Superdrive kapot, Windows installeren,

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-02-2022
Goedenavond,

Ik heb een iMac waarvan de interne Superdrive kapot is. En om Windows te installeren vanaf een Windows 7 CD heb je de interne Superdrive nodig. Maar ik wil toch graag Windows 7 via BootCamp (of een andere manier) op me iMac. Dat ik bij het opstarten kan kiezen waarmee ik wil opstarten.

Is hier een andere manier voor? Ik heb al een paar keer geprobeerd een USB ISO drive te maken, maar alle keren mislukt om daarmee Windows te installeren.

Hopelijk weet iemand iets. :)
Groet Walt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-10 14:25
Gebruik je een USB3.0 stick? Windows kan niet installeren vanaf USB3.0, probeer eens een USB2.0 stick. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
Ik gebruikte een USB 2.0 stick, met meerdere sticks geprobeert en geen enkele keer gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
Vreemd, zo te horen heb je wel een legitieme iso dus dat is het probleem sowieso niet, wellicht een andere USB poort proberen? En waar loop je vast? Bij installatie en dan formatteren van de disk 0 partition 4 BOOTCAMP drive? Dan vrees ik dat de iso niet legitiem/untouched is. Alle drie de oplossingen die ik noem waren bij mij een probleem...

Desnoods kan je een originele iso van internet halen en deze vervolgens activeren met je eigen legitieme productcode van Windows.

Als dit het ook niet is dan weet ik het ook niet meer..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
Ik heb een originele ISO, en ik kom helemaal niet bij de installatie, ik ben tot een zwart scherm gekomen waar staat: "No bootable devices found insert disk and press any key" Daar kan ik niks veranderen (ook na 'press any key' )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Hoe heb je de ISO op de USB-stick gezet? Via een bootable USB programma zoals die linux creator op www.linuxliveusb.com werkt uitstekend, maar ook www.microsoftstore.com/st....Help_Win7_usbdvd_dwnTool, de officiële Microsoft tool, werkt. Op een volledige UEFI kun je daar gewoon mee booten, hoewel je bij bepaalde macs een ouderwetse bios moet emuleren. De macos versie van imgburn werkt helaas niet voor legitieme Windows ISO's. En gewoon de ISO er op knallen uiteraard niet. Als de mac 2jr oud is of jonger kun je trouwens garantie krijgen op die optical drive, tenzij je hem zelf gesloopt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartpostma schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 01:52:
Gebruik je een USB3.0 stick? Windows kan niet installeren vanaf USB3.0, probeer eens een USB2.0 stick. Succes!
Waar heb je dat vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

De stick maakt doorgaans niet uit, tenzij hij afwijkt van het USB mass storage profiel, maar dat doen slechts een paar apparaten. Ik heb wel eens Windows geïnstalleerd vanaf een Android telefoon. De USB controller maakt wel uit. Veel sandy bridge apparaten hebben renesas usb3 controllers die niet door WinPE, de setup omgeving van Windows, worden ondersteund zonder extra drivers. Maar daar komt setup pas achter als de omgeving overgenomen wordt van de bios. Je merkt dat op een andere manier dan helemaal geen boot device vinden. Op mijn Dell xps 15 502 model pak je bijvoorbeeld dan ook de on-board USB poort. Of je zet de drivers er bij op de stick. Of je pakt Windows 8, die heeft ze ingebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
Ik bedoel ik heb een originele Windows 7 schijf, maar via een externe DVD Drive was het niet mogelijk. Is er niet een manier om zelf partities te maken en daarop een ISO bestand te installeren zonder dat daar de Supedrive of whatever bij nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Selmer
WaltEggink schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:17:
Ik bedoel ik heb een originele Windows 7 schijf, maar via een externe DVD Drive was het niet mogelijk. Is er niet een manier om zelf partities te maken en daarop een ISO bestand te installeren zonder dat daar de Supedrive of whatever bij nodig is?
Windows moet op NTFS geïnstalleerd worden en OS X kan niet NTFS partitioneren, dit moet dan ook in de Windows installatie zelf gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
Het probleem is dat ik helemaal niet bij de installatie kom.
Ik heb wel rEFIt op me iMac staan, bij het opstarten krijg ik dan dit scherm:

http://moby.to/d9i3mr

Als ik dan op opstart met Windows klik word het beeld zwart en even later komt er "No bootable devices found insert disk and press any key' in beeld te staan.

De gemaakte Windows 7 ISO USB zit de in de Computer, daar probeert die vanaf op te starten alleen krijg ik dan dat zwarte beeld.

[ Voor 13% gewijzigd door WaltEggink op 03-01-2013 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah

Umbrah

The Incredible MapMan

En ik vroeg: hoe heb je die ISO gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
@Umbrah

Ik heb die gemaakt met mijn Macbook Pro waar wel Windows 7 opstaat, via Commands. Deze manier: http://howto.cnet.com/830...ook-air-from-a-usb-drive/

Ik heb dus wel een ISO USB maar ben der nog niet ver mee gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
Iemand nog ideeën? Zelf kom ik er echt niet uit. Graag hoor ik nog andere initiatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:08
Ik vermoed dat je het beste de HD in een pc kan hangen en windows daarna installeren nadat je deze met bootcamp GPT (en hybrid mbr) hebt voorbereid,probleem is dat booten van USB kunstmatig beperkt wordt door apple's EFI, ook via refit werkt het dan niet :S

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-08 19:40
Ik weet niet precies welke iMac je hebt, maar ik heb een tijdje geleden gestoeid met hetzelfde probleem. De conclusie is dat mijn 2009 iMac helemaal niet van USB KAN booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
@blouweKip,

Dat is vrijwel onmogelijk omdat ik geen Windows pc hier heb.

