Hoe Win98SE toegang geven tot netwerkshares?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-07 18:11
Ik heb net Windows 98SE geinstalleerd op een retro PC. Leuk voor oude games. Ik loop echter tegen een probleem aan dat ik via Google niet opgelost krijg. Ik kan niet connecten met de shares van mijn andere PC's (Win7 en WHS2011).

Ik heb in Win98 een gebruiker aangemaakt die ook op de WHS en Win7 PC's voorkomt, inclusief een gelijk wachtwoord. In netwerksettings heb ik Windows-login aangezet. Bij het opstarten van Win98 moet ik dus een user kiezen en mijn wachtwoord invullen.

De PC's in het netwerk worden in de netwerkomgeving direct weergegeven. Wanneer ik erop dubbelklik komt het wachtwoordscherm naar voren. Wat ik ook doe, het wachtwoord wordt als ongeldig afgedaan. En ik weet 100% zeker dat ik het juiste wachtwoord type. Zelfs in kladblok ingevoerd en met copy paste naar het wachtwoordscherm... ook niet.

Ook met rechts op de netwerkomgeving, map network drive en bijvoorbeeld \\server\downloads werkt niet. Zelfde melding, wachtwoord onjuist.

Wie weet het nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Probleem ken ik, ooit een tijd gehad toen ik nog een bak met Win98 en Vista had draaien. Die dingen konden niet bij elkaar op de share komen. Uiteindelijk 'opgelost' door files op een share van Win2000 gooien, waar zoweel de win98 als winVista systemen bij konden komen.

Destijds leek er geen oplossing voor te zijn, het zou me weinig verbazen als die er nu nog niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Toch frustrerend. Ik weet niet dat het lastig was om de pc's in het netwerk te zien te krijgen. En dat is nu juist probleemloos en heel snel. Ik heb het gevoel dat het wachtwoord dat ik intik anders doorgegeven wordt aan de andere pc's. Heeft het iets met encryptie te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De andere PC zien in het netwerk lukte mij ook altijd wel, maar de share daadwerkelijk benaderen ging bij mij dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 22:39

Eagle Creek

Breathing security

Log eens in met "computernaam\gebruikersnaam"?
Zie je in het logboek van Windows 7 gefaalde inlogpogingen?

Maak eens op de 98-pc GEEN gelijke gebruikersnaam/wachtwoord aan maar juiste een aparte? Het kan theoretisch namelijk zijn dat je nu een soort dubbele login poogt en dat bijt.

[ Voor 72% gewijzigd door Eagle Creek op 02-01-2013 23:48 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Eagle Creek schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 23:47:
Maak eens op de 98-pc GEEN gelijke gebruikersnaam/wachtwoord aan maar juiste een aparte? Het kan theoretisch namelijk zijn dat je nu een soort dubbele login poogt en dat bijt.
zo was het voor ik een zelfde account aanmaakte, dat was het dus helaas niet.

Maar ik heb inmiddels een andere oplossing gevonden. Het blijkt dat ik wel bij de Windows 98 computer kom vanaf de server en vanaf de Win7 PC's. Daarmee is mijn doel bereikt, ik wil namelijk makkelijk bestanden kunnen overzetten. Met een dikke 2,75 MB per seconde 'vliegen' de bestanden nu over mijn netwerk.

Bedankt1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:20

Umbrah

The Incredible MapMan

Het heeft te maken met de extra beveiliging van Win7/Win8/WinVista: tenzij je een everyone-recht hebt gegeven kom je er niet op. Punt. Je kunt soms wel wát bereiken door hier het eea aan te passen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KbbDCC8FKhX8qKjuXnqfonuc/full.png

Maar dat is eigenlijk meer een onveilige noodgreep. Vooral de 40-bit encryptie aanzetten schijnt te helpen, hoewel ik vanuit m'n eigen professionaliteit erg afraad (ik zal eigenlijk die hele 98 bak niet zo snel in een netwerk willen, http://xkcd.com/350/ is een goed voorbeeld, zet hem sterk firewalled neer, laat hem niet op internet zonder een sterke VPN/firewall en bedenk je wat je wilt wat niet op een moderne W8 bak kan; dosbox/virtualisatie/compat mode kan érg veel). Overigens...

W98 heeft zoals je net ondervonden hebt géén manier om netwerk shares écht te beveiligen. Alles is plain text en amper versleuteld, en hoewel er autorisatie plaats vind is er géén authenticatie. Zet shares aan en uit wanneer je ze nodig hebt en het liefst shares altijd uit. FAT32 is het hoogst ondersteunde filesystem onder Windows98, en zoals je gemerkt heeft, het heeft géén manier om rechten te beheren op files, en het heeft ook geen journaling. Dat betekend: inherent onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans C
Dat betekent dat ik er niet mee op internet ga, die ga ik dus afsluiten. Bedankt. Ik wil alleen de kabel erin hebben op het moment dat ik van één van de andere PC's iets wil gaan overzetten.

Het veiligheidsniveau van de modernere pc's terugschroeven ga ik niet doen.

Overigens, dosbox is uitstekend, maar virtualisatie van Win95/98 MET gebruik van Direct3D acceleratie is naar mijn weten nog niet mogelijk en gezien de inmiddels verstreken tijd verwacht ik het ook niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:20

Umbrah

The Incredible MapMan

Hmmm, veel W9X games werken gewoon onder Win8 in compatibility mode, ook met D3D, welke games draai je?

Overigens, een paar maanden geleden draaide ik een prototype projectje met een 65" touchscreen in een client-facing ruimte en een Windows 8 pre-release installatie met VMWare Player, en was verbaasd over het niveau van 3D accelleratie door VMWare; het guest OS was niet op de hoogte van het feit dat de Win7 host een GTX580 had, maar had puur een VMWare videodriver (voor Windows 8), en de 3D accelleratie was ERG goed; zelfs binnen Metro UI games die wat meer aan console niveau zitten. Ik weet echter niet of Win98 guests moderne VMWare drivers hebben, maar ik wéét dat Linux, en de NT-series (2000/XP/Vista/7/8) nog actief ondersteuning hebben van VMWare en dan ook érg goed zijn in met minimaal performance loss Direct3D te virtualiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-07 22:39

Eagle Creek

Breathing security

Dat betekent dat ik er niet mee op internet ga, die ga ik dus afsluiten. Bedankt.
Bedenk je dit nu, of was je dat al van plan?
Windows 98 is immers al sinds juli 2006 (!) niet meer ondersteund. Het is een uiterst onveilig OS (hoewel ik me ook weer afvraag hoeveel hippe 2012 NT-virussen er nog actief op zullen worden).

Ik weet niet hoe vaak je zaken over wilt zetten maar met een USB-stick heen en weer gaat ook prima lijkt me.

Natuurlijk moeten we het ook weer niet erger maken dan het is. Toch sluit ik me wel aan bij Umbrah dat veel oudere programma's (en games) vaak goed werken als je de compatibiliteitsmodus inschakelt.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Pagina: 1