Mini-ITX game pc, €1000,-

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazy
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-08-2020
Beste tweakers,

Over een paar weken wil ik een game-pc samenstellen. Ik heb al het een en ander onderzocht en zou graag willen weten of de onderstaande setup voldoet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Daarnaast zal hij gebruikt worden voor office, browsen, film kijken en casual videobewerking. Misschien ga ik in de toekomst video streamen.

Ik zal niet gaan overklocken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
€1000,- Exclusief randapparatuur en OS. Het liefst minder, maar het mag een beetje hoger uitvallen.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb het volgende samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3570 Boxed€ 185,30€ 185,30
1Zotac H77ITX-A-E€ 122,20€ 122,20
1MSI N660Ti PE 2GD5/OC€ 274,-€ 274,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 65,85€ 65,85
1BitFenix Prodigy€ 66,70€ 66,70
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 38,72€ 38,72
1XFX Pro 550W€ 54,50€ 54,50
1Samsung 840 series SSD 250GB€ 152,94€ 152,94
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 960,21

Het is een mini-ITX systeem omdat ik de Prodigy een mooie kast vind. Het moederbord heb ik gekozen omdat deze wifi bezit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Nvidia GPU. Dit vanwege physx en de driver support.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik zou graag twee monitoren willen aansluiten. De hoofdmonitor is voor gamen en de tweede monitor voor browsen.

Overige vragen.
- Ik heb nu een laptop met Windows 7 en een sticker met product key. Is het mogelijk de licentie op te heffen en te gebruiken voor de nieuwe pc? Zo ja, is dit legaal?
- Over de Samsung 840 series heb ik wat negatieve verhalen gehoord. Doordat het TLC-geheugen is zou de levensduur niet zo goed zijn. Is dit in de praktijk te merken voor de doordnee gamer?

Alvast berankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-06 21:24
Ik zou toch geen Mini-ITX kast kiezen als ik jou was.... Hierdoor mis je gewoon veel prestatie in de GPU, omdat deze kleiner moet zijn. Voor duizend euro kun je iets maken wat toch een stuk sneller is :)
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 153,95€ 153,95
1ASRock B75 Pro3-M€ 57,48€ 57,48
1Sapphire HD 7950 Boost 3GB GDDR5€ 270,99€ 270,99
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 82,90€ 82,90
1Corsair Carbide 500R Black€ 99,89€ 99,89
1TP-Link TL-WN722N€ 9,10€ 9,10
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,35€ 25,35
1Corsair Vengeance CML16GX3M2A1600C10€ 71,95€ 71,95
1LG GH24NS90 Zwart€ 16,99€ 16,99
1Seasonic G-Serie 450Watt€ 77,50€ 77,50
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 959,10

Je kunt eventueel ook voor de XFX Pro 550 watt kiezen, als je 450 watt net wat te weinig vind. Maar eigenlijk zou het voldoende moeten zijn. Verder staat er ook een 2TB HDD bij ipv 1TB, het prijsverschil is maar klein, en als je het ooit nodig hebt is het toch best handig. Een kast kun je natuurlijk nog zelf kiezen, als je deze niet mooi vind.
Ik heb ook gekozen voor een AMD GPU. Ja, eigenlijk toch AMD ja... Ik ben van mening dat je een High End gaming system veel beter met AMD kunt maken, omdat je hier meer waar voor je geld krijgt.

Voor de W7 licentie: Ik zou het niet weten, ik denk niet dat het kan...
Samsung 840 gaat inderdaad niet heel lang mee (uit ervaringen van anderen). Hierdoor kun je het best voor de Samsung 830 series gaan, maar deze is weinig leverbaar geworden. De Crusial is eigenlijk een hele goede (en goedkopere) vervanging voor de Samsung 830 series.
Ook heb ik gekozen voor 16GB RAM, omdat ik persoonlijk 8GB te weinig vind. Zelf heb ik 16GB, en met gamen zit ik eigenlijk al rond de 8GB, en soms iets er over. En in verhouding is RAM heel goedkoop.

