Laptop met 16GB ram en 7200 RPM harde schijf

Pagina: 1
Acties:

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-02 20:05
Hallo,

Als vervanging voor mij desktop ben ik op zoek naar een laptop met 16 GB aan RAM en een harde schijf die 7200 RPM draait. De reden hiervoor is dat ik veel audio productie/bewerking doe, waar een snelle HD met veel opslag voor nodig is en tevens veel geheugen.

Nu scoren veel laptops erg slecht als het gaat om het real time streamen van audio zonder veel latency (kun je checken via http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml), wat ik absoluut niet kan gebruiken omdat ik de laptop ook voor live-doeleinden wil gebruiken en het dus rock-solid moet zijn.

Ik heb gedacht aan de mac-route, maar mijn budget laat het momenteel niet toe om een MBPro van meer dan 2000 euro aan te schaffen. Momenteel gaat mijn aandacht dus uit naar merken als Lenovo, HP, misschien nog wat anders?

Samengevat zijn de eisen:
- i7 processor
- 16 GB aan RAM (kan er misschien ook later ingezet worden?)
- 7200 RPM HD, liefst 500 GB +
- Misschien een SSD'tje erin
- Geen spikes in de DPC Latency checker
Budget: +/- 1500 max.

Suggesties/tips? Bedankt alvast!

Verwijderd

Latency word volgens mij veroorzaakt door systeem bronnen die in gebruik zijn of overspoeld worden en daardoor een wachtrij creëren. Dit probleem is de laatste jaren veel minder geworden en het is (met WinXP zeker) mogelijk om zelfs met een laptop van 400€ dit te berijken. Echter komt er bij trage system bij multitasking weer latency voor in de plaats. Wat zeker de latency onderdrukt is een SSD. Grotere SSD's zijn nog vrij duur maar mits je elke sessie meer dan de maximum ruimte gebruikt kan je er prima mee werken, ook produceren zei ook nog is 0Db. Je kan dan mogelijk de data op een externe schijf weg schrijven etc etc. Als je met een Intel i7 nog latency krijgt komt dit door een probleem met het OS of achtergrond programma maar dit zal geen issue meer zijn.
Nu is het leuke van de laptop markt dat deze geen drol meer kosten. De duurste modellen beginnen al bij 1000 euro (t.o.v. 1800 euro rond het jaar 2000). Dus voor weinig geld koop je een pittige desktop vervanger.

Op Tnet en in de winkels kan je niet alle mogelijke configuraties zien die je via de fabrikant (en natuurlijk via de verkoper uit de winkel) kan maken, hierboor moet je altijd bellen!
http://tweakers.net/categ...cT9NJEQ50Pxfw8En7ucbo_jCw
Mogelijk zijn er multimedia expert aanwezig met ervaringen maar wat ik zou doen is alle grote leveranciers bellen (sales afdeling) en een offerte laten maken voor:

Highend multimedia laptop:
Intel Core i7 38xx of hoger
16GB DDR3 1600Mhz
GTX650 (als je ook 3D doet kan hoger maar maakt herrie)
2x 256GB SSD RAID0
Full HD of meer (geen glossy) scherm met IPS/ PVA paneel
Aluminium behuizing

Verwijderd

Voor €1500 bestaan er geen laptops met een IPS paneel. De dingen die je daar opnoemt zijn ook nogal onrealistisch voor €1500. Nog los van de eis: aluminium behuizing. Dus een thinkpad, latitude of precicion voldoet niet? ;)

Verder: pas op met DCP latency checker. In windows 8 werkt die tool niet meer.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2013 08:30 ]

• goldmemberf1
Dank voor de reacties. Windows 8 zal geen issue zijn, omdat ik voorlopig nog bij W7 blijf. Na wat extra speurwerk ben ik bij deze custom builder terecht gekomen: www.ad-X.de. Zij kunnen een i7, 16 gig RAM, 256 gig SSD + 500 gig hd leveren voor zo'n 1500 euro. Is dat een redelijke deal of mis ik iets?

edit: de site is opeens uit de lucht? :?

[ Voor 18% gewijzigd door goldmemberf1 op 03-01-2013 12:38 ]

Verwijderd

€1500 voor een 256GB SSD, 16GB ran en een i7 is nu niet bepaald een schokkende deal. Volgens mij is dat voor €1000 al mogelijk met bijvoorbeeld de inspiron 15R Se of 17R SE. Iets duurdere maar sterkere opties zijn de asus N56, lenovo Y500, sony S15.

• goldmemberf1
De Lenovo Y500 ziet er inderdaad veelbelovend uit, ware het niet dat hij een 5400 RPM Harde schijf heeft, slechts 16GB aan SSD en 8 gig RAM. Het is me ook niet precies duidelijk hoeveel ik hier aan kan tweaken en/of de garantie dan vervalt.....

Verwijderd

Je kan alles tweaken.

pricewatch: Crucial m4 mSATA CT256M4SSD3 256GB
pricewatch: Corsair CMSO16GX3M2A1600C11

Al bevat van de genoemde laptops alleen de Y500 een msata slot. Bij de rest moet je de DVD drive vervangen als je een 2e opslagmedia wilt.
Pagina: 1