En ik heb een iMac 21,5 inch 2010

Processor: 3,2 GHz Intel Core i3
Geheugen: 8 GB 1333 MHz DDR3
Videokaart: ATI Radeon HD 5670 512 MB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Enige wat ik me verder nog kan bedenken is wat ik zelf gedaan heb toen ik 10.8 op mn door apple te oud verklaarde mac pro geinstalleerd heb: gebruik je windows iso en schrijf deze naar een partitie/hd en als deze bootable is dan kun je deze vanuit apples firmware gewoon booten en de windows install starten.

[ Voor 3% gewijzigd door blouweKip op 05-01-2013 03:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:53
Kan wel, doe ik hier ook. MAAR: voor zover ik weet ondersteund de windows installer USB 3 nog niet, dus je werkt met usb2 verbinding op dat moment, is iets langzamer, maar t gaat gegarandeerd sneller als de dvd ;)

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
blouweKip schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 03:35:
Enige wat ik me verder nog kan bedenken is wat ik zelf gedaan heb toen ik 10.8 op mn door apple te oud verklaarde mac pro geinstalleerd heb: gebruik je windows iso en schrijf deze naar een partitie/hd en als deze bootable is dan kun je deze vanuit apples firmware gewoon booten en de windows install starten.
Bedankt voor de tip maar, hoe werkt dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Grofweg de volgende stappen nemen:

Het makkelijkste is dit met minimaal 2 hdd's (intern),ik ga ervanuit dat je er 1 hebt

1. 3 partities, 1 voor je osx, 1 voor windows en een kleintje voor je windows install (bootable).

Ik weet niet zeker hoe de ondersteuning voor gpt is bij de windows install op een mac met apple's efi, (ik heb dit alleen met osx gedaan), maar je zult waarschijnlijk een hybrid MBR setup moeten gebruiken: de bootcamp setup kan dit doen voor zover ik weet, zo niet dan moet het met de osx partitioner of met aparte tool zoals gdisk.
Het is enige tijd geleden dat ik met gpt partities en hybrid mbr's heb gewerkt maar er is redelijk wat info over te vinden op internet

2. zet de iso over naar de kleine partitie

Volgens mij kun je de osx partition tool gebruiken om een iso te restoren naar een partitie, geen idee of dat werkt met een windows install iso, zo niet dan moet je even googlen, ik heb het zelf nooit eerder getest.

3. reboot naar je bootloader of naar die van apple (c inhouden dacht ik) en kies de partitie waar de install op staat, als deze bootable is en alles verder goed is gegaan dan zou dat de windows install starten, bij iedere restart tijdens de install zul je waarschijnlijk wel moeten booten van de 2e partitie waar je windows naartoe wil installeren.

Nooit met windows gedaan maar zo heb ik wel osx 10.8 geinstalleerd (zodat ik de install check eruit kon halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
blouweKip schreef op zondag 06 januari 2013 @ 23:31:
Grofweg de volgende stappen nemen:

Het makkelijkste is dit met minimaal 2 hdd's (intern),ik ga ervanuit dat je er 1 hebt

1. 3 partities, 1 voor je osx, 1 voor windows en een kleintje voor je windows install (bootable).

Ik weet niet zeker hoe de ondersteuning voor gpt is bij de windows install op een mac met apple's efi, (ik heb dit alleen met osx gedaan), maar je zult waarschijnlijk een hybrid MBR setup moeten gebruiken: de bootcamp setup kan dit doen voor zover ik weet, zo niet dan moet het met de osx partitioner of met aparte tool zoals gdisk.
Het is enige tijd geleden dat ik met gpt partities en hybrid mbr's heb gewerkt maar er is redelijk wat info over te vinden op internet

2. zet de iso over naar de kleine partitie

Volgens mij kun je de osx partition tool gebruiken om een iso te restoren naar een partitie, geen idee of dat werkt met een windows install iso, zo niet dan moet je even googlen, ik heb het zelf nooit eerder getest.

3. reboot naar je bootloader of naar die van apple (c inhouden dacht ik) en kies de partitie waar de install op staat, als deze bootable is en alles verder goed is gegaan dan zou dat de windows install starten, bij iedere restart tijdens de install zul je waarschijnlijk wel moeten booten van de 2e partitie waar je windows naartoe wil installeren.

Nooit met windows gedaan maar zo heb ik wel osx 10.8 geinstalleerd (zodat ik de install check eruit kon halen)
Heel erg bedankt! Ga ik zo uitproberen, zal vertellen of het heeft gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaltEggink
Hallo, het is eindelijk gelukt. Op een andere manier. Met Winclone een backup gemaakt op me Macbook en die gerestoret op me iMac in een Bootcamp partitie.
Pagina: 1