 99,95
1Creative Gigaworks T40 Series II€ 87,-€ 87,-
1Asus BC-12B1ST Zwart€ 65,-€ 65,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.512,37

Wat denken jullie, bestelwaardig?

Grillmeister

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zeker, je kan het bestellen :)

• RoofTurkey

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Topicstarter
Okay, thanks voor de info iedereen :) .

Grillmeister

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-05 20:22
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar een 3930K is echt overkill voor wat jullie "proffesioneel video bewerken" noemen. Cyberlink powerDVD noem ik niet professioneel. En aangezien je vader niet elke dag video's edit op die machine voor de kost is een 3770K zoals hierboven staat veel beter.

64GB RAM is ook van de zotte, zelfs over 4 jaar komt je vader nog niet boven de 32GB uit. Ik krijg met photoshop + After Effects open nog niet eens 32 GB vol.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:43
Je hebt de post hierboven gelezen en gezien dat er een i7 3770k en 32GB ram in zit, jouw post is dus wat overbodig (en mijne inderdaad ook).
Pagina: 1