Hey tweaker
,
Nieuwe pc's, altijd leuk
. Nu gaat het alleen om een pc voor mijn ouders (geen 65+'ers btw). Laat ik maar meteen beginnen:
Wat willen ze doen met hun nieuwe systeem?
Geld
. Alles wat nodig is dus, de webshops zullen vanaf hier zeker 3+ jaar worden beheerd dus is het gewoon een investering die zichzelf toch wel terug zal verdienen.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee, ze hebben momenteel een early 2008 imac (weet je ook meteen hoe lang ze doen per pc
).
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf had ik natuurlijk al (samen met mijn vader) iets samengesteld:
CPU:
Hij wou graag een wat extremere CPU, zodat hij ook over een aantal jaar nog vloeiend aan het editten is, upgraden wil hij zolang mogelijk uitstellen al kost het dan gemiddeld per jaar wat meer.
Mobo:
Er zal waarschijnlijk (zeker op den duur) worden overclockt dus is een goed moederbord toch wel erg fijn, daarbij was draadloos internet ook nodig en dat zat er hier al in. Bron: productreview: Asus P9X79 review door LCP
GPU:
Een leuke videokaart was wel nodig (/gewenst) alleen hij moest wel fluisterstil zijn, dus vandaar deze. Bron: reviews: Test: viermaal de GTX 660
HDD's:
Alle data, foto's, video's, etc. moet veilig en toch enigszins snel kunnen worden opgeslagen. Vandaar de keuze voor een raid 10 opstelling met 4 7200rpm 3TB HDD's. Bron: YouTube: How to Build a Gaming PC Featuring Intel Extreme Edition NCIX Tech Tips (veel van de build komt hiervandaan)
Behuizing:
Graag een stille, witte, niet al te grote kast, vandaar de keuze voor de R4. Bron: reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap
Monitor:
27 inch, hoge resolutie, goede kleurenreproductie, dan blijft er niet veel over. Hij wordt eenmaal thuis nog wel gekalibreerd natuurlijk. Bron: http://nl.hardware.info/r...solutie-met-laag-verbruik
Windows 8 vinden ze het fijnste werken, na ervaring met windows xp, 7, 8 en osx.
Speakers:
Een mooie 2.1 speakerset. Maar hier twijfel ik nog sterk over, suggestie's?
Koeler:
Hij moest fluisterstil zijn en daarbij overclock bestendig zijn. Bron: http://www.legitreviews.com/article/1801/14/
Tobo en muis:
Heb nu gewoon twee dure erin gezet zodat er qua prijs geen verrassing meer zou komen. Deze onderdelen zullen gewoon in de lokale mediamarkt oid worden gehaald, zodat ze eerst getest kunnen worden
.
Geheugen:
Mijn vader moest en zou 64GB geheugen erin hebben, dus tsja... Ook één van de punten waarom hij nou geen iMac meer wilde. Of denken jullie dat hij dan beter kan wachten op haswell (komt er dan DDR4 voor consumenten?).
ODD:
Blu-ray speler, zodat er ook films vanaf blu-ray naar de tv kunnen worden gestreamt.
Voeding:
Een seasonic, fanless. Voor extreme stilte en daarbij hoge kwaliteit en lange garantie.
SSD:
500+GB aan SSD was ook een absolute must. Gezien twee 256GB SSD's goedkoper waren dan een enkele 512GB leek dit me de beste oplossing, maar of RAID 0 echt iets gaat opleveren aan snelheden met SSD's
. Bron: reviews: Samsung 840 Pro: op zoek naar de sata-600-limiet
Cardreader:
Om de bestanden vanaf de geheugenkaart van de camera naar de pc te zetten, niet echt een reden voor om deze te nemen...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt, als het maar gewoon goede kwaliteit is
.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Midi tower en fluisterstil, that's all
.
En wat denken jullie ervan?
PS: i5 was ook mijn eerste aanrader, maar die kwam er echt niet in...
RoofTurkey
Nieuwe pc's, altijd leuk
Wat willen ze doen met hun nieuwe systeem?
- Professioneel foto's bewerken (voor twee webshops die al goed draaien, maar ze willen minder afhankelijk zijn van anderen). Lightroom zal het meeste hiervoor worden gebruikt.
- Professioneel video's bewerken. Programma hiervoor moet nog gekozen worden, tips zijn dus welkom
.
- Een navision client draaien.
- Grote office documenten bekijken/bewerken.
- Muziek luisteren (elke dag toch wel een flink aantal uren).
- Standaard browsen en dergelijke.
- En het liefste al deze dingen tegelijk.