Omdat je niet wilt overklokken (toch? Je hebt tenminste niet de K versie in jouw beginpost gepost) heb ik voor een veel goedkoper moederbord gekozen, met een stille koeler erbij. Je kunt de Intel koeler wel gebruiken, maar deze koelt veel beter en zal vele malen stiller zijn. Ook kun je hierdoor een veel goedkoper moederbord kiezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Sandert98 op 03-01-2013 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Hoezo zal een gpu minder goed werken in een ITX... Het is gewoon hetzelfde, als in een micro ATX.
Daarbij is de 840 aanzienlijk langzamer dan de 830 en m4.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3350P Boxed€ 153,95€ 153,95
1Gigabyte GA-H77N-WIFI€ 109,40€ 109,40
1Palit GeForce GTX 670 JETSTREAM€ 343,30€ 343,30
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 65,85€ 65,85
1BitFenix Prodigy€ 66,70€ 66,70
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 38,72€ 38,72
1Corsair CX430M€ 44,45€ 44,45
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 93,-€ 93,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 948,65

[ Voor 107% gewijzigd door Chris Smoove op 03-01-2013 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Sorry, ik had er nog nooit gehad dat er een high end GPU in een Micro ATX paste... Dan weet ik het nu XD .
Maar waarom heb je zo'n duur moederbord gekozen? Als je niet gaat overklokken is dat toch totaal overbodig?
En ik blijf 8GB gewoon aan de krappe kant vinden...
De voeding die je hebt gekozen, ik weet niet of dat wel helemaal de juiste keuze is. Volgens mij is de Seasonic toch in kwaliteit stukken beter. En als je al een 430/450 watt kiest (dat is vrij weinig), denk ik wel dat je dan beter voor hoge kwaliteit kunt kiezen. Anders kun je beter voor de XFX 550 watt gaan, dan heb je meer zekerheid. En als je nog ooit Crossfire wilt gaan draaien, dan heb je daar genoeg vermogen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-07 17:11

RoofTurkey

PredatorKalkoen

16GB is nergens voor nodig Sandert98 ;) . 4GB is in principe voldoende voor gaming, maar voor de zekerheid wordt er 8GB aangeraden omdat de één meer achtergrondprogramma's draait dan de ander. Verder heb je volledig gelijk over de voeding, een cheape voeding in een 1000 euro pc is een beetje vreemd, zacht gezegd. Een moederbord van 60-70 euro is daarbij meer dan voldoende, indien nodig doe je er een losse draadloze netwerkkaart bij (zijn altijd beter, voor hetzelfde geld). Losse CPU-koeler is denk ik ook niet nodig, tenzij geluidsproductie voor jouw erg belangrijk is (videokaart zal toch wel luider zijn). GTX670 is denk ik de beste keuze in een mITX kast (vanwege warmteproductie) en een leuke 256GB (samsung 830/crucial m4) SSD is nooit weg en dan zit je een stukje onder je budget, maar dit lijkt me toch geen probleem?

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazy
Chris Smoove schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:12:
Hoezo zal een gpu minder goed werken in een ITX... Het is gewoon hetzelfde, als in een micro ATX.
Daarbij is de 840 aanzienlijk langzamer dan de 830 en m4.
Ik denk dat ik toch voor de m4 ga. De 830 series is op dit moment minimaal €199,- en ik denk dat voor mij het verschil in schrijfsnelheid niet zo veel uitmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 21:05
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:28:
Ik zou toch geen Mini-ITX kast kiezen als ik jou was.... Hierdoor mis je gewoon veel prestatie in de GPU, omdat deze kleiner moet zijn. Voor duizend euro kun je iets maken wat toch een stuk sneller is :)

Ik heb ook gekozen voor een AMD GPU. Ja, eigenlijk toch AMD ja... Ik ben van mening dat je een High End gaming system veel beter met AMD kunt maken, omdat je hier meer waar voor je geld krijgt.

