Voeding voldoende 7950/7970

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTwice
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-07 09:01
Beste,

Ik twijfel tussen deze twee videokaarten, mede omdat ik bang ben dat mijn voeding niet sterk genoeg is voor de 7970.

Ik game op 1680 x 1050 maar wil wel graag 2/3/4 jaar doen met deze kaart welke kaart is dan de beste keuze? De Asus heeft een goed overclockpotentieel en komt uit menig test als stilste uit de bus. Voor een aantal euro's meer koop ik al een 7970. Wat is wijsheid :9 Welke geeft the best bang for bucks. Mag ook een andere kaart zijn (niet de Jokercard) :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus HD7950-DC2T-3GD5-V2€ 300,70€ 300,70
1XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation€ 329,-€ 329,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 629,70

Huidig systeem

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P55-GD65€ 0,-€ 0,-
1Asus EAH5870/2DIS/1GD5/A€ 0,-€ 0,-
2Hitachi Deskstar 7K1000.B, 250GB€ 0,-€ 0,-
2Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 67,79€ 135,58
1Creative X-Fi Xtreme Music€ 72,94€ 72,94
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 99,-€ 99,-
1Western Digital My Book Essential 2.0 320GB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Samsung Syncmaster 226BW€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 79,95€ 79,95
1Scythe Kaze Master Pro 5.25€ 33,50€ 33,50
1Logitech G11 Gaming Keyboard (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Razer DeathAdder (3500dpi)€ 50,74€ 50,74
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 38,72€ 38,72
1Linksys WRT54G Wireless-G Broadband Router€ 0,-€ 0,-
1Steelseries Siberia V2 Black€ 69,22€ 69,22
1Antec Neopower 550€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series SSD 128GB€ 99,95€ 99,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 679,60

Ik verneem graag jullie input _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik denk dat momenteel de beste bang-for-buck kaart de Sapphire HD 7870 XT is.
Hij zal zon beetje rond de 220 euro gaan kosten.
Hij is stil en koel maar is momenteel jammer genoeg nog niet te koop - hij presteerd nagenoeg gelijk aan een 7950.
Dus als je even geduld hebt totdat hij wel beschikbaar is dan denk ik dat je daar een erg goede kaart aan hebt.

http://www.guru3d.com/new...ire_hd_7870_xt_boost.html
http://videocardz.com/389...eon-hd-7870-xt-with-boost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 19:44

amas

Law of Nature: Chaos

Over de voeding hoef je je geen zorgen te maken, 550W is meer dan genoeg voor één videokaart. Pas als je twee kaarten gaat nemen moet je gaan denken aan voeding van >650W. (Ok, misschien kan een GTX690 niet met 550W, maar in mijn verdediging, daar zitten ook twee GPU's op :) )

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTwice
Goed nieuws betreffende de voeding. Maar de keuze gaat echt tussen de 7950/70 en gtx670. Ik prefereer de 670gtx omdat ik van alles lees over microstuttering bij amd kaarten. Hoewel ik daar geen last van heb gehad met mijn 5870. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
DTwice schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:01:
Goed nieuws betreffende de voeding. Maar de keuze gaat echt tussen de 7950/70 en gtx670. Ik prefereer de 670gtx omdat ik van alles lees over microstuttering bij amd kaarten. Hoewel ik daar geen last van heb gehad met mijn 5870. :9
Je hoeft er idd geen last van te hebben maar het kan idd wel.
Heb zelf ook meerdere CF set-ups gehad en er ook nooit last van gehad.
Een voordeel van 1 kaart tov 2 is natuurlijk dat de temp lager is net zoals het stroomverbruik.
Een 670 heb je een goede kaart aan want als je hem een oc geeft presteerd hij bijna net zo goed als een 680.

[ Voor 19% gewijzigd door calsonic op 03-01-2013 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:16
Een 7950 met een GTX670 vergelijken gaat niet echt helemaal eerlijk op... sowieso vanwege het prijsverschil, maar ook vanwege de prestaties. GTX660ti vs HD7950 en de GTX670 vs HD7970... dan klopt de vergelijking wat beter. In het eerste geval is de GTX660ti vaak net even sterker dan de HD7950, zolang de resolutie niet hoger gaat dan 1920x1200 op een enkele monitor, zodra de resolutie hoger wordt of er worden meerdere monitoren gebruikt neemt de HD7950 makkelijk de overhand. In het tweede geval is de HD7970 vaak net even wat rapper, eigenlijk zelfs om het even... tis maar net welke game je speelt eigenlijk. En iets om rekening mee te houden bij eventuele toekomstige monitor(en).