Geld
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee, ze hebben momenteel een early 2008 imac (weet je ook meteen hoe lang ze doen per pc
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zelf had ik natuurlijk al (samen met mijn vader) iets samengesteld:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i7 3930K Boxed | € 514,- | € 514,- |
| 1 | Asus P9X79 Deluxe | € 301,- | € 301,- |
| 1 | Asus GTX660-DC2T-2GD5 | € 225,- | € 225,- |
| 4 | Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB | € 119,50 | € 478,- |
| 1 | Fractal Design Define R4 Arctic White | € 93,90 | € 93,90 |
| 1 | Dell Ultrasharp U2713HM Zilver, Zwart | € 504,- | € 504,- |
| 1 | Microsoft Windows 8 Pro (OEM) 64bit | € 124,- | € 124,- |
| 1 | Corsair Gaming Audio SP2500 | € 202,35 | € 202,35 |
| 1 | Noctua NH-D14 Special Edition (LGA 2011) | € 65,90 | € 65,90 |
| 1 | Razer BlackWidow Ultimate 2013 Elite Mechanical Keyboard | € 126,41 | € 126,41 |
| 1 | Razer Mamba 4G | € 108,94 | € 108,94 |
| 4 | Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G | € 69,90 | € 279,60 |
| 1 | Asus BC-12B1ST Zwart | € 64,51 | € 64,51 |
| 1 | Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless | € 148,05 | € 148,05 |
| 2 | Samsung 840 series Pro 256GB | € 215,- | € 430,- |
| 1 | Akasa AK-ICR-14 USB 3.0 Internal 6-Port Card Reader | € 19,99 | € 19,99 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.685,65 | |
CPU:
Hij wou graag een wat extremere CPU, zodat hij ook over een aantal jaar nog vloeiend aan het editten is, upgraden wil hij zolang mogelijk uitstellen al kost het dan gemiddeld per jaar wat meer.
Mobo:
Er zal waarschijnlijk (zeker op den duur) worden overclockt dus is een goed moederbord toch wel erg fijn, daarbij was draadloos internet ook nodig en dat zat er hier al in. Bron: productreview: Asus P9X79 review door LCP
GPU:
Een leuke videokaart was wel nodig (/gewenst) alleen hij moest wel fluisterstil zijn, dus vandaar deze. Bron: reviews: Test: viermaal de GTX 660
HDD's:
Alle data, foto's, video's, etc. moet veilig en toch enigszins snel kunnen worden opgeslagen. Vandaar de keuze voor een raid 10 opstelling met 4 7200rpm 3TB HDD's. Bron: YouTube: How to Build a Gaming PC Featuring Intel Extreme Edition NCIX Tech Tips (veel van de build komt hiervandaan)
Behuizing:
Graag een stille, witte, niet al te grote kast, vandaar de keuze voor de R4. Bron: reviews: Fractal Design Define R4: Zweeds vakmanschap
Monitor:
27 inch, hoge resolutie, goede kleurenreproductie, dan blijft er niet veel over. Hij wordt eenmaal thuis nog wel gekalibreerd natuurlijk. Bron: http://nl.hardware.info/r...solutie-met-laag-verbruik
Windows 8 vinden ze het fijnste werken, na ervaring met windows xp, 7, 8 en osx.
Speakers:
Een mooie 2.1 speakerset. Maar hier twijfel ik nog sterk over, suggestie's?
Koeler:
Hij moest fluisterstil zijn en daarbij overclock bestendig zijn. Bron: http://www.legitreviews.com/article/1801/14/
Tobo en muis:
Heb nu gewoon twee dure erin gezet zodat er qua prijs geen verrassing meer zou komen. Deze onderdelen zullen gewoon in de lokale mediamarkt oid worden gehaald, zodat ze eerst getest kunnen worden
Geheugen:
Mijn vader moest en zou 64GB geheugen erin hebben, dus tsja... Ook één van de punten waarom hij nou geen iMac meer wilde. Of denken jullie dat hij dan beter kan wachten op haswell (komt er dan DDR4 voor consumenten?).
ODD:
Blu-ray speler, zodat er ook films vanaf blu-ray naar de tv kunnen worden gestreamt.
Voeding:
Een seasonic, fanless. Voor extreme stilte en daarbij hoge kwaliteit en lange garantie.
SSD:
500+GB aan SSD was ook een absolute must. Gezien twee 256GB SSD's goedkoper waren dan een enkele 512GB leek dit me de beste oplossing, maar of RAID 0 echt iets gaat opleveren aan snelheden met SSD's
Cardreader:
Om de bestanden vanaf de geheugenkaart van de camera naar de pc te zetten, niet echt een reden voor om deze te nemen...
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Niet echt, als het maar gewoon goede kwaliteit is
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Midi tower en fluisterstil, that's all
En wat denken jullie ervan?
PS: i5 was ook mijn eerste aanrader, maar die kwam er echt niet in...
RoofTurkey
Grillmeister