Samsung 840 gaat inderdaad niet heel lang mee (uit ervaringen van anderen). Hierdoor kun je het best voor de Samsung 830 series gaan, maar deze is weinig leverbaar geworden. De Crusial is eigenlijk een hele goede (en goedkopere) vervanging voor de Samsung 830 series.
Ook heb ik gekozen voor 16GB RAM, omdat ik persoonlijk 8GB te weinig vind. Zelf heb ik 16GB, en met gamen zit ik eigenlijk al rond de 8GB, en soms iets er over. En in verhouding is RAM heel goedkoop.
Je systeem is anders niks sneller enkel een beetje duurder...

8gb krap? er staat toch nergens dat hij gaat video-editen, of veel VM's draaien?

Samsung 840, niet lang meegaan? Kijk je niet rot op reviews... als je die levensduur in de praktijk brengt en geen 24u/7 data ligt te verschuiven dan gaat zo'n SSD jaren mee, misschien zelfs langer dan de meeste HDDs (door slijtage van bewegende onderdelen ... heb ik ook uit "ervaringen van anderen")

AMD vs Nvidea... ja.. eeuwige discussie. Ze zijn zo goed als gelijkwaardig imo. De ene scoort beter in game A de andere in game B. Lees je echter dit artikel (waar men ook naar andere dingen kijkt buiten puur FPS) dan koop je een Nvidea kaart. http://arstechnica.com/ga...ard-stumble-in-windows-8/ AMD bevestigd blijkbaar zelf dit probleem.

Op zich zou ik blijven bij het systeem uit de openingspost. Zou er enkel nog een kleine CPU koeler in plaatsen. Gewoon om de boel wat stil te houden want in zo'n kleinere case is een deftige koeler wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sandert98
Inrage schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:53:
[...]

Je systeem is anders niks sneller enkel een beetje duurder...
Euh, hij is een eurie goedkoper... :p .
8gb krap? er staat toch nergens dat hij gaat video-editen, of veel VM's draaien?
Nee, dat niet. Maar hij zegt dat hij misschien wilt gaan streamen. En als je gaat streamen, ga je 90% van de keren later door met montages maken. Video-editen dus. En als ik aan het gamen ben, en ik kijk in mijn taak beheer bij prestaties, zie ik dat er 8GB gebruikt wordt. Dan heb ik gewoon een game open staan met wat simpele dingen erbij (Far Cry 3, Skype, FireFox, Dropbox, Windows Live Mail, MSI Afterburner, Uplay, Origin & Steam).
Samsung 840, niet lang meegaan? Kijk je niet rot op reviews... als je die levensduur in de praktijk brengt en geen 24u/7 data ligt te verschuiven dan gaat zo'n SSD jaren mee, misschien zelfs langer dan de meeste HDDs (door slijtage van bewegende onderdelen ... heb ik ook uit "ervaringen van anderen")
Kijk jij je niet rot op eigenwijsheid. Vele tweakers zullen toch echt de Samsung 830 series of de Crusial m4 aanraden. Deze zijn gewoon een stuk betrouwbaarder.
AMD vs Nvidea... ja.. eeuwige discussie. Ze zijn zo goed als gelijkwaardig imo. De ene scoort beter in game A de andere in game B. Lees je echter dit artikel (waar men ook naar andere dingen kijkt buiten puur FPS) dan koop je een Nvidea kaart. http://arstechnica.com/ga...ard-stumble-in-windows-8/ AMD bevestigd blijkbaar zelf dit probleem.
Is hier ergens gezegd dat de TS voor W8 gaat? En AMD komt echt wel weer met patches.
Op zich zou ik blijven bij het systeem uit de openingspost. Zou er enkel nog een kleine CPU koeler in plaatsen. Gewoon om de boel wat stil te houden want in zo'n kleinere case is een deftige koeler wel aan te raden.
Toch zou ik voor het systeem van mij of van Chris gaan.