Overigens heb je van de HD7950 ook nog zogenaamde 'boost' modellen die stock sneller draaien... dus geen overclocked model. Dat is gezien je huidige monitor ongeveer de 'sweetspot' voor jou... en ik weet het niet zeker en ben even te luit om het precies te googlen, maar als je iedere reference HD7950 met de laatste bios update is het als ik mij niet vergis automatisch een 'boost' model... waarvan het volgens mij de bedoeling is om de HD7950 wat meer verschil met de eerder genoemde HD7870 XT te geven

Microstuttering is volgens mij vooral een probleem bij crossfire en SLI, niet bij een enkele videokaart... dat mag geen zorg zijn bij een enkele kaart. Google it... :)

En de voeding moet zoals gezegd voldoende zijn, prima merk en voldoende power.

[ Voor 4% gewijzigd door MicGlou op 03-01-2013 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-05 00:52

mirno

私の名前はMirnoです

Wat dacht je van deze:
pricewatch: Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5
Voeding is voldoende ;)

[ Voor 7% gewijzigd door mirno op 03-01-2013 20:19 ]

我的名字是Mirno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTwice
Misschien toch beter voor de GTX660ti gaan dan. De 670/7970 zijn wellicht iets overkill op 1680 x 1050? Aan de andere kant ik wil wel een kaart hebben die wat langer mee kan dat is ook de reden waarom ik destijds voor de 5870 koos en niet de 5850 bijv. Lastige keuzes. De 7950 is inderdaad ook een leuke optie. Zou graag eens naar Nvidia gaan voor de afwisseling.

Kan iemand mij wat links geven naar goede benchmarks van deze kaarten? _/-\o_

[ Voor 10% gewijzigd door DTwice op 03-01-2013 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
wat ik me afvraag is hoe ze die grafiek maken?
en maken ze daar gebruik van de upgedate drivers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Volgens mij staat het er wel bij, maar is een gemiddelde van de door hun geteste games en de driver versie wordt ook genoemd. Volgens mij de beste keuze die dat moment gemaakt kon worden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTwice
:9 Bedankt the Mask voor de benchmark-link. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
-The_Mask- schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 21:25:
Volgens mij staat het er wel bij, maar is een gemiddelde van de door hun geteste games en de driver versie wordt ook genoemd. Volgens mij de beste keuze die dat moment gemaakt kon worden.
Volgens mij kijken ze gewoon niet naar die driverversie :3
Wat wel veel verschil in performence kan betekenen, lijkt me niet dat ze telkens opnieuw al die kaarten zullen benchen met de nieuwe drivers ;) (als er zo tientallen procenten winst gemaakt wordt..)

Het zou wel eens mooi zijn als er een reviewers-group gewoon een heleboel kaarten benched met dezelfde laatste driver, dan kan je zo'n grafiek pas gebruiken..

[ Voor 17% gewijzigd door SmokingCrop op 03-01-2013 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
Houdt er rekening mee dat deze tests nog met de oude Nvidia drivers zijn uitgevoerd, maar met de nieuwe 12.11 ATI drivers :X

http://techreport.com/rev...e-gtx-660-ti-revisited/11
en micro stutter:
http://techreport.com/rev...tured-on-high-speed-video

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:28
Ik ben het met je eens dat de review die mask linkt met iets oudere nvidia drivers is gedaan, maar zo oud is half september nou ook weer niet en de winst met nieuwere drivers bij deze games is minimaal.
http://www.anandtech.com/...97-whql-drivers-available
De 306.97 bracht dus niet veel winst, en de 310.xx was ten tijde van die review nog niet beschikbaar (de beta kwam 1 dag later, de whql pas 1 maand later: http://www.geforce.com/drivers/beta-legacy).

De gebruikte drivers van amd zijn maar iets meer dan een maand nieuwer.

De conclusie(s) die techreport trekt zijn in ieder geval niet altijd terecht.
Bv: http://techreport.com/rev...ce-gtx-660-ti-revisited/5
Hoe kunnen ze deze resultaten krompraten alsof de kaarten gelijk zijn, zelfs met een grafiekje aan het eind dat de 660ti veel beter scoort..., alle cijfers (en voornamelijk het op 1 na laatste grafiekje) spreken in het voordeel van de AMD.

Bij elke game kiezen ze weer een andere treshold (ms), elke keer in het voordeel van de 660ti, waarom?

En waar zijn de populaire (bench) games? Battlefield 3, Crysis 2, Metro2033, F1, Dirt, veelal games waarin AMD het doorgaans (iets) beter doet, toeval?