De TS mag natuurlijk beslissen wat hij (of zij) hier mee doet, want het is natuurlijk zijn geld en zijn prestaties :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
-Crucial M4/Samsung 830 (Bewezen de beste bang/buck/duurzaamheid, 840 moet zich nog bewijzen qua betrouwbaarheid)
-OC: 3570K+Z75/77 + Aftermarket cooling; Non-OC: 3570 + B75
-Seasonic M12ll 520 watt
-Voor een ITX systeem zou ik een 7870/660 (laag verbruik)
-8gb corsair 1600 LP
-heb zelf slechte ervaringen met Seagate, maar ik weet geen alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrorjoekel
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 27-06 14:17
De windows versie op jouw laptop betreft waarschijnlijk een oem licentie. De enige reden waarom Microsoft een oem licentie zal heractiveren is door een defect. Jouw product code is gekoppeld aan het moederbord van je laptop, stel dat dat kapot ging en je kocht een gelijkwaardig moederbord dan wil een belletje naar Microsoft dit wel oplossen. Wanneer je dus in jouw geval een volledig nieuw systeem bouwt zal Microsoft niet je oem licentie heractiveren en moet je dus een nieuwe oem licentie aanschaffen :( Volgens de EULA van Microsoft mag je geen oem licentie gebruiken voor zelfbouw, maar EULA's zijn in Nederland geloof ik niet rechtsgeldig. Dit werkt dus gewoon prima en het scheelt je 100 euro ten opzichte van de retail versie van windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelscott
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07 16:41
De 840 is qua snelheid ongeveer gelijkwaardig aan de 830 en m4, maar is in mijn optiek minderwaardig door het gebruikte geheugen, dat maar 3000 keer opnieuw beschreven kan worden i.t.t. het geheugen in de 830 en m4 dat 5000 keer opnieuw beschreven kan worden, dit heeft hoogstwaarschijnlijk invloed op de levensduur/betrouwbaarheid. ;)
Edit:
Terrorjoekel schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:19:
De windows versie op jouw laptop betreft waarschijnlijk een oem licentie. De enige reden waarom Microsoft een oem licentie zal heractiveren is door een defect. Jouw product code is gekoppeld aan het moederbord van je laptop, stel dat dat kapot ging en je kocht een gelijkwaardig moederbord dan wil een belletje naar Microsoft dit wel oplossen. Wanneer je dus in jouw geval een volledig nieuw systeem bouwt zal Microsoft niet je oem licentie heractiveren en moet je dus een nieuwe oem licentie aanschaffen :( Volgens de EULA van Microsoft mag je geen oem licentie gebruiken voor zelfbouw, maar EULA's zijn in Nederland geloof ik niet rechtsgeldig. Dit werkt dus gewoon prima en het scheelt je 100 euro ten opzichte van de retail versie van windows.
Als TS Windows 8 koopt, maakt het niet uit welke hij koopt, er is maar één versie: de oem versie! ;)

[ Voor 59% gewijzigd door michaelscott op 03-01-2013 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Sandert98 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:16:
[...]

Nee, dat niet. Maar hij zegt dat hij misschien wilt gaan streamen. En als je gaat streamen, ga je 90% van de keren later door met montages maken. Video-editen dus. En als ik aan het gamen ben, en ik kijk in mijn taak beheer bij prestaties, zie ik dat er 8GB gebruikt wordt. Dan heb ik gewoon een game open staan met wat simpele dingen erbij (Far Cry 3, Skype, FireFox, Dropbox, Windows Live Mail, MSI Afterburner, Uplay, Origin & Steam).

[...]

Kijk jij je niet rot op eigenwijsheid. Vele tweakers zullen toch echt de Samsung 830 series of de Crusial m4 aanraden. Deze zijn gewoon een stuk betrouwbaarder.

[...]

Is hier ergens gezegd dat de TS voor W8 gaat? En AMD komt echt wel weer met patches.

[...]
Over het RAM ga ik niks zeggen, dat is de grote kost toch niet maar als je op een strak budget zit is 8gb zeker genoeg.

Over de SSD zei ik enkel dat de levensduur van de 840 zo slecht nog niet is in de praktijk. Het gaat echter over levensduur niet over betrouwbaarheid. Dat is weldegelijk een verschil. Van de betrouwbaarheid verwacht ik niet echt verschillen tussen beide types de ene is slechts een evolutie van de andere. Slechte betrouwbaarheid gaat het eerder over slechte controllers bij andere merken... maar dat probleem is ondertussen ook al grotendeels van de baan. Ja een Samsung 830 (nu wel duur) of een Crucial M4 bieden je meer value for money maar dat was men punt niet. De 840 reeks is ook gewoon goed en zal nog wel zakken in prijs.

AMD vs Nvidia: Je hebt enkel de titel van het artikel gelezen, die is misleidend... de conclusie van de titel is dat er niet veel verschil tussen W7 en W8 zit voor zowel een AMD als Nvidia kaart. Het verschil is dat er een soort van latency issue is met AMD kaarten (zowel in W7 als W8) waardoor de AMD kaartjes minder vloeiend frames weergeven als Nvidia kaarten. Iets wat in normale benchmarks nooit wordt getest maar wel opgemerkt kan worden tijdens het gamen. Ik zou zeggen lees het eens volledig.

In het kort. Voor die euro minder van jouw systeem heb je een tragere cpu, een mobo met minder features, een kleinere SSD maar grotere HDD en wat meer RAM (ook iets trager trouwens)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lazy
michaelscott schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 13:35:
De 840 is qua snelheid ongeveer gelijkwaardig aan de 830 en m4, maar is in mijn optiek minderwaardig door het gebruikte geheugen, dat maar 3000 keer opnieuw beschreven kan worden i.t.t. het geheugen in de 830 en m4 dat 5000 keer opnieuw beschreven kan worden, dit heeft hoogstwaarschijnlijk invloed op de levensduur/betrouwbaarheid. ;)
Edit:
[...]

Als TS Windows 8 koopt, maakt het niet uit welke hij koopt, er is maar één versie: de oem versie! ;)
Ik voorzie veel frustratie met de overstap naar Windows 8. Ik zou het wel willen proberen, maar liever blijf ik bij Windows 7.
Inrage schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:15:
[...]

Over het RAM ga ik niks zeggen, dat is de grote kost toch niet maar als je op een strak budget zit is 8gb zeker genoeg.

Over de SSD zei ik enkel dat de levensduur van de 840 zo slecht nog niet is in de praktijk. Het gaat echter over levensduur niet over betrouwbaarheid. Dat is weldegelijk een verschil. Van de betrouwbaarheid verwacht ik niet echt verschillen tussen beide types de ene is slechts een evolutie van de andere. Slechte betrouwbaarheid gaat het eerder over slechte controllers bij andere merken... maar dat probleem is ondertussen ook al grotendeels van de baan. Ja een Samsung 830 (nu wel duur) of een Crucial M4 bieden je meer value for money maar dat was men punt niet. De 840 reeks is ook gewoon goed en zal nog wel zakken in prijs.

AMD vs Nvidia: Je hebt enkel de titel van het artikel gelezen, die is misleidend... de conclusie van de titel is dat er niet veel verschil tussen W7 en W8 zit voor zowel een AMD als Nvidia kaart. Het verschil is dat er een soort van latency issue is met AMD kaarten (zowel in W7 als W8) waardoor de AMD kaartjes minder vloeiend frames weergeven als Nvidia kaarten. Iets wat in normale benchmarks nooit wordt getest maar wel opgemerkt kan worden tijdens het gamen. Ik zou zeggen lees het eens volledig.

In het kort. Voor die euro minder van jouw systeem heb je een tragere cpu, een mobo met minder features, een kleinere SSD maar grotere HDD en wat meer RAM (ook iets trager trouwens)...
Tot nu toe blijft het systeem min of meer hetzelfde als in de openingspost. Ik neem in plaats van de Samsung 840 series een Crucial M4 en ik overweeg een CPU koeler te nemen.

Overigens, is de XFX voeding van goede kwaliteit? Ik heb die gekozen omdat hij hoog gewaardeerd is in pricewatch, maar verder weet ik niet zoveel van voedingen. Ik zal proberen wat meer informatie erover te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
XFX 550w Pro is zeker een goede voeding. Heeft ook al meerdere keren in de BBG gestaan en heb er nog niet veel klachten over gelezen. Ze is wel niet modulair, maar die Prodigy zou toch nog ruim genoeg moeten zijn om je kabels mooi weg te werken.
Pagina: 1