Dat Scott Wasson anti AMD is weten we, dus persoonlijk vertrouw ik van hun kant alleen nog maar de (objectieve) cijfers, alle (subjectieve) tekst en grafieken negeer ik liever.
Ik vind de manier van testen in frametimes wel interessant, maar het mag best met iets minder groene ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472792

Ik heb die zelf (de overclocked version eigenlijk, maar ze hebben dezelfde koeler). Ik vind het een goeie kaart, maar ik ben er van overtuigd dat er betere zijn.
Enkele redenen:
-Niet de stilste
-Geen backplate (ik hou van backplates :p)
-Ongelofelijk slecht te overclocken
-Bij sommige games crasht hij op zijn base clocks, daarom zet ik hem nu op 900/1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funnyname
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-11-2023
mitsumark schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 03:01:
Ik ben het met je eens dat de review die mask linkt met iets oudere nvidia drivers is gedaan, maar zo oud is half september nou ook weer niet en de winst met nieuwere drivers bij deze games is minimaal.
De 306.97 bracht dus niet veel winst, en de 310.xx was ten tijde van die review nog niet beschikbaar (de beta kwam 1 dag later, de whql pas 1 maand later: http://www.geforce.com/drivers/beta-legacy).

Hoe kunnen ze deze resultaten krompraten alsof de kaarten gelijk zijn, zelfs met een grafiekje aan het eind dat de 660ti veel beter scoort..., alle cijfers (en voornamelijk het op 1 na laatste grafiekje) spreken in het voordeel van de AMD.

Bij elke game kiezen ze weer een andere treshold (ms), elke keer in het voordeel van de 660ti, waarom?

En waar zijn de populaire (bench) games? Battlefield 3, Crysis 2, Metro2033, F1, Dirt, veelal games waarin AMD het doorgaans (iets) beter doet, toeval?

Dat Scott Wasson anti AMD is weten we, dus persoonlijk vertrouw ik van hun kant alleen nog maar de (objectieve) cijfers, alle (subjectieve) tekst en grafieken negeer ik liever.
Ik vind de manier van testen in frametimes wel interessant, maar het mag best met iets minder groene ogen.
Als je bij de conclusie pagina kijkt naar de gemiddelde FPS, dan scoren de kaarten gewoon even goed (660 Ti iets sneller), dus in hun tests is de AMD 9750 in ieder geval gemiddeld niet sneller.

Als er niet op zijn minst een kern van waarheid in deze test resultaten zou zitten (het verhaal van Micro stutter), dan zou AMD wel anders reageren op deze artikelen van TechPowerUp. zie:
http://www.techpowerup.co...-with-Driver-Updates.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorde
  • Laatst online: 22-04 22:38
mitsumark schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 03:01:

Het gaat om de microstutter waar de AMD kaarten last van hebben in de 7xxx serie. Wat zo te zien is opgedoken in de laatste drivers van AMD (12.11) (Bij de review daarvoor gebeurde het namelijk niet). Misschien dat de reputatie van die man niet al te best is, maar het komt erg goed overheen met mijn eigen ondervindingen. En voor de beeldvorming ik draai al sinds de 7000 serie van ATi alleen nog maar ATi kaarten in mijn desktop. (Heb alleen nvidia kaarten in laptops gehad) Niet dat dit verder relevant is, de test laat namelijk precies zien wat het probleem is, sinds de 12.11 AMD drivers hebben kaarten last van microstutters, iets wat je normaal ziet bij Crossfire/SLI, daarvoor gebeurde dit NIET. De meeste tests die je op het internet ziet rondzwerven zijn tests met de nieuwere AMD drivers (die waren immers al uit) en de oudere nvidia driver (daar waren immers geen nieuwe drivers voor destijds).

Het probleem dat TR aankaart is dus dat AMD last heeft van microstutters sinds drivers 12.11 en dat de performance van de Nvidia kaarten omhoog is gegaan met de driver updates van Nvidia. Met een rollback naar 12.08 heb je dus een iets lagere average FPS, maar geen last van microstutters.

Niet iedereen merkt dat er microstuttering plaatsvind. Dit betekend niet dat het er niet is, en ook niet dat mensen er geen last van hebben.

Als het flauwekul zou zijn dan denk ik niet dat AMD zo zou reageren:
http://techreport.com/new...-to-be-fixed-with-updates
MicGlou schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:24:

Microstuttering is volgens mij vooral een probleem bij crossfire en SLI, niet bij een enkele videokaart... dat mag geen zorg zijn bij een enkele kaart. Google it... :)

En de voeding moet zoals gezegd voldoende zijn, prima merk en voldoende power.
Dat is gebruikelijk wel zo, maar bij de 12.11 drivers van AMD zit dus een probleem wat het ook met de enkele kaarten veroorzaakt.

Over de voeding, je kunt makkelijk een GTX680 met i7 3770k overclockt draaien op een 550w voeding, (neemt namelijk nog geen 400 watt op voor het totale systeem). Met een goede (80 plus) gecertificeerde voeding van 450 watt heb je dus al meer dan voldoende power voor dit systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:28
funnyname schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 13:12:
[...]
Als je bij de conclusie pagina kijkt naar de gemiddelde FPS, dan scoren de kaarten gewoon even goed (660 Ti iets sneller), dus in hun tests is de AMD 9750 in ieder geval gemiddeld niet sneller.

Als er niet op zijn minst een kern van waarheid in deze test resultaten zou zitten (het verhaal van Micro stutter), dan zou AMD wel anders reageren op deze artikelen van TechPowerUp. zie:
http://www.techpowerup.co...-with-Driver-Updates.html
Dat komt een beetje ook door de games die gebenched zijn, als je (ook) andere reviews erbij pakt met meer games staat meestal de 7950 bovenaan, al is het verschil inderdaad te klein om in de praktijk waar te nemen.
Daarnaast draait de 660ti amp pakweg 15-20% sneller dan een stock 660ti, en de gebruikte 7950 is nog geen 5% sneller dan een stock boost exemplaar, terwijl de OC headroom er (i.t.t. de 660ti amp) wel is.
http://www.legitreviews.com/article/2050/13/
http://nl.hardware.info/r...-msi-en-zotac-overklokken
Klein detail nog: in hun review is de 7950 30 dollar duurder, bij ons is dit niet het geval:
http://tweakers.net/price...433;317063;319332;302383/

Natuurlijk zit er een kern van waarheid in, ik kan moeilijk ontkennen dat je doorgaans bij de 7950 wat meer pieken ziet.
De vraag is echter: verstoort het de gameplay zo erg als TR het doet voorkomen? imo niet.
Daarnaast is het maar de vraag of je deze pieken ook ziet bij populaire games als BF3, Crysis2/3, FC3, etc.

Het feit dat AMD eraan werkt, betekent imo ook dat ze het 'probleem' (waarschijnlijk) zullen oplossen, wat het dus nog minder reden geeft om de 7950 bij voorbaat al niet te kiezen vanwege 'smoothness'.

Nogmaals: ik vind de manier van testen erg mooi, voornamelijk de grafiek met 'peak frametime in milliseconds' en de 'time spend beyond xx ms', maar we moeten wel uitkijken wat voor conclusies we daaraan hangen.
Zoals ik al eerder heb gezegd, als je een krasje op de lak van je auto alleen ziet met een loep/vergrootglas, why bother. Zeker als je hem met wat polijstpasta eruit kunt poetsen.

@jorde, ik heb inderdaad de oudere review van de 660ti ook gezien, hier zie je inderdaad minder spikes in de grafieken van de 7950 (bij dezelfde game). Weer iets wat mij duidelijk maakt dat het een tijdelijk driver probleem is.

Ik kwam ook de (oude) benches van Dirt nog tegen, als je die erbij doet dan is de 7950 overall opeens weer de winnaar (om maar even aan te geven dat het heel erg uitmaakt welke games je test).
http://techreport.com/rev...-graphics-card-reviewed/6

[ Voor 6% gewijzigd door mitsumark op 04-01-2013 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTwice
Bedankt voor alle reacties hier. Ik heb toch de knoop doorgehakt en ben voor de XFX DD 7970 gegaan. De voeding heeft een minpunt ik heb 2 x 6 pins aansluiting dus heb een 6 to 8 pins kabeltje erbij genomen. Er van uitgaande dat dit geen problemen gaat geven. Ik lees ook dat mensen een Ghz edition Bios op hun kaarten flashen aangezien er toch een dual bios op zit middels een switch. Misschien ook eens proberen ga me er eerst wat in verdiepen. Denk toch dat dit een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft ten opzichte van de 670GTX wat ook een mooie kaart is uiteraard. Deze zou meer in de buurt moeten komen van de 680GTX :9

Raden jullie mij aan ondanks dat ik nu al gebruik maak van een 5870 om toch een verse Windows installatie te doen. Of AMD drivers uninstallen driver cleaner er over heen en klaar is kees? :*)

[ Voor 13% gewijzigd door DTwice op 05-01-2013 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DTwice schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 00:44:
Raden jullie mij aan ondanks dat ik nu al gebruik maak van een 5870 om toch een verse Windows installatie te doen. Of AMD drivers uninstallen driver cleaner er over heen en klaar is kees? :*)
Van AMD naar AMD kan je gewoon de drivers even un-installen en daarna de HD 7xxx drivers installeren lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DTwice
ik ga het eerst gewoon even proberen ati drivers uninstallen en even driver cleaner eroverheen. Thx ;)

Edit: Even een waarschuwing ik ging er van uit dat deze kaart een Dual Bios switch heeft na alle reviews te hebben bekeken. Echter niets is minder waar deze kaart komt niet met dual bios switch. Blijkbaar hebben ze stilzwijgend een verandering doorgevoerd in de PCB. Ik heb een ticket openstaan bij XFX. :(

[ Voor 60% gewijzigd door DTwice op 06-01-2013 15:42 ]

Pagina: 1